خوش آمدید

۱۰ فیلم که باعث می‌شود پدر و مادر خود را در آغوش بگیرید

۲۰ فیلم برتر که فروش بالای یک میلیارد دلار را در گیشه داشته‌اند


در قبل‌ای نه چندان دور رسیدن به عدد یک میلیارد دلار فروش در گیشه برای یک فیلم موفقیتی زیاد بزرگ محسوب می‌شد، اما امروزه از تعداد بسیاری از آثار این چنین انتظاری می‌رود. تا حد بسیاری به علت کوششهای دیزنی در دروه قبل از پاندمی کرونا، مرز ۱ میلیارد دلار اکنون معیاری است که اکثر بلاک‌باستر‌ها باید با آن اندازه‌گیری شوند. با وجود این که پاندمی علتشد که فیلم‌های کمتری به این عدد برسند، اما صعنت سینما به شکل آروم ولی قطعی به حالت قبلی خود برگشت و در سال ۲۰۲۳ ناظر فیلم‌های موفقی با فروش دو میلیارد دلار هم بودیم.

با وجود سرویس‌های تماشای آنلاین، صنعت فیلم و سینما در جلب دقت مخاطبان مقداری دچار تقلا شده است، اما با این وجود تا این مدت مخاطبینی می باشند که برای دیدن فیلم‌های خوب سر و دست می‌شکنند. تا بحال زیاد تر از پنجاه فیلم فروش یک میلیارد دلار را در باکس آفیس رد کرده‌اند، اما تنها برخی از آن‌ها را می‌توان فیلم‌هایی عالی در نظر گرفت. در فهرست زیر به سراغ بیست تا از این فیلم‌ها رفته‌ایم که علاوه بر پیروزی مالی، کیفیت زیاد خوبی را نیز داشته‌اند. این مقوله به خوبی ثابت می‌کند که می‌توان ترکیب خوبی را بین هنر و بازارگرایی تشکیل کرد. با ویجیاتو همراه باشید.


نوشته پیشنهادی:۱۰ فیلم که علتمی‌بشود پدر و مادر خود را در بغل بگیریدخانواده با اهمیت ترین کانون یک اجتماع

۲۰. Star Wars: The Force Awakens (2015)

فروش جهانی: ۲،۰۷۱،۳۱۰،۲۱۸ میلیارد دلار

فیلم
۲۰ فیلم برتر که فروش بالای یک میلیارد دلار را در گیشه داشته‌اند ۲۱۱

فیلم  Star Wars: The Force Awakens (جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد) هر کاری را که یک دنباله باید انجام می‌داد انجام داد. در حالی که شخصیت‌های آشنایی چون هان سولو (هریسون فورد) و لیا ارگانا (مرحوم کری فیشر) برای نقش‌های قدیمی و به‌یاد‌ماندنی‌‌شان بازگشتند، اما چیزی که تماشاگران را به تماشای مکرر فیلم واداشت، جذابیت ستاره‌های جدیدی همانند دیزی ریدلی، جان بویگا و اسکار آیزاک به گفتن نسل بعدی قهرمانان می بود. این فیلم این چنین پیچیده‌ترین شخصیت شرور کل این حماسه یعنی کیلو رن (با بازی آدام درایور) را به ما اراعه داد. متاسفانه این فیلم به همانند تکرار مجدد فیلم Star Wars: Episode IV – A New Hope می بود. در واقع این گفتن بجای این که دست به انجام کاری تازه در این فرنچایز محترم بزند، ترجیح داد که در نقطه امن خود باقی بماند. با این حال همانطور که از فروش فیلم در گیشه اشکار است، طرفدران زیاد این فیلم را ارج نهادند. با این که گذشت زمان مقداری به این فیلم صدمه زده، اما با فیلمی لذت‌قسمت، سرگرم کننده و دلنشین طرف هستیم که یک دنباله خوب برای این فرنچایز به شمار می‌آید.

۱۹. Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest (2006)

فروش جهانی: ۱،۰۶۶،۱۷۹،۷۴۷ میلیارد دلار

فیلم
۲۰ فیلم برتر که فروش بالای یک میلیارد دلار را در گیشه داشته‌اند ۲۱۲

سه گانه ابتدایی دزدان دریایی کارائیب (Pirates of the Caribbean)، به کارگردانی «گور وربینسکی»، نشان دهنده برخی از شگفت‌ترین و اوریجینال‌ترین فیلم‌‌سازی بلاک باستری و استودیویی قرن بیست و یکم است. چه فردی فکرش را می‌کرد که یک بازی و سواری تفریحی در شهربازی دیزنی در نهایت الهام‌قسمت یک سه ‌گانه حماسی با وسعت و مقیاس فیلم‌های ارباب حلقه‌ها باشد؟ با این حال برخلاف شرایط و فکر، این فیلم‌ها به اتفاق‌های سینمایی‌ای تبدیل شدند که در آن‌ها ناظر برخی از به‌یاد‌ماندنی‌ترین شخصیت‌ها و نمود‌های بصری عالی بودیم. این نمود‌های تصویری سپس از گذشت سال‌ها و تا به امروز دوام آورده‌اند و هم چنان خوب به نظر می‌رسند.

فیلم Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest، محصول سال ۲۰۰۶، بیل نیگی را در نقش شخصیت دیوی جونز قرار داد که یکی از بهترین اجراهای موشن کپچر همه دوران محسوب می‌بشود. وقتی که به قبل نگاه می‌کنیم، پیروزی گفتن Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest زیاد غافلگیر‌کننده است، چرا که فیلم قبلی آن حتی نزدیک عدد فروش این فیلم نشده می بود. در نتیجه وقتی که با استودیوی قابل اطمینانی چون دیزنی و بازیگرانی دلنشین و عالی طرف باشیم، مردم حاضرند که برای تماشای فیلم به سینما‌ها هجوم بیاورند.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

۱۸. The Dark Knight Rises (2012)

فروش جهانی: ۱،۰۸۱،۱۶۹،۸۲۵ میلیارد دلار

ادامه مطلب
۷ راهکار برای افزایش جذب کلسیم
فیلم
۲۰ فیلم برتر که فروش بالای یک میلیارد دلار را در گیشه داشته‌اند ۲۱۳

با وجود این که فیلم The Dark Knight Rises در قیاس با گفتن قبلی خود مقداری ناامیدکننده محسوب می‌بشود، اما هم چنان یکی از بهترین گفتن‌های ابرقهرمانی تاریخ است. در واقع در رابطه این فیلم آشکار می بود که نولان تصمیم ساخت همان فیلم شوق‌انگیز و جنایی قبلی را نداشت و زیاد تر به ساخت یک حماسه احساسی و معنوی که در رابطه مسائل اجتماعی می بود علاقه داشت. با این که جاه‌طلبی این فیلم زیاد تر از دست‌آورد‌هایش می بود، اما در نهایت گفتن The Dark Knight Rises یک آخر دلچسب و مناسب برای بهترین سه گانه سینمایی و ابرقهرمانی تاریخ است. این گفتن یکی از فیلم‌های کمیاب ابرقهرمانی است که در آن پیامدهای واقعی و نتیجه‌گیری قطعی وجود دارد.

امکان پذیر که این فیلم در دام ایده‌های بزرگ خودش افتاده باشد و در کل فیلم سوم نیرومندای در این سه گانه محسوب نشود، اما تیم بازیگران برجسته و برخی از جاه‌طلبانه‌ترین صحنه‌های اکشن نولان آن را به یک گفتن شوق‌انگیز، گیرا و مورد قیمت در سینماها تبدیل می‌کند. این چنین آشکار است که تماشاگران معاصر با این جمله موافق بوده و این فیلم را دوست داشته‌اند.


نوشته پیشنهادی:۲۵ فیلم درمورد جادو که قیمت زمان شما را داردبهترین آثار سینمایی در رابطه جادو
۲۵ فیلم درباره جادو که ارزش وقت شما را دارد

۱۷. Avengers: Endgame (2019)

فروش جهانی: ۲،۷۹۹،۴۳۹،۱۰۰ میلیارد دلار

فیلم
۲۰ فیلم برتر که فروش بالای یک میلیارد دلار را در گیشه داشته‌اند ۲۱۴

فیلم Avengers: Endgame به گفتن فصل پایانی عالی و کاملی برای این حماسه چندجهانی عمل می‌کند و به این فرنچایز خفن و عالی — که نسل اول قهرمانان مارول را به راه انداخت — پشتیبانی می‌کند تا به پایانی درخور برسد. فیلم Avengers: Endgame جدا از این که سه ساعت به درازا می‌انجامد، ساختاری درخشان دارد: این گفتن در پرده اول بر غم جمعی انتقام‌جویان تمرکز دارد، پرده دوم بر عناصر سفر در زمان تمرکز کرده است. در پرده سوم نیز ناظر نبرد نهایی با تانوس (با بازی جاش برولین) هستیم.

فیلم Avengers: Endgame که برای جاه‌طلبی و بازده احساسی‌اش به شکل بی‌پایانی ستایش شده، قطعا به گفتن اتفاقات سینمایی هزاره تازه باقی مانده است. حتی فاز چهارم و پنجم مارول نتوانسته‌اند به این چنین موفقیتی دست اشکار کنند. از تعداد بسیاری جهات فیلم Avengers: Endgame نه تنها برای فرنچایز مهم خود، بلکه برای ژانر ابرقهرمانی به گفتن آخر محسوب می‌شد. با وجود این که در ادامه ماجراهای حماسی و قهرمانانه بیشتری به ما اراعه خواهد شد، اما هیچ‌کدام به گمان زیاد به مقام و دستاورد‌هایی که این فیلم بدست‌آورده نخواهند رسید.

۱۶. The Avengers (2012)

فروش جهانی: ۱،۵۲۰،۵۳۸،۵۳۶ میلیارد دلار

فیلم
۲۰ فیلم برتر که فروش بالای یک میلیارد دلار را در گیشه داشته‌اند ۲۱۵

اولین فیلم گروهی دنیای سینمایی مارول (MCU) بعد از بیشتر از یک دهه فعالیت و تعداد بی‌شماری فیلم و پروژه‌های پخش آنلاین یکی از بهترین ساخته‌های سازنده‌ها است. همانطور که به گمان زیاد می‌دانید مقیاس و وسعت فیلم سینمایی The Avengers همانند سال ۲۰۱۲ برای مخاطبان قابل دقت و تاثییر‌گذار نیست. علت آن هم بخاطر پیچیدگی روزافزون قصه‌گویی این حماسه و فرنچایز است. با این حال The Avengers ترکیبی خالصانه از احساسات و طنز می بود که توسط نویسندگی و کارگردانی عالی و چشم‌نواز به ما اراعه شد.

این فیلم به شکل راحتی ثابت کرد که دنیای سینمایی مارول قادر به ساخت یک تاثییر موفق انتقادی و تجاری است. این تاثییر از انتظارات بالاتر رفت و شوقی را برانگیخت که دنیای سینمایی و ابرقهرمانی دهه ۲۰۱۰ را تحت تاثییر خودش قرار داده می بود. فیلم The Avengers اثبات کرد که داستانی در هم تنیده می‌تواند در وسعت و طیفی بزرگ موفق بشود و راه را برای تعداد بسیاری از بزرگ‌ترین پیروزی‌های باکس آفیس این دهه هموار کرد. با وجود این که این گفتن پایش را از گلیمش درازتر کرد، اما این اولین گردهمایی ابرقهرمانان، برای همیشه مدرکی بر عالی بودن این فیلم است.

۱۵. Harry Potter and the Deathly Hallows- Part 2 (2011)

فروش جهانی: ۱،۳۴۲،۳۵۹،۹۴۲ میلیارد دلار

فیلم
۲۰ فیلم برتر که فروش بالای یک میلیارد دلار را در گیشه داشته‌اند ۲۱۶

فیلم Harry Potter and the Deathly Hallows- Part 2 به گفتن یک آخر عالی برای این فرنچایز محسوب می‌بشود و به بهترین کارکرد و دست‌آورد کارگردان، دیوید یتس، در فرنچایز هری پاتر تبدیل شد. مخاطبان در طول یک دهه و بعد از مشاهده اولین وجود دنیل ردکلیف، روپرت گرینت و اما واتسون در این فرنچایز، به شخصیت‌‌های آن‌ها زیاد دلبسته شده بودند. به همین منظور دیدن یک آخر کامل و نهایی برای ماجراجویی هری، رون و هرماینی برای آن‌ها زیاد راضی‌کننده می بود. 

پیش از این که فیلم‌های ابرقهرمانی به مد روز تبدیل شوند، فرنچایز هری پاتر چیزی می بود که هر تابستان منتظرش بودیم. این فیلم‌ها به حدی خوب می بود که بعد از یک دهه از آخرین گفتن سینمایی آن، هم چنان مجموعه طرفداران وفادار فعالی در رابطه با آن‌ها وجود دارند. با وجود این که این حماسه بخشی از درخشش خود را تا حد بسیاری به لطف نظرات او گفت و گو‌برانگیز و جنجالی سازنده آن از دست داده است، اما هشت فیلم مهم آن تا این مدت می‌توانند به گفتن آثاری مهم در سینمای قرن بیست و یکم باقی بمانند.

ادامه مطلب
آرسنال با ناکامی تاتنهام برای قهرمانی قدم برداشت_تاشکن

۱۴. Avatar (2009)

فروش جهانی: ۲،۹۲۳،۷۰۶،۰۲۶ میلیارد دلار

فیلم
۲۰ فیلم برتر که فروش بالای یک میلیارد دلار را در گیشه داشته‌اند ۲۱۷

جای خوشحالی دارد که پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما نه تنها یک فیلم اوریجینال، بلکه یک گفتن عالی و خوش‌ساخت است. در فیلم Avatar ناظر اشتیاق جیمز کامرون به محیط زیست‌گرایی همراه با ترکیب آن با برخی از باورنکردنی‌ترین جهان‌سازی‌ها در تاریخ سینما هستیم. منفعت گیری از فناوری نوآورانه سه بعدی همراه با شهرت زیاد جیمز کامرون به گفتن یک نویسنده خوش‌ذوق و عالی، تبدیل تبدیل‌شدن گفتن Avatar به یک اتفاق در اواخر سال ۲۰۰۹ میلادی و اغاز سال ۲۰۱۰ شد.

جای شگفتی ندارد که جایگاه فیلم Avatar از زمان انتشار کردن ابتدایی‌اش در سینما‌ها در سال ۲۰۰۹، تنها بهتر شده است. این گفتن از آن زمان به گفتن یک اتفاق فنی به شمار می‌آید و علاوه بر آن قصه‌گویی کلاسیک و بی‌نظیری دارد. داستان پیروزی این فیلم واقعا شگفت‌انگیز است. به هر حال، شما هر چند زمان یک بار فیلمی را می‌بینید که با ۷۷ میلیون دلار فروشش را اغاز کرده و در نهایت بیشتر از ۲ میلیارد دلار درآمد کسب کند؟ گفتن Avatar یک دستاورد بی‌نظیر بوده و تاییدی دیگر بر این است که کامرون قطعاً یک فرد جریان‌ساز و نوآور است. در نهایت با انسانی طرف هستیم که احتمالا یکبار در هر نسل شبیهش را مشاهده کنیم.


نوشته پیشنهادی:۱۵ فیلم مدرن و دیدنی با محوریت بوکسرشته‌ای دوست داشتنی که به سینما گره خورده
۱۵ فیلم مدرن و تماشایی با محوریت بوکس

۱۳. Captain America: Civil War (2016)

فروش جهانی: ۱،۱۵۵،۰۴۶،۴۱۶ میلیارد دلار

فیلم
۲۰ فیلم برتر که فروش بالای یک میلیارد دلار را در گیشه داشته‌اند ۲۱۸

فیلم Captain America: Civil War بعد از سال‌ها به گفتن بهترین فیلمی که جو و آنتونی روسو کارگردانی کرده‌اند محسوب می‌بشود. در این گفتن این چنین ناظر ترکیب گروه نادری از شخصیت‌ها هستیم که به تنهایی نیز زیاد محسوب می باشند و داستانی خاص و جدا گانه را دارند. سفر شخصیت استیو راجرز (با بازی کریس ایوانز) به گفتن یک رهبر در این فیلم کامل می‌بشود. استیو طبیعت Sokovia Accords را زیر سوال برده و زندگی‌اش را برای نجات بهترین دوستش یعنی باکی بارنز (با بازی سباستین استن) به خطر می‌اندازد.

به جرئت می‌توان او گفت که گفتن Captain America: Civil War اولین فیلم غیر انتقام‌جویانه دنیای سینمایی مارول (MCU) است که این فرنچایز را داخل مسیر تازه و تاریک‌تری کرد. این تاثییر چندین مهره و شخصیت مهم دیگر را داخل MCU کرد که از بین ‌آن‌ها می‌توان به مرد عنکبوتی ، بلک پنتر و بارون زمو اشاره کرد. این تاثییر این چنین به معارفه مجدد شخصیت تاندربولت راس (Thunderbolt Ross) پرداخت. فیلم Captain America: Civil War پر از صحنه‌های اکشن، گیرا، عالی و دارای داستانی احساسی می بود که تبدیل اهمیت‌دادن طرفداران به قهرمانان شد. این تاثییر تا به امروز به گفتن یکی از بزرگ‌ترین پیروزی‌های مارول باقی مانده است.

۱۲. Avatar: The Way of Water (2022)

فروش جهانی: ۲،۳۲۰،۲۵۰،۲۸۱ میلیارد دلار

فیلم
۲۰ فیلم برتر که فروش بالای یک میلیارد دلار را در گیشه داشته‌اند ۲۱۹

فیلم Avatar: The Way of Water دست به کاری غیرممکن زد: این تاثییر از لحاظ فنی فیلم قبلی خود را پشت سر گذاشت و همینطور داستانی بهتر از آن به طرفدران اراعه داد. در حالی که فیلم قبلی آن یعنی Avatar متهم به منفعت گیری از کلیشه‌های تکراری و کلاسیک بدون الهام داستانی شده می بود، دنباله آن کاری همه‌عیار را در جهان‌سازی و گسترش دنیای شگفت‌انگیز پاندورا انجام داد. اگر بگوییم که فیلم Avatar: The Way of Water بهترین عناصر بصری تاریخ را دارد اغراق نکرده‌ایم.

این چنین این فیلم به گفتن یک تاثییر قوی و احساسی موفق بوده است و زیاد تر از پیش در رابطه خانواده سالی و فرهنگ ناوی (Na’vi) به مخاطبان اطلاعات اراعه کرد. جیمز کامرون بعد از سال‌ها مقابله با افرادی که به او شک داشتند با فیلم Avatar: The Way of Water ثابت کرد که مردم هم چنان به این فرنچایز اهمیت خواهند داد. از آن زمان عبارت «هیچ زمان علیه جیمز کامرون شرط‌بندی نکن» وجود داشته است. این عبارت از زمان پیروزی این دنباله به یک رسم هالیوودی تبدیل شده است.

۱۱. Zootopia (2016)

فروش جهانی: ۱،۰۲۵،۵۲۱،۶۸۹ میلیارد دلار

فیلم
۲۰ فیلم برتر که فروش بالای یک میلیارد دلار را در گیشه داشته‌اند ۲۲۰

در دهه تازه استودیوی انیمیشن‌سازی والت دیزنی ثابت کرده که نسبت به پیکسار نوآفرین‌تر و ثابت‌قدم‌تر است. در حالی که پیکسار به طور گسترده روی پیش‌در‌آمد‌ها، دنباله‌ها و بازآفرینی‌ها تمرکز کرده، استودیوی انیمیشن‌سازی والت دیزنی روایت‌های خلاقانه‌تری را به کار برد که شخصیت‌های تازه و نمادین را با پیشرفت‌های شگفت‌انگیز در انیمیشن‌های سه بعدی ترکیب می‌کرد. انیمیشن Zootopia به علت مطلب‌های اجتماعی‌ای که دارد و ربط آن با مشکلات امروزی در رابطه تبعیض، امتیازات، حرکت‌های ناهنجار پلیسی، و فساد سیاسی زیاد به چشم می‌آید.

ادامه مطلب
چطور یک سیستم CRM می‌تواند کسب و کار کوچک شما را منقلب کند_تاشکن

این حقیقت که این انیمیشن همه این مطلب‌ها و موضوعات را بدون پرده و به شکل موثری به نمایش می‌گذارد درخور ستایش است. این چنین گفتن Zootopia دارای انیمیشن قشنگ، صداگذاری عالی، روایت دلنشین و سرزنده است که آن را به یکی از بهترین دستاوردهای مدرن دیزنی تبدیل می‌کند. ناگفته نماند که یک دنباله از این انیمیشن در دست ساخت قرار دارد. امیدواریم این دنباله نیز همان ماهیتی را داشته باشد که تاثییر اوریجینال را به یک گفتن موفق انتقادی و تجاری تبدیل کرد.

۱۰. Black Panther (2018)

فروش جهانی: ۱،۳۴۹،۹۲۶،۰۸۳ میلیارد دلار

فیلم
۲۰ فیلم برتر که فروش بالای یک میلیارد دلار را در گیشه داشته‌اند ۲۲۱

فیلم سینمایی Black Panther نه تنها یکی از بهترین گفتن‌های دنیای سینمایی مارول (MCU) می بود، بلکه برخلاف هر چیزی که سبک ابرقهرمانی تا به حال به خود دیده، به رویدادی فرهنگی تبدیل شده است. این گفتن اصرار و دقت اختصاصی‌ای به فرهنگ سیاه‌پوستان داشت و جایگاهی عالی را در اراعه و بازنمایی بدست آورد و دنیای سینمایی مارول را به مقامی رساند که برای زمان‌ها ازش دوری کرده می بود.

گفتن Black Panther با وجود این که از بافت متصل MCU فاصله گرفته می بود، اما به خوبی نمایان‌کننده یک قهرمان در حال ظهور می بود که با میراث پدرش کنار آمده و تلاش می‌کند تا یک ملت در حال تقلا را رهبری کند. فیلم Black Panther به اولین فیلم ابرقهرمانی تبدیل شد که نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم در آکادمی جوایز اسکار شد. این چنین این گفتن به خوبی شکوه و عظمت بازیگر فقید «چادویک بوزمن» را به نمایش گذاشت. اگر پیش از این، این فیلم را تماشا نکرده‌اید، همین اکنون نمایشگر خود را روشن کرده و به تماشایش بنشینید.


نوشته پیشنهادی:نگاهی به ۱۰ مورد از بدترین فیلم‌‌های اقتباسی از بازی‌های ویدیوییهنگامی کارگردانان به در بسته می‌خورند
نگاهی به ۱۰ مورد از بدترین فیلم‌‌های اقتباسی از بازی‌های ویدیویی

۰۹. Star Wars: The Last Jedi (2017)

فروش جهانی: ۱،۳۳۴،۴۰۷،۷۰۶ میلیارد دلار

فیلم
۲۰ فیلم برتر که فروش بالای یک میلیارد دلار را در گیشه داشته‌اند ۲۲۲

فیلم Star Wars: The Last Jedi یکی از برجسته‌ترین دست‌آوردهای بلاک‌باستری دوره تازه است. کارگردان این فیلم یعنی «رایان جانسون» به جای ساخت دنباله‌ای عمومی و تکراری که به سادگی عناصر و تکه‌های فیلم The Empire Strikes Back را تکرار کند، فیلمنامه را به کل تحول داد. گفتن Star Wars: The Last Jedi مضامین و موضوعات مهم حماسه Star Wars (جنگ ستارگان) را مورد بازدید قرار داد تا ببیند که آیا علمکرد Jedi Order در مأموریتشان موجه است یا خیر!  این چنین این فیلم از زمان سه گانه اوریجینالش با اهمیت ترین فیلمی بوده که در دنیای حماسه جنگ ستارگان ساخته شده است.

بازیگر دوست‌داشتنی یعنی «مارک همیل» کارکرد حرفه‌ای‌اش را در نقش نسخه‌ای مسن‌تر و بدبینانه‌تر از شخصیت لوک اسکای‌واکر اراعه می‌کند. او در گفتن Star Wars: The Last Jedi به خود شک کرده و با قبل شک‌برانگیز خود رو به رو می‌بشود. این فیلم در فرنچایزی که مدام در حال به عکس‌کشیدن موضوعات همانند و تکراری خودش می بود، به گفتن یک تاثییر تازه و متنوع محسوب می‌بشود. این تاثییر یک قطعه فیلم‌سازی نوآورانه و جسورانه است که جرئت می‌کند طبیعت فرنچایزی که آن را خلق کرده زیر سوال ببرد.

۰۸.  Barbie (2023)

فروش جهانی: ۱،۴۴۵،۶۳۸،۴۲۱ میلیارد دلار

فیلم
۲۰ فیلم برتر که فروش بالای یک میلیارد دلار را در گیشه داشته‌اند ۲۲۳

مارگو رابی به گفتن ستاره و تهیه‌کننده یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ درخشید. فیلم Barbie به لطف کارگردانی قاطعانه و یقین «گرتا گرویگ» و فیلمنامه بامزه و آشکار او — که با شریک زندگی واقعی‌اش «نوآ بامباخ» آن را نوشته است — یک بازآفرینی واقعی از عروسک معروف یعنی باربی است. کارکرد‌های بازیگری برجسته از رایان گاسلینگ و امریکا فررا (که نامزد دریافت جایزه از آکادمی جوایز اسکار شدند) ، این نمایش خیالی و فانتزی صورتی رنگ را بهتر نیز می‌کند و آن را به بالای جدول فروش در باکس آفیس می‌برد.

با این حال چیزهای بیشتری جز پلاستیک و عروسک در باربی وجود دارد. این فیلم کند و کاوی اثرگذار از مقوله زنانگی و پویایی جنسیتی است که مطلب خود را زیر مقدار زیاد و سنگینی از طنز نهان کرده است. گفتن Barbie هیچ زمان نصیحت نمی‌کند و در واقع در به عکس‌کشیدن مشاهدات خود از جامعه مردسالار و معنی زندگی زن در آن کاملاً منصف است. در نهایت فیلم Barbie یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های دهه ۲۰۲۰ میلادی بوده و به همانند نقطه عطف بزرگ و مهمی برای زنان جلو و پشت دوربین عمل می‌کند.

ادامه مطلب
چرا ۱۱۰ بیمارستان با بیمه‌ها قرارداد ندارند - تاشکن

۰۷. Top Gun: Maverick (2022)

فروش جهانی: ۱،۴۹۵،۶۹۶،۲۹۲ میلیارد دلار

فیلم
۲۰ فیلم برتر که فروش بالای یک میلیارد دلار را در گیشه داشته‌اند ۲۲۴

فیلم Top Gun: Maverick بعد از سال‌ها گسترش و عقب‌نشینی‌های زیاد به علت پیچیدگی‌های ناشی از پاندمی کووید ۱۹ در ساخت فیلم‌های سینمایی، با تکریم شورانگیزانه‌اش به توانایی دیدن فیلم در سینما، از همه انتظارات فراتر رفت. این گفتن نه تنها تایید کرد که بازیگر دوست‌داشتنی و بااستعداد یعنی «تام کروز» هم چنان بهترین ستاره سینما است، بلکه به علت تمایل دست‌جمعی طرفدران و مخاطبان برای تماشای مجدد و مجدد فیلم به گفتن اثری که به قول معروف «تجارت سینما را نجات داد» شناخته شد.

فقط بینندگان نبودند که این فیلم را ستایش کردند و همانطور که به گمان زیاد می‌دانید این گفتن توسط منتقدان نیز زیاد تحسین شد. در واقع گفتن Top Gun: Maverick توسط منتقدان به گفتن ترکیبی عالی از غرایز جسورانه تام کروز و هنر پرآوازه او مورد تحسین قرار گرفت. زیاد تر پیروزی این تاثییر در باکس آفیس یا همان گیشه به علت منفعت گیری از صفحه نمایش‌های IMAX می بود که صحنه‌های عملی باورنکردنی و شگفت‌انگیز مبارزات هوایی را شوق انگیزتر نیز می‌نمود. این فیلم از دنباله فیلم آواتار نیز فراتر رفت و به اتفاقات سینمایی سال ۲۰۲۲ تبدیل شد. در نتیجه گفتن Top Gun: Maverick بازگشتی به فیلم‌های اکشن کلاسیکی که هالیوود دوست داشت در اواخر قرن بیستم بسازد می بود.


نوشته پیشنهادی:۴۵ گفتن از بهترین فیلم های زامبی محور تاریخ سینماداستان هیولا‌ی گوشت‌خوار مخوف
45 عنوان از بهترین فیلم های زامبی محور تاریخ سینما

۰۶. Skyfall (2012)

فروش جهانی: ۱،۱۴۲،۴۷۱،۲۹۵ میلیارد دلار

فیلم
۲۰ فیلم برتر که فروش بالای یک میلیارد دلار را در گیشه داشته‌اند ۲۲۵

فیلم Skyfall، محصول سال ۲۰۱۲، بهترین فیلم در سری فیلم‌های جیمز باند به شمار می‌آید، چرا که به تجزیه و تحلیل تاریخ شخصیتی پرداخت که پنجاه سال از عمرش می‌گذرد. ۰۰۷ از کجا آمد و چه ارتباطی با دوران مدرن جاسوسی داشت؟ «سم مندز» به این سوالات با کند و کاو دقیق MI6 (سرویس اطلاعات مخفی) جواب می‌دهد. این بازدید‌ها این چنین تبدیل ساخت برخی از بهترین دکوپاژ‌های فرنچایز جیمز باند شده‌اند که توسط فیلم‌بردار برجسته یعنی «راجر دکینز» به عکس در آمده است. «دنیل کریگ» ثابت کرد که پیچیده‌ترین و دلنشین‌ترین بازیگری است که تا به حال پایش را در نقش ۰۰۷ گذاشته است. همه این‌ها در حالی است که جودی دنچ در آخرین دوره کاری‌اش در نقش «ام» نقشی اندوهناک و فراموش‌نشدنی را به ما اراعه داد. با این حال این شرور حقه‌‌باز و ترسناک فیلم یعنی «خاویر باردم می بود» که Skyfall را به گفتن بهترین فیلم باند دوران مدرن تحکیم کرد.

۰۵. Toy Story 3 (2010)

فروش جهانی: ۱،۰۶۷،۳۱۶،۱۰۱ میلیارد دلار

فیلم
۲۰ فیلم برتر که فروش بالای یک میلیارد دلار را در گیشه داشته‌اند ۲۲۶

انتخاب بهترین تکه در سری انیمیشن‌های Toy Story (داستان اسباب‌بازی‌) به این معنی است که باید بین سه شاهکار و گفتن چهارم آن — که انیمیشنی بالاتر از حد متوسط و خوب ​​اما زیاد غیر‌الزامی می بود — یکی را انتخاب کنیم. در حالی که هر چهار فیلم از نظر عاطفی دلهره‌آور بوده و از نظر داستانی نیز پیچیده می باشند، Toy Story 3 (داستان اسباب‌بازی ۳) مضامین مهم و پیچیده‌ای چون رشد‌کردن و پذیرفتن را در خود دارد. این چنین این انیمیشن به لطف شخصیت «باز لایتیر» اسپانیایی زبان (تیم الن) و معارفه شخصیت کن (مایکل کیتون)، به گمان زیاد بامزه‌ترین و خنده‌دارترین گفتن این فرنچایز محسوب می بشود.

این چنین انیمیشن Toy Story 3 مورد دقت و ستایش منتقدان قرار گرفت و سومین (و تا به امروز، تازه ترین) انیمیشنی است که نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم شده است. این انیمیشن باکس آفیس را تکان داد و بدون هیچ زحمتی مرز یک میلیارد دلار فروش را رد کرد. Toy Story 3 این چنین ثابت کرد که عنصر نوستالژی تا وقتی که به درستی منفعت گیری بشود می‌تواند ابزار زیاد قدرتمندی باشد.

۰۴. Titanic (1997)

فروش جهانی: ۲،۲۶۴،۷۴۳،۳۰۵ میلیارد دلار

فیلم
۲۰ فیلم برتر که فروش بالای یک میلیارد دلار را در گیشه داشته‌اند ۲۲۷

تازه ترین انتشار کردن مجدد فیلم Titanic یک بار دیگر ثابت کرد که عشق بین جک (با بازی لئوناردو دی کاپریو) و رز (کیت وینسلت) هم چنان قوت بسیاری بر جذب مخاطبان از سراسر جهان دارد. داستان عاشقانه ماندگار جیمز کامرون از زمان اکران اولیه‌اش حتی یک ذره هم قدیمی نشده است و زمان زمان سه ساعته این فیلم به لطف ترکیب منحصر به فرد عناصر عاشقانه، درام والا و نمود‌های بصری خیره‌کننده سریع می‌گذرد.

دستاورد‌های تجاری فیلم Titanic برای همیشه گیشه را دچار تحول کرد. علاوه بر آن این گفتن توسط منتقدان زیاد ستایش شد و در کل با فیلمی زیاد موفق طرف هستیم. این تاثییر این چنین رکورد بیشترین جایزه را با یازده برد در مراسم جوایز اسکار دارد که از این بین می‌توان به بهترین کارگردانی و بهترین فیلم اشاره کرد. امروزه فیلم Titanic به‌ گفتن یکی از بهترین برندگان بهترین فیلم همه دوران شناخته می‌بشود و این مقوله یک دستاورد سینمایی پیروزمندانه است که هم چنان به گفتن یک قبل و سپس در تاریخ سینما به شمار می‌آید.

ادامه مطلب
فروش پراید اقساطی مدل 1388، سندی از حالت وخیم بازار ماشین در سرزمین


نوشته پیشنهادی:۱۰ تا از بهترین فیلم های سامورایی قرن بیست و یکمنمایش حماسه افتخار و انتقام
۱۰ تا از بهترین فیلم های سامورایی قرن بیست و یکم

۰۳. Jurassic Park (1993)

فروش جهانی: ۱،۱۰۹،۸۰۲،۳۲۱ میلیارد دلار

فیلم
۲۰ فیلم برتر که فروش بالای یک میلیارد دلار را در گیشه داشته‌اند ۲۲۸

بعد از دو دهه و ساخت پنج دنباله از دنیای ژوراسیک پارک تا این مدت عنوانی نیامده است که به خوبی فیلم مهم یعنی Jurassic Park باشد. «استیون اسپیلبرگ» با این گفتن یک بار دیگر ثابت کرد که چرا او بهترین کارگردان زنده حال حاضر دنیا محسوب می‌بشود. او در این تاثییر بلاک‌باستر و ماندگار طنز، شوق و حس وحشتی را که سینمای مدرن به شدت فاقد آن است به عکس کشید. این فیلم یک دستاورد فنی پیشگامانه می بود و تماشاگران را با عناصر وحشتناکش شگفت‌زده کرد.

فیلم Jurassic Park فقط برای دستاوردهای بصری‌اش — که در سال ۱۹۹۳ بی‌نظیر بودند و امروزه نیز به گفتن یک شگفتی باقی مانده‌اند — خاص نبوده است. در واقع این تاثییر برای شخصیت‌های غنی و جذابی چون سم نیل، لورا درن و جف گلدبلوم تبدیل علاقه و عشق مخاطبان شد. با وجود اسپیلبرگ در پشت دوربین و منفعت گیری خلاقانه و تکرارنشدنی از دایناسور، فیلم Jurassic Park به فیلم‌سازی اغاز دهه ۹۰ میلادی معنی بخشید و این چنین یکی از بهترین بلاک‌باستر‌های پرفروش تاریخ سینما شد.

۰۲. The Dark Knight (2008)

فروش جهانی: ۱،۰۰۶،۲۳۴،۱۶۷ میلیارد دلار

فیلم
۲۰ فیلم برتر که فروش بالای یک میلیارد دلار را در گیشه داشته‌اند ۲۲۹

فیلم دوست‌داشتنی و محبوب The Dark Knight قطعا بهترین فیلم ابرقهرمانی تاریخ و این چنین بهترین فیلم در کارنامه درخشان کریستوفر نولان است. این گفتن آزمایش زمانه خود را به گفتن یک فیلم مدرن ولی در عین حال کلاسیک به خوبی پشت سر گذاشته است. این فیلم شدت روایتی که نولان از مایکل مان به ارث برده می بود، بازی بزرگ و برجسته هیث لجر در نقش شرور داستان یعنی جوکر و بینش‌های شگفت‌انگیزی درمورد تنش‌زایی، فساد سیاسی، و ظهور تروریسم داخلی را با هم ترکیب کرده و یک تاثییر عالی را به مخاطب اراعه داده است.

کمتر فیلمی را می‌توان با میراث غنی و پیچیده فیلم The Dark Knight قیاس کرد. این گفتن یک تاثییر درخشان است که رکوردهای باکس آفیس را ناکامی و سخن بگویید‌ها در سال‌ ۲۰۰۸ و سال‌های بعد از آن در موردش زیاد زیاد می بود. در نهایت این فیلم یک میراث عالی را برای کریستوفر نولان به جا گذاشته است. این چنین حذف آن از فهرست بهترین فیلم در مراسم جوایز اسکار علتشد که این مراسم نامزد‌ی‌های خود را از پنج به ده نامزدی تحول دهد.

۰۱. The Lord of the Rings: The Return of the King (2003)

فروش جهانی: ۱،۱۴۷،۶۳۳،۸۳۳ میلیارد دلار

فیلم
۲۰ فیلم برتر که فروش بالای یک میلیارد دلار را در گیشه داشته‌اند ۲۳۰

در حالی که هر سه فیلم سه گانه The Lord of the Rings (ارباب حلقه‌ها) به نوبه خود شاهکار محسوب خواهد شد، اما فیلم The Return of the King (برگشت پادشاه) بهترین پایانی را که طرفداران جی. آر. آر. تالکین می‌خواستند به آن‌ها اراعه داد. گفتن Return of the King که تا حد نفس‌گیری شوق‌انگیز است، از جمله فیلم‌های نادری به شمار می‌آید که با لیاقت گفتن «حماسی» است. همه چیز در این تاثییر از روال تشکیل گرفته تا موسیقی، بازیگری، تدوین و فیلمبرداری بی‌نظیر و تکرارنشدنی است. این فیلم یک قطعه سینمایی قشنگ، گیرا، دلنشین و سرگرم‌کننده است که مخاطبان را به دنیایی تازه برده و ماموریت فرودو را بیشتر از پیش برای مخاطبان شخصی و حیاتی می‌کند.

گفتن Return of the King هم از لحاظ اکشن‌محور بودن و هم از لحاظ احساسی بهترین تاثییر در بین سه گانه کارگردان مشهور یعنی پیتر جکسون به شمار می‌آید. هیچ نبردی حماسی‌تر و عالی‌تر از نبرد عظیم نیروهای گاندور با ارتش موردور نبوده است. این چنین هیچ لحظه‌ای قشنگ‌تر و قوت‌مند‌تر از دیدن فرودو (الیجا وود)، سم (شان آستین)، مری (دومینیک موناگان) و پیپین (بیلی بوید) برای اولین بار از اغاز سفرشان و در کنار یکدیگر نبوده است. فیلم Return of the King از معدود فیلم‌هایی است که می‌توان آن را کامل نامید و به گفتن تعالی تصویرسازی سبک فانتزی در سینما و پرده بزرگ به حساب می‌آید.


نوشته پیشنهادی:بهترین تغییرات چهره بازیگران در تاریخ صنعت سینماگریم ابزاری برای دگرگونی
بهترین تغییرات چهره بازیگران در تاریخ صنعت سینما



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها