خوش آمدید

مصرف لبنیات،‌ ضرورت مغفول زندگی شهرنشینی

مصرف لبنیات،‌ الزام مغفول زندگی شهرنشینی

به نقل از برنا؛ سلامت افراد به عوامل مختلفی از قبیل سبک زندگی، ورزش کردن و تبعیت از الگوی غذایی مناسب بستگی دارد.

یکی از عوامل مهم سلامتی، منفعت گیری از لبنیات در زندگی روزمره است که با گسترش زندگی شهرنشینی نقش زیاد کمرنگی در سفره غذایی ایرانیان دارد و به جای آنها منفعت گیری از غذاهای سریع و انواع نوشابه های گازدار جانشین شده است.

آمارها نیز از حالت ناخوش این حوزه سخن می گوید: مطابق اظهار انجمن صنایع لبنی ایران، سرانه مصرف لبنیات در سرزمین در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۷۰ کیلوگرم و در جهان نزدیک به ۱۶۰ کیلوگرم است این چنین در سال ۲۰۲۱، اتحادیه اروپا به گفتن بیشترین مصرف‌کننده لبنیات، سرانه مصرف نزدیک به ۲۵۶ کیلوگرم داشته است.

در همین جهت اجرای پویش ملی سلامت با مقصد خبر رسانی از تغذیه سالم توسط وزارت بهداشت با نوشته لبنیات با شعار “از کودکی تا پیری، لبنیات دوست سلامتی” در دستور کار قرار گرفت.

بر این مبنا در این خصوص با دکتر احمدرضا رسولی متخصص تغذیه و رژیم‌ درمانی او گفت و گو کردیم.

ادامه مطلب
نگاهی به "جهان مرد" تلویزیون|تلاش برای گفتن عمق نگاه استراتژیک و عقلانیت سردار سلیمانی
آخرین مطالب

  علت عمده مصرف پایین لبنیات در جامعه چیست؟

مطابق آمارها سرانه‌ مصرف لبنیات در ایران طی سال‌های تازه افت چشمگیری دارد که یکی از دلایل این نوشته، افزایش قیمت آنهاست و علت دیگر به انتشار کردن شایعه ها و تبلیغات نادرست در خصوص مصرف لبنیات بر می گردد.

متاسفانه برخی افراد سودجو در فضای مجازی، خود را به گفتن متخصص معارفه کرده و مطالب غیرعلمی و نادرستی چون بیماری‌زا بودن شیر و محصولات لبنی گفتن می‌کنند که جهت افت مصرف لبنیات شده و سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.

از طرفی آنگونه که باید و احتمالا مصرف آن در بین خانوارها نهادینه نشده است، هرچند عموم مردم به پر منفعت بودن آن واقف می باشند.

ادامه مطلب
بدون ذکر علت، به ما اجازه ورود به بورس نمی‌دهند_تاشکن

 یکی از فرآورده های پر مصرف لبنی، شیر است، مقدار مصرف آن باید چه مقدار باشد؟

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

مطابق بازدید‌های دقیق علمی، یک فرد سالم و بالغ روزانه به یک هزار تا یک هزار و ۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم نیاز دارد و از آنجایی که یک فنجان شیر یا ماست حاوی نزدیک به ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌گرم کلسیم است، می‌توان او گفت لبنیات بهترین و با اهمیت ترین منبع برای تامین کلسیم بدن است.

کلسیم مورد نیاز بدن یک فرد سالم و بزرگسال با دریافت روزانه ۲ تا سه واحد لبنیات در قالب ۲ تا سه فنجان شیر یا ماست یا دوبرابر این مقدار دوغ، قابل تامین است.

حتی اگر برخی مواد غذایی، کلسیم بیشتری نسبت به شیر داشته باشند اما کلسیم حاضر در شیر، بیشترین قابلیت جذب در بدن را دارد و جذب کلسیم از لبنیات کم‌چرب به مراتب زیاد تر از انواع پرچرب است.

ادامه مطلب
چرا چت درون برنامه ای برای کسب و کار شما عالی است

به طور کلی هرچه چربی حاضر در لبنیات زیاد تر باشد، جذب کلسیم تحت تاثییر قرار می گیرد و کمتر می‌بشود از همین رو مصرف لبنیات کم‌چرب به منظور جذب زیاد تر کلسیم پیشنهاد می‌بشود.

تعداد بسیاری از افراد اکنون از مشکل اضافه‌ وزن و چاقی رنج می‌برند، در این بین باید دقت داشت کالری و انرژی که از لبنیات کم‌چرب حاصل می‌بشود به مراتب کمتر از لبنیات پرچرب است و مصرف لبنیات کم‌چرب از این منظر نیز اهمیت بسیاری می یابد.

زیاد تر مردم بر این باورند که لبنیاتی که در کارخانه تشکیل می بشود بی کیفیت است، نظر شما چیست؟

به گفتن یک متخصص پیشنهاد می کنم عموم مردم از لبنیات پاستوریزه منفعت گیری کنند چون میکروب‌های پاتوژن و بیماری‌زای آن تقریبا از بین رفته است و اگر در بازه وقتی قبل از تاریخ انقضا، مصرف بشود، از نظر ابتلا نشدن به تب مالت و دیگر بیماری‌های مرتبط با لبنیات مطمعن بیشتری دارد.

ادامه مطلب
۵ کیلومتر از شبکه دو مداره انتقال برق به عظیمیه قزوین تکمیل شد_تاشکن

بر این مبنا، بهترین نوع لبنیات برای مصرف، انواع پاستوریزه و کم‌چرب است و لبنیات محلی غیرپاستوریزه و پرچرب برای مصرف پیشنهاد نمی‌بشود.

 تعداد بسیاری از افراد نیز با مصرف لبنیات دچار مشکلات گوارشی می شوند، راه حل چیست؟

برخی افراد با مصرف لبنیات دچار مشکلاتی چون حالت تهوع، نفخ، دل‌پیچه و اسهال خواهد شد که علت آن لاکتوز یا همان قند حاضر در لبنیات است.

لاکتوز، قندی است که به‌طور طبیعی در شیر و دیگر محصولات لبنی وجود دارد و از آنجایی که برخی افراد نمی توانند این قند را هضم کنند، بعد از خوردن فرآورده‌های آن دچار علائم گوارشی ناشی از سوء جذب لاکتوز خواهد شد.

به طور تقریبی ۷۰ درصد جامعه بشری در کل دنیا توان هضم لاکتوز را ندارند و از هر ۱۰ نفر، هفت نفر به درجاتی از این مشکل دچار می باشند که علاوه بر اختلالات گوارشی، امکان پذیر از زیاد تر شدن التهاب یا درد مفاصل از جمله زانو درد بعد از مصرف لبنیات رنج ببرند و منفعت گیری از لبنیات بدون لاکتوز به این افراد پیشنهاد می‌بشود.

ادامه مطلب
اغاز پخش دومین دوره جشنواره عروسکی تلویزیون از 22 اسفند

برای از بین بردن این مساله در کارخانه، لاکتوز حاضر در لبنیات توسط آنزیم‌هایی به قندهای سازنده‌ آن یعنی گلوکز و گالاکتوز تجزیه می‌بشود و در نتیجه افراد مبتلا به بیماری لاکتوز می‌توانند به راحتی آن را هضم کنند.

این چنین، مصرف لبنیات پروبیوتیک، راه‌حل فرد دیگر برای مشکلات ناشی از هضم نشدن لاکتوز در بدن است، پروبیوتیک‌ها میکروب‌های مفیدی می باشند که نقش حائز اهمیتی در سلامتی انسان دارند.

لبنیات پروبیوتیک از نظر ویتامین‌هایی نظیر ویتامین B۲ یا ریبوفلاوین و ویتامین “کی” غنی‌تر از لبنیات معمولی می باشند و با مصرف آنها، این ویتامین‌ها به وسیله سلول‌های روده، جذب بدن خواهد شد و به طور کلی کارکرد طبیعی روده و سلامت دستگاه گوارش را ضمانت می‌کنند.

منبع: ایرنا



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها