خوش آمدید

ابلیسک‌ در بدن

محققان موجودات کاملاً ناشناخته‌ای در دستگاه گوارش انسان کشف کردند


در بدن انسان موجودات متنوعی اعم از ویروس‌ها و باکتری‌ها زندگی می‌کنند. اکنون محققان به‌طور اتفاقی با موجوداتی روبه رو شده‌اند که به نظر می‌رسد یک رده‌بندی کاملاً تازه از موجودات ویروس‌همانند باشند. این موجودات که به آن‌ها ابلیسک‌ (Obelisk) حرف های می‌بشود، قطعات مرموزی از مواد ژنتیکی دارند که هیچ توالی قابل تشخیص یا حتی شباهت ساختاری شناخته‌شده‌ای با هیچ عامل بیولوژیکی فرد دیگر ندارند.

بر پایه پیش‌نویس مقاله محققان، «ایوان ژلودف»، زیست‌شناس دانشگاه استنفورد و همکارانش استدلال می‌کنند که کشف شگفت آن‌ها امکان پذیر اصلاً ویروس نباشد، بلکه یک گروه کاملاً تازه از موجودات باشد. این حاضر تازه امکان پذیر شکاف قدیمی بین ساده‌ترین مولکول‌های ژنتیکی و ویروس‌های پیچیده‌تر را پر کند.

موجودات ناشناخته و ویروس‌همانند در بدن انسان

ابلیسک‌ها شامل دسته‌ای از RNA‌های متنوع می باشند که هیچ‌زمان در میکروبیوم‌های انسان و خارج از انسان مورد دقت قرار نگرفته‌اند. این موجودات ساختارهای زیاد متقارن و میله‌مانندی دارند که از رشته‌های پیچ‌خورده RNA راه اندازی شده‌اند؛ به علت ساختار این موجودات، به آن‌ها ابلیسک (ستون‌های میله‌ای) حرف های می‌بشود. اندازه ابلیسک‌ها تنها نزدیک به ۱۰۰۰ کاراکتر نوکلئوتید است. درواقع، این اندازه کوچک به گمان زیادً یکی از دلایلی است که تا بحال محققان فهمید وجود آن‌ها نشده‌اند.

ادامه مطلب
نسل تازه اپل پنسل به گمان زیادً تا اواسط فروردین‌ماه معارفه می‌شود
محققان موجودات کاملاً ناشناخته‌ای در دستگاه گوارش انسان کشف کردند ۱۴

در این پژوهش، محققان با جستجوی ۵.۴ میلیون مجموعه داده از توالی‌های ژنتیکی تقریباً ۳۰ هزار ابلیسک گوناگون را شناسایی کردند. آن‌ها در نزدیک به ۱۰ درصد از میکروبیوم‌های انسانی که محققان مورد بازدید قرار داده بودند، ظاهر شدند.

در یک مجموعه از داده‌ها، ابلیسک‌ها در ۵۰ درصد از مثالهای دهانی بیماران مشاهده شد. علاوه‌براین، به نظر می‌رسد که انواع مختلفی از ابلیسک‌ها در نواحی گوناگون بدن ما وجود دارند. محققان می‌گویند برخی این ابلیسک‌ها دیگر میکروبیوم‌های انسان را مستعمره خود می‌کنند.

ادامه مطلب
۹۰ درصد هزینه داروهای بیماران خاص را بیمه‌ها پرداخت می‌کنند - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان_تاشکن

محققان موفق شدند درون یک باکتری رایج درون دهان انسان ابلیسکی به طول ۱۱۳۷ نوکلئوتید اشکار کنند. پژوهشگران تا این مدت نمی‌دانند که دیگر کدام میکروبیوم‌های انسان میزبان این ابلیسک‌ها می باشند. این چنین در همه این ابلیسک‌ها توالی ژنی وجود دارد که علتتولید پروتئینی کاملاً تازه به نام ابلین (Oblin) می‌بشود. این پروتئین به گمان زیادً در تولیدمثل ابلیسک‌ها نقش دارد.



منبع

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها