خوش آمدید

گوگل و هوش مصنوعی

گوگل برای گسترش هوش مصنوعی، دارایی‌های مهم خود را قربانی می‌کند


مدتی پیش «ساندار پیچای»، مدیرعامل گوگل ۷ مقصد مهم گوگل را برای سال ۲۰۲۴ خبرداد که اولین آن «تشکیل گسترش یافتهترین، ایمن‌ترین و مسئولیت‌پذیرترین هوش مصنوعی جهان» می بود. اکنون به نظر می‌رسد ضمانت سرسختانه غول دره سیلیکون برای گسترش این هوش مصنوعی به جنبه‌های گوناگون این شرکت صدمه می‌رساند.

ساندار پیچای پیش‌تر نیز در یادداشتی درمورد سازماندهی مجدد و حذف برخی شغل‌ها هشدار داد. به تعبیری دیگر، گوگل قرار است به اخراج‌های گسترده‌ای که این شرکت از سال ۲۰۲۳ انجام داده است، ادامه دهد. این رویه تبدیل حذف بیشتر از ۱۲ هزار شغل شده است که احتمالا تنها یکی از چندین پیامد احتمالی گسترش بی‌چون‌وچرای هوش مصنوعی و دقت زیاد گوگل به آن باشد.

دقت افراطی گوگل به هوش مصنوعی

به همان ترتیبی که این مشاغل کنار می‌روال، هوش مصنوعی در مرکز دقت گوگل قرار گرفته است. در ماه اکتبر (مهرماه)، گوگل روی رقیب OpenAI یعنی شرکت آنتروپیک ۲ میلیارد دلار اندوخته‌گذاری کرد. در سال جاری میلادی نیز این شرکت برنامه‌های خود را برای ادغام ابزارهای هوش مصنوعی همانند چت‌بات بارد در تلفنهای اندرویدی دوچندان کرده است. این چنین گوگل وعده داده است که مدل هوش مصنوعی جمینای، پرقدرت از مدل GPT-4 شرکت OpenAI خواهد شد.

ادامه مطلب
FTC اندوخته‌گذاری شرکت‌های بزرگ در حوزه استارتاپ‌های هوش مصنوعی را بازدید می‌کند
گوگل برای گسترش هوش مصنوعی، دارایی‌های مهم خود را قربانی می‌کند ۱۴

بااین‌حال، برخی افراد از این بیم دارند که این کوششها به زیان برخی از اندوخته‌گذاری‌ها و دارایی‌های مهم شرکت همه بشود که یکی از آن‌ها بیکارشدن هزاران کارمند گوگل است. یکی از مهندسان نرم‌افزار گوگل، «دایان تریو»، اخیراً بعد از انتقاد از تصمیم‌گیری ضعیف مدیران گوگل و انتقاد از تمرکز آن‌ها بر هوش مصنوعی، خبرساز شد. او در لینکدین خود نوشته است:

«اکنون، همه این مدیرانِ خسته‌کننده و بی‌حس تلاش می‌کنند به یک جهت مبهم به سوی هوش مصنوعی اشاره کنند و درعین‌حال غاز طلایی خود را می‌کشند.»

یکی از مصداق‌های این غاز طلایی، کارکنان واحد فروش تبلیغات گوگل است. این کارکنان در سال ۲۰۲۲ درآمدی معادل ۱۶۸ میلیارد دلار برای گوگل داشتند و اکنون این شرکت اخراج‌های بسیاری در این قسمت داشته است. بر پایه برخی گزارش‌ها، گوگل اکنون می‌خواهد مشاغل بازاریابی بیشتری را با پشتیبانی هوش مصنوعی خودکار کند، که به نظر می‌رسد ریسک زیاد پرخطری برای گوگل باشد.

ادامه مطلب
پویش ملی «کودک سالم، ایران سلامت» اغاز شد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان_تاشکن

از نظر دیگر، ظهور هوش مصنوعی مولد علتشده است که انتشار کردن مطالب غیرکاربردی و سئوشده تقریباً غیرقابل‌اجتناب باشد. این مطالب زیاد تر با محتوا و تصاویر جعلی هوش مصنوعی ساخته شده‌اند و در نتایج جستجوی گوگل نیز نمایش داده خواهد شد. بااین‌حال، غول ماونتین ویو دقت چندانی به حل این مشکلات ندارد، و در عوض همه تمرکز خود را به گسترش هرچه زیاد تر مدل‌های هوش مصنوعی معطوف کرده است.



منبع

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها