خوش آمدید

بمب‌های وزارت بهداشت سر راه پرستاری را خنثی می کنیم - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

آمار تکان دهنده از مهاجرت پرستاران/ اوضاع افتپرستار فاجعه است – تاشکن

به نقل از خبرگزاری مهر، عبدالله ثقفی اظهار کرد: دوره ششم شورای عالی نظام پرستاری کمتر از یک ماه است سپس از انتخابات گسترده‌ای که در سراسر سرزمین برگزار شد، اغاز به فعالیت کرده و با نگاه تحولی و رویکرد تازه با همه توان و انگیزه مطالبات پرستاران را پیگیری خواهد کرد.

او گفت: دوره ششم سازمان نظام پرستاری با محوریت اخلاق‌مداری و پاکدستی کار خود را اغاز کرده و شفافیت، صداقت و توانمندی‌های علمی و صلاحیت‌های حرفه‌ای را سرلوحه کار قرار داده است. خوشبختانه ترکیب شورای‌عالی نظام پرستاری در دوره ششم نیز مؤید این نوشته است.

ثقفی در ادامه گفت: نقش پرستاری در نظام سلامت به قدری حائز اهمیت است که همگان بر آن اذعان دارند. ۶۰ درصد از بار نظام سلامت بر دوش جامعه پرستاری است، به این علت هر تنش و تکانی که جامعه پرستاری را متأثر کند، می‌تواند نظام سلامت سرزمین را نیز تحت تأثیر قرار دهد، لذا مسئولین وزارت بهداشت باید به این نوشته دقت داشته باشند.

وی تصریح کرد: تشکیل همدلی، هم‌گرایی و هم‌افزایی یکی از برتری‌های ما در جامعه پرستاری است و نیاز است که هم‌صدایی برای پیگیری مطالبات پرستاران به دور از هرگونه تفرقه تشکیل بشود، به این علت هر گفتمانی با هر ادبیاتی و از سوی هر فردی که نشان از تفرقه داشته باشد، از نگاه جامعه پرستاری ناپسند خواهد می بود و به گفتن خیانت به این جامعه برداشت می‌بشود؛ فلذا هر یک از اعضای شورای‌عالی نظام پرستاری باید در تشکیل این یک‌صدایی برای تحقق برتری‌های پرستاری ایفای نقش کنند.

عضو شورای‌عالی نظام پرستاری، او گفت: یکی از برتری‌های دوره ششم سازمان نظام پرستاری، او گفت و گو تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است که تصویب قانون آن به نزدیک به ۱۶ سال پیش باز می‌گردد. خوشبختانه با تأکیدی که مقام معظم رهبری بر اجرای این قانون داشته‌اند، دستورالعمل اجرایی آن ابلاغ شده است.

ادامه مطلب
کیژان مقصودی سه مدال برنز وزنه‌برداری قهرمانی آسیا را کسب کرد
آخرین مطالب

ثقفی افزود: در عین حال که قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و تصویب آن یک اتفاق خوب و مورد قیمت در جامعه پرستاری برداشت می‌بشود و همه ما باید از آن حمایتکنیم، چون این قانون هویت مستقلی را به جامعه پرستاری بخشیده است، اما باید اشکالات حاضر در اجرای این قانون نیز بازدید و برسی بشود که چطور می‌توان این مشکلات را مرتفع کرد.

وی ضمن قبول این نوشته که می‌بایست در اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و ضرایب آن بازبینی صورت گیرد و پرداخت‌ها اصلاح بشود، او گفت: در واقع آنچه به گفتن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در حال اجراست، آن چیزی نیست که در قانون پیش‌بینی شده و مشابه با شأن و جایگاه پرستاران ما نیز نیست.

عضو شورای‌عالی نظام پرستاری این چنین، خاطرنشان کرد: معاونت پرستاری وزارت بهداشت نیز در هفته‌های تازه یک کمیته تخصصی برای بازبینی و اصلاح قوانین و فرمول پرداخت‌های قانون تعرفه‌گذاری راه اندازی داده که در این کمیته از وجود خبرگان و کارشناسان سازمان نظام پرستاری نیز منفعت گیری شده است.

ثقفی اضافه کرد: جلسات این کمیته به طور منظم در حال برگزاری است تا اصلاح، بازبینی و بازنگری در قانون صورت گیرد و ضرایب اصلاح بشود تا پرداختی به پرستاران بر پایه آنچه در قانون دیده شده، محقق بشود.

وی یادآور شد: قبل از اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در نظام سلامت، مجموعاً دو تعرفه داشتیم؛ یکی تعرفه تشخیصی و فرد دیگر تعرفه درمانی می بود، اما اضافه شدن تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری هویت مستقلی را به جامعه پرستاری داده است، به این علت از جامعه فهیم پرستاری خواست داریم تا با سعه‌صدر برای اصلاح پرداختی‌ها و اجرای صحیح قانون از آن حمایتکنند.

ادامه مطلب
کلاهبردار ۹۰۰ میلیاردی در ایلام دستگیر شد

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

عضو شورای‌عالی نظام پرستاری، پافشاری کرد: قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مبتنی بر کارکرد و کمیت پرستاران است، به این علت در عین حال که کمیت در پرستاری قابل دقت است، ترقی کیفیت خدمات پرستاری نیز یکی از اهداف مهم اجرای قانون تعرفه‌گذاری است، به این علت سازمان‌های نظارتی شامل وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری در کنار اجرای این قانون، او گفت و گو پایش کیفیت خدمات پرستاری را نیز در دستورکار خود قرار خواهند داد تا حقوق مردم گرامی نیز برای دریافت خدمات با کیفیت محقق بشود.

ثقفی در ادامه گفت: یکی دیگر از برتری‌های دوره ششم، نوشته برقراری بسیار خاص است؛ خوشبختانه در سازمان نظام پرستاری رایزنی‌ها و جلسات مختلفی با مجلس شورای اسلامی انجام شد، یقیناً در برقراری بسیار خاص نیز باید ضرایب به طور منطقی و واقعی دیده بشود.

وی پافشاری کرد: او گفت و گو بسیار خاص جامعه پرستاری نیز در حال پیگیری بوده که این پیگیری‌ها نیز نیازمند طی فرآیند قانونی است.

عضو شورای‌عالی نظام پرستاری، افزود: از همکاران در جامعه پرستاری خواهشمندیم که در این فضا اضطراب ورود نکنند، چون مطمئناً با سعه‌صدر و پیگیری‌های قانونی همکاران، این مطالبه نیز محقق و پرداخت خواهد شد.

ثقفی با اشاره به این که او گفت و گو استخدام و جذب نیروهای پرستاری نیز یکی از مطالبات قدیمی جامعه پرستاری است، فرمود: پرستاران ما به علت افتنیروی پرستاری نقش ۲ تا ۳پ رستار دیگر را نیز ایفا می‌کنند که این نوشته طبیعتاً علتایجاد حس فرسودگی و خستگی شغلی می‌بشود.

ادامه مطلب
سپاهان اصفهان محروم از تماشاچی شد

وی در قسمت فرد دیگر از سخنانش به نوشته افتپرستار به ازای تخت بیمارستانی اشاره کرد و او گفت: نسبت پرستار به تخت در سرزمین ما دچار مشکل است، به این علت باید حتماً اصلاح بشود. نسبت پرستار به تخت در برخی کشورها ۴ یا ۵ پرستار به ازای هر تخت است، اما در سرزمین ما این نسبت ۲.۵ پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی است، اما متأسفانه اکنون سرزمین ما با این نسبت در نظر گرفته شده نیز فاصله دارد و نسبت پرستار به ازای هر تخت کمتر از ۱.۵ است؛ حتی در برخی از استان‌ها و مراکز سرزمین ما این نسبت به زیر یک نفر پرستار به ازای هر تخت نیز می‌رسد که این نوشته فاجعه‌آمیز است، چون در عین حال که به پرستار سختی کاری داخل می‌بشود و پرستاران مجبورند در دو شیفت کار کنند و یا اضافه کارهای اجباری به آن‌ها تحمیل بشود، فرسودگی شغلی را افزایش می‌دهد و برای بیماران نیز مشکلاتی تشکیل می‌بشود.

عضو شورای‌عالی سازمان پرستاری اضافه کرد: طبیعتاً هنگامی افتپرستار در سرزمین جبران نشود، خدماتی که مددجویان و بیماران باید دریافت کنند، علی‌رغم تلاش پرستاران، محقق نخواهد شد و این نوشته اجحاف در حقوق بیماران نیز است، به این علت وزارت بهداشت و مجلس شورای اسلامی باید تلاش کنند تا نسبت پرستار به استاندارد برسد.

ثقفی با اشاره به لزوم بهبود حالت استخدامی پرستاران نیز تصریح کرد: پرستاران شرکتی باید حتماً تعیین تکلیف شوند و استخدام آن‌ها نیز باید صورت گیرد. پرستاران شرکتی حتی در بحران کرونا نیز به پشتیبانی نظام سلامت آمدند و از جان خود نیز گذشتند، به این علت هم از جهت اخلاق و هم مراعات موازین ارزشی و انسانی دست‌اندرکاران استخدام پرستاران، باید به ماموریت خود عمل کنند؛ او گفت و گو دیگر اضافه‌کارهای اجباری است که پرستاران متحمل خواهد شد و این نوشته کار کردن را برای بانوان سخت‌تر نیز می‌کند.

ادامه مطلب
«مسافر ری» با چند فیلم تازه در آخر هفته تلویزیون_تاشکن

وی با پافشاری بر این که اگر مانع ها استخدام پرستاران و جبران افتنیروی انسانی و اجرای قانون ترقی منفعت‌وری از بین برداشته بشود این قانون به طور کامل و دقیق قابلیت اجرا اشکار خواهد کرد، او گفت: این قانون اکنون زیاد دست و پا شکسته در حال اجرا است؛ تعدیل ساعات کاری برای پرستاران بر پایه سنوات خدمتی آنها در تعداد بسیاری از مراکز درمانی به علت افتنیروی پرستاری اجرا نمی‌بشود.

عضو شورای‌عالی نظام پرستاری، در ادامه گفت: این چنین حساب شدن شغل پرستاری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور نیز به علت افتنیروی پرستار اجرا نمی‌بشود که این موارد همه انها علتایجاد سختی بر جامعه پرستاری در حوزه نیروی انسانی می‌بشود که یکی از مطالبات مهم جامعه پرستاری و به گفتن یکی از مانع ها خدمتی به حساب می اید.

ثقفی با اشاره به نوشته مهاجرت پرستاران، اظهار کرد: متأسفانه به علت جاذبه‌های ضعیف و پرداخت‌های ناکافی که در حوزه پرستاری سرزمین وجود دارد، در چند سال تازه مهاجرت پرستاران را به کشورهای خارجی ناظر هستیم.

به حرف های وی، سالانه بالغ بر ۳۰۰۰ پرستار از سرزمین مهاجرت می‌کنند که آمار تکان‌دهنده و تاسف‌آوری است. این مقدار مهاجرت به اندازه یک سوم فارغ‌التحصیلانی است که سالانه از دانشکده‌های پرستاری فارغ‌التحصیل خواهد شد.

عضو شورای‌عالی نظام پرستاری با پافشاری بر این که خاستگاه قضیه مهاجرت پرستاران باید صدمه‌شناسی بشود، او گفت: نوشته انگیزه پرستاران، پرداختی به آنها، افتنیرو و شأن اجتماعی پرستاران را می‌توان از ریشه‌های این مشکل گفت.

ثففی اظهار کرد: همه مجموعه‌های دست‌اندرکار شامل سازمان نظام پرستاری، وزارت بهداشت، مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای وابسته در جلوگیری از مهاجرت پرستاران سهم دارند، به این علت باید ایفای نقش کنند.

ادامه مطلب
واردات خودرو استاندارد از اولویت وزارت صمت است

وی با اشاره به اهمیت خدمات پرستاری در منزل (هوم‌کر)، فرمود: او گفت و گو دیگر که مورد پیگیری این دوره از سازمان نظام پرستاری است، نوشته اراعه خدمات پرستاری در منزل است. همه ما واقف هستیم که تعدادی از بیماران مزمن، درمان‌های طویل زمان دارند که امکان بستری آن‌ها در بیمارستان فراهم نیست و باید این خدمات را در منزل دریافت کنند. در این راستا دفاتر اراعه خدمات پرستاری باید کاملاً ساماندهی شوند و از جهت صلاحیت‌ها و مراعات اخلاق حرفه‌ای و نظارت و پایش کیفیت خدمات باید مورد بازدید قرار گیرند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری در ادامه گفت: معاونت پرستاری وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری در تعامل با یکدیگر باید ساماندهی خدمات پرستاری در منزل را در دستورکار قرار دهند. خدمات در منزل به بیماران با مراعات اصول حرفه‌ای و نکات اخلاقی باید اراعه بشود و از ورود افراد فاقد صلاحیت به این حیطه جلوگیری به عمل آید.

ثقفی با گفتن این که بهبود رفاه و معیشت پرستاران نیز از دیگر مباحث مورد پیگیری دوره ششم سازمان نظام پرستاری است، تصریح کرد: با عمل های چندجانبه‌ای که در حوزه خدمات رفاهی و فرهنگی انجام می‌بشود، حالت پرستاران باید بهبود یابد، چون جامعه پرستاری از نظر رفاه در شرایط مساعد قرار ندارد، بخشی از این نوشته به علت مسائل اقتصادی و ناشی از تحریم‌ها است، اما تحکیم و گسترش اراعه خدمات مجتمع‌های خدماتی رفاهی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به پرستاران باید مورد دقت قرار بگیرد. این چنین پرداخت اضافه کار به پرستاران باید مورد بازبینی جدی قرار بگیرد.

به حرف های وی، سازمان نظام پرستاری با رویکرد تحولی این مطالبات را پیگیری خواهد کرد.



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها