خوش آمدید

مفهوم استارتاپ در ایران دچار التقاط شده است

مفهوم استارتاپ در ایران دچار التقاط شده است


روح‌الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در مراسم یلدای کارآفرینان استارتاپی ۱۴۰۲ با گفتن این که تحول یک رویکرد و تشکیل جریان تازه در زیست‌بوم فناوری و نوآوری سرزمین، نشان از هوشمندی این زیست‌بوم دارد، در ادامه گفت: جریان استارتاپ‌های دانش‌بنیان تقریباً پانزده سال پیش در سرزمین اغاز شد و امروز سپس از فراز و نشیب‌های زیاد، یک زیست‌بوم بالنده داریم که با فعالیت نزدیک به ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان، بیشتر از ۷۰ صندوق پژوهش فناوری، چندین شتاب‌دهنده، ده‌ها پارک علم و فناوری، مرکز رشد و … پیروزی‌های خوبی کسب کرده است.

به نقل از کسب نیوز دهقانی، رونق جریان استارتاپ‌های دیجیتال را ناشی از رشد زیرساخت‌های اینترنت نسل چهار و تسهیل دسترسی مردم به تلفن‌های همراه هوشمند دانست و افزود: با وقوع این دو جهش زیرساختی که با اندوخته‌گذاری خارجی و داخلی بر روی راهکار‌های استارتاپی فراهم‌کننده نیاز‌های عمومی مردم همانند خرید، حمل و نقل و… همراه شد، موجی پرانرژی از استارتاپ‌های دیجیتال در سرزمین شکل گرفت که این موج، پیروزی‌های ارزشمندی هم کسب کرد و اقتصاد را رونق داد.

ادامه مطلب
نقد فیلم Jawan | جوکر، رابین هود، سرباز

وی با گفتن این‌که “استارتاپ” در ادبیات عمومی نوآوری و نوآفرینی به مجموعه‌های فناورانه اطلاق نمی‌بشود، افزود: عمدتاً استارتاپ‌ها را کسب و کار‌هایی می‌شناسیم که به تازگی اغاز به کار می‌کنند و ویژگی‌های خاص خود را دارند. تعاریف مختلفی برای استارتاپ وجود دارد به طور مثال مرکز کسب و کار‌های کوچک آمریکا استارتاپ‌ها را مبتنی بر فرهنگ دره سیلیکون، شرکت‌های نوپایی می‌داند که عموماً حول محور تکنولوژی فعالیت می‌کنند و مقیاس‌پذیری یا قابلیت رشد بالایی دارند. این مفهوم در سرزمین ما دچار التقاط شده و هر کسب و کاری را که حتی فناورانه هم نباشد، استارتاپ برداشت می‌کنیم. در حالی که هنگامی در رابطه دانش‌بنیان‌ها سخن بگویید می‌کنیم درمورد زیست‌بومی سخن می‌گوییم که هسته و شالوده آن، فناوری روزآمد و دارنده سطح فناوری بالاتری در قیاس با نرخ فناوری سرزمین است.

ادامه مطلب
سریال تازه تلویزیون به دو شبکه می رسد_تاشکن

دهقانی با پافشاری بر این‌که آن فضای استارتاپی اکنون اشباع شده و جریان زیست‌بوم نوآوری سرزمین باید جریان تازه‌ای را رقم بزند، فرمود: جریان اقتصاد دیجیتال با الگوگیری عموماً از آمریکا ـ زیرساخت‌هایی تشکیل کرد. صندوق‌های اندوخته‌گذاری خطرپذیر، شتاب‌دهنده‌ها، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و نوآوری و… عموماً با الهام از این قسمت از اقتصاد شکل گرفتند. اکثر مراکز نوآوری و فضا‌های کار اشتراکی که ما تشکیل کردیم، عمدتاً فضا‌هایی برای جمع شدن افراد می باشند تا کار‌هایی را با رایانه انجام بدهند. این فضا توانست با جلب نگاه و اقبال مردم پیروزی‌هایی را به همراه بیاورد اما این حوزه اکنون به مرز اشباع رسیده است.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
پردازنده‌های سری لونار لیک اینتل؛ مشخصات و قابلیت‌های احتمالی + زمان عرضه_تاشکن

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با اشاره به الزام فعال شدن همه ظرفیت‌های اقتصاد دیجیتال و تحقق حکمرانی داده، گفت: واقعیتی که باید به آن دقت داشته باشیم، این است که اقتصاد دیجیتال که یکی از اساسی‌ترین پایه‌های تحقق صنعت می بود، در سرزمین ما کامل نشده و همه ظرفیت‌های خود را به بار ننشانده است به طوری که تعداد بسیاری از ظرفیت‌های این عرصه، هم چنان مغفول می باشند، از جمله این‌که تا این مدت حکمرانی داده در سرزمین ما چه در قسمت دولتی و چه در قسمت خصوصی، محقق نشده است.

دهقانی در ادامه گفت: سرزمین مملو است از زمان‌هایی که می‌تواند به پشتیبانی اقتصاد دیجیتال، منقلب بشود؛ زمان‌هایی که ریشه حل آنها در دولت و قسمت خصوصی است. زمان‌های بسیاری در عرصه مسائل مهم و کلان سرزمین وجود دارد که قسمت دولتی از جمله معاونت علمی، قسمت خصوصی و فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال می‌توانند تغیرات جدی را تشکیل کنند./

ادامه مطلب
پرتره ای از یک روحانی معیار، امشب در تلویزیون



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها