خوش آمدید

تبعات اقتصادی دو بیماری خاموش/ هزینه‌های کمرشکن دیابت و فشارخون - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

ماجرای سومین «پویش ملی سلامت» چیست – تاشکن

به نقل از خبرنگار مهر، شیوع بیماری‌های غیرواگیر که با مرگ و میرهای بسیاری نیز همراه است، علتشد تا وزارت بهداشت به فکر اجرای طرحی باشد که بر پایه آن بتواند ضمن شناسایی افرادی که با عارضه‌های خطرناکی همچون دیابت و فشارخون بالا دست و پنجه نرم می‌کنند؛ آنها را تحت کنترل و درمان قرار دهد تا از شدت شیوع بیماری‌های غیرواگیر بکاهد.

دیابت و پرفشاری خون را می‌توان دو عامل تشدید کننده بیماری‌های غیرواگیر همچون سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های کلیوی و…، قلمداد کرد که با مرگ و میرهای بسیاری نیز همراه می باشند.

بر همین مبنا، پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان ۱۴۰۱ در سرزمین کلید خورد و قرار شد بر پایه این مطرح، افراد بالای ۱۸ سال در یک بازه وقتی، از نظر دیابت و فشارخون بالا شناسایی شوند. این مطرح ابتدا قرار می بود ۱۵ دی ماه ۱۴۰۲ به آخر برسد که وزارت بهداشت نسبت به تمدید آن تا ۳۰ دی ماه عمل کرد.

ادامه مطلب
سود هواوی در سه‌ماهه اول 2024 با افزایش 564 درصدی مواجه شد_تاشکن

آنچه تا بحال از نتایج اجرای پویش ملی سلامت در سرزمین به دست آمده است؛ بیشتر از ۴۵ میلیون و ۳۴۸ هزار نفر در عرصه بیماری‌های پرفشاری خون و دیابت غربالگری شده‌اند که از این تعداد ۸۴۲ هزار و ۳۷۷ نفر با گمان ابتلاء به پرفشاری خون و ۴۶۷ هزار و ۲۸ نفر با گمان دیابت شناسایی شدند.

بازدید‌ها مشخص می کند، ۸۳ درصد از بار بیماری‌ها و مرگ و میر ناشی از آن، بر تاثییر بیماری‌های غیرواگیر همانند پرفشاری خون و دیابت است.

۳۲ درصد از افراد بالای ۱۸ سال فشارخون دارند و ۶۰ درصد از افراد از فشارخون خود بی خبرند. این چنین ۱۴ درصد از افراد مبتلا به دیابت می باشند و ۵۰ درصد از آنان از بیماری خود خبر ندارند. به همین علت از این بیماری به گفتن قاتل خاموش یاد می‌بشود. ضمن این که سالانه ۳۰ هزار مرگ به علت دیابت در سرزمین اتفاق می‌افتد

ادامه مطلب
بیانات مقام معظم رهبری رسالت ما را سنگین‌تر کرد

گزارش‌های رسمی وزارت بهداشت مشخص می کند، سالانه ۳۰۰ هزار نفر به علت بیماری‌های قلبی و عروقی جان خود را از دست خواهند داد.

در همین حال، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، در عکس العمل به آمار بالای مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در سرزمین، حرف های است که می‌خواهیم با اجرای پویش ملی سلامت، تا سال ۱۴۰۹، دست کم تعداد نیم میلیون مرگ بر تاثییر بیماری‌های قلبی و عروقی و ۳۰ هزار مرگ بر تاثییر دیابت را افت دهیم.

وی این چنین به خسارات اقتصادی بیماری‌های غیرواگیر در سرزمین اشاره کرد و افزود: این بیماری‌ها، سالانه بیشتر از ۸۰ تریلیون تومان به اقتصاد ایران صدمه می‌زند که برابر با ۵ درصد از تشکیل ناخالص داخلی است.

وزیر بهداشت با گفتن این که بار اقتصادی بیماری‌های قلبی و عروقی در ایران ۴۳۰ تریلیون و دیابت ۱۳۰ تریلیون ریال محاسبه شده است، در ادامه گفت: قیمت اقتصادی که با اجرای پویش ملی سلامت بازیابی می‌بشود در یک دوره ۱۵ ساله نزدیک به ۵۴ تریلیون تومان است.

ادامه مطلب
فیلمی می سازم که قبل از «دادگاه» را روایت کند_تاشکن

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

در همین حال، قرار است از اول بهمن ۱۴۰۲، پویش دوم تحت گفتن «پویش ملی سلامت، خبر‌رسانی تغذیه سالم» در سراسر سرزمین اغاز بشود.

این پویش از اول تا هفتم بهمن با نوشته نمک و شعار «انتخاب همه: نمک کم، اما تصفیه شده یددار» و این چنین از هشتم تا پانزدهم بهمن با نوشته لبنیات و شعار «از کودکی تا پیری، لبنیات دوست سلامتی» در سراسر سرزمین به اجرا گذاشته می‌بشود.

همه ما می‌دانیم که خطر عمده پرفشاری خون، مصرف بیشتر از حد اندازه نمک است و مطابق تحقیقات صورت گرفته مصرف نمک در ایران ۲ برابر حد استاندارد است. به این علت، اگر بتوانیم فقط مقدار مصرف نمک را در غذاها و خوراکی‌ها به نصف افت دهیم؛ می‌توانیم از مقدار مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های غیرواگیر، به شدت افت دهیم.

ادامه مطلب
شب زنده داران در خطر این بیماری که درمان ندارد

نظر سومین پویش ملی سلامت

به جستوجو اجرای پویش اول با مقصد غربالگری دیابت و فشارخون بالا در افراد بالای ۱۸ سال و کلید خوردن پویش ملی خبر رسانی تغذیه سالم از اول بهمن ۱۴۰۲، وزیر بهداشت در نشست با معاون و مدیران حوزه بهداشت، نظر داده است که سومین پویش ملی سلامت برای افراد زیر ۱۸ سال سرزمین اجرایی بشود.

با دقت به روال رو به افزایش چاقی در بین کودکان و نوجوانان و نوع تغذیه‌ای که در این سنین باب شده است، نگرانی‌هایی نسبت به شیوع بیماری‌های غیرواگیر در جمعیت زیر ۱۸ سال سرزمین وجود دارد که اگر نتوان نسبت به کنترل آن موفق می بود؛ قطعاً زنگ خطر افزایش بیماری‌های غیرواگیر و مرگ و میر ناشی از این بیماری‌ها، می‌تواند با عواقب و عوارض ناگواری برای سلامت جامعه و اقتصاد سرزمین همراه باشد. بر همین مبنا، وزیر بهداشت با اصرار بر اهمیت دقت به سلامت کودکان به گفتن آینده سازان سرزمین، خواستار اجرای یک غربالگری سراسری برای جمعیت کمتر از ۱۸ سال در عرصه بیماری‌های شایع و این چنین عوامل خطر و عرصه ساز بیماری‌ها شد.

ادامه مطلب
چه سریال های خانگی می توانند در تلویزیون پخش شوند؟



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها