خوش آمدید

تصویر سیاه چاله M87

دومین عکس سیاه چاله بزرگ کهکشان M87 نظریه نسبیت عام اینشتین را قبول می کند


دومین عکس از سیاه چاله کهکشان M87، اولین کهکشانی که انسان‌ها آن را دیدند، مشخص می کند که سایه این سیاه چاله یک سال سپس از عکس اول هم چنان پابرجا بوده است. این عکس را تلسکوپ افق اتفاقات در تاریخ ۲۱ آوریل ۲۰۱۸، یک سال و ۱۰ روز سپس از اولین عکس، تهیه کرده و پژوهشگران آن را به‌تازگی انتشار کرده‌اند. همانند عکس اول، یک حلقه روشن از مواد با دماهای زیاد بالا دور این سیاه چاله می‌بینیم که مطابق پیش‌بینی‌های نظریه نسبیت عام اینشتین، یک سایه تاریک در قلب آن وجود دارد.

سیاه چاله *M87 یک سیاه چاله کلان‌جرم است که در فاصله ۵۵ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد و جرم آن ۶٫۵ میلیارد برابر جرم خورشید است. این سیاه چاله در قلب هسته کهکشانی فعال M87 قرار دارد و به‌مرور زمان از مواد اطراف خود تغذیه می‌کند. موادی که داخل این سیاه چاله نمی‌شوند در میدان مغناطیسی آن شتاب می‌گیرند و بعد از رسیدن به قطب‌ها با سرعتی نزدیک به شدت نور به بیرون پرتاب خواهد شد.

ادامه مطلب
هزینه کرد ۱۰۰۰ میلیاردی بیمه سلامت برای مددجویان بهزیستی - تاشکن

اخترشناسان با مطالعه عکس اول از سیاه چاله قلب کهکشان M87 توانستند اطلاعات تعداد بسیاری درمورد ساختار میدان‌های مغناطیسی و گاز و پلاسمای اطراف سیاه چاله به‌دست آورند.

نظریه نسبیت عام پیش‌بینی می‌کند که عرض یک سیاه چاله تا حد بسیاری تنها به یک عامل بستگی دارد: جرم آن. یعنی تا وقتی که جرم کهکشان *M87 تحول قابل‌توجهی نکند، عرض آن نیز ثابت باقی خواهد ماند.

عکس تازه سیاه چاله *M87 قبول می‌کند که عرض آن درطول یک سال تغییری نکرده . با این حال، تفاوت‌هایی در روشنایی دیسک اطراف این سیاه چاله وجود دارد که آشفتگی مواد اطراف سیاه چاله علت این تغییرات می باشند.

قیاس تصاویر سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ مشخص می کند که نقطه روشنایی حلقه دور سیاه چاله در عرض یک سال جابجا شده است.
EHT Collaboration

شباهت‌ها و تفاوت‌های دو عکس سیاه چاله کهکشان M87

تصاویر سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ شباهت‌های بسیاری به یکدیگر دارند. یک شباهت مهم این است که اندازه روشنایی اطراف سیاه چاله تغییری نکرده است.

ادامه مطلب
توقف پذیرش و تبادل چک‌های صیادی قدیمی در سامانه چکاوک از اول مهر

این مشاهده مهم است. برسی‌ها نشان خواهند داد که سیاه چاله *M87 با نرخ نسبتاً آرامی مواد اطراف خود را درونش ادغام می‌کند. درنتیجه، جرم این سیاه چاله در طول تاریخ انسان‌ها تحول قابل‌توجهی نخواهد داشت.

مطابق نظریه نسبیت عام اینشتین، سطح افق اتفاقات سیاه چاله، که نقش مرز بیرونی سیاه چاله را بازی می‌کند، به‌طور عمده به جرم سیاه چاله بستگی دارد. به این ترتیب، ثابت ماندن قطر سیاه چاله در هر دو عکس یک اثبات عملی دیگر برای این نظریه است.

با این حال، این دو عکس تفاوت‌هایی نیز دارند. در عکس تازه، روشن‌ترین تکه حلقه دور سیاه چاله ۳۰ درجه در جهت خلاف عقربه‌های ساعت جابجا شده است. این چیزی است که تیم تلسکوپ افق اتفاقات انتظار آن را داشت. جابجایی روشنایی حلقه مشخص می کند که آشفتگی مواد اطراف سیاه چاله مقدار یکنواختی ندارد.

ادامه مطلب
یاسین خسروی به مدال طلای پرتاب وزنه پاراآسیایی رسید

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

اخترشناسان پیش‌تر زمان انتشار کردن نتایج اولین عکس این نوشته را پیش‌بینی کرده بودند. دیدیم که نسبیت عام می‌گوید اندازه حلقه اطراف سیاه چاله نباید تحول کند. اما انتشار کردن مواد از دیسک ادغام آشفته اطراف سیاه چاله علتمی‌بشود تا نقطه پیک روشنایی دور یک مرکز ثابت بچرخد.

دانشمندان می‌توانند از شدت چرخش این دیسک برای برسی نظریه‌های میدان مغناطیسی و محیط پلاسمایی اطراف یک سیاه چاله منفعت گیری کنند.



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها