خوش آمدید

این بیماری در ایران هر ۷ دقیقه یک نفر را مبتلا می کند!

این بیماری در ایران هر ۷ دقیقه یک نفر را مبتلا می کند!

به نقل از برنا؛ اگر آلزایمر پیشرفت کند، بیمار حتی در انجام کوچک‌ترین کارهای خود همانند پخت غذا، دستشویی رفتن، یادآوری کارهای روزانه، رانندگی، اشکار کردن خانه، حاما کردن، شناخت اعضای خانواده و حتی سخن بگویید کردن ناتوان می‌بشود و به این ترتیب استقلال خود را نیز از دست می‌دهد.

بیشتر از ۵۰ میلیون نفر در جهان دچار انواع دمانس (انواع مشکلات شناختی) ازجمله آلزایمر می باشند که یک میلیون نفر آن‌ها در ایران زندگی می‌کنند. مطابق آمارهای انجمن آلزایمر ایران هر ۷ دقیقه، یک ایرانی به این بیماری مبتلا خواهد شد. بیماری‌ای که فعلا درمانی ندارد و فقط با تشخیص به‌موقع می‌توان آن را تا حدی کنترل کرد.

بهترین سن برای تشخیص بیماری

آلزایمر، یک نوع دمانس است. دمانس، گروهی از نشانه‌های ناشی از تغییرات در مغز است که به مرور زمان بدتر می‌بشود. افراد مبتلا به برخی از انواع دمانس دچار مشکلاتی در حافظه، برنامه‌ریزی، تمرکز و برقراری ربط خواهد شد. دمانس یک کلمه است که آلزایمر و برخی دیگر از بیماری‌ها همانند زوال عقل و … زیرمجموعه آن قرار می‌گیرند.

آلزایمر، خود را تقریبا از ۶۵ سالگی یعنی در سنین سالمندی مشخص می کند، اما فرآیند دچار و مبتلا شدن فرد طبق معمول از ۲۰ سال قبل اغاز می‌بشود

ادامه مطلب
توقف پذیرش و تبادل چک‌های صیادی قدیمی در سامانه چکاوک از اول مهر

نزدیک به ۷۰ درصد از دمانس‌ها را بیماری آلزایمر راه اندازی می‌دهد و باقی دمانس‌ها روی‌هم‌رفته ۳۰ درصد را شامل خواهد شد و این مشخص می کند که بیماری آلزایمر به نحوه دلواپس‌کننده‌ای جهان را دچار خود کرده است.

به حرف های متخصصان، آلزایمر، خود را تقریبا از ۶۵ سالگی یعنی در سنین سالمندی مشخص می کند، اما فرآیند دچار و مبتلا شدن فرد طبق معمول از ۲۰ سال قبل اغاز می‌بشود؛ به این علت ۵۰ سالگی، بهترین زمان برای انجام تست‌های آلزایمر است.

آلزایمر نوعی بیماری است که در آن سلول‌های مغز، کارکرد خود را به‌مرور زمان از دست خواهند داد و مغز به‌مرور زمان کوچک و کوچک‌تر می‌بشود و فرد در یادآوری‌های روزانه خود به مشکل برمی‌خورد. 

ادامه مطلب
رکوردشکنی ناسا؛ دریافت لیزر فضاپیمای سایکی از فاصله 16 میلیون کیلومتری

دکتر معصومه صالحی، رئیس انجمن آلزایمر ایران در این رابطه می‌گوید: متاسفانه آلزایمر را به راحتی نمی‌توان تشخیص داد و باید حتما تست‌های تشخیصی مختلفی همانند معاینات پزشکی، تست بی‌دی‌اس‌ام، آزمایش‌های گوناگون، ام‌آرآی و … انجام بشود تا بتوان تشخیص داد که فرد دچار آلزایمر است یا دیگر دمانس‌ها.

ژنتیک چه مقدار در ابتلا تاثییر دارد؟

زیاد از مردم فکر می‌کنند ژنتیک، تنها عامل ابتلا به آلزایمر است. درحالی‌که کارشناسان، این مورد را رد می‌کنند. رئیس انجمن آلزایمر ایران در این رابطه می‌گوید: ژنتیک فقط ۱۰ تا ۱۵ در ابتلا به آلزایمر موثر است، اما اگر سبک زندگی افراد از دوران کودکی بر پایه تغذیه سالم، ورزش، افزایش ذخایر مغزی، مراقبت از ناحیه سر کودک و موارد دیگر باشد، درصدِ ابتلا به این بیماری در آینده افت خواهد داشت. درواقع مراعات موارد یادشده از دوره کودکی، می‌تواند تا ۴۰ درصد در آینده جهت افت ابتلا به آلزایمر بشود.

صالحی درمورد ربط ضربه خوردن به سر در کودکی و ابتلا به آلزایمر در بزرگسالی توضیح می‌دهد: هر ضربه به سر از کودکی که جهت بیهوشی مختصر‌زمان بشود، خطر بزرگی برای ابتلا به آلزایمر در دوران سالمندی است.

ادامه مطلب
جلسه‌ای برای بازنگری در فیلترینگ برگزار نشده است

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

افت سن ابتلا به آلزایمر در ایران

مطابق آمارهای انجمن آلزایمر ایران، در سرزمین ما نزدیک به یک میلیون نفر فرد مبتلا به آلزایمر زندگی می‌کنند و همزمان با افزایش مقدار سالمندی، ابتلا به این بیماری نیز زیاد تر خواهد شد.

در جهان نیز بیشتر از ۵۵ میلیون نفر با انواع دمانس زندگی می‌کنند که نزدیک به ۷۰ درصد از این افراد مشخصا مبتلا به بیماری آلزایمر می باشند. پیش‌بینی‌ها نیز گویای این است که تا سال ۲۰۵۰ این آمار به ۱۵۵ میلیون نفر می‌رسد.

هر ضربه به ناحیه‌ی سر از کودکی که جهت بیهوشی مختصر‌زمان کودک بشود، خطر بزرگی برای ابتلا به آلزایمر در دوران سالمندی است

آمارها مشخص می کند سن ابتلا به آلزایمر در ایران پایین آمده و به نزدیک به ۵۰ سالگی رسیده است. درحالی‌که این بیماری اختصاصی سنین بالای ۶۵ سال است. به علت افت سن این بیماری در ایران، پزشکان اصرار دارند که افراد مشکوک؛ یعنی افرادی که سابقه خانوادگی دارند، از ۵۰ سالگی به سپس تست‌های تشخیصی آلزایمر را هم انجام بدهند تا پزشکان بتوانند به‌موقع از ابتلا به این بیماری جلوگیری یا آن را کنترل کنند.

ادامه مطلب
«هفت» از امشب راهی آنتن می‌شود_تاشکن

برای پیشگیری این کارها را بکنید

پزشکان می‌گویند حتی اگر ژن در ابتلا به آلزایمر دخیل باشد، با یک سری کارها می‌توان مقدار تاثیرگذاری ژن را ضعیف کرد و به افت ابتلا به این بیماری پشتیبانی کرد.

کارهایی همانند: سبک زندگی درست، افزایش ذخایر مغزی، یادگیری یک هنر تازه، یادگیری یک زبان تازه، مصرف زیاد تر سبزیجات و مواد پروتئینی سفید، مصرف کمتر چربی و ترانس و از این قبیل کارها.

این بیماری را هیچ زمان نهان نکنید

وقتی که آلزایمر ابراز اشکار می‌کند، مرحله های خاص خود را دارد. امکان پذیر فرد از ابتدا خاطرات نزدیک را فراموش کند. برای مثال یادش می‌رود دیروز کجا می بود یا چه کارهایی کرد، یا نحوه پخت یک غذا را کاملا فراموش می‌کند، فیلم یا سریالی را که به تازگی دیده، فراموش می‌کند و اگر مجدد برای او پخش کنید، اصلا فهمید نمی‌بشود، یک سوال را که قبلا پرسیده، مجدد و مجدد و مجدد می‌پرسد، وسایل را جابجا می‌گذارد، نحوه حمام کردن خود را فراموش می‌کند، نحوه پوشیدن لباس‌های خود را به یاد نمی‌آورد، یادش نمی‌آید چطور باید دست‌های خود را با آب و صابون بشوید. دم‌کنی را روی شعله گاز می‌گذارد و …. هرچقدر بیماری گسترش یافتهتر بشود، این رفتارها زیاد تر خواهد شد.

ادامه مطلب
سامسونگ احتمالاً در نیمه دوم 2024 یک لپ‌تاپ تاشو معرفی می‌کند

هر یک سال تشخیص زودهنگام آلزایمر می‌تواند علتبشود که مشکلات ناشی از بیماری ۵ سال به تعویق بیفتد و فرد بتواند با استقلال بیشتری به زندگی ادامه دهد

پیشرفت آلزایمر در برخی افراد تدریجی رخ می‌دهد و برخی افراد تا مدتی آن را کتمان می‌کنند تا دیگران فهمید بیماری آن‌ها نشوند.

پزشکان اصرار دارند که اگر فرد، بیماری را نهان کند و به‌موقع تحت درمان قرار نگیرد، پیشرفت بیماری سریع تر می‌بشود. اما هر یک سال تشخیص زودهنگام می‌تواند علتبشود که مشکلات ناشی از بیماری ۵ سال به تعویق بیفتد و فرد بتواند با استقلال بیشتری به زندگی ادامه دهد. وگرنه فرد، استقلال کامل خود را از دست می‌دهد و حتی برای غذا خوردن و لباس پوشیدن نیازمند دیگران می‌بشود.



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها