خوش آمدید

اثر انگشت

تاثییر انگشت‌های ما انگارً بی همتا نیست!


بر پایه پژوهشی تازه تاثییر انگشت‌های یک دست ما امکان پذیر آنقدر که فکر می‌کردیم متفاوت نباشد. محققان با پشتیبانی هوش مصنوعی توانستند تاثییر انگشت‌های متعلق به دست یک نفر را از بین ۶۰ هزار تاثییر انگشت گوناگون با دقت ۷۷ درصد اشکار کنند. یافته‌های این پژوهش می‌تواند در حوزه‌های مختلفی ازجمله پزشکی قانونی کاربرد داشته باشد.

یکی از ویژگی‌های شگفت‌انگیز در انسان منحصر‌به‌فرد بودن بدن هر یک از ما است. اگرچه بیشتر از ۱۰۰ میلیارد انسان تا بحال روی این سیاره زندگی کرده‌اند، دانشمندان بر این باورند که هیچ دو تاثییر انگشتی تابه‌حال یکسان نبوده است. این چنین فکر می‌بشود که الگوی خطوط و حلقه‌های روی هر تاثییر انگشت انسان، در انگشت دیگر همان فرد نیز تکرار نشده است و تک‌تک انگشتان انسان به‌طور قابل‌توجهی از یکدیگر نزدیک می باشند. اکنون مقاله منتشرشده در Science Advances این فرضیه چندین‌ساله را زیر سوال برده است.

ادامه مطلب
جزئیات بیشتری از AI Pin فاش شد؛ جایگزین 699 دلاری گوشی‌های هوشمند

تحقیق تازه و بازدید ۶۰ هزار تاثییر انگشت‌ با هوش مصنوعی

محققان دانشگاه کلمبیا برای اثبات فرضیه خود، از یک پایگاه داده عمومی در ایالات متحده منفعت گیری کردند که شامل نزدیک به ۶۰ هزار تاثییر انگشت از مجموعه‌های ۱۰ موردی از انگشتان افراد است. محققان می‌خواستند ببینند آیا یک شبکه عصبی می‌تواند شباهت بین تاثییر انگشت‌های مربوط به یک فرد را شناسایی کند یا خیر. آن‌ها این داده‌ها را داخل سیستم‌های مبتنی بر شبکه‌های عصبی کردند که نوعی هوش مصنوعی است.

تاثییر انگشت‌های ما انگارً بی همتا نیست! ۱۴

این هوش مصنوعی به بازدید انشعاب‌ها و نقاط انتهایی برجستگی‌های تاثییر انگشت نمی‌پرداخت (این الگوها در بازدید‌های سنتی تاثییر انگشت منفعت گیری خواهد شد). درعوض، محل فرد دیگر را تحلیل می‌کرد که مربوط به زوایا، انحنای چرخش‌ها و حلقه‌ها در مرکز تاثییر انگشت می بود.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
در زیر یخچال‌های نمکی عطارد، امکان پذیر حیات وجود داشته باشد

با انجام بازدید‌های این هوش مصنوعی اشکار شد که اگرچه هر تاثییر انگشت روی یک دست هم چنان بی همتا می بود، اما شباهت‌های کافی بین آن‌ها وجود داشت تا هوش مصنوعی بتواند آن‌ها را با دقت زیاد تر از ۷۷ درصد تطبیق دهد. به عبارت دقیق‌تر، جهت‌گیری برجستگی‌ها در مرکز تاثییر انگشت انگشتان گوناگون یک فرد شبیه است.

یک استاد علوم پزشکی قانونی در دانشگاه لوزان سوئیس او گفت که این مطالعه هیچ‌چیز را با قطعیت رد نکرده است و استدلال پژوهش تازه فقطً به شباهت بین تاثییر انگشت‌های متعلق به یک شخص اشاره می‌کند؛ او افزود که این حقیقت از زمان اغاز انگشت‌نگاری به خوبی شناخته شده می بود.

این چنین دانشیار علوم پزشکی قانونی دانشگاه استافوردشایر انگلستان دور از انتظار می‌داند این مطالعه در مرحله جاری تأثیری اساسی بر پرونده‌های جنایی داشته باشد.

ادامه مطلب
قیمت محصولات جدید ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد



منبع

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها