خوش آمدید

هیچ اثری در نمایش خانگی بدون مجوز از ساترا منتشر نمی شود

هیچ اثری در نمایش خانگی بدون مجوز از ساترا انتشار نمی بشود


به نقل از ، محمد حسام‌پور معاون پایش و نظارت ساترا با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر این که قانون مطبوعات می‌تواند به‌گفتن یک قانون مورد استناد نهاد تنظیم‌گر صوت و عکس فراگیر قرار بگیرد، او گفت: برخی اوقات مسؤولان گوناگون دستگاه‌ها اینگونه می‌گویند که قانون مطبوعات می‌تواند در تنظیم‌گری همه تولیدات رسانه‌ای نقش‌آفرین باشد اما این گفتن نادرست است، چون قانون مطبوعات فقطً برای رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌ها نگاشته شده و هیچ تعریف و مرجعیتی در حوزه رسانه‌های دیداری و تصویری ندارد.

وی در ادامه فرمود: در تنظیم‌گری باید این مسئله را در نظر گرفت که نهاد تنظیم‌گر نمی‌تواند فقطً به یک قسمت از تولیدات پلتفرم‌ها ورود داشته باشد و آنها را فقط از یک منظر برسی کند بلکه باید همه جوانب و عرصه‌ها مورد برسی قرار بگیرد؛ به‌همین منظور شورای عالی انقلاب فرهنگی به نوشته تنظیم‌گری با مقصد تشکیل همگرایی ملزوم در این حوزه ورود کرده است.

ادامه مطلب
حزب الله مسئولیت دو دعوا به مواضع اسرائیل را بر مسئولیت گرفت_تاشکن

معاون نظارت و پایش ساترا در جواب به این که آیا ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند با نقش شورای عالی فضای مجازی تزاحم تشکیل کند، او گفت: برداشت بنده این است که نقشی که به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده شده است به جهت نقش و ماموریت های فرهنگی تولیدات صوت و عکس فراگیر بوده است کما این که در جلسات این شورا، نمایندگان شورای عالی فضای مجازی نیز وجود دارند و اینگونه نیست که مصوبات به‌صورت غیر هماهنگ اتخاذ بشود بلکه دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز در جلسات و تصمیم‌گیری‌ها یکی از اعضای مهم است. به این علت نگاه سرزمین این است که مساله اساساً یک امر فرهنگی است و از این جهت نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در تنظیم‌گری پررنگ شد.

حسام‌پور با اشاره به دوگانه منافع اقتصادی و چهارچوب‌های فرهنگی در تولیدات پلتفرم‌ها افزود: در الگوی مد نظر سرزمین ما با مقتضیات فرهنگی و جامعه‌شناسانه اختصاصی‌ای که دارد چند فکر اساسی و مهم در تنظیم‌گری مد نظر ساترا لحاظ شده است، اولاً از آن جهت که محتوای بومی اثرگذاری بیشتری بر مخاطب ایرانی دارد و با دقت به اصل مجاورت فرهنگی، به این معنی که مردم با محتوای بومی ربط بیشتری برقرار می‌کنند، در قواعد تنظیم‌گری به گسترش و گسترش محتوای بومی در روبه رو محتوای غیر بومی دقت اختصاصی شده است. به این علت پلتفرم‌ها باید به این مساله دقت داشته باشند که یک راهبرد مهم سرزمین در حوزه نمایش خانگی، پررنگ کردن تولیدات داخلی است نه ارجحیت دادن به تولیدات غیر بومی. به این علت ماموریت نهاد ناظر در کنار امر نظارت، تسهیل‌گری تولیدات داخلی و بومی است.

ادامه مطلب
پاسداشت حماسه خرمشهر در شبکه نمایش_تاشکن
آخرین مطالب

او گفت: ثانیاً ما باید به سمت استانداردسازی فرهنگی حرکت کنیم؛ در واقع مخاطب باید با یک استاندارد فرهنگی واحد روبه رو بشود، یعنی نباید اینگونه به نظر برسد که در تولیدات تلویزیونی یک نوع سبک زندگی و فرهنگ تبلیغ می‌بشود، در سینما شکلی دیگر و در تولیدات پلتفرم‌ها نیز با یک استاندارد دیگر آثار ساخته و اکران خواهد شد. به این علت در ساترا به سمت استانداردسازی فرهنگی بین تولیدات رسانه‌های گوناگون حرکت کردیم.

ادامه مطلب
بدقولی کنداکتوری تلویزیون این بار با برنامه «هفت»_تاشکن

حسام‌پور افزود: قبل از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، بعضی اوقات اوقات حرف های می‌شد تولیدات با یک بلاتکلیفی در مرجع صدور مجوز روبه رو می باشند. بعضی اوقات هم عدم صراحت در حوزه سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری امکانی را فراهم کرده می بود تا برخی چانه‌زنی‌ها و مذاکرات و فشارها بر فرایند صدور مجوز اثرگذار باشد. اما سپس از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، به جهت تثبیت نوع ربط بین ساترا و قسمت خصوصی، فرایندهای مجوزگیری چه در حوزه تولیدات و چه در حوزه انتشار کردن به رسمیت شمرده شد و به رغم آنکه در سال قبل برخی محصولات بدون مجوز تشکیل و یا توزیع می‌شدند، امروز هیچ اثری از هیچ رسانه‌ای بدون اخذ مجوز از ساترا تشکیل یا انتشار نمی‌بشود.

وی در ادامه اصرار کرد: اکنون ناظر هستیم که مرجعیت نهاد تنظیم‌گر تثبیت و مورد قبول همه بازیگران قرار گرفته است. یقیناً فراموش نکنیم که در سال‌های نه چندان دور در قبل با وجود این که نهادهای مختلفی در امر تنظیم‌گری ادعا داشتند، اما عملاً هیچ نظارتی انجام نمی‌شد. به این علت در قدم اول باید به سمت تثبیت جایگاه تنظیم‌گری حرکت کنیم.

ادامه مطلب
استقلال ۱۴۰۲ و آنچه بر آبی‌پوشان گذشت_تاشکن

انتهای مطلب/



منبع

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها