خوش آمدید

رصد دنباله‌دار مک‌نات از زمین

رصد دنباله‌دار مک‌نات از زمین


۱۲ ژانویه ۲۰۰۷، دنباله‌دار C/2006 P1 (مک‌نات)، یکی از درخشان‌ترین دنباله‌دارهایی که تا بحال مشاهده شده است، در اوج خود در طول روز قابل مشاهده شد.

کشف مک‌نات

این دنباله‌دار توسط اخترشناس بریتانیایی-استرالیایی «رابرت مک‌نات» با منفعت گیری از تلسکوپ اوپسالا کشف شد.

مک‌نات این دنباله‌دار را در عکس CCD در ۷ آگوست ۲۰۰۶ در جریان مشاهدات معمول خود، که به‌جستوجو اجرام نزدیک به زمین می بود که امکان تشکیل تهدید و برخورد را داشتند، کشف کرد. این دنباله‌دار در صورت فلکی اوفیوخوس کشف شد که زیاد کم‌نور با قدر نزدیک به ۱۷+ می‌درخشید.

دنباله‌دار C/2006 P1، از معدن طلای لاولرز، استرالیای غربی

از آگوست تا نوامبر ۲۰۰۶، دنباله‌دار درحالی‌که از بین اوفیوخوس و اسکورپیوس حرکت می‌کرد، تصویربرداری و ردیابی شد. سپس، در ماه دسامبر، دنباله‌دار در تابش خیره‌کننده خورشید گم می‌شد.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
قطر 1 - 1 اردن

بعد از بازیابی، اشکار شد که این دنباله‌دار زیاد سریع درحال درخشش است و در اغاز ژانویه ۲۰۰۷ با چشم غیرمسلح قابل رؤیت شد.

اوج درخشش دنباله‌دار

مک‌نات تا نزدیک به ۱۳ ژانویه برای رصدگران نیم‌کره شمالی، در قوس و صورت فلکی اطراف آن قابل مشاهده می بود. حضیض ۱۲ ژانویه در فاصله ۰.۱۷ AU می بود. این فاصله به قدر کافی به خورشید نزدیک می بود که توسط رصدخانه خورشیدی و هلیوسفری سوهو رصد بشود.

مک‌نات درخشان‌ترین دنباله‌دار در بیشتر از ۴۰ سال قبل می بود و در ژانویه و فوریه ۲۰۰۷ برای ناظران نیمکره جنوبی با چشم غیرمسلح قابل مشاهده می بود.

دنباله‌دار مک‌نات بر فراز شبه جزیره Reykjanes، ایسلند.
دنباله‌دار مک‌نات بر فراز شبه جزیره Reykjanes، ایسلند.

این دنباله‌دار در ۱۲ ژانویه داخل میدان دید دوربین سوهو شد و در روز روشن در سراسر جهان قابل مشاهده می بود. سپس در ۱۶ ژانویه میدان دید آن را ترک کرد. در ۱۳ و ۱۴ ژانویه ۲۰۰۷، این دنباله‌دار به حداکثر قدر ظاهری -۵.۵ رسید. مک‌نات آنقدر روشن می بود که از ۱۲ تا ۱۴ ژانویه در نور روز در نزدیک به ۵-۱۰ درجه جنوب شرقی خورشید قابل مشاهده می بود.

ادامه مطلب
امروز در فضا: نزدیکی هالی به زمین_تاشکن

به‌علت نزدیکی به خورشید، بینندگان زمینی نیمکره شمالی پنجره کوتاهی برای مشاهده داشتند و این دنباله‌دار را فقط در زمان گرگ و میش روشن می‌توانستند مشاهده کنند.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

بعد از عبور از خورشید، مک‌نات در نیمکره جنوبی قابل مشاهده شد. در استرالیا، مطابق رصدخانه سایدینگ اسپرینگ در کونابارابران، جایی که دنباله‌دار کشف شد، روز یکشنبه ۱۴ ژانویه درست بعد از غروب خورشید به اوج نظری خود در روشنایی رسید، به زمان ۲۳ دقیقه قابل مشاهده می بود.



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها