خوش آمدید

تهران به خون نیاز دارد/ کاهش اهدای خون در تعطیلات - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

ایران؛ شانزدهمین عضو کارگروه تفکیک گروه‌های خونی نادر – تاشکن

به نقل از خبرگزاری مهر، سازمان انتقال خون ایران به گفتن اولین سرزمین مسلمان که انجمن بین المللی خون‌های نادر مدام است تا کنون یک هزار و ۲۰۰ اهدا کننده از گروه‌های گوناگون خون نادر شناسایی و در بانک اطلاعاتی ثبت کرده است.

عبادالله سالک مقدم معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون ایران، به مناسبت ۲۱ دی روز ملی خون‌های نادر، خاطرنشان کرد: اکنون تعداد ۳۵۴ واحد خون نادر به طور منجمد در دمای منفی ۸۰ درجه سانتی گراد جهت تزریق به بیماران در اوقات لزوم ذخیره شده است که مطابق نیاز و اظهار بیمارستانها تحت شرایط کاملاً اختصاصی در اختیار بیمارانی که دارای این گروه‌های خونی می باشند، قرار می‌گیرد.

او گفت: تا به حال ۴۵ سیستم گروه خون و بیشتر از ۳۶۰ آنتی ژن مربوط به دارندگان گروه‌های خونی نادر کشف شده و هر سال، تعداد بیشتری در حال شناسایی است.

ادامه مطلب
شعبه خودرو45 در مرکز خودرویی چیتگر افتتاح شد

سالک مقدم در ادامه گفت: اگر شبیه گروه خونی یک فرد در هر هزار تا ۵ هزار نفر وجود داشته باشد، گروه خونی آن فرد، نادر است و اگر در جمعیت ۵ هزار نفر یا زیاد تر شبیه نداشته باشد، به گفتن گروه خونی زیاد نادر محسوب می‌بشود.

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون با اشاره به سابقه شناسایی خون‌های نادر در دنیا و ایران، او گفت: در سال ۱۳۴۳ هجری شمسی کارگروه بین المللی در این خصوص راه اندازی شد و مقصد این می بود که اگر برای بیماری با گروه خون زیاد نادر در هر کشوری، اهداکننده با گروه خونی شبیه آن بیمار اشکار نشود، امکان اشکار کردن خون سازگار در بین اهداکنندگان دیگر کشورهای دنیا مهیا بشود.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
استاندار البرز پای صندوق رای انتخابات ریاست جمهوری حاضر شد_تاشکن

او گفت: تا به امروز تنها ۲۷ سرزمین، تکنولوژی و دانش تفکیک گروه‌های خونی نادر را داشته‌اند و توانسته‌اند در این کارگروه عضو شوند که ایران شانزدهمین سرزمین عضو این کارگروه است.

سالک مقدم در رابطه روز ملی خون‌های نادر، تصریح کرد: ۲۱ دی ماه به مناسبت شناسایی و فراهم خون یک کودک با گروه خون بمبئی به نام روز ملی خون نادر نامگذاری شد و عمل جراحی این کودک ۱۸ ماهه با فراهم خون نادر و ارسال آن به شهر تبریز در سال ۱۳۹۰ با پیروزی انجام شد.

وی در رابطه خطر تزریق خون ناسازگار به دارندگان خون نادر او گفت: باید خون سازگار به فرد تزریق بشود چون در صورت تزریق خون ناسازگار، بدن گیرنده علیه آنتی ژن‌هایی که بدن او فاقد آن است، آنتی بادی می‌سازد و فرد گیرنده امکان پذیر دچار عوارض بشود و برای او خطر جانی در بر داشته باشد.

ادامه مطلب
سازمان NHS بریتانیا به 150 هزار مبتلا به دیابت نوع 1 لوزالمعده مصنوعی می‌دهد

او گفت: روی سطح گلبول قرمز، مواد و ترکیبات پروتئینی وجود دارد که آنتی ژن نامیده می‌بشود که ژنهای تشکیل کننده آنها به طور موروثی از والدین به فرزندان منتقل می‌بشود که وجود برخی از آنها می‌تواند گروه خون ما را تعیین کند که برای مثال اگر گروه خون شما A باشد، بر روی سطح گلبول قرمز خون شما آنتی ژن A وجود دارد.

سالک مقدم افزود: در واقع سیستم گروه خون ABO که زیاد تر افراد با آن آشنایی دارند، سیستم مهم گروه‌های خونی است و دیگر سیستم‌ها همانند Kell ،Duffy ،Kidd جز دیگر گروه‌های خونی و اصطلاحاً گروه‌های خونی فرعی می باشند.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

ادامه مطلب
رژیم غذایی سه ساعته روشی ساده برای رسیدن به تناسب اندام

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان در رابطه فرایند فراهم و نگهداری خون نادر، او گفت: سپس از شناسایی افراد با خون نادر، خون اهدایی فرد طی راه حلهای خاص آماده سازی شده و بعد از افزودن مواد محافظت کننده به آن، در دمای منفی ۸۰ درجه سانتی گراد ذخیره می‌بشود تا در زمان نیاز بیماران در کمترین زمان ممکن در اختیار آنان قرار گیرد و تا بحال ۱۰۰ واحد خون زیاد نادر در بانک خون‌های نادر سازمان ذخیره سازی شده است و ۱۷۰ اهدا کننده از این گروه نیز شناسایی شده‌اند.

او گفت: تا کنون با بازدید و آزمایش نزدیک به چهل هزار نفر از اهداکنندگان خون سراسر سرزمین در سازمان انتقال خون، تعداد ۱۲۰۰ نفر به گفتن اهداکننده خون نادر در بانک اطلاعاتی قرار گرفته‌اند که شامل ۹۵ درصد اهداکننده مرد و ۵ درصد اهداکننده زن است.

ادامه مطلب
انیمیشن ماجراجویانه «موتورها» در راه تلویزیون

سالک مقدم خاطر نشان کرد: از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۲ بیشتر از ۲۸۰ واحد خون نادر برای مصرف بیماران نیازمند به این خون‌ها به مراکز درمانی ارسال شده که ۱۴ واحد از این خون‌های ارسالی مربوط به سال جاری بوده است.



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها