خوش آمدید

10 سریال برتر ترسناکی که درون‌مایه مذهبی دارند - ویجیاتو

۱۰ سریال برتر ترسناکی که درون‌مایه مذهبی دارند


درون‌مایه‌ی مذهب زمان‌ها است که مکمل آثار ژانر ترسناک محسوب می‌بشود. آثار ترسناک اکثراً بر روی هراس‌های بنیانی بشر همانند هراس از ناشناخته‌ها مانور خواهند داد و هیچ ناشناخته‌ای برای بشر بالاتر از مرگ و زندگی بعد از مرگ نیست. این سوال که آیا دنیایی پر از اسایش و زیبایی در انتشار کردن ماست یا آدم‌ها زیاد راحت حیات‌شان متوقف می‌بشود، مدام با بشر همراه بوده است. آثار ترسناک این چنین موضوعاتی را پوشش خواهند داد و از طریق مضامین و موضوعات مذهبی همانند شیاطین، جن‌زدگی و نفرین‌های ابدی، بینندگان خود را تحت تأثیر قرار خواهند داد.

در بین فیلم‌های سینمایی، آثار ترسناک بسیاری را می‌توان اشکار کرد که با موضوعات دینی ترکیب شده‌اند؛ می‌توان به آثاری همانند The Exorcist و The Omen اشاره کرد. اما وقتی که به سراغ تلویزیون می‌رویم، سریال‌های این چنینی کمتر بوده‌اند و سبک ترسناک به تازگی در این مدیوم محبوبیت یافته است. هر روزه نیز به تعداد دارد اضافه می‌بشود.

Midnight Mass

۱۰ سریال برتر ترسناکی که درون‌مایه مذهبی دارند ۸۹
بازیگران Kate Siegel , Zach Gilford , Kristin Lehman
سازندگان Mike Flanagan
حالت پخش همه شده
تعداد فصل ۱
تعداد تکه ۷
سال پخش ۲۰۲۱
امتیاز IMDB ۷.۷

سریال Midnight Mass، یکی از بهترین کارهای مایک فلاناگان (Mike Flanagan) در شبکه نت‌فلیکس است که درمورد ساکنان یک جزیره کوچک می‌باشد. وقتی که یک کشیش کاریزماتیک به جزیره می‌رسد، داستان‌های او درمورد رستگاری روحانی علتمی‌بشود جستوجو کنندگان بسیاری پیرو او بشوند. با این حال، دو گانگی بوجود آمده بین ساکنان جزیره، جهت پیش‌آمدهای بدی می‌بشود.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
سقوط اتوبوس به رودخانه در سن پترزبورگ ۷ کشته بر جای گذاشت - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان_تاشکن

مایک فلاناگان با این سریال، همان شخصیت‌های پرداخته شده و تعلیق‌های آرام را به ارمغان آورده است که در کارهای دیگرش چون The Haunting of Hill House و The Haunting of Bly Manor دیده بودیم. تفاوت در اینجاست که سریال Midnight Mass مفاهیمی چون ایمان را بازدید می‌کند و درون مایه مذهبی آن کاملاً دیدنی است.

Preacher

10 سریال برتر ترسناکی که درون‌مایه مذهبی دارند - ویجیاتو
۱۰ سریال برتر ترسناکی که درون‌مایه مذهبی دارند ۹۰
بازیگران Dominic Cooper , Joe Gilgun , Ruth Negga
سازندگان Sam Catlin , Evan Goldberg , Seth Rogan
حالت پخش همه شده
تعداد فصل ۴
تعداد تکه ۴۳
سال پخش ۲۰۱۶ – ۲۰۱۹
امتیاز IMDB ۷.۹

سریال Preacher در واقع از سری کمیک‌های Vertigo ساخته DC Comics اقتباس شده است و داستان جسی کاستر را که یک خلافکار شدیداً سیگاری می‌باشد را روایت می‌کند که پا در مسیر کشیش و دین می‌گذارد تا تعهدی که به پدر در حال مرگش داده می بود را برآورده کند. بعد از این که یک نیروی ناشناخته به بدنش داخل می‌بشود و به او نیروهای جدیدی اعطا می‌کند، او داخل مسیر خداشناسی می‌بشود و در مسیرش می‌بایست با شخصیت‌های بسیاری از بهشت و جهنم روبرو بشود.

تالیپ که دوست دختر اسبق جسی بوده است و این چنین کسیدی که یک خون‌آشام ایرلندی می‌باشد، همراهان جسی می باشند. سریال Preacher توسط ست روگن و ایوان گولدبرگ گسترش یافته است و در کنار مضامین دینی خود، مقدار بسیاری خون‌ریزی و وحشی‌گری به عکس می‌کشد که مطمئناً بینندگان را راضی نگه خواهد داشت.

 Hellbound

10 سریال برتر ترسناکی که درون‌مایه مذهبی دارند - ویجیاتو
۱۰ سریال برتر ترسناکی که درون‌مایه مذهبی دارند ۹۱
بازیگران Yoo Ah-in , Kim Hyun Joo , Jeong Min Park
سازندگان Yeon Sang-Hoo
حالت پخش در حال پخش
تعداد فصل ۱ (تمدید شده برای فصل دوم)
تعداد تکه ۶
سال پخش ۲۰۲۱ – اکنون
امتیاز IMDB ۶.۶

سریال Hellbound توسط یئون سانگ-هو کارگردان فیلم محبوب Train to Busan ساخته شده است؛ در اینجا وقتی که موجودات بزرگ گوریل همانند از ناکجاآباد پیدایشان می‌بشود و افراد بسیاری را به قتل می‌رسانند، علتخواهد شد که در سرزمین آشوب به راه بیافتاد و گروه‌های دینی شورش براه بیاندازند. در سریال Hellbound با بدترین خصایص اخلاقی انسان‌ها روبرو می‌شویم که با مضامین مذهبی گره خورده‌اند.

ادامه مطلب
توپ طلا و The Best نمی‌گویم حق مسی نبوده است اما...

یک کاراگاه تلاش دارد که سر از کشتار عجیبی که توسط این موجودات فرا-طبیعی رخ داده است، درآورد. در همین حال فرد کاریزماتیک جوانی یک گروه خطرناک گرد هم آورده است. این سریال چیزهای بسیاری درمورد ایمان و مذهب برای گفتن دارد و مشخص می کند که چطور تعصب فکری می‌تواند تبدیل پی‌آمدهای تراژیک بشود. در حالی که درون‌مایه‌های سریال فکر شده می باشند، ناامیدی و پوچی آمیخته شده با آن احتمالا دیدن Hellbound را سخت کند.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

Lucifer

10 سریال برتر ترسناکی که درون‌مایه مذهبی دارند - ویجیاتو
۱۰ سریال برتر ترسناکی که درون‌مایه مذهبی دارند ۹۲
بازیگران Tom Ellis , Lauren German , Kevin Alejandro
سازندگان Tom Kapinos
حالت پخش همه شده
تعداد فصل ۶
تعداد تکه ۹۳
سال پخش ۲۰۱۶ – ۲۰۲۱
امتیاز IMDB ۸.۱

سریال Lucifer اقتباسی دلنشین از پادشاه جهنم است که به دنیای انسان‌ها آمده است. او در این سریال با کارهای پلیسی دچار می‌بشود؛ اما در ابتدا در جرائم بسیاری شرکت می‌کند؛ در واقع یک قتل علتمی‌بشود که او با یک کاراگاه آشنا بشود و سپس به پلیس شهر لس آنجلس در حل کردن پرونده‌ها مشاوره بدهد.

شخصیت لوسیفر در واقع از کمیک‌بوک‌های Vertigo اقتباس شده و در سری The Sandman نوشته شده توسط نیل گیمن هم وجود داشته است. در حالی که تمرکز کلی سریال بر روی پرونده‌های جنایی و کارهای پلیسی می‌باشد، اما وجود لوسیفر به فضای آن حال و هوایی مذهبی و ماورا طبیعی داده است.

ادامه مطلب
نسل بعدی هواپیمای ایکس دارپا با نام XRQ-73، امسال پرواز خواهد کرد_تاشکن

Servant

10 سریال برتر ترسناکی که درون‌مایه مذهبی دارند - ویجیاتو
۱۰ سریال برتر ترسناکی که درون‌مایه مذهبی دارند ۹۳
بازیگران Lauren Ambrose , Toby Kebbell , Nell Tiger Free
سازندگان Tony Basgallop
حالت پخش همه شده
تعداد فصل ۴
تعداد تکه ۴۰
سال پخش ۲۰۱۹ – ۲۰۲۳
امتیاز IMDB ۷.۴

سریال Servant ساخته ذهن خلاق ام. نایت شیامالان (M. Night Shyamalan) می‌باشد و در آن لورن امبروز (Lauren Ambrose) و توبی کبل (Toby Kebbell) به گفتن یک زوج که فرزند نوزادشان به تازگی مرده است، بازی کرده‌اند. ازدواج آن‌ها بعد از این تراژدی شکسته به نظر می‌رسد و برای درمان در پروسه درمانی منفعت گیری از شی موقت، ثبت نام می‌کنند. در این چنین پروسه درمانی، افراد از اشیاء جانشین منفعت گیری می‌کنندِ در این سریال یک عروسک به طور موقت قرار است که نقش کودک از دست رفته‌شان را بازی کند.

اما چندی نمی‌گذرد که این عروسک جان می‌گیرد و فضای خانه را تبدیل به محلی فرا طبیعی و رمزآلود می‌کند! زوجِ حاضر در سریال زیاد سریع توسط این نیروهای شگفت، آلوده خواهد شد. علاوه بر این، مضامینی چون اعتیاد به الکل، مذهب و افراد مذهبی در سریال Servant نقش مهی دارند.

۳۰ Coins

10 سریال برتر ترسناکی که درون‌مایه مذهبی دارند - ویجیاتو
۱۰ سریال برتر ترسناکی که درون‌مایه مذهبی دارند ۹۴
بازیگران Eduard Fernandez , Megan Montaner , Miguel Angel Silvestre
سازندگان Alex de la Iglesia
حالت پخش در حال پخش
تعداد فصل ۲ (تمدید شده برای فصل سوم)
تعداد تکه ۱۶
سال پخش ۲۰۲۰ – اکنون
امتیاز IMDB ۷.۱

سریال ۳۰ Coins ساخته سرزمین اسپانیا می‌باشد و در آن ماجرای پدر ورگارا را جستوجو می‌کنیم که در کار جن‌گیری توانایی دارد و پیش‌تر به علت ارتکاب به جرم، به روستایی دورافتاده تبعید شده است. او که امیدوار است زندگی آرامی در اطرافش برقرار بشود، خودش را در وضعیتی کشنده و رازآلود اشکار می‌کند که اتفاقات ماورا طبیعی تبدیل اختلال در زندگی ساکنان روستا شده است.

ادامه مطلب
رشد ۴۵.۶ درصدی مراکز درمانی متخلف/ تعطیلی ۵۷۶۰ مرکز غیرمجاز - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان_تاشکن

این سریال زیاد تر به مضامین روحانی قضایا دقت می‌کند؛ جایی که بنظر می‌رسد راز واقعیِ داستان با خیانت جوداس به مسیح مرتبط باشد. یکی از نقاط قوت سریال ۳۰ Coins، شخصیت‌ها و بازیگران آن‌ها می‌باشند که علتشده‌اند سطح سریال زیاد بالاتر از رقبای مشابهش باشد.

The Exorcist

10 سریال برتر ترسناکی که درون‌مایه مذهبی دارند - ویجیاتو
۱۰ سریال برتر ترسناکی که درون‌مایه مذهبی دارند ۹۵
بازیگران Alfonso Herrera , Ben Daniels , Kurt Egyiawan
سازندگان Jeremy Slater
حالت پخش همه شده
تعداد فصل ۲
تعداد تکه ۲۰
سال پخش ۲۰۱۶ – ۲۰۱۸
امتیاز IMDB ۷.۹

با وجود این که سریال The Exorcist (جن گیر) هم‌نام سری فیلم‌های معروف جن‌گیر می‌باشد، اما توانسته روی پای خودش به گفتن یک تاثییر جدا گانه بایستد و فقطً یک بازگویی ساده از داستان فیلم مهم نیست. در عین حال، همانند مضامین آزاردهنده فیلم مهم در اینجا هم حاضر می باشند که علتمی‌بشود رنگ و لعاب کار نگه داری شده باشد.

این سریال داستان پدر ارتگا و پدر کین را جستوجو می‌کند؛ اولی کشیش جوانی می‌باشد که در مرحله کارآموزی قرار دارد و فرد دیگر جن‌گیر باسابقه و قهاری است. این دو با پشتیبانی یکدیگر باید روح دختر معصوم و نوجوانی به نام کیسی رنس (Casey Rance) را نجات بدهند که توسط ارواح شیطانی تسخیر شده است. سریال The Exorcist، یکی از بهترین آثار ترسناک تلویزیونی با مضامین مذهبی می بود اما متأسفانه زیاد سریع کنسل شد.

Evil

10 سریال برتر ترسناکی که درون‌مایه مذهبی دارند - ویجیاتو
۱۰ سریال برتر ترسناکی که درون‌مایه مذهبی دارند ۹۶
بازیگران Katja Herbers , Mike Colter , Aasif Mandvi
سازندگان Michelle King , Robert King
حالت پخش در حال پخش
تعداد فصل ۳ (تمدید شده برای فصل چهاارم)
تعداد تکه ۳۶
سال پخش ۲۰۱۹ – اکنون
امتیاز IMDB ۷.۸

سریال Evil اثری دیگر می‌باشد که کارهای پلیسی را با مضامین مذهبی و فراطبیعی ترکیب کرده است؛ این سریال بر روی قسمت روحانی مفهوم هراس تمرکز دارد. داستان از این قرار است که کلیسای کاتولیک از کریستن بوشارد (Kristen Bouchard) می‌خواهد که اتفاق‌های ماورا الطبیعه رخ داده تحت نظر آن‌ها را بازدید کند و به همین علت او با دیوید آکاستا (David Acosta) که یک کشیش است، همکاری می‌کند.

ادامه مطلب
نشانه‌های افسردگی شدید را بشناسیم/ افسردگی نقابدار چیست - تاشکن

با این سریال هر هفته به سراغ پرونده‌های جدیدی می‌رویم که باید توسط بوشارد و آکاستا بازدید بشوند. مضامین دینی و فلسفی بسیاری نمایش داده خواهد شد و از آنجایی که این دو شخصیت باورهای کاملاً متغیری دارند، تضاد بین باورهای روحانی و شکاکیت به خوبی نمایش داده شده است؛ از یک سو، آکاستا یک کشیش باورمند می‌باشد و پشت هر قضیه‌ای نیروهای ماورا طبیعی را دخیل می‌داند اما از سویی دیگر، بوشارد یک فرد شک‌گرا می‌باشد و تا وقتی که مستقیماً با شیاطین روبرو نشده، ترجیح می‌دهد بی‌باور باقی بماند.

Supernatural

10 سریال برتر ترسناکی که درون‌مایه مذهبی دارند - ویجیاتو
۱۰ سریال برتر ترسناکی که درون‌مایه مذهبی دارند ۹۷
بازیگران Jared Padalecki , Jensen Ackles , Jim Beaver
سازندگان Eric Kripke
حالت پخش همه شده
تعداد فصل ۱۵
تعداد تکه ۳۲۷
سال پخش ۲۰۰۵ – ۲۰۲۰
امتیاز IMDB ۸.۴

سریال Supernatural یکی از طویل‌ترین سریال‌های تاریخ است و بعضی اوقات به نظر می‌رسید که هیچ زمان قرار نیست به آخر برسد! بینندگان توانستند دو دهه با این سریال و ماجراهای دینی آن همراه بشوند. دو برادر به نام‌های سم و دین وینچستر، در شغل شکار هیولا فعالیت دارند و در سراسر آمریکا سفر می‌کنند تا به مردم بی‌گناه و معصوم پشتیبانی کنند با مشکلات ماوراطبیعی خود کنار همراه شوند.

در طول پانزده فصلی که با سریال Supernatural همراه بودیم، این دو با هر نوع حاضر فراطبیعی که فکرش را بکنید از جهنم و بهشت روبرو شدند؛ شخصیت‌های مذهبی معروفی تعداد بسیاری هم در Supernatural وجود اشکار کرده‌اند، حتی خود خدا نیز شخصیتی کلیدی در طول ماجراهای این سریال می‌باشد!

The Third Day

10 سریال برتر ترسناکی که درون‌مایه مذهبی دارند - ویجیاتو
۱۰ سریال برتر ترسناکی که درون‌مایه مذهبی دارند ۹۸
بازیگران Jude Law , John Dagleish , Mark Lewis Jones
سازندگان Felix Barrett , Dennis Kelly
حالت پخش همه شده
تعداد فصل ۱
تعداد تکه ۶
سال پخش ۲۰۲۰
امتیاز IMDB ۶.۴

سریال The Third Day را می‌توان اقتباس مدرن The Wicker Man به حساب آورد. در اینجا ماجرای سفر دو غریبه به جریزه‌ای رازآلود را جستوجو می‌کنیم؛ سم (با بازی Jude Law) به این جزیره سفر می‌کند تا برای قتل پسرش سوگواری کند و هلن (با بازی Naomie Harris) برای اشکار کردن جوابِ سوالاتش به آنجا سفر کرده است.

همانطور که در داستان‌های این چنینی مرسوم است، بومی‌های جزیره آدم‌هایی شگفت می باشند؛ یک گروه مذهبی در این جزیره برقرار است که به فعالیت‌های شگفت مذهبی مشغول می‌بشود و با جستوجو کردن داستان سم و هلن فهمید می‌شویم که آن‌ها تا چه حد پیش می‌روال تا سنت‌های خودشان را نگه داری کنند. The Third Day برای هر فردی که داستانی با مضامین مذهبی دوست داشته باشد، خوشایند خواهد می بود.

جمع‌بندی

یکی از بهترین راه‌ها برای تشکیل حس هراس در تماشاگر، متوسل شدن به عقاید نهادینه‌ی مذهبی در تاریخ بشر می‌باشد که مدام با حال و هوایی رازآلود گره خورده‌اند. پیش از این، فیلم‌ها، رمان‌ها و کمیک‌بوک‌های تعداد بسیاری ساخته شده بودند که از مضامین دینی در بطن خود منفعت برده‌اند؛ مسیر ساخت این چنین آثاری به تلویزیون نیز باز شده است و روز به روز ناظر آثار با کیفیت‌تری با این سبک و سیاق می‌باشیم. ویجیاتو در نوشته بالا تلاش کرد ده سریال برتر ساخته شده در سبک ترسناک که محوریت آن‌ها مضامین مذهبی می‌باشد را به شما معارفه کند. امیدواریم که از دیدن آن‌ها لذت ببرید.



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها