خوش آمدید

رده بندی ۱۰ کشور فقیر جهان در سال ۲۰۲۳

رده بندی ۱۰ سرزمین فقیر جهان در سال ۲۰۲۳


فقیرترین کشورهای جهان از جنگ‌های داخلی، درگیری‌های قومی و فرقه‌ای رنج می‌برند. همه‌گیری کووید-۱۹، تورم فزاینده و جنگ در اوکراین حالت آنها را بدتر کرده است.

جهان آن‌قدر ثروت و منبع های دارد که بتوان یقین شد کل نژاد بشر از یک زندگی استاندارد و مناسب برخوردار خواهد شد. با این حال مردم کشورهایی همانند بوروندی، سودان جنوبی و جمهوری آفریقای مرکزی هم چنان در فقر دست و پا می‌زنند.

برای دیگر مدعیان احتمالی گفتن ناخوشایند «فقیرترین کشورها»، یعنی افغانستان، سوریه و یمن، سال‌ها درگیری، دستیابی به رقم های اقتصادی قابل مطمعن و درنتیحه برسی را غیرممکن می‌سازد.

بعد چطور فقیرترین کشورهای جهان را تعیین کنیم؟ در حالی که تشکیل ناخالص داخلی سرانه زیاد تر معیار استاندارد در نظر گرفته می‌بشود، جبران تفاوت در هزینه‌های زندگی و نرخ تورم با منفعت گیری از برابری قوت خرید می‌تواند قوت خرید افراد در هر کشوری را بهتر برسی کند.

ادامه مطلب
ماجرای گزارش یک قتل و کاری که باید «نمایش خانگی» برای مخاطبانش بکند
آخرین مطالب

در ادامه نگاهی می‌اندازیم به ۱۰ سرزمین فقیر جهان در سال ۲۰۲۳

۱۰. لیبریا

قدیمی‌ترین جمهوریِ آفریقا سال‌ها است در بین فقیرترین کشورهای جهان جای دارد. وقتی که ژرژ وه‌آ، ستاره اسبق فوتبال در سال ۲۰۱۸ به گفتن بیست‌وپنجمین رئیس جمهور لیبریا انتخاب شد، انتظارات از او بالا می بود اما در عوض اولین سال‌های ریاست او با تورم بالا، بیکاری و رشد اقتصادی منفی همراه شد.

۹. چاد

رده بندی ۱۰ کشور فقیر جهان در سال ۲۰۲۳

چاد دهمین منبع بزرگ ذخایر نفت آفریقا را دارد اما فقر هم چنان در آن گسترده است و آن را به نهمین سرزمین فقیر جهان تبدیل می‌کند. زیاد تر درآمدهای بادآورده حاصل از نفت این سرزمین در سال ۲۰۰۳ توسط رئیس جمهور مستبد آن، ادریس دبی، صرف مبارزه با شورشیان و سرکوب هر شکلی از مخالفت شد.

ادامه مطلب
کنعانی‌زادگان بازی با هنگ‌کنگ را از دست داد_تاشکن

۸. مالاوی

رده بندی ۱۰ کشور فقیر جهان در سال ۲۰۲۳

اقتصاد یکی از کوچک‌ترین کشورهای آفریقا عمدتاً به محصولات دیم وابسته است که در برابر شوک‌های مربوط به آب‌ و هوا صدمه‌ پذیر است. ناامنی غذایی در مناطق روستایی زیاد زیاد است.

۷. نیجر

رده بندی ۱۰ کشور فقیر جهان در سال ۲۰۲۳

نیجر با ۸۰ درصد قلمرو محصور در خشکی خود توسط صحرای بزرگ آفریقا و جمعیتی به شدت رو به رشد و وابسته به کشاورزی، در معرض خطر بیابان‌زایی قرار دارد. ناامنی غذایی و این چنین مقدار بیماری و مرگ و میر بالاست و درگیری‌‌های مکرر ارتش با بوکوحرام نیز هزاران نفر را آواره کرده است.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

۶. موزامبیک

رده بندی ۱۰ کشور فقیر جهان در سال ۲۰۲۳

این مستعمره اسبق پرتغال غنی از منبع های و موقعیت استراتژیک، میانگین نرخ رشد تشکیل ناخالص داخلی بیشتر از ۷ درصد را در دهه قبل ثبت کرده با این حال هم چنان در بین ۱۰ سرزمین فقیر جهان قرار دارد.

ادامه مطلب
شرکت Astranis از ماهواره‌های امگا رونمایی کرد؛ اراعه پهنای باند اختصاصی از مدار زمین_تاشکن

۵. جمهوری دموکراتیک کنگو

رده بندی ۱۰ کشور فقیر جهان در سال ۲۰۲۳

از زمان کسب استقلال از بلژیک در سال ۱۹۶۰، جمهوری دموکراتیک کنگو چندین دهه از دیکتاتوری، بی‌ثباتی سیاسی و خشونت مدام را متحمل شده است که آن را در بین فقیرترین کشوهای جهان قرار داده است.

با این حال بانک جهانی می‌گوید جمهوری دموکراتیک کنگو منبع های و پتانسیل ملزوم برای تبدیل شدن به یکی از ثروتمندترین کشورهای آفریقا را دارد.

۴. سومالی

رده بندی ۱۰ کشور فقیر جهان در سال ۲۰۲۳

این سرزمین ۱۷ میلیونی هیچ زمان از هجوم مصیبت‌ها به دور نیست؛ سیل و هجوم بی‌سابقه ملخ‌ها و خشکسالی مدام این سرزمین را تحت الشعاع قرار خواهند داد. آژانس‌های بشردوستانه هشدار خواهند داد که نیمی از جمعیت  سومالی به شدت به پشتیبانی نیاز دارند.

۳. جمهوری آفریقای مرکزی

رده بندی ۱۰ کشور فقیر جهان در سال ۲۰۲۳

جمهوری آفریقای مرکزی که سرشار از طلا، نفت، اورانیوم و الماس است، کشوری زیاد ثروتمند است که افراد زیاد فقیر در آن زندگی می‌کنند و قسمت عمده‌ای از یک دهه در بین فقیرترین کشورهای جهان بوده است.

ادامه مطلب
مدیرعامل صندوق حمایتاز قهرمانان و پیشکسوتان سرزمین منصوب شد

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل تخمین می‌زند که نزدیک به ۲.۷ میلیون نفر (تقریباً نیمی از جمعیت CAR) ناامنی غذایی حاد را توانایی می‌کنند.

۲. بوروندی

رده بندی ۱۰ کشور فقیر جهان در سال ۲۰۲۳

بوروندی کوچک محصور در خشکی فاقد منبع های طبیعی است و در تاثییر یک جنگ داخلی ۱۲ ساله زخمی شده است و همین امر به کسب رتبه دوم فقیرترین سرزمین جهان پشتیبانی کرده است.

رئیس جمهور این سرزمین کوششهایی برای راه‌اندازی مجدد اقتصاد و ترمیم روابط دیپلماتیک انجام داده و سال قبل، ایالات متحده و اتحادیه اروپا بعد از لغو تحریم‌های مالی پشتیبانی‌های خود را از سر گرفتند. اما متأسفانه رشد هم چنان کند است و تورم در سال جاری نزدیک به ۱۶ درصد پیش بینی می‌بشود.

۱. سودان جنوبی

رده بندی ۱۰ کشور فقیر جهان در سال ۲۰۲۳

سودان جنوبی فقیرترین سرزمین در بین فقیرترین‌ها است. کشوری دارای ذخایر نفتی غنی با جمعیتی ۱۱ میلیون نفری که از شکاف‌های اجتماعی، نابرابری، فساد و جنگ رنج می‌برد.

ادامه مطلب
قاضی دادگاه با دستور ممنوعیت توافقنامه های ضدرقابت FTC مخالفت کرد_تاشکن

در حالی که رشد اقتصادی پیش‌بینی‌شده برای سال ۲۰۲۳ می‌تواند ۵.۸ درصد باشد، اما تورم نیرومندتر است و با ۲۷ درصد در بین بیشترین نرخ‌های جهان قرار دارد.

یونیسف تخمین می‌زند که بیشتر از نیمی از جمعیت – نزدیک به ۷.۸ میلیون نفر – به گمان زیادً در طول آوریل تا جولای ۲۰۲۳ با ناامنی غذایی حاد روبرو بوده‌اند.



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها