خوش آمدید

تهیه‌کننده "سپهبد": اجازه دهیم درباره مسائل اساسی کشور گفت‌و‌گوی صریح شکل گیرد

تهیه کننده “سپهبد”: اجازه دهیم درمورد مسائل اساسی سرزمین او گفت و گوی صریح شکل گیرد


به نقل از خبرنگار فرهنگی ، برنامه تلویزیونی «سپهبد» با اجرای محمد دلاوری همزمان با فرا رسیدن سالگرد شهادت سردار سلیمانی از شبکه چهار سیما پخش شد. 

از جمله میهمانان این برنامه او مباحثه محور که روبه رو محمد دلاوری نشستند می‌توان به علم صالح پژوهشگر و دانشیار دانشگاه ملی استرالیا، قیس قریشی تحلیلگر سیاسی ساکن لندن، کامران پورصفر پژوهشگر و مورخ تاریخ، مسعود اسدالهی تحلیل‌گر و کارشناس مسائل بین المللی، مجید شاکری اقتصاد دان و کوروش علیانی و محمدرضا بهزادی تاریخ پژوه نویسنده و پژوهشگر اشاره کرد. این برنامه با اندوخته گذاری بنیاد مکتب حاج قاسم روی آنتن رفت. 

محسن یزدی تهیه‌کننده این برنامه تلویزیونی  در او مباحثه با تسنیم درمورد جزئیات ساخت این برنامه سخن او گفت. 

همزمان با سالگرد شهادت سردار سلیمانی برنامه‌های مختلفی از رسانه ملی پخش می‌بشود و کوشششان بر این است که ابعاد جدیدی از مکتب وی را گفتن کنند. ایده ساخت «سپهبد» از کجا در ذهن شما و تیم تولیدی این برنامه شکل گرفت؟ 

آخرین مطالب
ادامه مطلب
شرایط فروش شاهین اتوماتیک و ساینا S برای دی‌ماه 1402 اظهار شد + جدول

فکر می‌کنم درمورد مسائل اساسی و استراتژیک، کمتر او مباحثه می‌کنیم؛ به طوری که این نوشته تبدیل به یک خلأ جدی در رسانه‌های ما شده است. موضوعاتی نظیر وجود منطقه‌ای ایران در خاورمیانه، جبهه مقاومت، مبارزه با منافقین، دفاع مقدس و … که مدام روی آنها اصرار داریم، اما کمتر درمورد آنها او مباحثه صورت می‌گیرد. درست است که برنامه‌های بسیاری درمورد این موضوعات تشکیل می‌بشود اما تعداد بسیاری از آنها به خاطره‌گویی و تشکیل فضاهای احساساتی بسنده می‌کنند و کمتر پیش می‌آید که مباحث جدی به طور صریح و شفاف گفتن شوند.

این نوشته خسارت مهمی برای رسانه‌های ماست؛ عده‌ای با این توهم که گفتن برخی سخن‌ها به صلاح نیست، از اصل نوشته نیز غافل خواهد شد و همین نوشته علتمی‌بشود تا محورهای مهمی که جزء نقاط قوت اساسی جمهوری اسلامی می باشند، در افکار عمومی به نقطه ضعف تبدیل شوند. این اتفاق درمورد ایده شکل‌گیری «سپهبد» نیز برای ما تکرار شد.

ادامه مطلب
«چرخ گردون» حمید لولایی به دهه فجر رسید

همه مردم ایران می‌دانند که شهید سلیمانی شخصیت زیاد بزرگی است اما سوال اساسی اینجاست که حاج قاسم چه کرده که تبدیل به این چنین شخصیت بزرگی شده است؟ همین سوال تبدیل به محور اساسی سوالات ما از مهمانان برنامه شد. باید دقت داشت کاری که سردار سلیمانی در برهه‌های گوناگون عمرش انجام داده مبتنی بر عقلانیت حکمرانی بوده و برای انجام همه کارها دلایل آشکار و روشن داشته است اما باید سوال کرد آیا این دلایل روشن برای مردم نیز گفتن شده است؟

برای مثال تا این مدت هم سوالات و ابهاماتی درمورد وجود منطقه‌ای ایران وجود دارد که مورد او گفت و گو قرار می‌گیرد. در این شرایط باید زبانی وجود داشته باشد که بدون لکنت همه دلایل را به طور روشن و صریح گفتن کند. ما در برنامه «سپهبد» تلاش کردیم افرادی را دعوت کنیم که صریح درمورد این موضوعات سخن بگویید می‌کنند. 

ادامه مطلب
شرکت کروز در خرید سهام ایران‌‌خودرو مرتکب تخلف شده است

 چه موضوعاتی برای شما مهم‌تر می بود؟ 

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

ما تلاش کردیم در ۵ تکه یکساعته به سوالات مهمی درمورد خود شهید سلیمانی، فعالیت‌های او و نقشش در منطقه جواب بدهیم. این که چرا ایران در منطقه وجود دارد؟ چرا در ماجرای داعش ورود کرد؟ آیا نمی‌شد از طریق دیپلماسی این ماجرا حل کرد؟ چندین دفعه این ابهام را نقل کرده‌اند که ایران در سوریه و عراق دست به ماجراجویی زد و هزینه زیاد بسیاری انجام داد. این عبارت‌ها بار معنایی بسیاری دارد که اگر درست و به موقع جواب داده نشود می‌تواند همه دستاوردها را تضعیف بکند. 

در برنامه «سپهبد» تلاش کردیم به طور زیاد شفاف و صریح به همه این سوالات جواب بدهیم. تلاش ما این می بود که در همه او گفت‌وگوها صراحت سخن اول را بزند؛ سوالات صریح باشد و جواب‌ها نیز شفاف و روشن داده بشود. اگر در جایی جواب کارشناس به سوال ما شفاف نبوده است، تلاش می‌کردیم این سوال را از جنبه فرد دیگر نقل کنیم. یقیناً می‌دانیم که برنامه‌سازی در این چنین قالبی مخاطبان خاص خود را دارد. 

ادامه مطلب
معاون آموزشی ومهارتی دانشگاه آزاد اسلامی شهر قدس اظهار کرد:ربط صنعت و دانشگاه  فرصتی برای گسترش اشتغال_تاشکن

 به نظر شما چطور می‌توان به برنامه‌ای رسید که صریح و شفاف ابهامات را جواب بدهد؟ 

به نظرم با اهمیت ترین مسئله این است که او مباحثه شکل بگیرد و در قدم دوم برنامه تکراری و کلیشه‌ای نباشد. 

 انتخاب محمد دلاوری به گفتن مجری این برنامه چه طور شکل گرفت؟ او پیشتر اجرای برنامه‌هایی در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی را برعهده داشته است‌، اما فضای «سپهبد» مقداری متفاوت با ازمایش ها قبلی او می بود.

به نظرم محمد دلاوری یکی از بهترین مجری‌های جاری تلویزیون است. او کار او را بلد است، مطمعن به نفس دارد و خط قرمزهای واقعی و غیرواقعی را در این چنین او گفت‌وگوهای حساسی به خوبی می‌شناسد. او راحت سخن می‌زند و تلاش می‌کند سوالاتی بپرسد که عموم جامعه در ذهنشان نقل است. این موضوعات برای ما زیاد مهم می بود.

ادامه مطلب
بانوی پاراتکواندو کار ایران طلایی شد

هر زمان که با دلاوری سخن می‌زدیم اصرار می‌کردیم تا وقتی که خودش نسبت به موضوعی قانع نشده‌ دست از سوال پرسیدن برندارد! ما معتقدیم کارهای شهید سلیمانی از روی عقلانیت بوده و برای تک تک آنها جواب منطقی دارد. ماموریت ماست که به گفتن برنامه‌ساز این جواب‌ها را استخراج و به جامعه اراعه کنیم.  یقیناً باید از موسسه مکتب حاج قاسم هم سپاس کنم که با حمایتو سعه صدر امکان ساخت این برنامه را فراهم کرد.

انتهای مطلب/



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها