خوش آمدید

پردیس ثابتی

پردیس ثابتی کیست؟ | همه چیز درمورد زیست‌ شناس معروف ایرانی


امروزه ایرانیان موفقی در سراسر دنیا وجود دارند که در عرصه‌های علمی، هنری، تجارت و غیره موفق و سرشناس می باشند. در بین این لیست بلند بالا می‌توان نام پروفسور «پردیس ثابتی» را یافت که یکی از موفق‌ترین دانشمندان در حوزه زیست‌شناسی است. در این مقاله تصمیم داریم زندگینامه پردیس ثابتی را مرور کنیم و به این سوال جواب دهیم که پردیس ثابتی کیست.

پردیس ثابتی کیست؟

پردیس ثابتی زاده سال ۱۳۵۴ زیست‌شناس محاسباتی، ژنتیک پزشکی و ژنتیک تکاملی ایرانی-آمریکایی است.

پروفسور پردیس ثابتی هم‌اکنون استاد مرکز زیست‌شناسی سیستم‌ها و گروه زیست‌شناسی ارگانیسمی و تکاملی در دانشگاه هاروارد و گروه ایمونولوژی و بیماری‌های عفونی در دانشکده بهداشت این دانشگاه است. او این چنین یکی از اعضای مؤسسه هاروارد و MIT و محقق هاروارد هیوز است.

تحصیلات و زندگینامه پردیس ثابتی

پردیس ثابتی در سال ۱۳۵۳ در تهران به‌دنیا آمد. نام مادر او نسرین و نام پدرش پرویز است. او یک خواهر به نام پریسا دارد که متولد سال ۱۳۵۱ است. پردیس در خاطرات خود نقل کرده است که مدام درس‌های سال‌های سپس مدرسه را از پریسا می‌آموخت و همین جهت می‌شد تا از هم سن و سال‌های خود جلوتر باشد، به‌طوری‌که دو سال از دوره دبستان را به‌صورت جهشی بخواند.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
انیمیشن ماجراجویانه «موتورها» در راه تلویزیون

خانواده ثابتی در سال ۱۳۵۵ به آمریکا مهاجرت کرد. در آن زمان پردیس ۲ ساله می بود. پردیس که کودکی خود را در «اورلاندو» گذرانده است، می‌گوید که در کودکی تصمیم داشت گل فروش، نویسنده و یا پزشک بشود. بااین‌حال، او علاقه وافری به ریاضیات داشت. او این چنین به تنیس نیز علاقه داشت و موفق شد در مسابقات بین مدرسه‌ای جوایزی را در این رشته ورزشی کسب کند. او این چنین در عرصه‌های تحقیقی پزشکی در دوران مدرسه موفق به جایزه «محقق با لیاقت سال» شد و در خاطرات خود گفتن می‌کند که بخشی از علاقه خود به علم پزشکی را بعد از دیدن فیلم «شیوع» در سال ۱۹۹۵ به‌دست آورده است.

پردیس ثابتی بعد از آخر دوره دبیرستان، در رشته زیست‌شناسی در دانشگاه «فناوری ماساچوست» که به اختصار با نام «MIT» می‌شناسیم، اغاز به تحصیل کرد. او در سال ۱۳۷۵ با نمراتی درخشان از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. سپس او به‌گفتن دستیار پژوهشی فعالیت خود را در آزمایشگاه «دیوید بارتل» دانشگاه MIT اغاز کرد. سپس به آزمایشگاه «اریک لندر» رفت و بعد از گذراندن دوره آزمایشگاهی خود، برای دریافت مدرک دکتری در رشته ژنتیک تکاملی به دانشگاه آکسفورد رفت.

او مدرک دکتری خود را در سال ۲۰۰۲ دریافت کرد و سپس به دانشگاه هاروارد رفت و بعد از گذراندن دوره تحقیقاتی پزشکی، در سال ۲۰۰۶ با مدرک دکترای پزشکی از دانشکده پزشکی هاروارد فارغ‌التحصیل شد. پردیس ثابتی سومین زنی است که موفق شده است این چنین مدرکی را از دانشگاه هاروارد دریافت کند. ثابتی بعد از دریافت مدرک دکترای پزشکی و تحقیقات درزمینه پزشکی تصمیم گرفت تا به‌جای آنکه پزشک بشود، در شاخه تحقیقات پزشکی فعالیت خود را ادامه دهد.

ادامه مطلب
تدوین منشور معماری ایرانی اسلامی با تکیه بر هویت روستاها

عرصه تحقیقاتی

دکتر ثابتی یک متخصص ژنتیک محاسباتی است که در گسترش الگوریتم‌هایی برای تشخیص نشانه‌های ژنتیکی سازگاری در انسان و موجودات میکروبی که انسان را آلوده می‌کنند، تخصص دارد.

پردیس ثابتی یک روش آماری بیوانفورماتیک را گسترش داد که قسمت‌هایی از ژنوم را که در معرض انتخاب طبیعی قرار گرفته‌اند، شناسایی می‌کند. این روش این چنین در شناسایی الگوریتمی که اثرات ژنتیک را بر تکامل بیماری توضیح می‌دهد، کارآیی دارد.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

حوزه‌های تحقیقاتی کلیدی آزمایشگاهی او عبارت هستند از: گسترش راه حلهای تحلیلی برای تشخیص و بازدید تکامل ژنوم انسان‌ها و دیگر گونه‌های زنده، بازدید عوامل ژنتیکی میزبان و ویروسی که علتحساسیت و افزایش واگیر و کشندگی آن می‌بشود – بیماری‌هایی همانند ابولا، بازدید ژنوم میکروب‌ها از جمله ویروس ابولا، لاسا، مالاریا و غیره، تعیین علت میکروبی بیماری تب حاد تشخیص داده نشده.

ژنتیک

ثابتی در فوریه ۲۰۲۱ مقاله‌ای در مجله «Nature Communications» به چاپ رساند که در آن گفت چطور سطح معینی از آنتی‌بادی‌های ویروس کرونا امکان پذیر محافظت پایدار در برابر ویروس تشکیل کند. این مقاله بر پایه مثالهای خونی می بود که به‌صورت داوطلبانه توسط ۴۳۰۰ کارمند شرکت فضایی «اسپیس ایکس» جمع‌آوری شده می بود.

ادامه مطلب
از کجا بفهمیم بدن خودمان و بچه هایمان چه ویتامینی کم دارد؟

همکاری پردیس ثابتی با شرکت‌های علمی

دکتر پردیس ثابتی یکی از بنیان‌گذاران و سهام‌داران شرکت «SHERLOCK Biosciences» است که به بهبود سلامت در سراسر جهان از طریق انجام آزمایشات دقیق، سریع و مقرون‌به‌صرفه می‌پردازد. او این چنین عضو هییٔت‌مدیره و سهام‌دار شرکت «Danaher Corporation»، شرکت «Cepheid» و «IDT» است. علاوه بر همه این‌ موارد، او یکی از اعضای گروه مشاوره علمی شرکت «NextGen Jane» است که درزمینه سلامت زنان فعالیت دارد.

علاوه‌براین، او مالکیت آزمایشگاهی با نام «آزمایشگاه ثابتی» را نیز بر مسئولیت دارد.

جوایز و افتخارات پروفسور پردیس ثابتی

ثابتی در سال ۲۰۱۲ موفق به دریافت جایزه «نبوغ آمریکا» در رشته علوم طبیعی شد. او در سال ۲۰۱۴ جایزه «Vilcek» را برای ایده‌هایی خلاقانه‌ای که در علم زیست پزشکی ارایٔه کرده می بود، دریافت کرد.

تابشی در سال ۲۰۱۵ نیز جایزه «پژوهشگر برتر مؤسسه پزشکی هیوز هاروارد» را دریافت کرد. جوایز فرد دیگر که او در سال‌های فعالیت علمی خود بدست آورده است، عبارت هستند از: جایزه «Wellcome Fund» در علم زیست پزشکی، جایزه بنیاد «پاکارد» در علم و مهندسی، جایزه «مبتکر برتر» و جایزه زنان در علم.

او در سال ۲۰۲۰ در لیست ۱۰۰ زن موفق دنیای امروز از سوی بی‌بی‌سی قرار گرفت.

ادامه مطلب
حذف ناگهانی نوشاد عالمیان از رقابت‌های آسیایی هانگژو

پردیس ثابتی در سال ۲۰۱۴ عضو تیمی علمی به سرپرستی «کریستین هاپی» ژنتیک‌دان معروف می بود. آن‌ها در این گروه از فناوری توالی‌یابی ژنومی پیشرفته برای شناسایی یک عفونت حیوانی سرایت‌کرده به انسان در غرب آفریقا منفعت گیری کردند. فعالیت‌های علمی او در این گروه جهت شد تا پردیس ثابتی در همین سال در مجله «تایم» به گفتن یکی از چهره‌های برتر سال معارفه بشود. نام او این چنین در لیست ۱۰۰ فرد تاثیرگذار سال ۲۰۱۵ قرار گرفت.

پردیس ثابتی

پردیس ثابتی سالانه سخنرانی‌های بسیاری در سراسر دنیا دارد که برای تعداد بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان الهام‌قسمت است. یکی از سخنرانی‌های تاثیرگذار او با گفتن «چطور با ویروس مرگبار بعدی مبارزه می کنیم» را می‌توانید در «TED» تماشا کنید.

فعالیت‌های جانبی

پردیس ثابتی تنها در عرصه علم سرشناس نیست. علاقه او به موسیقی و اجرا نیز جهت شده تا در این عرصه نیز فعالیت‌هایی داشته باشد. او خواننده مهم و ترانه‌سرای گروه راک با نام «Thousand Days» است. پردیس ثابتی این چنین مجری مجموعه‌ آموزشی با نام «Against All Odds: Inside Statistics» است.

سانحه رانندگی

متأسفانه پردیس ثابتی در سال ۲۰۱۵ در مسیر کنفرانسی در «مونتانا» دچار یک تصادف تقریبا مرگبار شد. ماشین او از بالای صخره‌ای سقوط کرد که در طی این سانحه ثابتی از ناحیه زانو، لگن و مغز دچار صدمه شد. ثابتی برای زمان طویل تحت معالجه و درمان می بود و دوره‌های توانبخشی را سپری می‌کرد تا بتواند به زندگی معمول خود بازگردد.

ادامه مطلب
عکس العمل تهیه کننده به ادعای یک فوتبالی برای بازی در سریال «سلمان فارسی»

جمع‌بندی

پروفسور پردیس ثابتی یکی از زیست‌شناسان معروف ایرانی ساکن آمریکا است که در عرصه گسترش الگوریتم‌هایی برای تشخیص نشانه‌های ژنتیکی سازگاری در انسان و موجودات میکروبی که انسان را آلوده می‌کنند، تخصص دارد. درحقیقت او یک زیست‌شناس تکاملی است و با انجام تحقیقات گسترده در این عرصه موفق به کسب جوایز متعدد شده است.

نام او این چنین در لیست ۱۰۰ فرد تاثیرگذار سال ۲۰۱۵ در مجله تایم قرار گرفته است. پردیس ثابتی علاوه بر همه فعالیت‌های علمی خود و همکاری با شرکت‌های گوناگون، درزمینه موسیقی و اجرا نیز فعالیت دارد. او یکی از اعضای گروه راک Thousand Days است.

پروفسور ثابتی هم‌اکنون استاد مرکز زیست‌شناسی سیستم‌ها و گروه زیست‌شناسی ارگانیسمی و تکاملی در دانشگاه هاروارد و گروه ایمونولوژی و بیماری‌های عفونی در دانشکده بهداشت این دانشگاه است.

آیا پردیس ثابتی در عرصه کرونا نیز مطالعاتی داشته است؟

ثابتی در فوریه ۲۰۲۱ با بازدید نمونه خون ۴۳۰۰ نفر از کارمندان شرکت اسپیس ایکس موفق به نشر مقاله‌ای در مجله Nature Communications شد که در آن گفت چطور سطح معینی از آنتی‌بادی‌های ویروس کرونا امکان پذیر محافظت پایدار در برابر ویروس تشکیل کند.

پردیس ثابتی تحصیلات خود را در چه دانشگاهی گذرانده است؟

پردیس ثابتی که کودکی خود را در اورلاندو آمریکا گذرانده است، برای مقطع کارشناسی در دانشگاه MIT رشته زیست‌شناسی را انتخاب کرد. او بعد از این، درزمینه ژنتیک در دانشگاه‌های آکسفورد و هاروارد تحصیل کرد.



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها