خوش آمدید

تلسکوپ فضایی هابل تصویری از ابرهای معروف به گلبول منتشر کرد

تلسکوپ فضایی هابل تصویری از ابرهای معروف به گلبول انتشار کرد


۳ ژانویه ۲۰۰۲، تیم تلسکوپ فضایی هابل ناسا و آژانس فضایی اروپا تصویری از ابرهای تیره‌ درخشان و شگفت‌وغریب معروف به گلبول را انتشار کرد.

این گلبول‌ها در برابر درخشش قرمز گاز هیدروژن و ستاره‌های درخشان، در برابر ستارگان درخشان مجاور در منطقه شلوغ ستاره‌زایی، IC 2944، قرار گرفته‌اند.

سحابی IC 2944 پر از گازوغبار است که توسط یک خوشه شل از ستارگان پرجرم روشن و گرم می‌بشود. این ستارگان زیاد داغ‌تر و زیاد پرجرم‌تر از خورشید ما می باشند.

عکس انتشار کردن هیدروژن که به وضوح مطرح کلی گوی‌های تاریک را مشخص می کند در فوریه ۱۹۹۹ با دوربین هابل (WFPC2) گرفته‌ شد. تصاویر فرد دیگر که به تعیین رنگ واقعی ستارگان در میدان پشتیبانی کردند توسط تیم میراث هابل در فوریه ۲۰۰۱ گرفته‌ شد. نتیجه ترکیبی، یک عکس چهار رنگ از فیلترهای قرمز، سبز، آبی و H-alpha است.

ادامه مطلب
نقطه آخر کی روش در آسیا
آخرین مطالب

اخترشناس «دیوید تاکری»، اولین‌بار در سال ۱۹۵۰ این گلبول‌ها را رصد کرد. اما اخترشناسان تا این مدت در رابطه منشأ و ماهیت آنها اطلاعات زیاد مقداری دارند. به‌جز این که آنها به‌طور کلی با مناطق راه اندازی ستاره، به‌علت وجود گاز هیدروژن مرتبط می باشند.

به‌لطف وضوح بالای اراعه‌شده‌ توسط تلسکوپ فضایی هابل، اخترشناسان می‌توانند برای اولین‌بار ساختار پیچیده‌ این اجرام کروی را مطالعه کنند.

به‌نظر می‌رسد که گلبول‌ها به‌شدت شکسته‌ شده‌اند، گویی نیروهای درونی درحال نابودی آنها می باشند. هنگامی اخترشناسان رادیویی صدای خش خش ضعیف مولکول‌های درون گلبول‌ها را مشاهده کردند، فهمید شدند که این گلبول‌ها درواقع در حرکتی ثابت و کوبنده می باشند و به‌صورت مافوق صوت در بین یکدیگر حرکت می‌کنند.

ادامه مطلب
مهلت ارسال آثار جشنواره پژواک تمدید شد

این اتفاق امکان پذیر ناشی از تشعشعات فرابنفش قوی از ستارگان درخشان و پرجرم باشد که گاز را در ناحیه اطراف گرم می‌کند و علتانبساط و جریان در برابر گلبول‌ها و درنهایت نابودی آنها می‌بشود.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها