خوش آمدید

راهنمای خرید سیستم گیمینگ میان رده - گریه :(

راهنمای جامع خرید کامپیوتر و سیستم گیمینگ بین رده (دی ۱۴۰۲)


اگر تصمیم دارید خرید سیستم گیمینگ بین رده با بودجه‌ای نه چندان زیاد تهیه کنید، به گمان زیاد فهمید مسیر پرچالشی که به واسطه‌ی نوسانات ارز و آشفتگی بازار این روزهای سرزمین، تهیه و خرید سیستم‌ها مناسب گیم را دشوارتر از قبل کرده است، هستید. با این وجود هم چنان خرید و اسمبل کامپیوتر می‌تواند در دراز زمان یک انتخاب به صرفه‌تر و آینده‌نگرانه‌ای باشد. کامپیوتر گیمینگ می‌تواند برای افراد فنی یا افرادی که کارشان به سیستم‌های کامپیوتری وابسته است یک تیر و دو نشان باشد.

متاسفانه در سال‌های تازه به علت تداوم و تشدید تحریم‌های اقتصادی، افت شدید قیمت ارز ملی و این چنین محدودیت‌های بانک مرکزی با واردات کالاهای خارجی به منظور کنترل نرخ ارز، قیمت سخت افزار و لوازم جانبی کامپیوتر به شکل بی‌منطقی افزایش یافته است. از سویی دیگر تامین کنندگان سخت افزاری به علت عدم مطمعن از آینده اقتصادی، نبوده است سیستم نظارتی و عدم امکان واردات، به دپو محصولات و کارکرد سلیقه‌ای در فروش‌ آن‌ها روی آورده‌اند؛ در نتیجه اکنون با فقدان شدید قطعات و تنوع آن روبه رو هستیم.

ادامه مطلب
شکسته شدن ۲۵ تیر برق و خسارت به ۳ دستگاه ترانس در کرمان

از همین جهت مقدار انعطاف پذیری در راستای معارفه و راهنمای خرید سیستم‌های گیمینگ از همیشه دشوارتر است. با این حال در این مقاله از ویجیاتو تصمیم داریم به بازدید و راهنمایی راجع به خرید یک کامپیوتر گیمینگ بین رده بپردازیم. این مقاله به طور ماهیانه و با استعلام قیمت به طور میانگین از بازار ایران آپدیت خواهد شد.


سیستم گیمینگ بین رده چه عملکردی خواهد داشت؟

کامپیوتر های گیمینگ بین رده معارفه شده در این مقاله توانایی اجرای بازی‌های تازه نسل نهم را با تنظیمات متوسط و یا بالا خواهند داشت. علاوه بر این این چنین سیستمی نیاز روزانه شما به وب گردی، اجرای محتوای‌های صوتی و ویدئویی، نمایش فایل و اسناد و اجرای بدون اختلال نرم افزارهای سنگین را به راحتی برآورده خواهد کرد. سیستم معارفه شده یک کامپیوتر دسکتاپ عالی و یک بین رده در ورک استیشن و یک سیستم زیاد خوب گیمینگ محسوب خواهد شد.

ادامه مطلب
بارش سنگین برف در شرق ژاپن

در ادامه به منظور فهمیدن هرچه زیاد تر شما از کارکرد این سیستم، میانگین فریم ریتی که به وسیله‌ی آن می‌توانید عنواین محبوب را توانایی کنیم در ادامه ذکر می‌کنیم. بدیهی است که این نرخ‌ها حدودی بوده و محاسبه‌ی نرخ فریم نهایی بدون در نظر گرفتن تعداد بسیاری از المان‌ها ممکن نیست.

گفتن بازی میانگین فریم ریت (فریم بر ثانیه)
اورواچ ۱۹۰
سی‌اس گو ۳۱۰
پابجی ۱۷۶
فورتنایت ۲۲۰
جی‌تی‌ای وی ۱۳۵

این اعداد میانگین فریم ریت بازی‌های مذکور و تنها توسط کارت گرافیک معارفه شده در این لیست خرید بهترین کامپیوتر گیمینگ بین رده (Nvidia RTX 4060 Ti) را به ما مشخص می کند و تنها برای نشان دادن حدودی قوت این سیستم گیمینگ است. لذا در نظر داشته باشید که این اعداد با نتیجه نهایی متفاوت خواهند می بود.

ادامه مطلب
قوی سپید انزلی در خانه زمین خورد و شانس دوم جدول لیگ برتر را از دست داد

پردازنده مرکزی (CPU)

پردازنده مهم کامپیوتر (CPU) به مثابه مغز کامپیوتر عمل می‌کند. این پردازنده در واقع آن قسمت از رایانه است که عمل های، محاسبات و اجرای برنامه‌ها را بر مسئولیت دارد. پردازنده جزو با اهمیت ترین قطعات یک سیستم گیمینگ است که کارکرد و راندمان کلی سیستم را تعیین می‌کند. هرچند که پردازنده نقش اساسی برای بازی کردن را ندارد؛ اما انتخاب صحیح آن یک مرحله زیاد مهم و حیاتی به شمار رفته و شما بایستی با دقت به بودجه و مهم‌تر از همه پلتفرم انتخابی خود یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب کنید.

نام قطعه پلتفرم بازه قیمت (میلیون تومان)
۱ Intel Core i5 12400F Intel ۶,۵۰۰,۰۰۰ تا ۷,۲۰۰,۰۰۰
۳ Ryzen 5 3600X AMD ۵,۷۰۰,۰۰۰ تا ۷,۰۰۰,۰۰۰

با دقت به ورود نسل دوازدهم اینتل و اختلاف قیمت زیاد کم این نسل با دو نسل قبل، در این لیست تازه ترین پردازنده‌های اینتلی معارفه شده‌اند و پیشنهاد‌ی ما تهیه‌ی این نسل است. این چنین اقتصادی بودن آن نسبت به نسل سیزدهم که تازه ترین نسل حال حاضر است، از دیگر ویژگی‌های این پردازنده به حساب می اید.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.


مادربرد (Motherboard)

مادربرد یا برد مهم (Motherboard) همان طور که از نامش پیداست، نوعی تخته مداری الکتریکی است، در واقع به گفتن مرکز ارتباطات رایانه شناخته می‌بشود. قسمت‌های گوناگون یک کامپیوتر روی این تکه سوار شده و مادربر دو ماموریت مهم، اتصال اجزا به هم و تامین انرژی الکتریکی آن‌ها را به مسئولیت می‌گیرد. مادربرد از بااهمیت و حیاتی‌ترین قطعات کامپیوتر است. با وجود این که مادربرد نقش تعیین کننده‌ای در کارکرد سیستم شما نخواهد داشت اما انتخاب یک مادربرد که در آینده بتواند در ترقی سیستم شما را همراهی کند یک حرکت هوشمندانه و منطقی است.

در واقع تفاوت بین مادربردها، فارغ از چیپست و پلتفرم غالبا به امکانات آن‌ها محدود می‌بشود. این چنین قطعاتی که روی این برد سوار خواهد شد، راندمان کاری کامپیوتر شما را تعیین می‌کنند. این امکانات جانبی شامل مدار تغذیه‌ی پرقدرت برای اورکلاک، قطعات الکترونیکی با کیفیت‌تر برای تحمل حرارت زیاد تر، ماژول وای‌ فای (WIFI)، تراشه‌های کنترلی برای تعداد سنسورهای زیاد تر، تراشه‌های رمزگشایی Codec صوتی برای کیفیت بالاتر، همین‌طور کنترلرهای نورپردازی RGB و غیره می‌بشود.

نام قطعه پلتفرم بازه قیمت (میلیون تومان)
۲ ASUS PRIME B660-PLUS D4 Intel ۶,۵۰۰,۰۰۰ تا ۶,۹۰۰,۰۰۰
۴ ASUS PRIME B550-PLUS AMD ۶,۲۰۰,۰۰۰ تا ۷,۲۰۰,۰۰۰

مادربرد ASUS PRIME B660-PLUS D4 با منفعت گیری از چیپست زیاد خوب اینتل B660، سوکت پردازنده‌ی LGA 1700 و چهار عدد اسلات رم یکی از انتخاب‌های خوش قیمت بین رده است. این مدل ایسوس پرایم، برخلاف دیگر مادربردها با چیپست Z660 با حذف برخی ویژگی‌های مازاد گیمینگ، قیمت مناسبی دارد.

راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ میان رده | دی ۱۴۰۲ - ویجیاتو

با وجود این که PRIME B660-PLUS D4 در محصولات بین رده چیپست B660 به حساب می اید، ایسوس مدار رگولاتور مناسبی را به خدمت گرفته تا پردازنده های i5 و i7 سری K حتی در حالت اورکلاک، با مشکل تامین انرژی روبه رو نشود. این مادربرد از حافظه‌های پرقدرت DDR4 تا فرکانس ۵۰۰۰ مگاهرتز در حالت XMP نیز حمایتخواهد کرد.

با این حال، انتخاب مادربرد تا حد بسیاری منوط به تعیین پردازنده شما دارد. پردازنده‌ها امروزه در سوکت و حمایتتراشه‌ها، متفاوت از نسل‌های قبل خود عمل می‌کنند. از این رو انتخاب و خرید مادربرد بین محصولات اینتل (Intel) و یا ای‌ام‌دی (AMD)، بدون اطلاعات و پیش عرصه فنی امکان پذیر مقداری چالش برانگیز باشد.


کارت گرافیک (GPU)

واحد پردازش گرافیک یا همان GPU ‌گفتن ابزاری است که که برای رندر گرفتن تصاویر در سیستم‌های کامپیوتری منفعت گیری می‌بشود. این قطعه حیاتی‌ترین سخت افزار برای توانایی با کیفیت بصری از گیم است. اگر گیمر، استریمر، تشکیل کننده محتوا و یا فعال صنعت مدیا و ویرایش باشید، تهیه این قطعه در راس نیازهای شما قرار می‌گیرد. چرا که این توانایی این قطعه عملکردی مستقیم بر همه پردازش‌های گرافیک محور کامپیوتر شما خواهد داشت. به این علت اندوخته گذاری و انتخاب بهترین کارت گرافیک از با اهمیت ترین عمل های بشمار می‌رود.

نام قطعه چیپست بازه قیمت (میلیون تومان)
۱  Asus Dual RTX 4060 Ti 8GB انویدیا ۲۰,۰۰۰,۰۰۰ تا ۲۳,۰۰۰,۰۰۰

با وجود این که کارت گرافیک حیاتی‌ترین قطعه در اجرای بازی‌ها می‌باشد، با این حال فقط اکتفا کردن به این ماژول نمی‌توانید توانایی‌‌ی مناسبی داشته باشید. در واقع کارت گرافیک بایستی در یک اعتدال با دیگر قطعات شما خریداری بشود در غیر این صورت می‌تواند جهت گلوگاه یا باتل نک شده و قوت پردازشی کامپیوتر شما را محدود کند.

از این رو ما در این مقاله گزینه‌هایی مشابه با قوت پردازشی دیگر قطعات پیش بینی کرده‌ایم. بدیهی است که اگر توان هزینه‌ کردن زیاد تر برای این قطعه را دارید، می‌توانید در صورت سازگاری با دیگر ماژول‌ها این کار را انجام دهید.


سیستم خنک کننده (Cooling)

تاثییر گذارترین عامل در فرسودگی قطعات گرما است. از این جهت برای سیستمی که قرار است پردازش‌های سنگین همانند اجرای بازی انجام دهد، داشتن یک سیستم خنک کننده مناسب امری الزامی است. با دقت به تنوع سیستم‌های کولینگ (مایع، هوایی) گستره انتخاب در این مورد زیاد است.

اما به صرفه‌ترین و حداقلی‌ترین سیستم، قرار دادن دو فن ورودی هوایی و یک فن خروجی هوایی برای تشکیل سختی هوای مثبت درون کیس است. یقیناً باید در نظر داشت که امروزه غالب پردازنده‌های حاضر در بازار با یک فن هوایی اراعه خواهد شد.

نام قطعه بازه قیمت (میلیون تومان)
۱ Deep Cool AK500 Zero Dark ۲,۸۰۰,۰۰۰ تا ۳,۳۰۰,۰۰۰

علاوه بر این بایستی به طور جدا گانه خنک کنندگی پردازنده را نیز در نظر داشت. امروزه غالب پردازنده‌های حاضر در بازار با یک فن هوایی اراعه خواهد شد. با این حال شما می‌توانید بسته به شرایط و کارکرد خود عمل به تهیه‌ی سیستم‌های خنک کننده‌ی جدا گانه نمایید. در همین جهت می‌توانید به مقاله‌ی «تفاوت سیستم خنک کننده‌‌ هوایی و آبی کامپیوتر در چیست؟» مراجعه کنید.


هارد دیسک (HDD)

طبق معمول SSDها اولین انتخاب برای کامپیوترهای گیمینگ می باشند. با این حال اگر بودجه‌ی محدودی دارید، می‌توانید هارد دیسک را جانشین کرده و یا به طور هیبریدی از هردو منفعت گیری کنید.

HDD یک حافظه دائمی است که برای ذخیره کردن داده‌های مورد پردازش کامپیوتر مورد منفعت گیری قرار میگیرد. این حافظه به طور دیجیتالی رمزنگاری شده و اطلاعات را روی سطح مغناطیسی دیسک های خود ذخیره می کند. داشتن یک حافظه SSD کم حجم در کنار هارد دیسک پرسرعت یک ترا امکان توانایی‌ی مقرون به صرفه و باکیفیت گیمینگ را برای شما فراهم می‌کند.

راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ میان رده | دی ۱۴۰۲ - ویجیاتو

هارد دیسک‌های داخلی سری Blue، جزو سری بین رده و باکیفیت کمپانی وسترن دیجیتال می باشند، که طیف وسیعی از ظرفیت و کارآیی را در اختیار کاربران می‌گذارند. سایز هد هارددیسک‌های سری آبی ۳.۵ اینچی بوده و شدت چرخش هد نیز ۷۲۰۰ دور در دقیقه (۷۲۰۰rpm) است.

حافظه‌ی کش این سری ۸ تا ۶۴ مگابایت است، که از طریق دو رابط SATA II با شدت ۳ گیگابیت بر ثانیه و SATA III با شدت ۶ گیگابیت بر ثانیه به کامپیوتر شما متصل خواهد شد. با این حال تهیه‌ی هر هارد شبیهی از برندهای معتبر و شناخه شده نیز می‌تواند برای کاربران پایین تا بین رده کافی باشد.

مدل برند شدت چرخش (دور/دقیقه) قیمت (میلیون تومان)
۱ Blue WD10EZEX 2TB وسترن‌دیجیتال ۷۲۰۰ ۱,۵۰۰,۰۰۰ تا ۲,۳۰۰,۰۰۰

حافظه موقت (RAM)

رم یا حافظه موقت یک حافظه زیاد پر شدت است که امکان انتقال و آدرس دهی زیاد سریع برای پردازنده ها را فراهم می آورد. حافظه بالاتر به پردازنده اجازه خواهند داد فرآیند محاسبات را سریع تر انجام دهد در نتیجه بالا بردن رم، شدت کامپیوتر شما را نیز افزایش خواهد داد. این چنین شدت رم بالاتر به معنی پردازش سریع تر و به طبع توانایی روان‌تر خواهد می بود. اما همیشه هم تهیه رم‌ها با فرکانس بالا نمی‌تواند شدت سیستم شما را از یک حدی بالاتر ببرد.

علت این کار محدودیت پردازنده‌های شما در بازدید و پردازش این داده‌ها است. در واقع مدام یک نقطه طلایی بین کارکرد پردازنده‌ها، حمایتمادربرد و شدت رو وجود دارد که گزینه ایده آل و مقرون به صرفه را برای شما تعیین می‌کند. برای مثال در اکثر پردازنده‌های مرکزی امروزی فرکانس رم ۳۰۰۰ تا ماکسیمم ۳۶۰۰ مگاهرتز همه نیاز‌های شما را از بین بردن خواهد کرد.

مدل برند نور پردازی قیمت (میلیون تومان)
۲ Geil Evo Potenza 2*8GB DDR4 3200MHz گیل  ندارد ۱,۶۰۰,۰۰۰ تا ۲,۲۰۰,۰۰۰
۴ Patriot Viper Steel 2*8GB DDR4 3200MHz پاتریوت ندارد ۲,۰۰۰,۰۰۰ تا ۲,۱۰۰,۰۰۰

با این حال با دقت به سنگین‌تر شدن بازی‌ها و نیازمندی زیاد تر آن‌ها به منبع های سخت افزاری و حافظه، داشتن حجم بالاتر در رم می‌تواند تاثییر باشد. ۱۶ گیگابایت حافظه رم با چینش دو کاناله (دو ماژول ۸ گیگابایتی) می‌تواند نیاز کاربران بین رده را نیز به طور کامل رفع سازد. با این حال خرید رم با ظرفیت بالاتر در صورتی که رد بودجه‌ی خرید شما جا می‌گیرد، مدام پیشنهاد می‌بشود.


حافظه SSD

درایوهای SSD با برخورداری از شدت خواندن و نوشتن به مراتب بالا‌تر از هارد دیسک‌ها، گزینه زیاد مناسبی برای بهبود شدت و راندمان کامپیوترهای رومیزی و حتی لپ تاپ‌ها می باشند. نصب سیستم عامل یا بازی مورد نظر روی حافظه SSD، شدت لودینگ و اجرای آن‌ها بالا می‌برد. انتخاب ظرفیت SSD بسته به نیاز شما خواهد داشت. یک نمونه حداقل ۵۱۲ گیگابایتی برای سیستم گیمینگ بین رده انتخابی ایده‌آل محسوب می‌بشود.

راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ میان رده | دی ۱۴۰۲ - ویجیاتو

SSDهای سریع و اینترنال XPG از جمله محصولات تازه ADATA می باشند که کاربری زیاد بهتری از نظر شدت خواندن و نوشتن داده‌ها دارند. این حافظه پرچمدار، قابلیت‌های خاص خودش را همانند کنترل سیلیکون موشن و تراشه‌های تازه دارد که علتمی‌بشود شدت خواندن و نوشتن بالایی را از آن ببینیم. در ادامه و در طراحی سری XPG از نورپردازی RGB منفعت گیری شده که ظاهر زیبایی به آن داده و یقیناً قابلیت شخصی‌سازی را با نرم‌افزار RGB Control دارد.

مدل برند درگاه قیمت (میلیون تومان)
۱ XPG SPECTRIX S40G XPG ای دیتا PCIe ۱,۹۰۰,۰۰۰ تا ۲,۱۰۰,۰۰۰
WD Blue SN570 2280 500GB M.2 SSD وسترن دیجیتال PCIe ۱,۵۰۰,۰۰۰ تا ۱,۷۰۰,۰۰۰

منبع تغذیه (Power)

پاور قطعه‌ای است که ماموریت‌ی تامین انرژی مورد نیاز قطعات را برعهده دارد. تهیه‌ی یک پاور با توان پایین‌تر از انرژی مورد نیاز قطعات می‌تواند بر کارکرد قطعات تاثییر منفی داشته باشد و علتکاهش عمر سودمند قطعات بشود؛ از این رو بایستی زمان خرید به مقدار توان خروجی پاور که بر پایه وات معارفه می‌بشود، دقت کنید.

یقیناً ملزوم است بدانید عددی که به گفتن توان خروجی اظهار می‌بشود، در واقع حداکثر توان آن و تنها در زمان پیک مصرف منبع تغذیه است. از طرفی انتخاب و خرید یک پاور مناسب و با توان بالا می‌تواند در آینده پشتیبانی شایانی به شما کند و با ترقی سیستم، شما دیگر نیازی به خرید یک پاور با توان بالاتر که عموما قیمت بالایی نیز دارند نخواهید داشت.

راهنمای خرید سیستم گیمینگ میان رده

چه مقدار توان خروجی برای من مناسب است؟

جواب این سوال تا حد بسیاری بستگی به سیستمی دارد که تصمیم دارید تهیه کنید. برای مثال برای یک کامپیوتر معمولی پایین رده با کاربرد خانگی ۳۰۰ وات کافی خواهد می بود اما برای سیستم‌های گیمینگ داستان متفاوت است. در خرید سیسیتم‌ها گیمینگ دقت کنید که مدام توان خروجی به یک استاندارد حدقلی از توان کامپیوترتان بالاتر باشد، خصوصا اگر تصمیم دارید سخت افزار خود را در طی چندسال آینده آپگرید کنید.

چطور توان خروجی کامپیوترم را محاسبه کنم؟

برای یک پی سی گیمینگ بین رده و با دقت به پیشنهادات در این مقاله، حداقل توان ۶۵۰ برای شما مناسب خواهد می بود؛ یقیناً اگر در آینده تصمیم آپگرید کامپیوتر خود را دارید بهتر است به فکر منبع تغذایه‌ای با توان ۷۰۰ وات به بالا باشید. با این حال برای محاسبه دقیق حداقل توان مورد نیاز خود می‌توانید از ماشین حساب رایگان کولر مستر یا نسخه فارسی آن یعنی گرین منفعت گیری کرده، تا با منفعت گیری از آن منبغ تغذیه مناسب خود را انتخاب کنید.  در همین جهت نیز می‌توانید نوشته «زمان خرید پاور برای کامپیوتر به چه نکاتی دقت کنیم؟» را مطالعه کنید.

مدل برند توان خروجی (وات) نور پردازی بازه قیمت (میلیون تومان)
۱ G800 کولر مستر ۸۰۰ ندارد ۴,۱۰۰,۰۰۰ تا ۴,۵۰۰,۰۰۰
۳ GP700B-HP EVO گرین ۷۰۰ ندارد ۴,۳۰۰,۰۰۰ تا ۴,۴۵۰,۰۰۰

منبع های تغذیه سری EUD گرین که از نوع نیمه ماژولار می باشند، زیاد تر ویژگی‌های پاورهای رده بالا و گران قیمت را با حداقل بهای ممکن برایتان مهیا می‌سازند. راندمان یا مقدار منفعت‌وری (Efficiency) این منبع تغذیه با دقت به استاندارد ۸۰PLUS امتیاز رنگ برنزی را دریافت می‌کند که به معنی بازده ۸۵ درصدی محصول تحت شرایط معمول است.

این مدل جزو مناسب‌ترین گزینه‌ها در رده‌ی پاورهای حرفه‌ای توان پایین قرار دارد. در نظر داشته باشید که اگر تصمیم تهیه‌ی کارت‌های سری ۳۰ را دارید، بهتر است خرید پاورها با توان بالای ۶۰۰ وات را در نظر داشته باشید.


کیس

در نهایت اسمبل همه‌ی این قطعات نیازمند یک کیس مناسب است. کیس‌ها با دقت به تعداد پورت، وجود یا عدم وجود قاب شیشه‌ای، ورودی میکروفن، خروجی هدفون، سیستم خنک کننده و نورپردازی در رنج قیمت‌های متغیری قرار می‌گیرند. با این حال انتخاب و خرید کیس گیمینگ تا حد بسیاری به خود شما بستگی دارد. در سیستم‌های گیمینگ به علت دمای بالای حاصل از قطعات انتخاب یک کیس بزرگ که شرایط چرخش هوا و خنک سازی قطعات را ممکن سازد، بهترین گزینه است. در همین جهت می‌توانید مقاله «در زمان خرید کیس کامپیوتر به چه عواملی دقت کنیم؟» مطالعه کنید.

مدل برند نور پردازی بازه قیمت (میلیون تومان)
۱ TC 4474 تسکو ندارد ۸۰۰,۰۰۰ تا ۱,۰۰۰,۰۰۰
۲ Green Z1 Ario گرین دارد ۲,۳۰۰,۰۰۰ تا ۲,۵۰۰,۰۰۰
۳ Master Tech T200 Case مستر تک دارد ۱,۴۰۰,۰۰۰ تا ۱,۶۰۰,۰۰۰
۴ MASTERBOX TD500L کولر مستر دارد ۳,۸۰۰,۰۰۰ تا ۴,۰۰۰,۰۰۰

جمع کردن کامپیوتر گیمینگ بین رده

حال که تک به تک قطعات مورد نیاز و گزینه‌های در دسترس آن را بازدید کردیم، زمان آن رسیده که برآورد قیمتی از خروجی نهایی داشته باشیم. دقت کنید که این دو لیست تنها نظر ما با دقت به موجودی و قیمت‌های بازار ایران است. شما می‌توانید با دقت به توضیحات اراعه شده و بسته به بودجه و نیاز خود درمورد‌ی جزییات بهترین سیستم گیمینگ مورد نظرتان تصمیم بگیرید.

لیست اول – پلتفرم اینتل

نام قطعه مدل حداقل قیمت (میلیون تومان)
مادربرد ASUS PRIME B660-PLUS D4 ۶,۵۰۰,۰۰۰ 
پردازنده مرکزی (CPU) Core i5 12400F ۶,۵۰۰,۰۰۰ 
کارت گرافیک (GPU)  TUF Gaming GeForce RTX 4060 Ti 8GB GDDR6 OC Edition ۲۰,۰۰۰,۰۰۰
حافظه SSD WD Blue SN570 2280 500GB M.2 SSD ۱,۵۰۰,۰۰۰
حافظه موقت (RAM) Geil Evo Potenza 2*8GB DDR4 3200MHz ۱,۶۰۰,۰۰۰
سیستم خنک کننده (Cooling) Deep Cool AK500 Zero Dark ۲,۸۰۰,۰۰۰ 
منبع تغذیه (Power) Cooler Master G800 ۴,۱۰۰,۰۰۰
کیس انتخابی ۱,۰۰۰,۰۰۰
جمع کل ۴۴,۰۰۰,۰۰۰

لیست دوم – پلتفرم ای‌ام‌دی

نام قطعه مدل حداقل قیمت (میلیون تومان)
مادربرد ASUS PRIME B550-PLUS ۶,۲۰۰,۰۰۰ 
پردازنده مرکزی (CPU)   Ryzen 5 3600X ۵,۷۰۰,۰۰۰
کارت گرافیک (GPU)  TUF Gaming GeForce RTX 4060 Ti 8GB GDDR6 OC Edition ۲۰,۰۰۰,۰۰۰
حافظه SSD WD Blue SN570 2280 500GB M.2 SSD ۱,۵۰۰,۰۰۰
حافظه موقت (RAM) Geil Evo Potenza 2*8GB DDR4 3200MHz ۱,۶۰۰,۰۰۰
سیستم خنک کننده (Cooling) Deep Cool AK500 Zero Dark ۲,۸۰۰,۰۰۰ 
منبع تغذیه (Power) Cooler Master G800 ۴,۱۰۰,۰۰۰
کیس انتخابی ۱,۰۰۰,۰۰۰
جمع کل ۴۲,۹۰۰,۰۰۰

مانیتور مناسب گیمینگ

در انتها، یک سیستم مناسب بدون منفعت گیری از نمایشگری قوی و با قابلیت‌های مناسب نمی‌تواند توانایی‌ی بصری عالی از ویرایش، مشاهده فیلم و عکس و مهم‌تر از همه گیم، را در اختیار ما قرار دهد. از این رو و با دقت به قیمت بالای مانیتورهای مناسب گیمینگ و این چنین اهمیت ویژگی‌هایی چون رزولوشن، پنل، نرخ تازه سازی عکس (Refresh rate)، زمان عکس العمل (Response Time) و غیره نظر می‌بشود مطالب زیر را بازدید نمایید:


کلام آخر

این مقاله حاصل برآورد تیم ویجیاتو از بازار نه چندان پررونق حال حاضر ایران و با در نظر گرفتن حالت معیشتی مخاطب عام می بود. ما تلاش کردیم باکیفیت‌ترین گزینه‌ها در رنج قیمت متوسط را از آیتم‌های حاضر در بازار را برای خرید یک کامپیوتر گیمینگ بین رده انتخاب کنیم. با این حال در نهایت این شما هستید که باید بنا به نیاز، توقعات و بودجه خود، انتخاب کنید؛ اگر در مسیر انتخاب، خرید سیستم گیمینگ و اسمبل کامپیوتر خود سوالی دارید، تیم ویجیاتو در قسمت نظرات پاسخگوی شما خواهد می بود.