خوش آمدید

«سرنخ» از هیچ برنامه‌ای کپی نشده است

«سرنخ» از هیچ برنامه ای کپی نشده است


به نقل از خبرنگار فرهنگی ، مسابقه «سرنخ» که از نوروز امسال روی آنتن شبکه نسیم رفت در ابتدای رسانه‌ای شدنش به نظر می‌رسید که همانند اکثر برنامه‌های تولیدی سال‌های تازه کپی‌برداری شده از یک نمونه خارجی باشد، اما زیاد سریع اشکار شد که ایده تشکیل این برنامه منحصر به فرد بوده است.

در ابتدا احتمالا مقدار وجود پلیس در حد در اختیار گذاردن پرونده‌های جنایی به نظر می‌رسید اما مدتی سپس و با نگاهی ژرف زوایای فرد دیگر از این وجود و اهداف غیرمستقیم آن روشن شد.

در نظر اول پلیس در “سرنخ” به جستوجو افت صدمه اجتماعی است. چرا که پرونده‌های “سرنخ” به طوری گزینش شده‌اند که زوایای اجتماعی رخداد یک جرم را به عکس بکشند و در سوال‌ و جواب‌های بازجویی‌ها می‌توان پیشگیری و فرهنگسازی و عرصه‌شناسی صدمه‌های اجتماعی تبدیل جرائم را مشاهده کرد. حتی برای جلوگیری از ابراز برخی جرائم از زبان شرکت‌کنندگان هم جملاتی نظیر: نمی‌شد از طریق قانونی حلش کرد؟

در نظر دوم پلیس در “سرنخ” خود را ورای قوت مجرمین مشخص می کند! چرا که با حل پرونده‌های گوناگون و بازجویی‌هایی بر پایه علتاین باور به وجود می‌آید که پلیس قوت حل هر پرونده جنایی را دارد و مجرمین راهی برای فرار از قانون را ندارند. تعدد و تکثر پرونده‌های “سرنخ” نیز زیاد زیاد است و تعداد بسیاری از جرائم نظیر: قتل، سرقت‌های سنگین، آدم‌ربایی، قاچاق و … را شامل می‌بشود.

ادامه مطلب
ملی پوشان ایران عازم مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان شدند
آخرین مطالب

در نظر سوم گویی پلیس ترفند‌های بازجویی را آموزش می‌دهد و این نوشته سپس‌ها برای خود پلیس آگاهی دردسرساز خواهد شد، اما آن‌طور که در اخبار نیز آمده است این ترفند‌ها هرچند برای مخاطب عام تازگی و جذابیت دارد اما در مجموعه پلیس مواردی منقضی شده و قدیمی است و کارکردی ندارد و پلیس آگاهی از طرق تازه‌تری منفعت گیری می‌کند.

در نظر چهارم پلیس در “سرنخ” خود را مجموعه واحد قدرتمدی نمایش می‌دهد. چرا که مشاهده شده در خصوص یک قتل، چطور پلیس فتا اطلاعات مقتول و مظنونین را در اختیار دارد، پلیس راهور چطور با کنترل تردد‌ها سرنخ‌های تازه تشکیل می‌کند، آزمایشگاه پلیس مواد مخدر چطور از اطلاعات استنتاج می‌کند و در نهایت چطور این مجموعه پلیس آگاهی را در حل پرونده‌ها پشتیبانی می‌کنند.

ادامه مطلب
موج شوک ابرنواختری سحابی مدادی

در نظر پنجم پلیس در “سرنخ” باور بازجویی‌های خشن و اعتراف‌گیری‌های زوری را از بین می‌برد، چرا که تماشاگر احتیاط می‌کند که حل پرونده‌ها روالی منطقی و اصولی و فارغ از غوغا و تنش را طی می‌کند و اگر بازجویان از هوش و توانایی کافی برخوردار باشند، با استدلال و گفتار درست و به‌جا می‌توانند هر پرونده‌ای را با سرنخ‌های حاضر به‌دست‌آمده حل کنند.

در نظر ششم وجود بانوان به گفتن دستیار کارآگاه و بازدید پرونده‌های حوزه زنان مشخص می کند که پلیس از نگاه به نیمی از جامعه بازنمانده و به‌خلاف پروپاگاندای رسانه‌های معاند برای جایگاه زن در جامعه قیمت والایی قائل است.

اما اکنون این برنامه به فصل دوم رسیده و آریا طاهری، مجری و تهیه‌کننده این مسابقه تلویزیونی در نشست خبری کپی نبودنِ این برنامه را تکرار می‌کند و این‌طور می‌گوید: تغییرات ما برای این فصل زیاد زیاد می بود. چراکه برنامه ما از هیچ برنامه‌ای کپی نشده می بود و ایده شکل گیری آن در شبکه نسیم اتفاق افتاد. ماهیت اکثر برنامه‌های پلیسی، قسمت نظامی پلیس را نمایش می‌داد، درحالی که قسمت بسیاری از زحمات پلیس فیزیکی نیست و کاملا منطقی و بر پایه دانش است. بعد ما تلاش کردیم داخل بخشی شویم که تا به حال در آن رابطه برنامه‌ای ساخته نشده است.

ادامه مطلب
یورگن کلینزمن از عملکردش در کره جنوبی دفاع کرد

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

او گفت: در فصل یک، همه مسابقه بازجویی محور می بود، در حالی که در فصل دوم صفر تا صد یک پرونده جنایی باید حل بشود.

مهدی یارندی رئیس موسسه ناجی هنر در این نشست خبری او گفت: موسسه ناجی هنر با دو دهه سابقه تنها مؤسسه تولیدات پلیس در سرزمین است. یکی از تولیدات ما مسابقه سرنخ است که در سال قبل با ۳۰ تکه پخش شد و اکثر مخاطبان خواهان ادامه این مسابقه بودند. از همین رو مصمم شدیم فصل دو را با ۵۰ تکه و با آیتم‌های گوناگون همانند مستند و نمایش تشکیل کنیم.

مهدی کتیراچی کارگردان این برنامه درمورد مسابقه «سرنخ» او گفت: با دقت با قسمت مستند و نمایشی که اراعه می‌بشود، تلاش می‌بشود تا اطلاعاتی در رابطه با مقتول داده بشود تا تماشاگر هم همانند شرکت کنندگان به جستوجو سرنخ‌ها بگردد. قسمت دوم، قسمت نمایشی است که کارآگاه در تکه‌های گوناگون قرار دارد و برای حل پرونده در حال تلاش است. این چنین در تلاش هستیم تا با سوال از بینندگان، آن‌ها را نیز در برنامه شرکت دهیم.

ادامه مطلب
ماجرای سرطانِ زهره حمیدی - تسنیم

به نقل از تسنیم، فصل اول «سرنخ» بازجویی‌محور می بود؛ یعنی در واقع همه اطلاعات پرونده به دو شرکت کننده که دستیار کاراگاه بودند داده می‌شد و آن‌ها تلاش می‌کردند بر پایه بازجویی‌های دقیق و درست به جواب برسند. اما در فصل دوم «سرنخ» قرار است یک قسمت مستند به برنامه اضافه بشود. اطلاعاتی در قالب مستند از رخداد پرونده در اختیار تماشاگر قرار می‌گیرد. این چنین یک قسمت نمایشی اضافه شد که کاراگاه به همراه دو شرکت‌کننده سر صحنه جرم و شرکت‌کنندگان باید خودشان سرنخ‌ها را اشکار کنند. در قسمت بعدی باید از بین پنج مظنون، سه مظنون را انتخاب کنند. اگر شرکت‌کنندگان سؤالات درست و دقیقی از مظنونین بپرسند آنها هم جواب دقیق خواهند داد و همه‌چیز در بازجویی‌ها مبتنی بر بداهه است.

انتهای مطلب/



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها