خوش آمدید

واردات سیستم‌های تولید تراشه از هلند به چین 10 برابر شده است

واردات سیستم‌های تشکیل تراشه از هلند به چین ۱۰ برابر شده است


بر پایه گزارش‌های تازه، انگارً واردات سیستم‌های لیتوگرافی به چین از هلند طی ماه قبل، در مقیاس سالانه، ۱۰ برابر افزایش یافته است. چین که قسمت بسیاری از واردات سیستم‌های لیتوگرافی آن در ماه نوامبر از هلند و ژاپن بوده است، انگارً در ماه قبل ۱۶ سیستم به قیمت کل ۷۶۲.۷ میلیون دلار داخل کرده است.

تولیدکنندگان نیمه‌هادی چینی به علت تحریم‌هایی که توسط دولت ایالات متحده تنظیم شده است، تجهیزات موردنیاز خود را از بازارهای دیگر فراهم می‌کنند. مطابق این گزارش، در ماه اکتبر، چین ۲۱ سیستم لیتوگرافی به قیمت ۶۷۲.۵ میلیون دلار خریداری کرده است و در ماه نوامبر، ۱۶ سیستم با قیمت بالاتر ۷۶۲.۷ میلیون دلار داخل این سرزمین شده است.

چین و دورزدن تحریم‌های آمریکا

واردات سیستم‌های تشکیل تراشه از هلند به چین ۱۰ برابر شده است ۱۹

این گزارش مشخص می کند که شرکت‌های چینی‌ حتی با وجود تحریم‌ها نیز به سیستم‌های گسترش یافتهتر و گران دسترسی دارند. ایالات متحده علاوه بر تحریم‌های خود، تلاش کرده تا دیگر کشورها را نیز وادار کند تا صادرات تجهیزات پیشرفته خود به شرکت‌های چینی‌ را محدود کنند، اما انگارً تا این مدت در این عرصه به پیروزی کامل دست اشکار نکرده است.

ادامه مطلب
حجت‌الاسلام غضنفرآبادی مجددا نماینده بم، نرماشیر، ریگان، فهرج و گنبکی شد

ASML که یکی از تولیدکنندگان پیشرو دستگاه‌های لیتوگرافی محسوب می‌بشود، در هلند مستقر است. این سرزمین بزرگ‌ترین صادرکننده تجهیزات لیتوگرافی موردنیاز برای ساخت گسترش یافتهترین تراشه‌ها محسوب می‌بشود. هلند و ژاپن در ماه نوامبر سال ۲۰۲۳ بیشترین مقدار صادرات تجهیزات لیتوگرافی به چین را به خود تعلق داده‌اند.

1703481494 303 واردات سیستم‌های تشکیل تراشه از هلند به چین 10 برابر
واردات سیستم‌های تشکیل تراشه از هلند به چین ۱۰ برابر شده است ۲۰

بااین‌وجود، چین‌ هم چنان از نظر فناوری سیستم‌های لیتوگرافی پیشرفته فاصله بسیاری با رقبای خود دارد. حتی با اندوخته‌گذاری‌های زیاد بسیاری که دولت این سرزمین انجام داده، چین تا این مدت موفق‌ نشده تا فاصله خود با رقبایش را بهبود بخشد. تخمین زده می‌بشود که کمتر از ۵ درصد سیستم‌های لیتوگرافی مورداستفاده در کارخانه‌های چینی‌ در سال ۲۰۲۱ در داخل این سرزمین ساخته شده باشند.

ادامه مطلب
محققان با الهام‌ از مغز انسان، نسل بعدی نیمه‌رسانای هوش مصنوعی را می‌سازند_تاشکن

در نهایت باید اشاره کرد که هر دو سرزمین هلند و ژاپن به‌تازگی دستورالعمل‌های صادراتی جدیدی را در رابطه تجهیزات تشکیل تراشه خود اظهار کرده‌اند، به این علت امکان پذیر در آینده تحریم‌های بیشتری در انتظار چین باشد. این چنین قانون جدیدی که از ماه قبل اجرا شده است، ASML را از ارسال سیستم‌های لیتوگرافی غوطه‌ورسازی پیشرفته DUV به چند کارخانه تشکیل نیمه‌رسانای پیشرفته در چین منع می‌کند.



منبع

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها