خوش آمدید

سهم آلودگی هوا و ذرات زیر ۲.۵ میکرون در مرگ و میر ایرانی ها - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

سهم آلودگی هوا و ذرات زیر ۲.۵ میکرون در مرگ و میر ایرانی ها – تاشکن

به نقل از خبرگزاری مهر، علیرضا مصداقی نیا، در نشست تخصصی بهداشت محیط در فرهنگستان علوم پزشکی، به تاریخچه بهداشت محیط در قرن ۱۹ و سالم سازی آب مصرفی و تصفیه پساب در انگلستان اشاره کرد و او گفت: نام این رویکرد بهداشتی در ابتدا مهندسی بهداشت عمومی می بود که در سال‌های سپس با گسترش دانش این رشته در آمریکا نام مهندسی بهداشت و در نهایت مهندسی محیط زیست به خود گرفت که امروزه مهندسی زیست محیطی سلامت، بخشی از آن است.

وی با اشاره به این که تصمیم دارد اشاراتی به چالش‌ها و راهکارهای مسائل بهداشت محیط در عرصه آموزش، پژوهش و اجرا داشته باشد تعریف نخست از نیازمندی‌های کارشناسان بهداشت محیط را اینگونه اراعه کرد: دانش آموختگان این رشته باید توانایی برسی، اصلاح و کنترل عوامل مؤثر بر بهداشت محیط را داشته باشند.

ادامه مطلب
ثبت نام کرمان موتور | شرایط ثبت نام کرمان موتور بهمن 1402

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به رقم ۲۴ درصدی مرگ و میرها بر تاثییر عوامل محیطی که نزدیک به ۱۴ میلیون نفر در سال می‌بشود، در ادامه گفت: در ایران آلودگی هوا و ذرات زیر ۲.۵ میکرون از با اهمیت ترین تهدید کننده‌های محیطی سلامت می باشند که احتمالا تا سالانه ۳۰ هزار مرگ را جهت بشود.

وی از تغییرات اقلیمی و افت منبع های آب، بهسازی ناایمن و آب آشامیدنی ناسالم به گفتن دیگر عوامل محیطی یاد کرد و افزود: اهمیت عوامل محیطی در سلامت انسان و نقشی که بهداشت محیط در این عرصه می‌تواند داشته باشد، امروزه بیشتر از قبل مورد دقت سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته است؛ چون عمل های مهندسی بهداشت محیط با هزینه پایین و اثربخشی بالا، افزایش کیفیت زندگی و رضایت عمومی را در پی دارند و با توزیع عادلانه امکاناتی همچون آب و هوای پاک به افت نابرابری‌ها پشتیبانی می‌کنند.

ادامه مطلب
وقتی اتوبوس و مینی‌بوس ایرانی به اروپا صادر می شد+ تصویر

عضو فرهنگستان علوم پزشکی درمورد آموزش رشته بهداشت محیط او گفت: هم اکنون در همه مقاطع از کاردانی تا دکترای تخصصی در سرزمین ما دانشجوی بهداشت محیط داریم که زیر نظر ۳۹۰ عضو هیأت علمی آموزش می‌بینند.

وی، تعداد دانشجویان دکترا را ۱۶۰ نفر و مقطع کارشناسی را ۲۲۰۰ نفر ذکر کرد و افزود: برای اشتغال این تعداد بالای دانش آموختگان برنامه خاصی نداریم.

مصداقی نیا از پنج گفتن رشته کارشناسی ارشد سرزمین در حوزه بهداشت محیط شامل آلودگی هوا، مدیریت پسماند، مدیریت سموم، بهداشت پرتوها و منفعت‌برداری و نگهداری از تأسیسات شهری نام برد و شرایط پژوهشی این رشته و اعضای هیأت علمی آن را در سرزمین مطلوب دانست.

ادامه مطلب
کوپا آمه‌ریکا ۲۰۲۴، نیمار را از دست داد

وی با اشاره وجود نام ۱۶ عضو هیأت علمی این رشته در بین پژوهشگران برتر ۱ درصد ISI او گفت: در تشکیل مقاله مخصوصاً در مباحث تحول اقلیمی زیاد خوب پیش رفته‌ایم ولی درمورد کاربرد آن باید تأمل کنیم.

مصداقی نیا، انجمن علمی بهداشت محیط را سومین انجمن در بین انجمن‌های غیربالینی دانست که با وزارت بهداشت همکاری نزدیکی دارد و از ۱۱ نشریه علمی فارسی و انگلیسی ۳ نشریه را مستقیم انتشار می‌کند و با ۸ نشریه علمی پژوهشی دیگر که دانشگاه‌ها انتشار می‌کنند نیز همکاری دارد. این چنین برگزاری جشنواره بهداشت محیط را از ویژگی‌های خاص این انجمن دانست که ساختار شبیهی در دیگر انجمن‌های علمی ندارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به نقش مهم حوزه اجرایی بهداشت محیط که زیرمجموعه مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت است، کم توجهی مسئولان سرزمین به بهداشت محیط، نبوده است منبع های آب کافی در سرزمین و فرونشست زمین در برخی مناطق را از با اهمیت ترین چالش‌های این حوزه ذکر کرد و نظر کرد گروهی برای تدوین سند راهبردی و نقشه راه عمل های ملزوم در جهت فعال‌تر کردن بهداشت محیط راه اندازی بشود و آموزش و امور اجرایی بر پایه برنامه‌ای مدّون راهبری بشود.

ادامه مطلب
جلسه طولانی مدت یحیی گل‌محمدی با بازیکنان پرسپولیس ادامه دارد

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها