خوش آمدید

این ربات «اژدهای پرنده» می‌تواند آتش را از دور خاموش کند [تماشا کنید]

این ربات «اژدهای پرنده» می‌تواند آتش را از دور خاموش کند [تماشا کنید]


یک اژدها را فکر کنید که به‌جای دمیدن آتش، آتش‌ها را با پاشش آب خاموش می‌کند. تیمی از دانشمندان ژاپنی این ربات آتش نشان را گسترش داده‌اند تا در سال‌های آینده به تیم‌های آتش نشانی بپیوندد. این اژدها می‌تواند آتش‌هایی را خاموش کند که نزدیک شدن به آن‌ها برای انسان‌ها زیاد خطرناک است.

این ربات نوآورانه آتش نشان دراگون نام دارد. دانشمندان مطرح آن را به‌صورت رایگان و بدون پتنت انتشار کرده‌اند تا متخصصان رباتیک در همه دنیا بتوانند آن را بسازند. آن‌ها این چنین یک نمونه اولیه چهار متری از آن را ساخته‌اند که می‌تواند به‌مرور زمان به آتش نزدیک بشود و آن را خاموش کند.

سازندان این ربات، سال‌ها با آتش نشانان ژاپنی در ربط بوده‌اند تا بتوانند نیازهای آن‌ها را بهتر بفهمند. در زیر ویدیویی از کارکرد این ربات آتش نشان را می‌بینید.

ادامه مطلب
موشک آریان ۵ بزرگ‌ترین ماهواره یوتلست را پرتاب کرد

نحوه کار ربات آتش نشان دراگون

شلنگ اطفاء حریق دراگون می‌تواند با پشتیبانی هشت جت آب در مرکز و سر خود، دو متر بالاتر از زمین حرکت کند. این شلنگ از طریق یک واحد کنترل چرخ‌دار در عقب خود می‌تواند تحول شکل دهد و به‌سمت شعله‌ها حرکت کند. این دستگاه با یک لوله به یک مخزن ۱۴٬۰۰۰ لیتری آب متصل می‌بشود.

نازل‌های شلنگ، آب را با نرخ ۶٫۶ لیتر بر ثانیه و با سختی بالغ بر یک مگاپاسکال به بیرون شلیک می‌کنند. نوک این لوله به یک دوربین معمولی و یک دوربین گرمایی تجهیزاست تا موقعیت آتش کشف بشود.

ادامه مطلب
ربات‌های انسان‌نمای 1X اکنون با یک فرمان چند کار را انجام خواهند داد + ویدیو_تاشکن

آتش نشان دراگون اولین بار در «همایش جهانی ربات» سال ۲۰۲۰ (WRS2020) در فوکوشیما به‌نمایش درآمد. کارکرد این ربات در آن همایش پیروزی‌آمیز می بود. اکنون سازندگان آن در کنار نقشه آتش نشان دراگون، درس‌هایی را که در طول آن نمایش کسب کرده بودند، و بهبودهای بعدی را نیز به‌اشتراک گذاشته‌اند.

برای مثال، آن‌ها دریافته بودند که مکانیسم خنثی‌کننده، که با نوسانات بدنه ربات مقابله می‌کند، کارایی خوبی نداشت. این چنین گرمای آتش می‌توانست علتتغییرشکل لوله پلاستیکی ربات بشود که شلنگ آب و کابل‌های الکتریکی را دربر دارد.

دیگر بهبودها عبارت هستند از یک نازل با توانایی تنظیم بازه بیشتری از نیروها، بهبود قابلیت ضدآب و مکانیسم بهبودیافته برای انتقال جریان آب.

اما این ربات هم چنان نیازمند اصلاحات بیشتری است. سازندگان ژاپنی آن پیش‌بینی می‌کنند که پیش از به‌کارگیری دراگون در سناریوهای واقعی، نزدیک به ۱۰ سال زمان ملزوم است.

ادامه مطلب
محققان ربات Mobile Aloha را برای انجام کارهای خانه ساختند + ویدیو

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

چالش‌های مهم عبارت هستند از افزایش بُرد ربات به بیشتر از ۱۰ متر و گسترش تاکتیک‌های آتش نشانی کارآمد مرتبط با قابلیت‌های بی همتا این ربات.



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها