خوش آمدید

هوش مصنوعی می‌تواند اتفاقات آینده زندگی افراد را پیش‌بینی کند

هوش مصنوعی می‌تواند اتفاقات آینده زندگی افراد را پیش‌بینی کند


محققانی از کشورهای گوناگون در مقاله‌ای نشان داده‌اند که اگر حجم بسیاری از اطلاعات مربوط به زندگی افراد را به مدل‌های هوش مصنوعی ترنسفورمر (همانند مدل مورد منفعت گیری در ChatGPT) بدهیم، این مدل‌ها می‌توانند داده‌ها را به‌صورت سیستماتیک سازمان‌دهی و پیش‌بینی کنند که در آینده زندگی افراد چه اتفاقاتی رخ خواهد داد و حتی بگویند که یک نفر چه وقتی امکان پذیر بمیرد.

پژوهشگران دانشگاه فنی دانمارک، دانشگاه کپنهاگ و دانشگاه نورت‌ایسترن آمریکا در مقاله جدیدی که در مجله Nature Computational Science انتشار شده است، داده‌های سلامتی و کار ۶ میلیون دانمارکی را از طریق مدلی موسوم به Life2Vec بازدید کردند.

پیش‌بینی آینده زندگی انسان‌ها با پشتیبانی هوش مصنوعی

بعد از آنکه این مدل با این داده‌ها آموزش داده شد، توانست الگوهای داخل آن را اشکار کند و در قیاس با دیگر شبکه‌های عصبی پیشرفته کارکرد بهتری در تحلیل آن‌ها از خود نشان دهد. این مدل این چنین بهتر از رقیب ها توانست شخصیت و زمان مرگ افراد را با دقت بالا پیش‌بینی کند.

ادامه مطلب
پرسپولیس آماده رویارویی با پیکان است
هوش مصنوعی می‌تواند اتفاقات آینده زندگی افراد را پیش‌بینی کند ۱۴

پیش‌بینی‌های مدل Life2vec درواقع جواب سوال‌های کلی است؛ برای مثالً: آیا فرد در چهار سال آینده خواهد مرد؟ وقتی که دانشمندان جواب‌های مدل را بازدید کردند، فهمید شدند که این جواب‌ها با یافته‌های علوم اجتماعی همخوانی دارد؛ برای نمونه، افرادی که در موقعیت‌های مدیریتی قرار داشتند یا درآمد بالایی داشتند، شانس بقای بیشتری اشکار می‌کردند. درعین‌حال، مردبودن، توانایی‌داشتن و ابتلا به بیماری‌های روانی می‌تواند ریسک مرگ را افزایش دهد.

محققان می‌گویند: «مسئله شوق‌انگیز در نظر گرفتن حیات انسان به‌گفتن دنباله‌ای طویل از وقایع است؛ همانند جمله‌ای که یک دنباله طویل از کلمات به‌حساب می‌آید. این قضیه همان چیزی است که مدل‌های ترنسفورمر طبق معمولً برای آن به‌کار می‌روال، ولی ما در این آزمایش از این داده‌ها برای تحلیل چیزی که به آن دنباله حیات می‌گوییم، منفعت گیری کردیم؛ یعنی رویدادهایی که در زندگی یک انسان رخ داده است.»

ادامه مطلب
موج استعفا به ارتش زردها هم رسید

دانشمندان می‌گویند با دقت به حجم عظیم اطلاعاتی که از زندگی خصوصی انسان‌ها در اختیار این هوش مصنوعی قرار گرفته است، منفعت گیری از آن ریسک‌های بسیاری به‌همراه دارد و باید زیاد محتاط می بود. قدم بعدی آن‌ها منفعت گیری از انواع دیگر اطلاعات ازجمله متن و تصاویر یا اطلاعاتی درمورد روابط اجتماعی در این مدل هوش مصنوعی است. این چنین اطلاعاتی می‌تواند سطح جدیدی از تعامل بین علوم اجتماعی و سلامت را فراهم کند.



منبع

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها