خوش آمدید

اپیمتئوس، قمر زحل کشف شد

اپیمتئوس، قمر زحل کشف شد


۱۸ دسامبر ۱۹۶۶ قمر زحل، اپیمتئوس، کشف شد‌.

اپیمتئوس یکی از ۱۵۰ قمر زحل است که مدار خود را با قمر فرد دیگر به‌نام جانوس شریک است. اخترشناسان فکر می‌کردند که تنها یک جسم در آن مدار وجود دارد، چون باور نمی‌کردند که دو قمر می‌توانند بدون برخورد در مدارهای تقریباً یکسانی بگردند.

بر این مبنا در تعیین ویژگی‌های مداری قمر مشکل داشتند. مشاهدات تصاویری بودند که در فاصله وقتی بسیاری از یکدیگر گرفته شده بودند، به‌طوری‌که وجود دو جسم آشکار نبوده است.

ژانوس و اپیمتئوس

در ۱۸ دسامبر، «ریچارد واکر» مشاهدات شبیهی که تبدیل کشف جانوس شد، انجام داد و قمری را کشف کرد اکنون به‌گفتن کشف اپیمتئوس شناخته می‌بشود. او فهمید نشد که این قمری جداگانه است!

آخرین مطالب
ادامه مطلب
الهلال 3 - سپاهان 1

دوازده سال سپس، در اکتبر ۱۹۷۸، «استفن لارسون» و «جان فونتین» فهمید شدند که مشاهدات سال ۱۹۶۶ دو جسم مجزا می بود که مدارهای زیاد شبیهی دارند. در سال ۱۹۸۰ وویجر ۱ نیز آن را قبول کرد تا لارسون و فونتین کشف اپیمتئوس را با واکر تقسیم کنند.

قمری که به گمان زیادً اپیمتئوس می بود در دو عکس پایونیر ۱۱ ظاهر شد و ۱۹۷۹S1 نام‌گذاری شد، اما تا این مدت عدم قطعیت وجود دارد چون این دو عکس برای محاسبه مداری قابل مطمعن کافی نبودند.

اپیمتئوس نام خود را در سال ۱۹۸۳ دریافت کرد. نام جانوس در همان زمان توسط انجمن بین‌المللی نجوم قبول شد.



منبع

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

ادامه مطلب
تلسکوپ فضایی هابل جت‌های مرموزی را مشاهده می‌کند_تاشکن

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها