خوش آمدید

تلویزیون , صدا و سیما , سریال , حضرت زهرا ,

رجبی دوانی: ۱۰ سال است که فیلمنامه «امام باقر(ع)» در صداوسیما بلاتکلیف مانده!


به نقل از خبرنگار فرهنگی ، امروز روز شهادت حضرت زهرا(س) است. احتمالا در کنار پرداختن به اهمیت ساخت سریال‌های دینی و مذهبی این سوال به وجود آید  این که چرا برای شخصیتی که پیامبر اسلام (ص) از او به گفتن برترین زن در دو عالم یاد کرده و خشم و خشنودی او را خشم و خشنودی خداوند دانسته، مجموعه‌ای فاخر ساخته نشده و مانع ها کار کجاست؟ 

کارشناسان باور دارند ساخت سریال درمورد اتفاقات و شخصیت‌های بزرگ صدر اسلام مدام با حساسیت‌های زیاد روبه رو بوده و یقیناً به تحقیق و پژوهش زیاد نیاز دارد. پیشینه سریال‌های تاریخی-مذهبی نشان از آن دارد که تعداد کارگردان‌هایی که شهامت تشکیل این چنین کارهایی را به خود خواهند داد و تلویزیون هم به آنها مطمعن می‌کند، احتمالا به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.

این روزها سریال سلمان فارسی و «حضرت موسی» در سازمان صداوسیما پیش می‌رود که یکی جلوی دوربین رفته و یکی مهیای تشکیل است. یقیناً درمورد ساخت سریال حضرت معصومه(س) هم آخرین خبرها به آماده شدن فیلمنامه آن برمی‌گردد و این چنین مقدماتی که برای ساخت آثار بیگ‌پروداکشن و تاریخی الزام آماده‌سازی‌اش وجود دارد. 

ادامه مطلب
برای حیثیت و آبروی تراکتور بازی می‌کنیم_تاشکن

یقیناً پیش از این کارگردانانی همچون داود میرباقری که یقیناً «سلمان فارسی» را او این روزها کارگردانی می‌کند چندین دفعه این توانایی را با سریال «امام علی(ع)»، «مسافر ری» و «مختارنامه» داشتند و مهدی فخیم‌زاده با «تنهاترین سردار» روایت قصه کوتاهی از زندگی امام حسن مجتبی(ع) و «ولایت عشق» با نوشته زندگی امام رضا(ع) قسمت عمده‌ای از آثار مذهبی و دینی صداوسیما را به نامِ خودشان ثبت کرده‌اند. 

اما در عین حال برخی از کارشناسان و کارگردانان بعضاً درمورد ساخت سریالی با محوریت اتفاقات زندگانی حضرت زهرا(س) سخن بگویید کرده‌اند که واکاوی ماجرای مربوط به حضرت فاطمه(س)  یعنی حوادث و وقایع سپس از رحلت پیامبر اکرم(ص) که با محوریت حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه(س) اتفاق افتاد یک الزام است. 

ادامه مطلب
۳ بازیکن پرسپولیس تیم ملی امید با هماهنگی به قطر رفتند

با محمدحسین رجبی دوانی لحظاتی در این باره و الزام ساخت سریال‌های دینی و مذهبی به او مباحثه نشستیم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

این پژوهشگر تاریخ اسلام و استاد دانشگاه در خصوص الزام ساخت سریال‌های دینی و مذهبی به خبرنگار تسنیم او گفت: ساخت مجموعه‌های تلویزیونی در ربط با مسائل دینی و مذهبی به خصوص در ربط با ائمه اطهار(علیهم السلام) زیاد الزام دارد و ما در این چند دهه سپس از انقلاب اسلامی آن‌گونه که باید به این مهم نپرداختیم. آن چیزی که هم درمورد حضرت علی(ع) ساخته شد اگرچه جای تقدیر دارد اما کافی و کامل نبوده است و این چنین درمورد آثار دیگر نیز این مسئله بعضاً وجود دارد؛ به نظرمن باید این اراده در صداوسیما و یا فراتر از آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود داشته باشد برای تشکیل علم و آگاهی و معرفت به آنچه برای امامان ما رقم خورد و جامعه امروز بتواند از آن آموزه‌ها و عبرت‌ها منفعت ببرد، زیاد الزام دارد.

او با انتقاد از عدم دقت به فیلمنامه‌ای درمورد «امام باقر(ع)» که یک دهه است بلاتکلیف مانده، افزود: بنده خود در جریان هستم یک فیلمنامه مناسبی در ربط با امامت حضرت امام باقر(ع) نوشته شد و بنده آن را از نظر فنی و علمی مورد بازدید و قبول قرار دادم اما فکر می‌کنم بیشتر از ۱۰ سال است کاری در ربط با آن صورت نگرفته است. علت عدم دقت به این مهم را باید از دست‌اندرکاران قضیه جویا شد؛ یعنی مسئولان صداوسیما.

ادامه مطلب
بازار شیرخشک متعادل شد - تاشکن

رجبی دوانی در جواب به این سوال که چرا سریال درمورد حضرت زهرا(س) ساخته نشده و مانع ها آن درکجاست و اساساً اگر قرار باشد ساخته بشود باید چه شاخصه‌هایی داشته باشد، پافشاری کرد: قبل از این که اشاره کردم باید اراده آن در صداوسیما وجود داشته باشد اما ساخت مجموعه‌ای درمورد حضرت زهرا(س) حتی اگر این اراده وجود داشته باشد یک مقداری سخت و سنگین است. چرا که اگر بخواهیم به آنچه بر حضرت زهرا(س) قبل است بپردازیم قطعاً جهت مخالفت‌هایی خواهد شد.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

وی در این باره افزود: شما نمی‌توانید به افرادی که به آن وجود مقدس ظلم روا داشتند و علتمضروب شدن و نهایتاً شهادت آن حضرت شدند نپردازید چون نمی‌توان حق نوشته را ادا کرد و تماشاگر نمی‌فهمد و نمی‌داند که چه بر حضرت زهرا(س) قبل است. به علت این ملاحظات نمی‌توان آنچه بر حضرت زهرا(س) قبل است را حتی در قالب سخنرانی‌های رسمی از صداوسیما نقل کرد تا چه برسد درمورد آن بخواهند سریالی بسازند.

ادامه مطلب
برانگیختگی علاقه جان فلمستید به ستاره‌شناسی

رجبی دوانی در جواب به این سوال که  برخی کارشناسان باور دارند واکاوی ماجرای مربوط به حضرت زهرا(س) یک الزام است و اگر قرار باشد این واکاوی تاریخی به نمایش درآید باید چه شاخصه‌هایی داشته باشد؛ او گفت: من باور دارم این اتفاق در حقیقت همان مشکلی را پدید می‌آورد که راجع به نفس ساخت فیلمی درمورد زندگانی و شهادت حضرت زهرا(س) اشاره شد. یقیناً اگر محوریت امیرالمومنین(ع) باشد احتمالا بتوان بدون آنکه تصریح به نقش افرادی که غاصبانه بر جای امیرالمومنین سپس از رحلت پیامبر(ص) تکیه زدند یک مجموعه‌ای را ساخت  یعنی قضیه‌ای که در ثقیفه قبل است چون حاضران در ثقیفه غیر از ابوبکر و عمر و ابوعبیده جراح بقیه از انصار بودند و آنها ملاحظات مربوط به این افراد را نزد اهل تسنن نداشته و ندارند. می‌توان آنها را فرمود.

ادامه مطلب
الوحده امارات با حضور نوراللهی پیروز شد

او این چنین درمورد این که برخی از سریال‌ها و فیلم‌ها درمورد پیامبران و ائمه معصومین در کشورهای خارجی ساخته شده که تحریف به جستوجو داشته و چطور می‌توان جلوی این تحریف‌ها را گرفت، خاطرنشان کرد: طبیعی است در هیچ کشوری همانند جمهوری اسلامی ایران پایبند به مراعات اصول و حقایق در پرداختن به ساحت مقدس معصومین(علیهم اسلام) و چه پیامبران و ائمه وجود ندارد . این سریال‌ها و فیلمها باید در ایران ساخته بشود منتها باید برتری‌بندی کرد. یعنی باید بدانیم کدام مورد از الزام زیاد تر و برتری بالاتری برخوردار است. من معتقدم ابتدا باید در ربط با پیشوایان مذهب شیعه کار کرد، چون امامان الگوهای برتر زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی ما مسلمانان می باشند. اول باید در ربط با ائمه معصومین سریال‌ها و فیلم‌ها ساخته بشود و سپس به پیامبران عظیم‌الشأن پیش از پیامبر بزرگوار اسلام بپردازیم.

انتهای مطلب/ 



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها