خوش آمدید

کشور تونس , تئاتر , سینمای ایران , فرهنگ و هنر , عصر جدید , سریال , رایزن فرهنگی ,

ماجرای وجود امین زندگانی و الهام حمیدی در تونس/ خواننده مشهوری که با گروه زورخانه «عصر تازه» همراهی کرد


به نقل از خبرنگار فرهنگی ، تمدن اسبق تونس تمدن تاریخی این سرزمین را به کارتاژ یا کلمه عربی آن «قرطاج» می‌شناسند. این تمدن حتی به قبل از امپراطوری روم برمی‌گردد. به همین خاطر همین نام را – جشنواره تئاتر کارتاژ تونس- برای این جشنواره برگزیدند. چهلمین سالی است که برگزار می‌بشود اما برخی سال‌ها هم به دلایلی برگزار نشده و این بیست و چهارمین دوره آن به حساب می اید.

مسئله دلنشین دقت این جشنواره تونسی، شرکت ۲۸ سرزمین است که نزدیک به ۱۱۰ اجرای نمایش داشتند از جمله کشورهای روسیه، فرانسه ، ایتالیا، استرالیا و حتی آمریکا؛ رابرت ویلسون مشهورترین تئاریست جهان به همراه تیم خود در این جشنواره وجود اشکار کردند؛ یقیناً ماهیت این جشنواره عربی آفریقایی است و اهمیت وجود ایران در این جشنواره هم به همین مسئله برمی‌گردد که تعداد شرکت‌کننده ایرانی در جشنواره عربی آفریقایی بیشترین تعداد از یک سرزمین بوده است.

به حرف های رایزن فرهنگی ایران در تونس، ایران در این جشنواره، شرکت‌کننده در چند قسمت داشته است. حتی در حوزه میهمان اختصاصی از امین زندگانی برای ایفای نقش حضرت سلیمان در فیلم سینمایی «ملک سلیمان» و الهام حمیدی برای ایفای نقش همسر «یوسف پیامبر»  تشکر به عمل آمد. 

مسئله‌ای که هادی آجیلی رایزن فرهنگی ایران در تونس او گفت احتمالا برای زیاد از کانال‌های مجازی و رسانه‌ای که عکس و فیلمِ تشکر از امین زندگانی و الهام حمیدی را مخابره کردند دلنشین دقت باشد. او به خبرنگار تسنیم او گفت:  این دو هنرمند تشکر شدند چون مردم تونس زیاد علاقه‌مند فیلم «ملک سلیمان» و «یوسف پیامبر» و یقیناً از این دست سریال‌ها و فیلم‌ها می باشند؛ «یوسف پیامبر» و این نوع‌آثار نمایشی چندین دفعه در این سرزمین پخش شده و مردم با شخصیت‌های این فیلم‌ها و سریال‌ها حس همذات‌پنداری دارند. 

ادامه مطلب
هفت سر اژدها و پرداخت به مساله فساد_تاشکن
آخرین مطالب

او این چنین به اهمیت برگزاری این رویدادها و جوایزی که به سینماگران ایرانی تعلق اشکار می‌کند اشاره کرد و افزود: برخی اوقات جوایزی به سینماگران ما خصوصاً اپوزیسیون‌ها داده می‌بشود برای سیاه‌نمایی‌ها است اما این جایزه داده شد در واقع به بازیگرانی که در جهت اهداف انقلاب اسلامی نقش ایفا کردند و آثار فاخری از خودشان به جای گذاشتند. یکی از نکات دلنشین دقت در این جشنواره وجود ایران در یک جشنواره عربی آفریقایی می بود که برخی این انتقاد را داشتند چرا ایران در این جشنواره هست و خواستند دبیرخانه جشنواره را به این واسطه زیر سوال ببرند اما عمدتاً از قوت تئاتر و سینمای ایران انها گفتند و این توطئه‌ها را خنثی کردند.

کشور تونس , تئاتر , سینمای ایران , فرهنگ و هنر , عصر جدید , سریال , رایزن فرهنگی ,

رایزن فرهنگی ایران در تونس به نشست‌های تخصصی اشاره کرد که برای اولین بار درمورد تئاتر ایران در این سرزمین برگزار می‌شد، خاطرنشان کرد: ما در حوزه نشست‌های تخصصی هم شرکت کردیم با قطب‌الدین صادقی از کارگردانان شناخته شده ایرانی در حوزه تئاتر و به گفتن سخنران مهم در نشست تئاتر و مردم نوشته آثار چخوف را مورد بازدید قرار دادند. این چنین یک نشست اختصاصی در رابطه تئاتر سنتی ایرانی برگزار شد در روز هشتم دسامبر که این هم جزو نکات متمایزی است که به واسطه برگزاری این جشنواره عربی و آفریقایی اتفاق افتاد. 

ادامه مطلب
نگاهی به پشت پرده دورشدن چهره ها از تلویزیون/ از دعوا فیک نیوزها می ترسند یا تفتیش عقاید روشنفکری؟

او گفت: تنها نشست تخصصی که اختصاصی یک سرزمین خاص می بود مربوط به ایران می‌بشود که به گفتن سومین نشست در این جشنواره با وجود اساتید تئاتر از کشورهای گوناگون، فعالین رسانه‌ها و کارگردان‌ها برگزار شد. در کنار قطب‌الدین صادقی، یاسمن خاجه‌ای که از تعزیه‌شناسان شناخته شده و از اساتید دانشگاه فرانسه به حساب می اید سخنرانی کرد. این چنین امین زندگانی که به تازگی نقش اسفندیار را روی صحنه تئاتر داشت درمورد تئاترهای نوین ایرانی میدانی بزرگ سخن بگویید کرد. این چنین به تعزیه ایران پرداخته شد که وجوه اختلاف تئاتر ایران به حساب می اید. این چنین نکاتی درمورد ظرفیت‌های روز تئاتر ایران در تئاترهای میدانی و بزرگ نقل شد. نکاتی که حاضرین در جلسه را شگفت‌زده کرد حتی یکی از اساتید تئاتر در جلسه او گفت هالیوود هم نمی‌تواند این چنین تئاترهایی را برگزار کند و رسانه‌های تونسی هم به آن پرداختند که ظرفیت تئاتر ایران چه مقدار توانسته جایگاه ارزشمندی اشکار کند.

ادامه مطلب
تیک‌تاک به گمان زیادً قسمت فرد دیگر از کارمندان خود را اخراج می‌کند_تاشکن

.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

 

هادی آجیلی این چنین به تئاتر ورزش باستانی اشاره کرد: ۲ اجرای تئاتر داشتیم که یکی به تئاتر ورزش باستانی و فرد دیگر تئاتر اسب قاتلین برمی‌گشت که گروه اردیبهشت شیراز به کارگردانی آقای هاشم‌زاده روی صحنه برد. تئاتری که سال قبل رتبه اول را در جشنواره تئاتر فجر در ایران به خودش تعلق داد. اما گروه نمایشی ورزش باستانی همان گروهی‌اند که در برنامه تلویزیونی «عصرجدید» رتبه اول را کسب کردند؛ گروه پهلوانک‌های ایران زمین. در واقع این گروه تیم ملی نوجوان ورزش زورخانه‌ای ما محسوب خواهد شد و به سرپرستی مسعود ملکی و علی جلیل‌جو در این جشنواره شرکت کردند. مسئله اینجاست که طبیعتاً این یک کار ورزشی است اما چون از ظرفیت نمایشی منفعت می‌برد ما تلاش کردیم در قالب جشنواره بین‌المللی تئاتر به آن بپردازیم. 

وی خاطرنشان کرد: همان گونه که همگان می‌دانند این همان گروهی است است که دو هفته قبل در وجود رهبر معظم انقلاب اجرای برنامه داشتند و معظم‌له پافشاری کردند که برای عناصر فرهنگی و سنتی که در ورزش زورخانه‌ای ما الزام بین‌المللی شدن این ورزش، وجود دارد. چرا که دیگران هم با این عناصر سنتی، ارزشی و فرهنگی که در ورزش زورخانه‌ای ایرانی وجود دارد آشنا شوند. لذا به این تعبیری می‌توان او گفت این اجرایی که در جشنواره بین‌المللی تئاتر کارتاژ تونس برگزار شد اولین لبیک به پیشنهاد مقام معظم رهبری محسوب می‌بشود.

ادامه مطلب
سپاهان برای بازگشت امتیازات چشم انتظار رای کمیته استیناف است

رایزن فرهنگی ایران در تونس به مسئله فرد دیگر درمورد اجرای گروه پهلوانک‌های ایران زمین اشاره کرد و افزود: این اجرا اولین بار است که توسط تیم نوجوانان در عرصه بین‌المللی روی صحنه می‌رود به عبارت دیگر گروه‌های گوناگون زورخانه‌ای در کشورهای گوناگون اجرا داشتند اما در این رده سنی یعنی نوجوانان تا بحال اجرایی نبوده و اولین بار است که اجرای برون‌مرزی برای این گروه اتفاق می‌افتد و همین نقطه عطف اجرای سرزمین ما در تونس به حساب می‌آید که زیاد اثرگذار می بود و مخاطبان و رسانه‌های تونسی به وضوح مشاهده کردند که این ورزش سنتی ایرانی توسط نوجوانان ۱۰ تا ۱۳ سال اجرا می‌بشود.

.

 

وی این چنین به وجود لطفی بوشناق مشهورترین خواننده سنتی تونس اشاره کرد که اجرای این نمایش ورزش باستانی نوجوانان را همراهی کرد و او گفت: در سالن تئاتر ابن رشیق در تونس که از سالن‌های قدیمی تئاتر سرزمین هست این اجرا روی صحنه رفت و وجود گسترده تماشاگران را ناظر بودیم که بیشتر از ۱۰۰ نفر میهمان حاضر شدند. از جمله با اهمیت ترین میهمانی که در این اجرا وجود داشت «لطفی بوشناق» که مشهورترین خواننده سنتی تونس و یکی از مشهورترین خوانندگان جهان عرب محسوب می‌بشود تماشاگر این اجرای نمایش ایرانی شد. 

آجیلی پافشاری کرد: این اولین بار می بود که در منطقه شمال آفریقا ما اساساً اجرای زورخانه‌ای داشتیم. پیش از این در منطقه شمال آفریقا اصلاً اجرای زورخانه‌ای ایران اتفاق نیفتاده و این اولین بار می بود که این چنین اتفاقی را ناظر بودیم و در قالب جشنواره تئاتر کارتاژ تونس روی داد. شرایط اختصاصی این اجرا برای فلسطین و شرایط غزه طراحی شد دوستان همه با چفیه‌های مخصوص فلسطین در صحنه حاضر شدند و هم این که در زمان‌های مشخصی که آن زنگ زورخانه‌ای  به صدا در می‌آمد ندای فلسطین سرداده می‌شد. توضیحات اولیه‌ای قبل از اجرا در خصوص همدردی با مردم غزه و فلسطین داده شد. این اجرا مورد دقت رسانه‌ها و دبیرخانه جشنواره تئاتر کارتاژ تونس قرار گرفت و در حقیقت یک اجرای با فرم نمایشی از ایران در راستای حمایتاز مردم فلسطین می بود و نام این اجرا را در حقیقت اجرای فتوت و مقاومت (ورزش، جوانمردی و مقاومت) گذاشتند.

ادامه مطلب
اطلاعیه  اداره کل مدیریت بحران لرستان در پی وقوع ۴ زلزله بامداد امروز در استان_تاشکن

او این چنین در جریان او مباحثه با خبرنگار تسنیم به جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک هم اشاره کرد و افزود: جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نیاپلیس هر سال در شهر نابل تونس برگزار می‌بشود که امسال هم از ایران یک گروه یک گروه ۹ نفره از مشهد به نام گروه سیمرغ  به سرپرستی محمد برومند به این سرزمین بین و روز ۲۴ دسامبر این نمایش کودک با نام رویای پروانه روی صحنه خواهد رفت.

تصاویری از نمایش تئاتر اسب قاتلین توسط گروه اردیبهشت شیراز را در ادامه ببینید:

انتهای مطلب/



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها