خوش آمدید

اسنپدراگون 8 نسل 4 احتمالاً بدون هسته‌های کوچک عرضه خواهد شد

اسنپدراگون ۸ نسل ۴ به گمان زیادً بدون هسته‌های کوچک اراعه خواهد شد


کوالکام ماه اکتبر امسال اولین جزئیات مربوط به اسنپدراگون ۸ نسل ۴ را خبرداد و او گفت که در این چیپ پرچمدار برای اولین‌بار از هسته‌های CPU سفارشی معماری Oryon منفعت گیری خواهد کرد. اکنون شایعه ها جدیدی انتشار شده که مطابق آن، اسنپدراگون ۸ نسل ۴ با اسم رمز Sun و بر پایه فرآیند ۳ نانومتری TSMC در حال ساخت است. اما برجسته‌ترین ادعا این است که چیپ پرچمدار تازه کوالکام دارای یک پردازنده هشت هسته‌ای با دو هسته بزرگ Phoenix و شش هسته متوسط Phoenix خواهد می بود. اگر این اطلاعات درست باشد، اسنپدراگون ۸ نسل ۴ هسته‌های کوچک خود را به‌طور کلی کنار خواهد گذاشت.

هسته‌های کوچک پردازنده طبق معمولً هسته‌های کم‌مصرف می باشند که برای مدیریت کارهای سبک طراحی شد‌ه‌اند و از نظر تئوری علتبهبود عمر باتری خواهد شد. کوالکام در طول چند سال قبل چندین دفعه تلاش کرده تا تعداد هسته‌های کوچک چیپ‌های خود را کمتر کند.

ادامه مطلب
کوالکام انگارً روی دو نسخه تراشه «اسنپدراگون 8 نسل 3 برای گلکسی» کار می‌کند

حدف هسته‌های کوچک از اسنپدراگون ۸ نسل ۴

اسنپدراگون ۸ نسل ۴ به گمان زیادً بدون هسته‌های کوچک اراعه خواهد شد ۱۴

این روال با اسنپدراگون ۸ نسل ۲ اغاز شد که تعداد هسته‌های کوچک آن نسبت به نسل قبل از چهار به سه مورد افت اشکار کرد. در همین حال، اسنپدراگون ۸ نسل ۳ آبان امسال معارفه شد و دارای یک هسته Cortex-X4 با فرکانس ۳.۳ گیگاهرتز، ۵ هسته قوی با فرکانس ۳.۲ گیگاهرتز و دو هسته کم‌مصرف با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز است.

اما کوالکام برای افت تعداد هسته‌های کوچک چیپ پرچمدار آینده خود چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟ یکی از دلایل می‌تواند منفعت گیری از هسته‌های متوسط سفارشی در این چیپ باشند و کوالکام امکان پذیر به این نتیجه رسیده باشد که این هسته‌ها به‌همان اندازه هسته‌های کوچک‌تر کارآمد می باشند.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
مودم 5G اسنپدراگون X80 کوالکام با حمایتاز ربط ماهواره‌ای معارفه شد

یقیناً کوالکام در این مسیر تنها نیست و مدیاتک نیز در پردازنده دایمنسیتی ۹۳۰۰ خود از هیچ هسته کوچکی منفعت گیری نکرده است. در واقع این چیپست دارای یک هسته مهم Cortex-X4 با فرکانس ۳.۲۵ گیگاهرتزی، سه هسته X4 دیگر با فرکانس ۲.۸۵ گیگاهرتزی و چهار هسته Cortex-A720 با فرکانس ۲.۰ گیگاهرتزی است. با این وجود مدیاتک ادعا کرده این چیپ از نظر مصرف انرژی ۳۳ درصد نسبت به نسل قبلی بهینه‌تر است.



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها