خوش آمدید

نسل جدید تراشه های هوش مصنوعی AMD معرفی شد

نسل تازه تراشه های هوش مصنوعی AMD معارفه شد


انویدیا در چند زمان قبل با فروش تراشه‌های هوش مصنوعی توانست حالت کسب‌و‌کار خود را بهبود ببخشد. اکنون AMD، یکی از رقبای مهم انویدیا، از دو تراشه هوش مصنوعی تازه رونمایی کرده است که شامل شتاب‌دهنده Instinct MI300X و واحد پردازش سریع Instinct M1300A می‌بشود. هر دو چیپ معارفه‌شده برای آموزش و اجرای مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) طراحی شده‌اند.

مطابق اظهار AMD، شتاب‌دهنده MI300X نسبت به نسخه قبلی خود یعنی M1250X تا ۱.۵ برابر ظرفیت حافظه بیشتری دارد. علاوه‌براین، هر دو تراشه نسبت به مدل‌های قبلی خود از نظر مصرف انرژی بهینه‌تر می باشند.

نسل تازه تراشه های هوش مصنوعی AMD معارفه شد ۲۴

«لیزا سو»، مدیرعامل AMD، زمان معارفه این دو تراشه هوش مصنوعی او گفت:

«LLMها هم چنان از نظر اندازه و پیچیدگی درحال گسترش می باشند و به مقدار بسیاری حافظه و محاسبات نیاز دارند و می‌دانیم که در دسترس‌بودن پردازنده‌های گرافیکی با اهمیت ترین محرک پذیرفتن هوش مصنوعی است.»

کارکرد دو تراشه هوش مصنوعی تازه AMD

1701929422 489 نسل تازه تراشه های هوش مصنوعی AMD معارفه شد
نسل تازه تراشه های هوش مصنوعی AMD معارفه شد ۲۵

سو این چنین در طول سخنرانی خود او گفت که MI300X در بین همه شتاب‌دهنده‌های جهان بهترین کارکرد را اراعه می‌کند. او مدعی شد که MI300X در آموزش مدل‌های زبان بزرگ با تراشه‌های H100 انویدیا قابل قیاس است، اما از نظر استنتاج بهتر عمل می‌کند. به‌گفتن مثال، این تراشه در طول آزمایش‌های خود با مدل Llama 2 متا، ۱.۴ برابر بهتر از تراشه H100 انویدیا عمل کرده است.

ادامه مطلب
نوار جستجوی گوگل به قابلیت ساخت تصویر با هوش مصنوعی مجهز شد

AMD با همکاری مایکروسافت تراشه MI300X خود را در دسترس ماشین‌های مجازی Azure قرار داده است. در طول سخنرانی سو، «کوین اسکات»، مدیر ارشد فناوری مایکروسافت، خبرداد که ماشین‌های مجازی Azure ND MI300X که در ماه نوامبر معارفه شده بودند، اکنون به‌صورت پیش‌نمایش در دسترس قرار گرفته‌اند. این چنین متا اظهار کرده که تصمیم دارد در مراکز داده خود از پردازنده‌های MI300 منفعت گیری کند.

1701929422 775 نسل تازه تراشه های هوش مصنوعی AMD معارفه شد
نسل تازه تراشه های هوش مصنوعی AMD معارفه شد ۲۶

سو این چنین او گفت که APU MI300A این شرکت برای مراکز داده طراحی شده است و انتظار می‌رود که تا ۴۵ میلیارد دلار علترشد بازار AMD بشود. APUها طبق معمولً برای پردازش سریع تر CPU و GPU را با یکدیگر ترکیب می‌کنند. AMD این چنین می‌گوید که تراشه MI300A محاسباتی با کارکرد بالاتر، آموزش سریع تر مدل و ۳۰ برابر بهبود منفعت‌وری انرژی زیاد تر را به همراه دارد. در قیاس با چیپ H100 انویدیا، ظرفیت حافظه تراشه ای‌ام‌دی ۱.۶ برابر است و با وجود منفعت‌مندی از حافظه یکپارچه، دیگر نیازی به انتقال داده‌ها از دستگاه‌های گوناگون نیست. MI300A در ابررایانه El Capitan ساخته‌شده توسط شرکت Hewlett Packard Enterprise مورد منفعت گیری قرار خواهد گرفت.

ادامه مطلب
بارسلونا با ۴ گل والنسیا ۱۰ نفره را بدرقه کرد_تاشکن

AMD تا این مدت قیمت تراشه‌های هوش مصنوعی خود را اظهار نکرده است.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها