خوش آمدید

دروغ هایی که به خاطر فیلم ها و سریال ها باور کرده ایم

افترا هایی که برای فیلم ها و سریال ها باور کرده ایم


فیلم ها به ما راه گریزی موقت از دردسرها و مشغله های زندگی روزمره می دهند و طبق معمولً به همین علت است که آن ها برای ما زیاد دلنشین می باشند. فرصتی برای ریلکس کردن و رها کردن عقلانیت در دنیای آن ها؛ دنیایی که در آن زندگی عادی جای خود را به شگفتی های تخیلی می دهند، و قلمروهایی که در آن ها حقیقت می تواند تا جایی که تخیل فیلمساز می تواند آن را گسترش دهد، شکلی متفاوت داشته باشد.

در حالی که تعداد بسیاری از فیلم ها تلاش بسیاری می کنند تا مطمعن حاصل کنند که هر چیزی که به عکس می کشند تا حد ممکن دقیق و واقع گرایانه باشد، اما در بین فیلمسازان زیاد رایج است که با حقیقت بازی کنند. فیلم هایی با روایت ها و جهان های دور از دسترس همانند فیلم های فانتزی و علمی تخیلی، به وضوح نشان می دهند که در کجا از حقیقت فاصله می گیرند. برخی دیگر در اراعه حقایق فرضی که در زمان آزمایش و تحقیق، درستی آن ها رد می بشود زیاد هوشمندانه عمل می کنند.

افترا هایی که برای فیلم ها و سریال ها باور کرده ایم ۹۵

مشکل این فیلم ها این است که بعضی اوقات آنقدر ماهرانه ساخته شده اند و خط شفاف بین ساختگی بودن و حقیقت را به خوبی محو می کنند که نادرستی فرضیه های آن ها به گفتن حقیقتی علمی در نظر گرفته می بشود. همه ما به گمان زیادً بخشی از مخاطبان از همه جا بی خبری بوده ایم که دانسته یا نادانسته قربانی این فرضیه های نادرست شده ایم. به این علت، اگر به قدر کافی کنجکاو هستید تا با برخی از شگفت انگیزترین افترا هایی که فیلم ها به ما حرف های اند آشنا شوید، در اینجا لیستی از شگفت ترین آن ها را فهرست کرده ایم.

دروغ هایی که به خاطر فیلم ها و سریال ها باور کرده ایم
افترا هایی که برای فیلم ها و سریال ها باور کرده ایم ۹۶

۱- Jurassic Park (تی رکس تنها می تواند حرکات را ببیند)

در سال ۱۹۹۳، فیلم پارک ژوراسیک به یکی از ماندگارترین فیلم های تاریخ سینما تبدیل شد. این فیلم بازی را تحول داد، فیلمی که دریچه ها را برای پتانسیلی که نمود های بصری کامپیوتری اکنون اراعه می دهد باز کرد و در عین حال شهرت استیون اسپیلبرگ را در بین زیاد فیلمسازان افسانه ای بالاتر برد. این چنین این فیلم به علاقه گسترده جهانی به دایناسورها در بین همه اقشار، از کودکان گرفته تا بزرگسالان، به طور یکسان دامن زد. با ساخت یک ستاره از یکی از آن دایناسورها که تا این مدت هم می درخشد، تیرانوسوروس رکس بدنام در این فیلم به طور همزمان هم شخصیت شرور مهم داستان است و هم دلنشین ترین شخصیت و جنبه این فیلم.

همه ما به وضوح صحنه ای را به یاد داریم که در آن شخصیت سم نیل با ناامیدی تلاش می کرد تا بچه ها ساکت بمانند. به حرف های او، قوت بینایی تی – رکس بر پایه حرکت اشیاء می بود – یعنی اگر حرکت نکنید، نمی تواند شما را ببیند. این یک حقیقت دلنشین می بود که یاد گرفتیم، و چیزی که این صحنه را با مقداری تنش میخکوب کننده همراه می ساخت.

این چنین این یک حقیقت دایناسوری فرضی می بود که تماشاگران مشکلی با باور آن نداشتند، چون دکتر آلن گرانت در این فیلم، یک متخصص مشهور در حوزه دایناسورها می بود. مشکل این است که این حقیقت توسط دایناسور شناسان واقعی رد شده است. در واقع، مطابق مطالعه ای در سال ۲۰۰۶، نه تنها تی رکس می توانست شما را ببیند، چه حرکت بکنید و چه نکنید، قوت بینایی آن در واقع بیشتر از ۱۰ برابر بهتر از قوت بینایی ما انسان ها بوده است.

دروغ هایی که به خاطر فیلم ها و سریال ها باور کرده ایم
افترا هایی که برای فیلم ها و سریال ها باور کرده ایم ۹۷

۲- Limitless (ما تنها از قسمت کوچکی از مغزمان منفعت گیری می کنیم)

نامحدود یک فیلم علمی – تخیلی با بازی بردلی کوپر می بود که به برخی از درونی ترین خیال پردازی های ما می پرداخت. این فیلم حول محور یک قرص شگفت انگیز می بود که می توانست پتانسیل کامل مغز ما را آزاد کند و در اصل هوشی ابرانسانی همانند به مصرف کننده بدهد. یکی از اصول کلیدی فیلم بر تداوم این افترا محکم است که انسان ها تنها قادر به منفعت گیری از ۱۰ درصد مغزشان می باشند. به این علت این نظریه می گوید اگر بتوانیم بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد از مغزمان را مورد منفعت گیری قرار دهیم، قادر به شاهکارهای فکری غیرقابل باوری خواهیم می بود.

ادامه مطلب
روزیاتو: AARGM-ER؛ تازه ترین موشک ضد رادار آمریکا با شدت ۴,۸۰۰ کیلومتر بر ساعت

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

نوابغ شگفت و غیرمعمول وجود دارند، اما علت این که چرا ما آن ها را تا به این اندازه مورد احترام قرار می دهیم این است که اکثریت قریب به اتفاق ما، به همان اندازه که امکان پذیر از تعداد بسیاری جهات باهوش و با توانایی باشیم، قادر به انجام این چنین شاهکارهای فکری نیستیم. با این حال، علوم اعصاب در طول چندین دهه به طور قابل توجهی پیشرفت کرده و ما اکنون فهمیدن زیاد بهتری از قابلیت های شگفت مغز انسان داریم.

مطالعات عصبی همانند آن هایی که به ما در رابطه انعطاف پذیری عصبی حرف های اند، به ما نشان می دهند که مغز انسان واقعاً پتانسیل تقریبا نامحدودی برای گسترش، رشد و یادگیری چیزهای تازه دارد. با این حال، این یک افسانه است که ما تنها از ۱۰ درصد مغزمان منفعت گیری می کنیم. در واقع، ما از زیاد تر ظرفیت مغز خود منفعت گیری می کنیم، و تعداد بسیاری از این منفعت گیری، به طور خودکار از طریق آن سلول های خاکستری کوچک که چیزهایی همانند تنفس و ضربان قلب ما را تنظیم می کنند، اتفاق می افتد. این افترا ۱۰ درصدی به گمان زیادً از تحقیقات اولیه در رابطه مغز ناشی می بشود که نشان می داد مقدار بسیاری پتانسیل منفعت گیری نشده در توانایی های شناختی ما وجود دارد. اما مطالعات تازه نشان می دهند که مغز ما تقریباً همیشه به طور کامل فعال است.

دروغ هایی که به خاطر فیلم ها و سریال ها باور کرده ایم
افترا هایی که برای فیلم ها و سریال ها باور کرده ایم ۹۸

۳- The Usual Suspects (یک سیگار می تواند بنزین را مشتعل کند)

مظنونین همیشگی فیلمی است که طرفداران بسیاری دارد و همین محبوبیت علتشد تا بازیگرانی چون کوین اسپیسی و بنیسیو دل تورو به ستاره های سینما تبدیل شوند. این فیلم که یک شاهکار می بود، پایانی به یادماندنی داشت و صحنه ای که در آن قیصر سوزی معروف، مقداری بنزین را در اطراف یک قایق ریخته و یک سیگار روشن را روی آن رها می کند و بلافاصله بنزین مایع را مشتعل می کند که قایق را در شعله های آتش فرو می برد.

درست است که بنزین زیاد قابل اشتعال و خطرناک است، اما در حالی که یک فندک روشن به دمایی می رسد که قادر به شعله ور کردن بنزین است، برای سیگار دشوار خواهد می بود – اگر نه عملاً ناممکن – تا تنها با تماس با سطح بنزین، مقدار کافی از گرما را برای روشن کردن بنزین به آن منتقل کند. این نوشته حتی در زمان انتشار کردن این فیلم نیز صادق می بود، اما سیگارهای مدرن با قابلیت اشتعال کمتری سناخته می شوند که برای جلوگیری زیاد تر از گمان شعله ور شدن ناخواسته هر چیز قابل اشتعال در آن ها اعمال شده است.

دروغ هایی که به خاطر فیلم ها و سریال ها باور کرده ایم
افترا هایی که برای فیلم ها و سریال ها باور کرده ایم ۹۹

۴- Anaconda (همه چیز در رابطه این خزنده)

آناکوندا فیلمی می بود که جنیفر لوپز در آن نقش یک فیلمساز مستند را بازی می کرد که به همراه خدمه اش به آمازون سفر می کند تا با قبیله ای در آنجا مصاحبه کند. آن ها در طول مسیر با مردی روبه رو می شوند که به نظر می رسد به پشتیبانی نیاز دارد اما نقشه ای ویرانگر در سر دارد. او یک شکارچی مار است و آناکوندا چیزی است که بدنبال اوست. یک مار غول آسا زیاد سریع ظاهر شده و با جثه، شدت، تهاجمی بودن غیرطبیعی و میل تکان دهنده اش به گوشت انسان، همه را به وحشت می اندازد. در یکی از صحنه های شوکه کننده فیلم ناظر هستیم که آناکوندا غذایش را قی می کند تا مجدد شکار کند که کاملاً نادرست و غیرواقعی است. در نهایت می توان او گفت که همه چیز در رابطه این آناکوندا در فیلم اغراق آمیز یا فقطً نادرست می بود. اول این که اگر چه گزارش هایی مبنی بر رسیدن طول آناکونداها به بیشتر از ۱۰ متر وجود دارد، اما زیاد تر آن ها تنها نزدیک به ۶ متر طول دارند که نشان می دهد تا این مدت هم زیاد غول پیکر می باشند. دوم این که آن ها به اندازه ماری که در این فیلم می بینیم سریع یا تهاجمی نیستند.

آن ها قطعاً از مسیر طبیعی خود خارج نمی شوند تا انسان ها را شکار و بخورند و بعد از خوردن یک غذای بزرگ، طبق معمولً به جستوجو منطقه ای پرت و بی سروصدا برای هضم آن خواهند می بود و هضم کردن غذا برای آناکونداها نیز زیاد طول می کشد. در طول این زمان، آن ها به طور قابل درکی بی حال و صدمه پذیر می باشند، به این علت طبق معمولً تنها در صورت روبه رو با یک تهدید یا نیاز به فرار سریع طعمه خود را قی می کنند.

ادامه مطلب
نباید اجازه دهیم فردی بخواهد اتحادمان را به هم بزند_تاشکن
دروغ هایی که به خاطر فیلم ها و سریال ها باور کرده ایم
افترا هایی که برای فیلم ها و سریال ها باور کرده ایم ۱۰۰

۵- X-Men Origins: Wolverine (می توانیم از کنار انفجارهای بزرگ بدون صدمه عبور کنیم)

همه ما صحنه هایی همانند یکی از صحنه های فیلم خاستگاه مردان ایکس: ولورین را دیدیم که در آن قهرمان به آرامی دور می بشود، در حالی که انفجاری عظیم پشت سر او رخ می دهد. یقیناً، این نوع صحنه ها نمود های بصری شگفت انگیزی تشکیل می کنند، و نوعی از حس شجاعت و باحالی و خونسردی ذاتی را در شخصیت های قهرمان تشکیل می کند که مردم عادی ندارند. اما این افترا رایج فیلم های اکشن نه تنها درست نیست، بلکه یک افسانه خطرناک نیز هست.

انبساط سریع گازها و چگونگی تاثییر آن ها بر تغییرات سختی هوای ناشی از انفجار، موجی از باد به نام موج انفجار آزاد می کند. در حالی که قوت این موج با دقت به قوت انفجار واقعی متفاوت است، دور شدن از انفجار بدون صدمه دیدن، به قدرتی ابرانسانی و توانایی مقاومت در برابر قوانین فیزیک نیاز دارد. بسته به اندازه و قوت انفجار، امواج تشکیل شده حتی می توانند برای افرادی که به آن نزدیک می باشند کشنده نیز باشند.

تصاویر غم انگیز و تراژیکی که در جریان انفجار مهیب بیروت در سال ۲۰۲۰ دیده شد، مثالی کامل از آن تاثییر ویرانگری است که یک انفجار می تواند برای مردم و مکان هایی کیلومترها دورتر از محل انفجار داشته باشد، چه برسد به این که فردی نزدیک محل انفجار در حال راه رفتن و دور شدن از آن باشد.

دروغ هایی که به خاطر فیلم ها و سریال ها باور کرده ایم
افترا هایی که برای فیلم ها و سریال ها باور کرده ایم ۱۰۱

۶- Changeling (باید تا اظهار مفقود شدن فرد ۲۴ ساعت صبر کنید)

نسخه سال ۲۰۰۸ آنجلینا جولی از فیلم بچه جانشین، داستان تکان دهنده درماندگی و ناامیدی یک مادر در اشکار کردن پسر گمشده اش را روایت می کرد. در این فیلم، به او خبر داده می بشود که این سیاست پلیس لس آنجلس است که تا وقتی که فردی حداقل ۲۴ ساعت گم نشده است، گزارش فرد گمشده را ثبت نکند. این یک نادرست رایج است که در تعداد بسیاری از فیلم ها و برنامه های تلویزیونی نقل می بشود و حتی برخی این محدودیت وقتی را به ۴۸ ساعت هم می رسانند و تاسف آور است که افراد حقیقی در صورت باور به این نوشته در ثبت این چنین گزارشی تردید کنند.

در واقع، هیچ زمان حداقلی برای گم شدن یک فرد قبل از این که ناپدید شدن او گزارش بشود، وجود ندارد .این افسانه متاسفانه زیاد تر علتمی بشود که تعداد بسیاری از ادارات پلیس در آمریکا و دیگر نقاط جهان بیانیه های رسمی در وب سایت ها و ایستگاه های خود انتشار نمایند تا مردم را از این حقیقت آگاه کنند. با بازدید شرایط و شواهد حاضر اشکار خواهد شد که با چه فوریتی با این نوشته برخورد می بشود، اما گم شدن افراد باید بلافاصله گزارش بشود. در واقع، مطالعات و آمارها نشان می دهند که هر چه گم شدن فرد سریعتر گزارش بشود، شانس اشکار کردن او زیاد تر خواهد می بود.

دروغ هایی که به خاطر فیلم ها و سریال ها باور کرده ایم
افترا هایی که برای فیلم ها و سریال ها باور کرده ایم ۱۰۲

۷- Breaking Bad (پلیس ها در صورت خواست فرد روبه رو باید بگویند که پلیس می باشند)

خب، این یکی فیلم نبوده است، اما سریال ماندگار بریکینگ بد خنده دارترین نمونه از این افسانه را نقل می کرد، که در فیلم ها نیز نشان داده شده است. این سریال درمورد یک معلم شیمی سرخورده می بود که بعد از این که فهمید می بشود سرطان دارد، تبدیل به یک قاچاقچی بزرگ مواد مخدر می بشود. او تا جایی پیش می رود که یک سری فروشنده خیابانی خاص خود را دارد که یکی از آن ها با نام بَجر شناخته می بشود، فردی که با یک پلیس مخفی روبه رو می بشود. این پلیس بر پایه این فکر غلط رایج بازی می کند که اگر از پلیس سوال بشود که آیا پلیس است یا خیر، باید حقیقت به شما بگوید. با فریب دادن بجر به این روش، این پلیس بعد از دستگیری باجر، خود نادرستی این افسانه را ثابت می کند.

این فکر غلط رایج به گمان زیادً به علت اصل قانونی به دام افتادن یا دام پهن کردن است. بر پایه این قانون، یک افسر پلیس نباید فردی را ترغیب به ارتکاب جرم نکند، جرمی که آن فرد بدون ترغیب یا تحریک پلیس مرتکب آن نمی شد. با این حال، این بدان معنی نیست که یک پلیس مخفی در صورت خواست باید بگوید که پلیس است، و باید تا وقتی که قوانین رسمی و اصول پلیسی حاکم بر عملیات مخفی را جستوجو می کنند، پوشش خود را نگه داری کنند؛ که یکی از آن ها دام پهن نکردن برای مظنون است.

ادامه مطلب
جراحان ایران امروزه با مشکلات بسیاری روبه رو می باشند - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان_تاشکن
دروغ هایی که به خاطر فیلم ها و سریال ها باور کرده ایم
افترا هایی که برای فیلم ها و سریال ها باور کرده ایم ۱۰۳

۸- Split (کلروفورم می تواند در عرض چند ثانیه فرد را بیهوش کند)

شکافته بخشی از سه گانه ام نایت شیامالان از فیلم هایی می بود که فردی زیاد آشفته با بازی جیمز مک آووی را به عکس می کشید. عکس او از یک مرد دیوانه که با یک مورد شدید اختلال تجزیه هویت دست و پنجه نرم می کند، حقیقتاً چیزی می بود که انسان را وحشت زده می کرد. او وقتی که تحت کنترل یکی از هویت های به شدت دیوانه اش می بود، تمایل به ربودن دختران نوجوان داشت و این کار را با منفعت گیری از کلروفورم برای بی هوش کردن آن ها انجام می داد.

این یک ترفند رایج در فیلم ها، به خصوص برای شخصیت های منفی است. این ترفند چنان زیاد در سینما و تلویزیون مورد منفعت گیری قرار گرفته که زیاد تر افراد بر این باورند که کلروفورم قادر به انجام این چنین کاری است.در واقع، در حالی که کلروفورم شما را بی هوش می کند – اگر به قدر کافی آن را استنشاق کنید- دوز زیاد بالایی برای این تاثییر ملزوم است. علاوه بر این، حتی اگر این چنین دوزی منفعت گیری بشود، باز هم امکان پذیر بین دو تا پنج دقیقه طول بکشد تا فرد کاملاً بی هوش بشود.

دروغ هایی که به خاطر فیلم ها و سریال ها باور کرده ایم
افترا هایی که برای فیلم ها و سریال ها باور کرده ایم ۱۰۴

۹- The Day After Tomorrow (شدت تغییرات آب و هوایی، زمین را نابود خواهد کرد)

روز بعد از فردا امکان پذیر با تلاش برای ترسیم تصویری ترسناک از پیامدهای تغییرات آب و هوایی که در صورت عدم تحول رویه جاری تشکیل خواهد شد، نیت خوبی در روایت داستان خود داشته باشد. با این حال، فیلم به طور گسترده ای به گفتن یک اغراق بزرگ در نظر گرفته شد، و به شدت توسط دانشمندان حوزه هواشناسی و اقلیم شناسی رد شد، به طوری که حس می کردند این فیلم بیشتر از آنکه خوب باشد، به مقصد آن ها صدمه می رساند. در این فیلم، فروپاشی ناگهانی یک سیستم گردش اقیانوسی جهانی به نام گردش معکوس مدیترانه ای اقیانوس اطلس (AMOC) فجایع آب و هوایی غیرقابل تصوری را به وجود می آورد که همانطور که از گفتن آن پیداست، تقریباً کل سیاره را در عرض تنها دو روز به زانو در می آورد.

علی رغم این که درست است که این سیستم حیاتی در طول زمان در حال تضعیف شدن است، اما اتفاقات فیلم با سرعتی که به عکس کشیده می بشود، امکان پذیر نیست. این نادرستی به این علت است که اثرات زیان اور ناشی از تغییرات آب و هوایی به گمان زیادً در یک دوره وقتی طویل رخ خواهد داد، و نه در طول چند اتفاقات اقلیمی عظیم جهانی یکی بعد از فرد دیگر، که همه آن ها عملاً به طور همزمان رخ می دهند. با این حال، علی رغم کاستی های فیلم در عرصه دقت علمی، مطالعات نشان می دهند که تهدیدهای به عکس کشیده شده تا این مدت هم زیاد واقعی می باشند.

دروغ هایی که به خاطر فیلم ها و سریال ها باور کرده ایم
افترا هایی که برای فیلم ها و سریال ها باور کرده ایم ۱۰۵

۱۰- The Boondock Saints (صدا خفه کن ها می توانند صدای شلیک را کاملاً از بین ببرند)

فیلم هایی همانند فیلم اکشن کالت کلاسیک قدیسان بوندوک زیاد تر این افترا را تداوم می بخشند که منفعت گیری از یک صدا خفه کن اسلحه، به طور موثر زیاد تر صدا را در زمان شلیک از بین می برد. این فیلم صحنه های به یاد ماندنی تعداد بسیاری را در خود دارد که در آن ها دو برادر با بازی شان پاتریک فلانری و نورمن ریدوس به یک ماموریت مذهبی برای کشتن مردان شرور می روال. یک صحنه به یاد ماندنی این فیلم در رابطه نابود کردن یک سوئیت هتل پر از اوباش روسی است. از آنجا که آن ها از صد خفه کن ها منفعت گیری می کردند, هیچ کس در خارج از اتاق فهمید این حقیقت نمی بشود که بارانی از گلوله ها در داخل اتاق رد و بدل شده است.

کارشناسان سلاح های گرم کلمه “سرکوبگر” را به “صدا خفه کن” ترجیح می دهند, چون این در واقع همان کاری است که این دستگاه ها در حقیقت انجام می دهند. آن ها به جای حذف یا ساکت کردن صدای تیراندازی به طور کامل, یا تبدیل صدای آن به صدای یک اسباب بازی کودکانه, در واقع تنها بخشی از صدای مهیب شلیک گلوله را سرکوب می کنند. در واقع صدای شلیک کردن با صدا خفه کن نیز هم چنان به اندازه ای بلند خواهد می بود که در مجاورت آن شنیده بشود، به طوری که کارشناسان اظهار کرده اند که این صدا تنها بین ۲۰ تا ۳۵ دسی بل سرکوب می بشود. این بدان معنی است که شما تا این مدت هم صدای شلیک گلوله را به گفتن یک صدای بلند خواهید شنید, هر چند صدایی که زیاد تر همانند به این خواهد می بود که شما در حال گوش دادن به یک شلیک عادی خواهید می بود در حالی که گوش هایتان را گرفته اید.

ادامه مطلب
تداوم نشست‌های تخصصی میراث فرهنگی/ از ثبت جهانی تا احیای کاروانسرا
دروغ هایی که به خاطر فیلم ها و سریال ها باور کرده ایم
افترا هایی که برای فیلم ها و سریال ها باور کرده ایم ۱۰۶

۱۱- One Flew Over the Cuckoo’s Nest (تا این مدت هم در آسایشگاه های روانی از جلیقه های مخصوص منفعت گیری می بشود)

حساسیت زیاد تر و فهمیدن اجتماعی از بیماری های روانی راه درازی در پیش دارد. با این حال، افسانه ها و کلیشه های مخربی که توسط فیلم های هالیوودی نهادینه شدند، تا این مدت هم تا به امروز ادامه دارند. در فیلم کلاسیک جک نیکلسون با نام پرواز بر فراز آشیانه فاخته او نقش یک زندانی به نام رندل را بازی می کند که به یک مرکز روانی منتقل می بشود چون بر این باور است زندگی در آنجا آسان تر از زندان خواهد می بود. با این حال، او زیاد سریع فهمید می بشود که پرستار بدنام این مرکز با سیاست مشت آهنین آنجا را اداره می کند.

نبرد اراده ها که بین رندل و پرستار ریچد رخ می دهد علتمی بشود که او بعضی اوقات با منفعت گیری از زور مهار بشود. همانند تعداد بسیاری از فیلم های دیگر که این چنین صحنه هایی را به عکس کشیده اند، این فیلم به سادگی شما را به این باور می رساند که تا این مدت هم از جلیقه های فلج کننده مخصوص بیماران روانی در این چنین مراکزی منفعت گیری می بشود.

با این حال، حقیقت این است که این وسیله بدنام از زمان ها پیش به گفتن یک وسیله منسوه شده در نظر گرفته شده و منفعت گیری از آن در مراکز روان پزشکی در ایالات متحده آمریکا از زمان ها پیش متوقف شده می بود. حتی در دهه ۱۹۶۰ نیز منفعت گیری از یک جلیقه ها به قدری نادر می بود که عملاً دیگر وجود نداشت و اکثر مراکز روان درمانی تا دهه ۱۹۵۰ منفعت گیری از آن را متوقف کرده بودند. روش های مدرن مهار بیمارانی که به آن نیاز دارند دارای مواد نرم تری است و طبق معمولً دست و پاهای فرد را به تخت می بندند.

دروغ هایی که به خاطر فیلم ها و سریال ها باور کرده ایم
افترا هایی که برای فیلم ها و سریال ها باور کرده ایم ۱۰۷

۱۲- The Dark Knight (سپس از دستگیری تنها یک تماس می توانید بگیرید)

سه گانه بتمن کریستوفر نولان به دلایل قابل درکی در بین طرفداران این فرنچایز افسانه ای است. نویسندگی های بی نقص، بازی های درخشان و روایت های همراه با نبوغ، این فیلم ها را به اوج فیلم های ابرقهرمانی برای تعداد بسیاری از طرفداران این ژانر تبدیل کرده است. شوالیه تاریکی به دلایل بسیاری از دو فیلم دیگر نزدیک است و بازی فراموش نشدنی هیث لجر به گفتن جوکر یکی از دلایل این اختلاف است. در سکانسی که تصاویر ماندگاری خلق می کرد که تا به امروز در همه گوشه و کنار شبکه های اجتماعی دیده می بشود، جوکر دستگیر و زندانی می بشود. او در حالی که در سلولش چشم به راه است، یک پلیس را گروگان می گیرد و می گوید که بر پایه قانون می خواهد از اجازه یک تماس تلفنی اش در بازداشت منفعت گیری کند. این درخواستی است که در تعداد بسیاری از فیلم های جنایی دیده می بشود؛ اما مسئله اینجاست که کلیشه تماس تلفنی زندانیان مدام زیاد پیچیده تر از آن چیزی بوده که در فیلم های سینمایی نشان داده می بشود.

تنها مجاز بودن به برقراری یک تماس تلفنی بعد از بازداشت امکان پذیر شما را در موقعیت زیاد سختی قرار دهد که در آن باید بین تلفن زدن به یک وکیل، یا مطلع کردن خانواده از اتفاقی که برایتان افتاده، باید یکی را انتخاب کنید. به همین علت، حق تماس تلفنی در آمریکا از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت است و تعداد بسیاری از آن ها به طور قانونی به بازداشت شدگان اجازه بیشتر از یک تماس تلفنی را می دهند. برای مثال، در کالیفرنیا، در واقع به شما اجازه داده می بشود که “حداقل سه تماس تلفنی کامل” برقرار کنید.

ادامه مطلب
پیام تسلیت رئیس صدا و سیما برای درگذشت مهرجویی/عاملان این جنایت تاوان می دهند
دروغ هایی که به خاطر فیلم ها و سریال ها باور کرده ایم
افترا هایی که برای فیلم ها و سریال ها باور کرده ایم ۱۰۸

۱۳- Jaws (جثه و رفتارهای کوسه سفید غول پیکر)

در حالی که آرواره ها قطعا یک فیلم سرگرم کننده و افسانه ای می بود، اما با همه پیروزی هایش، متاسفانه افسانه های مخرب بسیاری را در رابطه کوسه ها نیز در مخاطبان نهادینه کرد. در این فیلم یک شهر ساحلی در نیوانگلند دیده می بشود که بعد از دعوا یک کوسه بزرگ اغاز به شکار و کشتن افراد حاضر در ساحل، در رعب و وحشت فرو می رود. با این حال، با وجود همه جذابیت ها و پیروزی های فیلم، اغراق های بسیاری در این فیلم در رابطه کوسه ها صورت گرفته است.

موجودی که در فیلم به عکس کشیده شده می بود، کم و بیش همانند یک کوسه سفید بزرگ به نظر می رسد. اما اندازه آن اغراق آمیز می بود چرا که این چنین کوسه هایی، اگرچه غول پیکر می باشند، اما آنقدرها بزرگ نمی شوند. آن ها این چنین طبق معمولً به انسان ها دعوا نمی کنند و قطعاً با نوعی اشتهای شدیدی که در فیلم به عکس کشیده می بشود شکار نمی کنند. از آنجایی که این کوسه ها متابولیسم زیاد کندی دارند، بعد از خوردن یک وعده غذایی بزرگ، به طور کلی برای زمان طویل با تنبلی همه در آب شنا می کنند تا غذا هضم بشود.

دروغ هایی که به خاطر فیلم ها و سریال ها باور کرده ایم
افترا هایی که برای فیلم ها و سریال ها باور کرده ایم ۱۰۹

۱۴- Star Wars: Episode IV – A New Hope (صدا در فضا)

فرانچایز جنگ ستارگان یکی از محبوب ترین فرانچایزهای علمی تخیلی است که تاریخچه ای سینمایی آن چندین دهه قدمت دارد. همان طور که فیلم های اولیه این فرانچایز پیشگامانه و باورنکردنی بودند، این فیلم ها یک افترا رایج دیگر را نیز تداوم بخشیدند – این که صدا می تواند در فضا شنیده بشود.

در طول تعداد بسیاری از نبردهای فضایی حماسی که در فیلم های جنگ ستارگان به عکس کشیده می بشود، صدای شلیک سفینه های فضایی به یکدیگر، انفجارها و دیگر افکت های صوتی دائماً به گوش می رسد. یقیناً این موارد برای شوق انگیزتر کردن این چنین صحنه هایی الزامی بودند، اما از نظر فنی منطقی به نظر نمی رسیدند.

صدا تنها به این علت شنیده می بشود که از طریق ارتعاشات مولکول ها و اتم های حاضر در محیط های گوناگون همانند هوا یا حتی آب حرکت می کند. اگر چه فضا یک خلاء کامل نیست، اما فاصله زیاد بین ذرات در فضا به قدری است که صدا چیزی برای منفعت گیری به گفتن محمل ندارد و در نتیجه هیچ چیزی برای شنیده شدن باقی نمی ماند.

دروغ هایی که به خاطر فیلم ها و سریال ها باور کرده ایم
افترا هایی که برای فیلم ها و سریال ها باور کرده ایم ۱۱۰

۱۵- Snakes on a Plane (می توانید زهر مار را با مکیدن از بدن خارج کنید)

مارها در هواپیما یک فیلم آبکی در رابطه موجودات ترسناک می بود که هیچ زمان قرار نبوده است فردی آن را جدی بگیرد. اکشن این فیلم ناشی از یک نقشه شیطانی برای آزادی یک زندانی خطرناک در میانه انتقال با یک پرواز تجاری می بود. در این نقشه ناظر آزاد شدن دسته ای از مارهای خطرناک در هواپیما هستیم, در حالی که از هورمون خاصی برای تهاجمی تر کردن آن ها و دعوا به همه مسافران منفعت گیری شده است. همانطور که انتظار می رود، بعد از رها شدن مارها, افراد بسیاری گزیده و کشته می شوند. با این حا , در یک صحنه, بعد از گزیده شدن یکی از افراد, شخصیت فرد دیگر زهر را از بدن او می مکد تا او را نجات دهد. این یک افسانه رایج است که در تعداد بسیاری از فیلم های دیگر نیز نشان داده شده است .

در حالی که از نظر فنی امکان پذیر است, گمان مدیریت پیروزی آمیز این کار, همراه با خطراتش, این کار را به عملی تبدیل می کند که فرد هیچ زمان نباید تلاش کند آن را انجام دهد. اول این که زهر با چنان سرعتی در جریان خون فرد حرکت می کند که عملاً مکیدن به موقع آن غیرممکن است. دوم، این که مقادیر زیاد میکروب های حاضر در دهان انسان می تواند گمان عفونت ناشی از نیش را افزایش دهد و اوضاع را بدتر کند. در نهایت, اگر فردی که تصمیم استخراج زهر از طریق مکیدن با دهان را دارد, زخم یا بریدگی در دهان خود داشته باشد (حتی زخم های کوچک), خطر انتقال زهر به بدن خود او نیز وجود دارد.



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها