خوش آمدید

«وداع با اسلحه» قصه‌گو به تعبیر دراماتیک است/ باید به فکر مستندهای سریالی درباره مسئله فلسطین باشیم

«وداع با اسلحه» قصه گو به تعبیر دراماتیک است/ باید به فکر مستندهای سریالی درمورد قضیه فلسطین باشیم


به نقل از خبرنگار فرهنگی ، مستند «وداع با اسلحه»، محصول مشترک مرکز مستند سوره و سفیرفیلم، به تهیه‌کنندگی علیرضا منتظری و کارگردانی امیرحسین کاربخش راوی روایتی از زمانه یاسر عرفات موسس و رهبر جنبش فتح و رییس دولت خودگردان فلسطین است و سرگذشت این مبارز از اغاز مبارزه با رژیم صهیونیستی تا سازش با آن را واکاوی کرده است.

این تاثییر با منفعت گیری از تصاویر و آرشیو دیده نشده، روایتی ناگفته از ماجرای اسرائیل و فلسطین ارایه کرده و به ماجرای صلح فلسطین و اسرائیل سپس از ۴۵ سال مبارزه و درگیری و خونریزی پرداخته است. «وداع با اسلحه» که تا بحال از ۱۲ شبکه تلویزیونی روی آنتن رفته، در نمایش‌های خود در دانشگاه‌ها و اکران‌های سیار موفقیتی‌هایی بدست آورده است.

ذکر این مسئله خالی از لطف نیست که بازدید از این مستند در اپلیکیشن روبیکا و سایت‌های سفیرتماشا و عماریار تا بحال از مرز ۴ میلیون دقیقه عبور کرده که موفقیتی قابل دقت است.

ادامه مطلب
دیدار ایران و ژاپن از نگاه AFC در جام ملت‌های آسیا

همین قضیه بهانه‌ای شد تا با امیر مهریزدان مدیر مرکز مستند سوره به او مباحثه بنشینیم که در ادامه می‌خوانید.

وی در ابتدا درمورد استقبال مخاطبان از مستند «وداع با اسلحه» فرمود: درمورد این مستند چند مسئله مهم وجود دارد که مجموع این موارد در باب این که ما در این پروژه با سفیرفیلم شراکت کنیم، مؤثر می بود. یکی از با اهمیت ترین‌ موارد این می بود که درمورد نوشته فلسطین متاسفانه ما مستندهایی که از تحلیل دور باشد و به قصه نزدیک بشود تا بتواند خودش را به فهمیدن مخاطب نزدیک کند، کم و انگشت شمار داریم.

او همین طور گفت: مساله فلسطین، مساله همیشگی و به تعبیری ناموس جهان اسلام است که باید جزو موضوعات قالب تامل در ساخت آثار هنری باشد؛ این که در سال‌های گوناگون روی این نوشته کار نشده، نشان دهنده کوتاهی من و امثال بنده است که حتما باید به این نوشته بپردازیم. در حقیقت باید مساله فلسطین و قدس را که به نوعی تنها به آخرین جمعه ماه مبارک رمضان تقلیل یافته است، خارج کنیم تا مساله مردم بشود.

ادامه مطلب
توانایی های عاشقانه یک سندروم دان با «ریتم کند»_تاشکن

مدیر مرکز مستند سوره یادآور شد: در این عرصه باید کار تبیینی صورت بگیرد  که ماموریت ماست، منتهی معتقدیم که محصولاتی با نگاه تحلیلی به نوشته فلسطین تشکیل نکنیم چراکه این نگاه در مقالات و کتب و مستندهای تحلیلی حاضر است. ما باید آثاری خلق کنیم که عمق فاجعه را از طریق روایت‌های شسته رفته و بدون اضافات به مردم منتقل و آن‌ها را با خود همراه کنند. به این علت تشکیل آثار جدی و اثرگذار با نوشته فلسطین در دستور کار ما قرار دارد.

وی با اشاره به این که یکی از با اهمیت ترین دلایل استقبال مخاطبان از «وداع با اسلحه» قصه‌گو بودن آن به تعبیر دراماتیک است، او گفت: این تاثییر تلاش نکرده است تا تحلیل خود را به مخاطب منتقل کند بلکه با استناد به وقایع و اسناد تاریخی قصه پیش می‌برد و تلاش می‌کند گفتن دراماتیک داشته باشد. در حقیقت چند دقیقه که از مستند می‌گذرد، مخاطب حس می‌کند با فیلم روان و بی‌آلایش روبه رو است.

ادامه مطلب
ربات جراح «داوینچی» با سوزاندن روده یک بیمار، علتمرگ او شد

مدیر مرکز مستند سوره در ادامه گفت: متاسفانه جنگ هفت اکتبر مزید بر علت شد تا مخاطب مستند «وداع با اسلحه» را تماشا کند چراکه مساله فلسطین در کل جهان تبدیل به مساله اول شده است و طبیعتا هنگامی مخاطب ذهنش با موضوعی دچار می‌بشود، زیاد دوست دارد محصولات و محتواهای مرتبط با آن را پیگیری کند. ای کاش این مستند در زمان آسایش مردم مظلوم غزه پخش و همین قدر استقبال می‌شد.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

مهریزدان در قسمت فرد دیگر از سخن بگویید‌های خود با گفتن این که مساله فلسطین و موضوعاتی از این دست وقتی ایرانیزه می‌بشود که از نوشته قومیت و مسایل منطقه‌ای خارج و تبدیل به مساله انسانی بشود، تصریح کرد: طبیعتاً هر انسان آزاده‌ای از هر نقطه جهان با یک نوشته و قضیه انسانی خود را روبه رو می‌داند، در دوراهی حق و باطل قرار می‌گیرد و در نهایت ناچار است یکی از دو راه را انتخاب کند. هنگامی بتوانیم قضیه فلسطین را با رویکرد انسانی نقل کنیم و روایتی درست و دلنشین داشته باشیم، نوشته ایرانیزه می‌بشود و هر کس با آن ربط می‌گیرد.

ادامه مطلب
شروع مدرسه تلویزیونی و جزئیات آن/ مدرسه کنکور جدید هم در راه است- اخبار رادیو و تلویزیون - اخبار فرهنگی تسنیم

وی با اشاره به این که سخن بگویید درمورد مساله فلسطین با محدودیت روبه رو است، اظهار کرد: ما اگر بخواهیم درمورد این نوشته سخن بگویید کنیم حتما با سختی و محدودیت مواجهیم، هم از باب دسترسی به فردی که در فلسطین مستقر باشد و بتواند فیلمبرداری انجام دهد و هم به لحاظ مسایل مالی. در کنار این موارد به علت مظلومیت فلسطین در همه دنیا، هیچ زمان بنا نیست اگر کار خوبی درمورد فلسطین ساختیم، ما را تحویل بگیرند و کار را انتشار و تبلیغ بشود. از نظر دیگر دسترسی به آرشیو سخت و با افتدر این عرصه روبه رو هستیم. مرکز مستند سوره ماموریت ذاتی و ایدئولوژیک می‌داند که روی این مسایل کار کند و سختی‌ها را پشت سر بگذارد.

مدیر مرکز مستند سوره در آخر خاطرنشان کرد: به لحاظ روایت و سوژه باید به سمت سوژه‌های انسانی برویم چراکه مدام مخاطب دارد. از نظر دیگر نباید از تشکیل آثار سریالی هم غافل شد بلکه باید مجموعه مستندهایی را با نوشته فلسطین تشکیل کنیم تا امکان اراعه در طول سال را داشته باشد و این مساله به گفتن نزاع همیشگی حق و باطل برقرار بماند. محتوای دلنشین، قصه‌گو و سرحال علتمی‌بشود از نوشته مقطعی به نوشته دائمی برسیم.

ادامه مطلب
سبد خالی سینما و تلویزیون در موضوع فلسطین/ هنوز هم به «بازمانده» و «سی و سه روز» می نازیم

انتهای مطلب/



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها