خوش آمدید

واکنش داروسازان به فروش اینترنتی دارو/ رویکرد سازمان نظام پزشکی - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

عکس العمل داروسازان به فروش اینترنتی دارو/ رویکرد سازمان نظام پزشکی – تاشکن

به نقل از خبرنگار مهر، دارو یک کالای استراتژیک محسوب می‌بشود، به طوری که صدمه‌های حوزه دارو می‌تواند تبعات ناگواری به جستوجو داشته باشد و حتی امنیت یک جامعه را تحت تأثیر قرار دهد. از همین رو، نباید نگاه کالامحور به دارو داشت و آن را هم‌سطح کالاهای سوپرمارکتی برداشت کرد.

محمود فاضل رئیس شورای عالی نظام پزشکی، در پنل تخصصی بازدید پلتفرم‌های اینترنتی فروش دارو، با گفتن این نوشته که در حوزه سلامت با اهمیت ترین اصل مسائل انسانی است، او گفت: رویکرد سازمان نظام پزشکی همگامی با تکنولوژی جهانی است، ولی در این مسیر ۳ گانه ای باید مراعات بشود. اول از بین بردن مانع ها قانونی است، هم اکنون قانون تجارت الکترونیک دارو را از ورود به پلتفرم صراحتأ منع کرده و دیگر قوانین مرتبط نیز بندوبست‌هایی بر آن نهاده اند، در حالی که شیوه جاری پلتفرم‌ها این قوانین را نادیده گرفته است. دوم نگرانی از به خطر افتادن سلامت مردم و ایمنی بیماراست. افزایش کیفیت و ترقی خدمات و مراقبت از سلامت و نیز ایمنی در فرآیند دارودهی از تشکیل تا مصرف کننده از اصول پذیرفته شده جهانی است.

ادامه مطلب
کمیته استیناف شکایت پرسپولیس از استقلال را رد کرد_تاشکن

وی، ربط بیمار با داروساز را زیاد جدی برشمرد و بر جایگاه رفیع موضوعات انسانی و نقش ربط کلامی، علمی و عاطفی پافشاری کرد.

فاضل، حذف داروساز در این فرآیند را به گفتن فروپاشی یکی از ارکان مهم نظام سلامت هشدار داد و بر از بین بردن نگرانی‌های جدی نظام سلامت در تدوین قواعد اجرایی و نظارتی دقیق پافشاری کرد.

در همین حال، جمشید سلام زاده معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با گفتن این نوشته که پلتفرم‌ها علتهرج و مرج دارویی شده اند، او گفت: دقت به توزیع اینترنتی دارو زیاد مهم است و ناگزیریم به این سمت حرکت کنیم اما این حرکت باید بر بستر قانون اتفاق بیافتد.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
فقط سر استقلال کلاه رفت!

او گفت: شفافیت، دقت به نقش داروساز و نظارت؛ سه اصل ملزوم برای تشکیل پلتفرم‌های قانونی فروش دارو می باشند که باید مورد نظر قرار گیرند.

سلام زاده او گفت: پلتفرم‌های حاضر ما هیچ یک از سه اصل ملزوم را ندارند. آنچه اکنون در این پلتفرم‌ها با آن روبه رو هستیم، هرج و مرج دارویی است.

در همین حال، سید علی فاطمی نایب رئیس اسبق انجمن داروسازان ایران، با گفتن این نوشته که پلتفرم‌ها برای فروش اینترنتی دارو به دولت سختی می‌آورند، افزود: هیچ داروخانه‌ای امروز پیگیر آزادسازی فروش اینترنتی دارو نیست.

وی او گفت: به نظر می‌رسد پلتفرم‌های فروش مجازی کالا در پی حذف داروخانه‌ها می باشند.

فاطمی افزود: پلتفرم‌ها در حوزه بازار دارو تهدیدهای بسیاری را به وجود می‌آورند. شنیده شده پلتفرم‌ها حتی اقلامی همانند ترامادول را نیز بدون ضابطه ارسال می‌کنند و این نوشته زیاد دلواپس کننده است.

ادامه مطلب
ساخت بیوسنسور برای تشخیص زودهنگام میکرو RNA های دخیل در سرطان سینه

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

از نظر دیگر، محمدباقر آیت الهی دکترای حرفه‌ای داروسازی، با گفتن این نوشته که سپس از سه سال تازه به فکر قانونمند کردن پلتفرم‌های فروش دارو افتاده‌ایم، او گفت: ایده فروش اینترنتی دارو قابل پیش‌بینی می بود ولی فعالان صنف دارو آن را به شکل مناسب پیگیری نکردند.

او گفت: امروز سه سال است که پلتفرم‌های فروش دارو در حال کار می باشند و ما امروز به فکر قانونمند کردن آن افتاده‌ایم.

آیت الهی در ادامه گفت: صنف باید سریعتر به این نوشته که مربوط به صنف است فکر می‌کرد و بسترهای درست و قانونی را تشکیل می‌کرد. صنف باید دغدغه‌های داروسازان را داشته باشد و در هر شرایط، امکان وجود آنها را در عرصه دارو گسترش دهد.

ادامه مطلب
از اثرات مثبت این ویتامین برای پوست غافل نشوید

در همین حال، بهمن صبور نایب رئیس انجمن داروسازان تهران او گفت: زیرساخت‌های قانونی برای تشکیل پلتفرم‌های فروش دارو بایستی در نظر گرفته بشود.

وی با گفتن این نوشته که فروش دارو را نمی‌توان تنها بر مبنای تجارت و سودآوری تعریف کرد، افزود: راه اندازی این چنین پلتفرم‌هایی باید شفاف و با امکان نظارت مطلوب باشد.

صبور او گفت: اگر می‌خواهیم این چنین کاری را در حوزه دارو انجام دهیم، باید اول آن را در رابطه کالاهای مجاز این حوزه در زمان اشکار و به طور پایلوت انجام دهیم و در صورت رضایت، آن را به شکل دسته‌بندی شده و در چارچوب قانونی تدوین کنیم.



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها