خوش آمدید

The Green Mile

بهترین فیلم های درام و داستانی


از بین همه ژانرهای سینمایی حاضر، فیلم درام قطعا یکی از گسترده ترین ژانرها است. با این حال، درام‌های سینمایی چه در یک فرم جدی و خشک روایت شوند و چه مملو از عاشقانه‌ یا لحظات شیرین باشند، یا حتی مخاطب را به دوره‌های قبل برگردانند یا در همین زمان جاری جریان داشته باشند، ما را با احساسات عمیق و تکان‌دهنده‌ خود به یک جهان قابل لمس منتقل می‌کنند که دوست داریم خودمان نیز آن را زندگی کنیم. به این علت، اتفاقی نیست که فیلم های درام در طول فصل جوایز کارکرد مساعد دارند.

با تعداد بسیاری فیلم دراماتیک عالی که در طول تاریخ پر زرق و برق سینما خلق شده‌اند، این ژانر واقعا چیزی برای همه اراعه می‌دهد. در نتیجه این یک موهبت است که می‌تواند هر مخاطب با رویکرد خاصی را جذب خودش کند. اما اگر نمی‌دانید دیدن آثار درام را از کجا اغاز کنید، ما در «ویجیاتو» اینجا هستیم تا به شما پشتیبانی کنیم. از داستان‌های درام جنگی گرفته تا عاشقانه‌های حماسی، این آثار ۵۰ تا از بهترین فیلم های درام همه دوران می باشند که در ا یم مقاله برای شما معارفه شده‌اند.

The Green Mile


کارگردان فرانک دارابونت
بازیگران تام هنکس – مایکل کلارک دانکن – دیوید مورس
سال انتشار کردن ۱۹۹۹
امتیاز IMDb ۸.۶

«مسیر سبز» که از رمانی به همین نام نوشته استیون کینگ در سال ۱۹۹۶ اقتباس شده است، فانتزی و درام را با نمود های احساسی ترکیب می‌کند. تام هنکس در نقش افسر زندانیان محکوم به اعدام در دوران رکود بزرگ ایالات متحده، ناظر وقایع فراطبیعی است که بعد از آوردن یک زندانی مرموز (مایکل کلارک دانکن) به مرکز او رخ می‌دهد. جان کافی، مردی با جثه قابل دقت و بزرگ همان زندانی مورد نظر است. وقتی که کافی توانمندیهای شفابخش غیرقابل توضیحی از خود مشخص می کند و زندگی اطرافیانش را دگرگون می‌کند، آنها اغاز به این سوال می‌کنند که آیا او در جنایاتی که انگارً مرتکب شده است، مجرم است یا خیر.

همانطور که حرف های شد این فیلم از رمان شگفت انگیز استیون کینگ اقتباس شده است. کارگردان فرانک دارابونت نشان داد که این رمان‌ها برای اقتباس زیاد شگفت انگیز می باشند. این اولین باری نبوده است که او یکی از آن اقتباس‌ها را کارگردانی می‌کرد. اما خط داستانی فیلم زیاد موثر و عالی است! نه تنها خط داستانی خوب است، بلکه ترتیب خط وقتی کلید واقعی است. این چنین انتخاب بازیگران عالی با بازی‌های زیاد نمادین علتمی‌بشود فیلم تاثییر بیشتری داشته باشد. به خصوص اجرای درخشان مایکل کلارک دانکن.

A Beautiful Mind


A Beautiful Mind
کارگردان ران هاوارد
بازیگران راسل کرو، جنیفر کانلی، پل بتانی، اد هریس، جاش لوکاس، آدام گلدبرگ
سال انتشار کردن ۲۰۰۱
امتیاز IMDb ۸.۲

در داستان این فیلم درام بعد از این که جان نش، ریاضیدانی باهوش اما غیراجتماعی، کاری مخفیانه در عرصه رمزنگاری را قبول می‌کند، زندگی او به یک کابوس تبدیل می‌بشود. «ذهن قشنگ» به طور موثر عوارض منفی برچسب نابغه بودن، فراز و نشیب‌های شغلی نش و تأثیرات پیروزی‌ها و مبارزات او را بر زندگی شخصی‌اش بازدید می‌کند. این فیلم نمایان‌گر این است که شخصیت نش چطور اعتدال روانی خود را تا حد امکان نهان می‌کند و بیماری خود را تحت کنترل می‌گیرد.

داستان این تاثییر به طور جسورانه به بیماری روانی به گفتن یک نقص اشاره می‌کند. این فیلم به علت کیفیت بازیگری و کارگردانی، چراغ امیدی برای افراد با هر ناتوانی است. این فیلم به تماشاگر مشخص می کند که چطور یک معلولیت عمیقاً می‌تواند در زندگی خانگی، حرفه‌ای و شخصی افرادی که دچار این نوع مسائل می باشند نفوذ کند. امیدوارم ران هاوارد و گروه بازیگری این فیلم همه در اوج خود قرار دارند. این فیلم تاثییر بسیار‌ای است که این چنین نقش مهمی برای آگاهی مردمی ایفا می‌کند که امکان پذیر فهمیدن نکنند که این مسائل چه مقدار می‌تواند ضعیف‌کننده باشد، و این چنین این مطلب را می‌رساند که همه نباید به حاشیه رانده شوند.

Erin Brockovich


Erin Brockovich
کارگردان استیون سودربرگ
بازیگران جولیا رابرتس، پیتر کایوتی، آرون اکهارت، آلبرت فینی، مارگ هلگنبرگر
سال انتشار کردن ۲۰۰۰
امتیاز IMDb ۷.۴

«ارین براکویچ» که بر پایه داستان واقعی یک مادر و فعال حقوق بشری قصه خود را روایت می‌کند، داستانی کلاسیک است که با قلب اصیل و با اجرای مرکزی پر جنب و جوش از جولیا رابرتز ساخته شده است. «جولیا رابرترس» موفق شد برای بازی در فیلم ارین براکویچ جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کند. ماجرای درمورد مادر سه کودک است که بدون هیچ پیشینه تحصیلی به‌گفتن دستیار وکیل اغاز به کار می‌کند و به‌صورت اتفاقی با پرونده شرکتی که متهم به آلوده کردن آب شهری است مواجه می‌بشود. او موفق می‌بشود با کوششهای زیاد این شرکت را متهم و در پرونده پیروز بشود.

در حالی که این یک درام است، بهتر است داستان را به گفتن یک مبارزه توصیف کنیم، چون همه چیز در رابطه جنگیدن برای چیزی است که به آن باور دارید و تسلط بر مشکلات و همه نیروهای ناموافق. در واقع هیچ اتفاق بدی در این فیلم نمی‌افتد، اما این پیچیدگی‌ها، ناکامی‌ها و کشمکش‌های اخلاقی در طول مسیر است که علتدرخشش آن می‌بشود.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

The Hours


The Hours
کارگردان  استیون دالدری 
بازیگران نیکول کیدمن، جولین مور، مریل استریپ
سال انتشار کردن ۲۰۰۲
امتیاز IMDb ۷.۵

فیلمی احساسی و غم‌انگیز «ساعت‌ها»، بازی بسیار‌ای از نیکول کیدمن ناشناخته را به نمایش می‌گذارد که برای بازی در نقش نویسنده افسانه‌ای برنده جایزه اسکار شد. این فیلم سه زن گوناگون از زمان‌های گوناگون را جستوجو می‌کند که همه انها با رمان ویرجینیا وولف «خانم دالووی» به هم مرتبط می باشند. همانطور که این سه زن با داستان خود به هم نزدیک خواهد شد، به نظر می‌رسد سال‌های بین آنها کم رنگ می‌بشود. این شکل روایت نتیجه عاطفی طنین‌اندازی دارد که زمان‌ها بعد از انتشار کردن تیتراژ همراه شما باقی می‌ماند.

ساعت‌ها یک دستاورد بزرگ برای همه افرادی است که در این پروژه شراکت دارند. اما اعتبار باید به کارگردان، استفن دالدری، که همه عناصر را با هم به بهترین شکل جمع می‌کند، برسد. فیلم The Hours اثری دارای هویت، دارای رویکرد دراماتیک عالی و شگفت انگیز است و این حقیقت را می‌گوید که نقش‌های بزرگ سینما به جز مردان توانا برای زنان با انگیزه نیز نوشته می‌بشود.

Rain Man


Rain Man
کارگردان بری لوینسون
بازیگران تام کروز، داستین هافمن، والریا گولینو، جیک هافمن، بانی هانت، لوسیندا جنی
سال انتشار کردن ۱۹۸۸
امتیاز IMDb ۸

مرد بارانی داستانی تکان دهنده درمورد دو برادر است، یکی خودخواه به نام چارلی بابیت که فقط به پول اهمیت می‌دهد و فرد دیگر به نام ریموند که اوتیسم دارد و چیزی در رابطه اهمیت پول نمی‌داند. چارلی بابیت (تام کروز) در جریان واردات لامبورگینی به لس آنجلس با مرگ پدرش روبرو می‌بشود. او بعد از رانندگی به سینسیناتی فهمید می‌بشود که میراث او به یک معتمد ناشناس رسیده است که برادر بزرگتر اوست. چارلی تصمیم می‌گیرد حضانت کامل ریموند (داستین هافمن) که مبتلا به اوتیسم و سندروم ساوان است را بر مسئولیت بگیرد، اما به نظر می‌رسد این ماجرا زیاد پیچیده تر از آن چیزی است که چارلی فکر می‌کرد.

مرد بارانی یک درام جاده‌‌ای تاثیرگذار و نمادین از بری لوینسون است. در واقع مرد بارانی فیلمی کاملاً تکان دهنده، احساسی، خنده دار و فراموش نشدنی است. داستین هافمن یکی از بازیگران مورد علاقه من است و به یاد ماندنی ترین نقش خود را ایفا می‌کند و این چنین تام کروز بازی فوق العاده‌ای اراعه می‌دهد که پشتیبانی بسیاری به پایه‌ریزی زیاد تر دوران حرفه‌ای او کرد. این چنین کارگردانی بری لوینسون خیره‌کننده است؛ این تاثییر درام قطعا یکی از بهترین فیلم‌های دهه هشتاد و یکی از فیلم‌های مورد علاقه من است. بعد دسدن آن را به همه پیشنهاد می‌کنم.

Titanic


Titanic
کارگردان جیمز کامرون
بازیگران لئوناردو دی‌کاپریو، کیت وینسلت، بیلی زین، کتی بیتس، گلوریا استوارت
سال انتشار کردن ۱۹۹۷
امتیاز IMDb ۷.۹

فیلمی زیاد قشنگ و سینمایی با سکانس‌های کلاسیک زیاد. این چنین بعضی اوقات اوقات بسیار غمگین، یک کلاسیک مطلق از دهه نود میلادی. جک و رُز، و داستان یک عاشقانه دیدنی در دل یک فاجعه فراموش نشدنی که مرکز آن یک کشتی غول‌پیکر به نام تایتانیک است. فیلم «تایتانیک» یک درام رمانتیک به یاد ماندنی است که هم غرق شدن کشتی و هم یک عاشقانه محکوم به فنا را به زیبایی هرچه همه به عکس می‌کشد.

من تایتانیک را چند بار تماشا کرده‌ام و هر بار که آن را تماشا می‌کنم، تا این مدت هم احساسی می‌شوم، غمگین می‌شوم، لبخند می‌زنم و حس رضایت می‌کنم. داستان این تاثییر درام با تنش کامل در همه طول فیلم جریان دارد، و تشکیل این چنین اثری با این شکل از ساختار یک دستاورد فنی خیره کننده است. فیلمی که لئوناردو دی‌کاپربو را به سمت تبدیل شدن به یک ستاره بسیار سوق داد، و این چنین اولین فیلمی شد که یک میلیارد دلار فروخت و به زمان ۱۲ سال در صدر جدول باکس آفیس ماند.

Dead Poets Society


Dead Poets Society
کارگردان پیتر ویر
بازیگران رابین ویلیامز – رابرت شان لئونارد – ایتن هاک
سال انتشار کردن ۱۹۸۹
امتیاز IMDb ۸.۱

در مدرسه شبانه روزی معتبر ولتون آکادمی، یک معلم انگلیسی تازه زندگی دانش آموزان جوانش را تحول می‌دهد. جان کیتینگ روشی منحصر به فرد برای نزدیک شدن به شعر و ادبیات دارد که پتانسیل خلاقانه شاگردانش را شکوفا می‌کند. پسرها با پذیرفتن شعار او برای تحول یاد می‌گیرند که خود را به گفتن یک فرد متفاوت گفتن کنند و شخصیت خود و این دنیا را از دیدگاه‌های گوناگون ببینند. این مسئله آنها را به کشف زمان‌های تازه فراتر از پرورش سختگیرانه و انتظارات بالای مدرسه سوق می‌دهد.

ادامه مطلب
نگاهی به کم کاری های تصویری در قبال بهزیستی/ قهرمان هایی که جای شان در سینما و تلویزیون خالی است

انجمن شاعران مرده که همزمان غم انگیز و نشاط آور است، درام قدرتمندی با اجرای عالی از رابین ویلیامز و ایتن هاک جوان است. من می‌توانم چندین دفعه و چندین دفعه آن را تماشا کنم و هر بار ظرافت‌های بیشتری از معنی را در این فیلم اشکار کنم. زیاد از کارشناسان آشنا با امر آموزش، به آن به گفتن ادای احترام به این حرفه در بهترین حالت خود نگاه می‌کنند. آموزش در این فیلم نه تنها نوشته، بلکه این چنین به شخص، و تأثیر مادام العمر بر زندگی دانش آموزان تاثییر مستقیم دارد. این یک فیلم هوشمندانه است، هم تماشای آن دلنشین است و هم سپس از آن تفکر برانگیز است.

Good Will Hunting


Good Will Hunting
کارگردان گاس ون سنت
بازیگران مت دیمون، بن افلک، رابین ویلیامز، مینی درایور، کول هاسر، کیسی افلک
سال انتشار کردن ۱۹۹۷
امتیاز IDMb ۸.۳

ویل هانتینگ مرد جوانی است که به گفتن سرایدار در موسسه فناوری ماساچوست کار می‌کند. هنگامی او یک قضیه ریاضی بسیار دشوار را حل می‌کند، پتانسیل واقعی او آشکار می‌بشود. پروفسور جرالد لمبو و درمانگر شان مگوایر به او پشتیبانی می‌کنند تا توانایی های طبیعی خود را شکوفا کند و از قبل دردسر سازش دور بشود. در حالی که لحظات احساسی بسیاری در این درام به چشم می‌خورد (به اختصاصی وقتی که ویل درمورد دوران کودکی خود سخن بگویید می‌کند)، اما شیرینی و لحن امیدوارکننده نیز در این درام خوشایند وجود دارد.

این فیلم که برای بازی‌های تیم بازیگری جذابش شناخته می‌بشود، یکی از بهترین مثالهای بازی دراماتیک در این تاثییر اجرای رابین ویلیامز است: گفتگوهای صادقانه او با مت دیمون در نقش ویل قلب تپنده این فیلم است. شما می‌توانید کتاب‌های خودباوری بسیاری بخوانید، اما آن‌ها به اندازه این فیلم به شما نشان نمی‌دهند که ترسیدن چطور است، توانایی از دست دادن چطور است، چه مقدار سخت است که راه حلهای قدیمی‌تان را کنار بگذارید. اما این فیلم به سادگی همه این نکات را کاوش و شما را با حقیقت خود روبرو می‌کند.

Network


Network
کارگردان سیدنی لومت
بازیگران فی داناوی، ویلیام هولدن، پیتر فینچ، رابرت دووال
سال انتشار کردن ۱۹۷۶
امتیاز IDMb ۸.۱

فیلم‌های طنز همیشه بهترین موقعیت برای ماندگاری و تازگی را ندارند؛ اما چرا؟ چون آن‌ها تمایل دارند تا ذات وقتی را که در آن ساخته شده‌اند به عکس بکشند. با این تفاسیر فیلم شبکه ساخته سیدنی لومت وقتی که در سال ۱۹۷۶ انتشار شد زیاد گزنده می بود، و این در حالی است که با گذشت زمان تا به امروز نیز هم چنان با جهان ما مرتبط است. این فیلم یک شبکه تلویزیونی با رتبه پایین را جستوجو می‌کند که تلاش دارد سرش را بالاتر از آب نگه دارد. شبکه UBS تصمیم گرفته است که یک مجری قدیمی خبر به نام هاوارد بیل (پیتر فینچ) را در کاری ناامیدانه برای افزایش رتبه‌بندی اخراج کند.

بیل یک اخطار دو هفته‌ای دریافت می کند و به جای بیرون رفتن، در تلویزیون زنده اظهار می‌کند که اخراج شده است و می‌خواهد خود را بکشد. این کار علتایجاد وحشت و هرج و مرج در UBS می بشود، و این اغاز یک چالش دیدنی است. «شبکه» به گفتن برنده جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اورجینال زمان خودش، بدون شک یکی از قدرتمندترین، تأثیرگذارترین و پرمعناترین فیلم‌هایی است که تا کنون ساخته شده است. یکی از دلایلی که «شبکه» مورد استقبال منتقدان فیلم و تماشاگران سینما قرار گرفت، این می بود که کیفیت خاصی داشت که متأسفانه اکثر فیلم‌های امروز سینما فاقد آن می باشند.

Million Dollar Baby


Million Dollar Baby
کارگردان کلینت ایستوود
بازیگران کلینت ایستوود، هیلاری سوانک، مورگان فریمن، جی باروشل، آنتونی مکی، ریکی لیندهوم
سال انتشار کردن ۲۰۰۴
امتیاز IMDb ۸.۱

در این فیلم درام و ماندگار کلینت ایستوود داستان به این شکل است که شخصیت فرانکی، یک مربی قدیمی بداخلاق، با اکراه موافقت می‌کند تا مگی مشتاق مبارزه را آموزش دهد. او که تحت تأثیر اراده و توانایی مگی قرار گرفته است، به او پشتیبانی می‌کند تا بهترین بشود و این دو به زودی پیوند نزدیکی را تشکیل می‌کنند. کلینت ایستوود یک شخصیت افسانه‌ای سینما است. من از طرفداران بزرگ او هستم. به‌گفتن یک بازیگر، من به او علاقه داشتم، اما به‌گفتن یک داستان‌نویس، واقعاً او را همیشه ستایش کرده‌ام. «گرامی میلیون دلاری» یکی از بهترین فیلم‌های اوست، فیلمی بسیار که تقریباً به سطحی برجسته می‌رسد.

این فیلم با مقداری طنز اغاز می‌بشود، سپس خود را بهبود می‌بخشد و به یک مشت لحظات انگیزشی تبدیل می‌بشود، اما به گفتن یک حماسه خشک و افسرده به آخر می‌رسد. اما فهمیدن ایستوود از نوشته عینی است و این بزرگترین مسئله مثبت فیلم است. بعد تنها می‌توانم این فیلم را فراموش نشدنی، تاثیرگذار، انسانی، واقع گرایانه، غم انگیز و دیدنی خطاب کنم. این یعنی یکی از بهترین درام هایی که تا به حال دیده‌ام.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri


Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
کارگردان مارتین مک‌دونا
بازیگران فرانسیس مک‌دورمند، سم راکول
سال انتشار کردن ۲۰۱۷
امتیاز IMDb ۸.۱

«سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» با اجرای قوی فرانسیس مک دورمند، قطعه‌ای از سینماست که هیچ زمان از بازدید خشونت پلیس، ناسازگاری و بی‌کفایتی برخی افراد تاثییر گذار خودداری نمی‌کند. و این در حالی است که با کمدی سیاه رنگ آمیزی شده و نمایش طغیان‌های تکان دهنده خشونت نیز در جای جای آن وجود دارد، و آخر عمداً باز فیلم نیز تأثیر قدرتمندی بر کل داستان به جای می‌گذارد. داستان فیلم بدین شرح است که یک مادر شخصاً مقامات محلی را به چالش می‌کشد تا قتل دخترش را حل کنند، اما هنگامی آنها موفق به دستگیری مجرم نمی‌شوند، او خودش داخل عمل می‌بشود.

«سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» نقطه عطفی برای نویسنده/کارگردان مارتین مک‌دونا است و ایده‌ای در مبارزه یک مادر با شهرش بعد از ارسال بیلبوردهایی است که حاوی فراخوانی برای عمل در رابطه با دختر کشته شده‌اش است. چیزی که به گفتن یک درام محدود و متمرکز اغاز می‌بشود، کم کم به فیلمی با مضامین و ایده‌های بزرگ، تفسیرهای اجتماعی مرتبط و داستان‌های فرعی زیاد زیاد تر از آنچه پیش بینی می شد، تبدیل می‌بشود. این فیلم مملو از سوال‌ها و چند جواب درمورد خشم، انتقام، خشونت و مهربانی است.

One Flew Over the Cuckoo’s Nest


One Flew Over the Cuckoo's Nest
کارگردان میلوش فورمن
بازیگران جک نیکلسون، ویلیام ردفیلد، لوئیز فلچر، ویل سمسون، براد دوریف
سال انتشار کردن ۱۹۷۵
امتیاز IMDb ۸.۷

در پاییز ۱۹۶۳، یک قدیمی سرباز و جنایتکار جنگ کره اقرار به جنون کرد و در یک آسایشگاه روانی بستری شد و در آنجا بیماران را علیه پرستار ظالم جمع کرد. در واقع شخصیت رندل مک مورفی، متهم به تجاوز به یک نوجوان، ادعای جنون می‌کند و موفق می‌بشود در یک موسسه روانی به رهبری پرستار ظالم، میلدرد راچد، بستری بشود. این اغاز یک بازی بین این دو شخصیت است. باید بدانید در این درام تیرگی و نور باهم دیگر همزیستی دارند و به نوعی در هارمونی بی نظیری در هم می‌آمیزند. دهه هفتاد تعدادی از دلنشین‌ترین و ارزشمندترین فیلم‌های هالیوود را در خود دارد، و این یکی از آن‌ها است.

قبل از دوران پرفروش‌ها، و بی‌اعتنایی روزافزون هنر سینما توسط دلال‌های قوی هالیوود و پول‌سازان حریص، این پنجره وقتی مختصر اما واقعا شگفت‌انگیز وجود داشت که تعداد بسیاری از جواهرات جاودانه را به وجود آورد. یکی از آن‌ها همین فیلم ماندگار است. امروزه تقریباً همه فیلمسازان بر این باورند که تنها با افزودن بار نمود‌های اختصاصی و انفجارهای عظیم می‌توانند یک فیلم خوب بسازند. اما این فیلم بدون آنها زیاد خوب است که می‌توان آن را اثری به شدت قانع کننده خطاب کرد. برای مثال: در این فیلم بازیگران نقش خود را چنان قانع‌کننده بازی کردند که فکر می‌کنید اینها اصلاً بازیگر نیستند، بلکه بیماران روانی واقعی می باشند. اگر فیلمی وجود دارد که همه باید آن را ببینند، مطمئناً این یکی از آن موارد است.

The Shawshank Redemption


The Shawshank Redemption
کارگردان فرانک دارابونت
بازیگران مورگان فریمن، تیم رابینز، کلنسی براون، باب گانتون، ویلیام سدلر، گیل بیلاز
سال انتشار کردن ۱۹۹۴
امتیاز IMDb ۹.۳

«رستگاری در شاوشنک» برگرفته از رمان استیون کینگ، دوستی طویل بین دو زندانی در زندان ایالتی شاوشنک را جستوجو می‌کند. در طی چندین سال، دو محکوم با هم دوستی برقرار می‌کنند و به جستوجو تسلی و در نهایت رستگاری از طریق شفقت اولیه می باشند. این فیلم درام وقایع و ازمایش ها یک بانکدار موفق اسبق را به گفتن یک زندانی در زندان غم انگیز شاوشنک بعد از مجرم شناخته شدن برای جنایتی که مرتکب نشده می بود را شرح می‌دهد. این فیلم شیوه منحصر به فرد این مرد را برای برخورد با زندگی تازه و عذاب آورش به عکس می‌کشد. در طول راه او با تعدادی دیگر از زندانیان دوست می‌بشود که مهم ترین آنها یک زندانی با هوش به نام رد است.

دلنشین است بدانید این فیلم که نامزد هفت جایزه شده است، بهترین فیلمی است که هیچ زمان حتی یک اسکار دریافت نکرده است. این فیلم یک تاثییر معمولی هالیوودی نیست؛ چرا که مطلب بزرگ و عمیقی دارد. این فیلم پایه‌ای دارد و از روی آن همه چیز ساخته می‌بشود و آن پایه امید است. این چیزی است که علتمی‌بشود این چنین فیلمی زیاد تر از یک فیلم سینمایی باشد. به این علت، بدون شک این یکی از الهام قسمت ترین و بهترین فیلم‌های تاریخ است.

There Will Be Blood


There Will Be Blood
کارگردان پل توماس اندرسن
بازیگران دنیل دی-لوئیس، پل دینو
سال انتشار کردن ۲۰۰۷
امتیاز IMDb ۸.۲

«خون به‌پا خواهد شد» با با بازی‌های باورنکردنی دنیل دی لوئیس و پل دانو، یک درام تاریک، از نظر موضوعی غنی و از نظر بصری دلنشین است که قوت شوک و غافلگیری را تا انتها نگه داری می‌کند. داستانی از خانواده، مذهب، نفرت، نفت و جنون، با تمرکز بر یک کاوشگر خاص در روزهای اولیه تجارت نفت در آمریکا. این یک درام خانوادگی قانع کننده است که ظهور و سقوط یک مرد را در زمان منفعت برداری بی رحمانه از نفت در غرب آمریکا ترسیم می کند.

ادامه مطلب
گوگل می‌گوید اجرای آفلاین جمینای نانو روی تلفنها به رم بالایی نیاز دارد_تاشکن

این فیلم به گفتن یک تاثییر همه و کمال هر چیزی که از یک فیلم هالیوودی عالی بخواهید را دارد: ظرافت، بازی عالی، فیلمنامه‌ای متفکرانه و هوشمندانه و فیلمبرداری بسیار. این فیلمی است که در آن نفت به خودی خود یک شخصیت پشتیبان است. به طور کلی این تاثییر، یک فیلم واقعاً خوب و یکی از بهترین‌های قرن بیست و یکم است. این فیلم درمورد گسترش است، درمورد اندوخته داری است، و هر آنچه که علتنابودی اسطوره آمریکایی غرب وحشی شد. «خون به‌پا خواهد شد» ظاهر و نشانه‌های یک وسترن را دارد اما این بیشتر از هر چیز ضد وسترن است.

The Truman Show


The Truman Show
کارگردان پیتر ویر
بازیگران جیم کری – اد هریس – لورا لینی
سال انتشار کردن ۱۹۹۸
امتیاز IMDb ۸.۲

در دل این درام ماندگار یک فروشنده بیمه فهمید می‌بشود که همه زندگی او در واقع یک برنامه تلویزیونی واقعی است. از بدو تولد، یک افترا بزرگ، زندگی سازمان یافته اما پر سر و صدای فروشنده مهربان بیمه و کاشف جاه طلب، ترومن بربانک را تعریف می‌کند. بی‌خبر از هزاران دوربین مخفی زیرکانه‌ای که هر حرکت او را تماشا می‌کنند، برای نزدیک به سه دهه، همه وجود ترومن حول اراده و تخیل وحشی یک تهیه‌کننده تلویزیونی می‌چرخد. این یعنی یک نمایش حقیقت ۲۴ ساعته: نمایش ترومن.

این فیلم می‌پرسد آیا موش‌های آزمایشگاهی می‌دانند که برای همیشه در زندان می باشند؟! اگرچه بعضی اوقات اوقات به نظر می‌رسد که هالیوود کمترین وجه مشترک همه چیز را برآورده می‌کند، اما نمایش ترومن گواه این است که ایده‌های بزرگی وجود دارند که می‌توانند به فیلم‌های عالی تبدیل شوند. این تاثییر د رام بدون شک یکی از فیلم‌های مورد علاقه من است، از آن دسته فیلم‌هایی است که زندگی ما را تحول می‌دهد و این چنین همانند یک تکه طویل از Black Mirror است. «نمایش ترومن» تجسم داستان سرایی قوی و بدیع روی پرده است. این فیلم از نظر احساسی دلنشین، آموزشی، شوخ، دراماتیک و زیاد منحصر به فرد است.

Gone with the Wind


Gone with the Wind
کارگردان ویکتور فلمینگ
بازیگران کلارک گیبل، ویوین لی، لسلی هاوارد، اولیویا دی هاویلند
سال انتشار کردن ۱۹۳۹
امتیاز IMDb ۸.۲

هنگامی یک فیلم به طور مداوم از طریق خرد جمعی، طی سال‌های متمادی، عالی و حماسی شناخته می‌بشود و زمان زمان آن فیلم نزدیک به چهار ساعت است – واقعاً چیزی مقداری خاص را مشخص می کند. این چیزی که مقداری خاص است، یک داستان بی‌زمان است که در برخی از تاریک‌ترین دوره‌های تاریخ آمریکا اتفاق می‌افتد، اما این مکان نیست که این را خاص می‌کند، این داستان است، داستان یک زمان‌طلب بی‌رحم، خودخواه که هنر خود را به کمال می‌رساند.

فیلم کلاسیک و ماندگار «بربادرفته» یک فیلم در ژانر درام عاشقانه تاریخی و حماسی است که از رمانی نوشته شخص مارگارت میچل اقتباس شده است. داستان این فیلم در جنوب آمریکا و در اغاز جنگ داخلی آن سرزمین اتفاق می‌افتد. فیلم روایتگر عشق یک دختر جنوبی به نام اسکارلت اوهارا در خلال این جنگ داخلی و دوره بازسازی بعد از جنگ را به عکس می‌کشد. این تاثییر سینمایی به‌گفتن یکی از بهترین فیلم‌های همه دوران در نظر گرفته می‌بشود.

The Social Network


The Social Network
کارگردان دیوید فینچر
بازیگران اندرو گارفیلد، جسی آیزنبرگ، داکوتا جانسون، جاستین تیمبرلیک، آرمی همر
سال انتشار کردن ۲۰۱۰
امتیاز IMDb ۷.۸

شبکه اجتماعی داستان دانشجوی کالج مارک زاکربرگ و چگونگی تشکیل اتفاق‌ای است که به فیس بوک تبدیل شد. این پرونده حول دو شکایت تنظیم شده است: یکی از برادران وینکلووس، که ادعا می‌کنند این ایده را اراعه کرده‌اند، و فرد دیگر از طرف ادواردو ساورین، یکی از بنیانگذاران فیس بوک که زاکربرگ تلاش کرد او را ناچار به ترک این تجارت کند. «شبکه اجتماعی» که عمدتاً بر زاکربرگ به گفتن یک شخص و اغاز پر فراز و نشیب انقلاب رسانه‌های اجتماعی تمرکز دارد، یک فیلم زندگی‌نامه‌ای دلنشین است که به یکی از قدرتمندترین و تفرقه‌انگیزترین چهره‌های قرن بیست و یکم می‌پردازد.

این فیلمی است که به سادگی نباید کار کند، اما کار می‌کند. این فیلم داستانی با محوریت نوجوانی که جوان‌ترین میلیاردر جهان می‌بشود، وب‌سایتی که در عرض دو سال به یک میلیون کاربر می‌رسد و گروهی از شخصیت‌های واقعی با نام‌هایی همانند زاکربرگ و وینکلووس، نباید مقدور باشد. یا حتی یک داستان پیچیده از درگیری خام در رابطه منشأ نوع جدیدی از وب سایت نبایدمخاطب پسند بشود. اما چرا همه این موارد می‌بشود؟ چون این فیلم در رابطه فناوری نیست، بلکه در رابطه خلاقیت و درگیری و دوستی و خیانت است. بعد به علت ترکیبی جادویی از کارگردانی کامل، دیالوگ‌های درخشان و بازیگری بسیار موفق می‌بشود.

Saving Private Ryan


Saving Private Ryan
کارگردان استیون اسپیلبرگ
بازیگران تام هنکس، مت دیمون، وین دیزل، ادوارد برنز، بری پپر
سال انتشار کردن ۱۹۹۸
امتیاز IMDb ۸.۶

داستان «نجات سرباز رایان» که در اواخر جنگ جهانی دوم می‌گذرد، داستان گروهی شجاع از سربازان به رهبری کاپیتان جان میلر را روایت می‌کند که برای یافتن سرباز گمشده جیمز رایان، سفری خطرناک را پشت خطوط دشمن اغاز می‌کنند. با وجود این که سه برادر رایان قبلاً مرده‌اند، ارتش حتی زیاد تر مشتاق است که او را سالم به خانه بازگرداند، علیرغم این که ماموریت برگشت او چه مقدار خطرناک خواهد می بود. در این فیلم استیون اسپیلبرگ سربازان علاوه بر یک سفر فیزیکی، باید به یک سفر شخصی نیز بروند و نقاط قوت خود و قیمت کار کردن با هم به گفتن یک واحد را بیاموزند تا پیروز ظاهر شوند.

استیون اسپیلبرگ با این تاثییر ماندگار خود یک فیلم جنگی واقعی و بی‌رحمانه اراعه می‌کند که توانایی فنی و شدت احساسی خوب کارگردان را نگه داری کرده است. . اگر بخواهیم فیلم‌های مرتبط با جنگ جهانی دوم را بر پایه وضوح، واقع‌گرایانه و خونین بودن تصویری که اراعه خواهند داد قیاس کنیم، رقیب چندان جدی‌ برای نجات سرباز رایان نخواهیم یافت.

The Best Years of Our Lives


The Best Years of Our Lives
کارگردان ویلیام وایلر
بازیگران میرنا لوی، فردریک مارچ، دانا اندروز، ترزا رایت
سال انتشار کردن ۱۹۴۶
امتیاز IMDb ۸.۱

فیلمی قشنگ و درخشان درمورد سه جانباز جنگ جهانی دوم و خانواده‌هایشان که در حال تلاش برای تطبیق با تغییرات زندگی‌شان بعد از جنگ می باشند. در این فیلم کلاسیک سه سرباز ماموریت آمریکایی به‌نام‌های آل (فردریک مارچ)، فرد (دینا اندروز) و هومر (هارولد راسل)، بعد از آخر جنگ جهانی دوم از جبهه ژاپن به شهر زادگاهشان بون بازمی‌گردند تا زندگی جدیدی را اغاز کنند. اما طولی نمی‌کشد که آن‌ها فهمید خواهد شد که خود و خانواده هایشان به طور جبران ناپذیری تحول کرده‌اند.

تأمل متفکرانه و صامت فیلم ویلیام وایلر در رابطه اختلال استرس بعد از سانحه و رهبری ماهرانه توسط اجراهای دلنشین که با دقت ساخته شده، با ذوق و توانایی روایت می‌بشود و در رویکردش بی‌وقفه انسانی و قابل لمس و فهمیدن است. همین نوشته علتمی‌بشود امروز هم همانند زمان اکرانش برای هر مخاطبی دچار کننده باشد. فیلم بهترین سال‌های زندگی ما یکی از بهترین پیشنهادها در نوع خود است. تعداد مقداری از فیلم‌ها به اندازه این شاهکار بی‌زمان، مرتبط، واقع‌گرایانه و مناسب باقی مانده‌اند، بعد دسدن آن را از دست ندهید.

Shoplifters


Shoplifters
کارگردان هیروکازو کورئیدا
بازیگران لیلی فرانکی، ساکورا آندو، مایو ماتسواوکا، کیرین کیکی
سال انتشار کردن ۲۰۱۸
امتیاز IMDb ۷.۹

اوسامو شیباتا و همسرش نوبویو در یک خانه‎ کوچک به همراه فرزندان خود و مادربزرگ این بچه ها در کنار هم زندگی می کنند. آکی فرزند بزرگ خانواده هر روز سخت تلاش می کند ، اما پول چندانی به خانه نمی آورد. در نتیجه اعضای این خانواده برای پر کردن شکم خودشان چاره ای ندارند به غیر از این که به سرقت از مغازه ها روی بیاورند. اما این ماجرا با یافتن یک بچه دیگر داخل چالش‌های متفاوت می‌بشود. کمتر کارگردانی می‌تواند همانند هیروکازو کورئیدا نقاشی‌های غنی از زندگی انسان را به عکس بکشد، و «دزدان فروشگاه» مثالای عالی از علت آن است.

در حالی که شخصیت‌های فیلم همیشه دوست‌داشتنی نیستند، اما زیاد واقعی می باشند و سخت است که درام خانوادگی تلخ و شیرین آنها، شما را را مجذوب خود نکند. به طوذ کلی این درام ژاپنی یک فیلم ساده و شگفت انگیز درمورد راه های تعداد بسیاری است که مردم می‌توانند برای تعریف معنی خانواده بودن جستوجو کنند.

Manchester by the Sea


Manchester by the Sea
کارگردان کنت لونرگان
بازیگران کیسی افلک، میشل ویلیامز، کایل چندلر، لوکاس هجز
سال انتشار کردن ۲۰۱۶
امتیاز IMDb ۷.۸

یک فیلم درام دلنشین و دیدنی که شما را به سادگی هرچه همه دچار قصه شخصیت محورش می‌کند. بعد از مرگ برادر بزرگترش، سرایدار لی چندلر با اکراه زندگی خود را در بوستون جمع می‌کند تا به منچستر در کنار دریا، دهکده ماهیگیری کوچکی که در آن بزرگ شد، بازگردد. سپس این شخصیت فهمید می‌بشود که او را سرپرست برادرزاده‌اش، پاتریک کرده‌اند. لی علاوه بر برخورد با این نوجوان زیاد تر چالش برانگیز، باید با قبل خود، از جمله همسر سابقش رندی و تراژدی که علتاز هم گسیختگی رابطه آنها شد، روبرو بشود.

«منچستر کنار دریا» تصویری عمیقاً اثرگذار از غم و اندوه است و این که بستن زخم‌های قبل چه مقدار می‌تواند دشوار باشد. در حالی که این درام در مواقعی تیره و تار است، اما دیدنی و مجذوب کننده است، مخصوص با نمایش رابطه بین لی و پاتریک که به هر دوی آنها پشتیبانی می‌کند تا از دست دادن زیاد از چیز‌های وابسته خود را باهم دیگر درمان کنند.

ادامه مطلب
AFC با فروش یک بلیت برای دو بازی در لیگ قهرمانان آسیا موافقت کرد

On the Waterfront

On the Waterfront
کارگردان الیا کازان
بازیگران مارلون براندو، کارل مالدن، اوا ماری سنت، راد استایگر
سال انتشار کردن ۱۹۵۴
امتیاز IMDb ۸.۱

تری مالوی، کارگر بارانداز و بوکسور اسبق، بعد از این که ناظر قتلی است که توسط اتحادیه‌اش در نزدیکی ساحل نیوجرسی انجام شده است، خود را دچار شبکه پیچیده فساد و فریب می‌بیند. هنگامی که او با ادی، خواهر قربانی و کشیش محتاط پدر بری ربط برقرار می‌کند، تصمیم می‌گیرد علیه رئیس خود شهادت دهد. داستان فیلم حول محور شخصیت‌هایی می‌چرخد که در روبه رو همه جنایات اوباش، نقش کر و لال را بازی می‌کنند، اما از جایی این سکوت به واسطه یک جنایت شکسته می‌بشود.

این درام کلاسیک برنده هشت جایزه اسکار (از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد) یک ملودرام کاملاً عالی و اثرگذار درمورد ایستادگی برای آنچه درست به نظر می‌رسد، علی‌رغم هزینه‌های شخصی عمیق است. مارلون براندو مسلماً قانع‌کننده‌ترین کارکرد خود را در این فیلم اراعه می‌کند، و طیف وسیعی را در به عکس کشیدن جنبه‌های گوناگون شخصیت مالوی مشخص می کند. در واقع مارلون براندو با بازی مهیج خود در ملودرام متفکرانه و ماهرانه ساخته الیا کازان، امکانات بازیگری برای یک فیلم را مجدد تعریف کرد و به تحول دائمی منظره سینمایی پشتیبانی کرد.

۱۲Years a Slave


12Years a Slave
کارگردان استیو مک‌کوئین
بازیگران چیویتل اجیوفور، لوپیتا نیونگو، برد پیت، پل دینو، بندیکت کامبربچ، پل جیاماتی
سال انتشار کردن ۲۰۱۳
امتیاز IMDb ۸.۱

درست قبل از اغاز جنگ داخلی آمریکا، مرد سیاه پوست آزاد، سولومون نورثاپ، از خانه‌اش در نیویورک ربوده شده و به گفتن برده در جنوب فروخته می‌بشود. این فرد در ابتدا به یک صاحب مزرعه فروخته شد، اما بعداً توسط ادوین اپس ظالم و بدخواه خریداری شد. سولومون که در مزرعه پنبه اپس کار می‌کند، با پاتسی، زنی برده ملاقات می‌کند که مرتباً توسط مالک و همسرش مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد. تماشای «۱۲ سال بردگی» غمگین کننده اما الزامی است و نگاهی سرکش به بی عدالتی هولناک برده داری آمریکا دارد.

دوازده سال بردگی یک فیلم درام با محوریت بیوگرافی است. این داستان واقعی سولومون نورثاپ، یک مرد سیاه پوست آزاد از شمال نیویورک است که ربوده شده و به گفتن برده به حراج گذاشته می‌بشود. این فیلم یکی از غم انگیزترین آثار حوالی بردگی و تلاش برای آزادی از آن است. این فیلم این چنین مبارزه آمریکایی‌های آفریقایی تبار و چگونگی له شدن آنها در زیر ظلم را به عکس می‌کشد.

Taxi Driver


Taxi Driver
کارگردان مارتین اسکورسیزی
بازیگران رابرت دنیرو، جودی فاستر، آلبرت بروکس، سیبل شفرد
سال انتشار کردن ۱۹۷۶
امتیاز IMDb ۸.۲

یک قدیمی سرباز با ناپایدارب ذهنی به گفتن یک راننده تاکسی شبانه در شهر نیویورک کار می‌کند، جایی که انحطاط و شلختگی فهمیدن شده از سوی این فرد، اشتیاق او را برای عمل خشونت آمیز افزایش می‌دهد. تراویس بیکل یک راننده تاکسی بی خواب است که در شیفت آخر شب در خیابان‌های نیویورک کار می‌کند. تراویس که توسط میل وحشتناکی از درون خودش برای تمیز کردن خیابان‌ها از برخی نکات هدایت می‌بشود، در مسیر خشونت و تخریب ستون‌های موریانه خورده اجتماع حرکت می‌کند.

«راننده تاکسی» پرتره‌ای پیچ‌خورده از مردی است که تا لبه‌ی لبه‌اش از زمین و زمان رانده شده است، با اجرای دلنشین رابرت دنیرو و موسیقی متن‌ عالی از همکار مکرر آلفرد هیچکاک، برنارد هرمان، این فیلم به یک درام خاص در تاریخ سینما بدل شده است. فیلم اسکورسیزی نه تنها ما را به نحوه ناخوشایندی در مجاورت روان شکسته تراویس قرار می‌دهد، بلکه آینه‌ای برای خودمان و دنیای اطرافمان دارد. نتیجه این درام، اثری کاملاً دلنشین است.

Bicycle Thieves


Bicycle Thieves
کارگردان ویتوریو دسیکا
بازیگران لامبرتو ماجورینی، انزو استایولا، لیانلا کارل، ویتوریا آنتونوچی
سال انتشار کردن ۱۹۴۸
امتیاز IMDb ۸.۳

در ایتالیای بعد از جنگ، دوچرخه یک مرد طبقه کارگر دزدیده می‌بشود و تلاش او برای یافتن کار به خطر می‌افتد. آنتونیو ریچی، مردی بیکار در اقتصاد پر از رکود بعد از جنگ جهانی دوم ایتالیا، سرانجام با آویزان کردن پوسترها شغلی اشکار می‌کند، اما به یک دوچرخه نیاز دارد. اما هنگامی دوچرخه‌اش دزدیده می‌بشود، او و پسرش به جستوجو آن در خیابان‌های رم این سو و آن سو می‌روال. آنتونیو در نهایت موفق می‌بشود دزد را اشکار کند، اما بدون هیچ مدرکی باید مقصد خود را رها کند. اما او و پسرش به خوبی می‌دانند که بدون دوچرخه، آنتونیو نمی‌تواند شغل خود را نگه داری کند.

باید او گفت گذشت ۷۵ سال هیچ تاثییر بدی روی قوت این روایت انجام نداده است، روایتی که تا این مدت هم قادر است حتی افرادی را که سخت‌ترین قلب‌ها را دارند به به لرزه درآورد. دزد دوچرخه بدون شک شاهکار ویتوریو دسیکا در فیلمسازی نئورئالیسم ایتالیایی است. این یک نقطه عطف واقعی در تاریخ سینما است. تماشای این فیلم درام را از دست ندهید، اگر آن را یک فیلم کلاسیک بنامیم، دست کم گرفته شده است.

Goodfellas


Goodfellas
کارگردان مارتین اسکورسیزی
بازیگران رابرت دنیرو، ری لیوتا، جو پشی، لورین براکو
سال انتشار کردن ۱۹۹۰
امتیاز IMDb ۸.۷

«رفقای خوب» که با فیلمنامه‌ای تند و تیز و بازی‌های بی‌عیب و نقص از بازیگران بااستعدادش، وجود خودش را به رخ می‌کشد، به درستی مارتین اسکورسیزی را به گفتن پادشاه بی‌چون و چرای فیلم‌های درام گانگستری تثبیت کرد. این فیلم بر پایه کتاب غیرداستانی «Wiseguy: Life in a Mafia Family» از نیکولاس پیلگی، درمورد زندگی هنری هیل تبهکار است. این داستان حماسی در طول نمایش خود کاملاً شدت خوبی در روایت دارد و درام حاضر در آن تنها فقط با فیلم‌هایی همانند پدرخوانده و سوپرانوها مطابقت دارد.

رفقای خوب داستان واقعی هنری هیل (با بازی ری لیوتا)، یک بچه بروکلینی است که در سنین پایین توسط گانگسترهای محله به دام افتاده است. این تاثییر مشخص می کند که چطور او در طول سال‌ها به صفوف بالای یک خانواده مافیایی صعود می‌کند.

Sunset Boulevard


Sunset Boulevard
کارگردان بیلی وایلدر
بازیگران ویلیام هولدن، گلوریا سوانسون، اریش فن اشتروهم، آنا کیو. نیلسن
سال انتشار کردن ۱۹۵۰
امتیاز IMDb ۸.۴

تمثیلی در رابطه شهرت و محو شدن در آن، این تاثییر سینمایی یک درام زیاد تاریک است؛ داستان فیلم بدین شرح است که یک فیلمنامه نویس رابطه خطرناکی با یک ستاره کم رنگ سینما برقرار می‌کند که مصمم به برگشت پیروزمندانه است. یک فیلم نوآر اساسی درمورد زندگی یک فیلمنامه نویس که بعد از ملاقات با یک ستاره سالخورده و منزوی سینمای صامت برای همیشه تحول می‌کند. من تا این مدت فیلمی از بیلی وایلدر را ندیده‌ام که دوستش نداشته باشم و سانست بلوار قطعا یکی از این فیلم ها است.

در این فیلم مضامین تاریخی بسیاری از دل فرهنگ آمریکایی به نمایش درمی‌آید. به لطف فیلمنامه‌ای از وایلدر، چارلز براکت و دی ام مارشمن جونیور، هالیوود به ندرت به این ظلم یا بی رحمی نشان داده شده است که در اینجا وجود دارد. اگر این فیلم را ندیده‌اید، آن را تماشا کنید چون چیزی برای هر فردی در این فیلم وجود دارد.

Chinatown


Chinatown
کارگردان رومن پولانسکی
بازیگران جک نیکلسون – فی داناوی – جری گلدسمیت
سال انتشار کردن ۱۹۷۴
امتیاز IMDb ۸.۲

یک کارآگاه خصوصی که برای افشای یک بیمار جنسی در دهه ۱۹۳۰ لس آنجلس استخدام شده است، خود را در شبکه‌ای از فریب، فساد و قتل می‌بیند. در بین همه فیلم‌های نئو نوآر ساخته شده، محله چینی‌ها بدون شک بهترین باقی مانده است. این یک فیلم جنایی معمایی با ریتم پرتنش و ازردهکننده درمورد مردی است که ناامیدانه از اعماق خود بیرون می‌آید، در حالی که او یک توطئه گسترده و فساد عمیق را کشف می‌کند که تبدیل تراژدی می‌بشود.

برای افرادی که فیلم را ندیده‌اند، تماشای آن الزامی است. اما برای افرادی که مدتی است آن را ندیده‌اند، تماشای مجدد آن لذت‌قسمت است. همانند اکثر فیلم‌های عالی، به نظر می‌رسد این درام نیز با گذشت زمان بهتر می‌بشود. این فیلم سینمایی جنایی هم یک تاثییر سینمایی درام جنایی واقعا عالی و هم یک فیلم جنایی شوق‌انگیز سراسر تعلیق آفرین است. محله چینی‌ها، فیلمی در ژانر نئو-نوآر معمایی جنایی به کارگردانی رومن پولانسکی است. از بازیگران این فیلم می‌توان به جک نیکلسون و فی داناوی اشاره کرد.

Tokyo Story


Tokyo Story
کارگردان یاسوجیرو ازو
بازیگران چیشو ریو – ستسوکو هارا
سال انتشار کردن ۱۹۵۳
امتیاز IMDb ۸.۱

داستان این درام ژاپنی چیز پیچیده‌ای نیست؛ زن و شوهری پیر به دیدار فرزندان و نوه‌های خود در شهر می‌روال، اما دقت چندانی به آنها نمی‌بشود. زوج سالخورده شوکیچی و تومی از روستای ساحلی خود به سمت فرزندانشان در توکیو سفر می‌کنند. این کودکان که اکنون بزرگ شده‌اند و خانواده‌های خود را دارند، به علت فاصله عاطفی از والدین خود جدا شده‌اند که تسلط بر آن دشوار است. «داستان توکیو» با احتساب پستی و بلندی‌های زندگی، به بازدید مشکلاتی می‌پردازد که با تحول روابط خانوادگی پدیدار خواهد شد.

فرزندان شوکیچی و تومی اکنون آنها را به گفتن یک بار اضافه می‌بینند و این زوج در تقلا برای پذیرفتن نحوه حرکت خود در برار این فرزندان می باشند. «داستان توکیو» یک فیلم دردناک و تاثیرگذار مینیمالیستی، فروپاشی خانواده را به طوری بازدید می‌کند که برای همه مخاطبان قابل لمس است.

To Kill a Mockingbird


To Kill a Mockingbird
کارگردان رابرت مالیگن
بازیگران گریگوری پک، مری بدهام، فیلیپ آلفورد، جان مگنا
سال انتشار کردن ۱۹۶۲
امتیاز IMDb ۸.۳

آتیکوس فینچ، یک وکیل در دهه ۱۹۳۰ در یک شهر کوچک آلاباما، وقتی که از تام رابینسون، مرد سیاه پوستی که به ناحق به تجاوز به یک زن سفیدپوست متهم شده است دفاع می‌کند، با یکی از چالش برانگیزترین پرونده‌های خود روبرو می‌بشود. در حالی که تعصب نژادی در آن دوره تا این مدت عمیق است، این پرونده شهر را دو دسته تقسیم می‌کند و شراکت فینچ در محاکمه علتمی‌بشود فرزندانش جم و اسکات ناچار شوند با حقایق سخت نژادپرستی و بی عدالتی روبرو شوند.

کشتن مرغ مقلد بر پایه رمان برنده جایزه پولیتزر تاثییر هارپر لی، یک درام محکم دادگاهی است که مطلب مهم خود را به طور مؤثر و پویا با نگاه کردن از چشمان یک کودک منتقل می‌کند. فیلم To Kill a Mockingbird محصول سال ۱۹۶۲ به کارگردانی رابرت مولیگان به اندازه رمانی که از آن اقتباس شده، مورد قیمت و قوی ظاهر می‌بشود. اگر تغییرات کوچکی که فیلم نسبت به کتاب داشته را کنار بگذارید، ساخته مولیگان شما را با داستان بی‌نظیری که هارپر لی نوشته تنها می‌گذارد.

ادامه مطلب
لغو پرواز ملی‌پوشان تنیس به اردن_تاشکن

Forrest Gump


Forrest Gump
کارگردان رابرت زمیکس
بازیگران تام هنکس، رابین رایت، گری سینایس، سالی فیلد، میکلتی ویلیامسون، هالی جوئل آزمنت
سال انتشار کردن ۱۹۹۴
امتیاز IMDb ۸.۸

فارست گامپ یکی از بهترین فیلم‌های همه دوران است، آن هم تضمینی. من واقعا این فیلم را دوست دارم و جایگاه اختصاصی‌ای در قلب من دارد. فارست گامپ داستان مردی کند هوش اما خوش قلب اهل آلاباما را روایت می‌کند که در برخی از وقایع تاریخی مهم آمریکا همانند ریاست جمهوری کندی، جنگ ویتنام و رسوایی واترگیت زندگی کرده و وجود دارد. تنها دوست او جنی کوران است که از دوران کودکی با او دوست بوده است. همانطور که آنها با هم مدرسه را پشت سر می‌گذارند، عاشق خواهد شد، اما قبل آشفته او مانع از برقراری رابطه واقعی با فارست می‌بشود.

شخصیت فارست چه در نقش یک ستاره فوتبال در کالج، یا چه در جنگ در ویتنام و حتی کاپیتان قایق میگو، خوش بینی کودکانه خود را به مردم اطرافش القا می‌کند. تام هنکس و رابین رایت با بازی باورنکردنی خود سهم قابل توجهی در پیروزی این فیلم رابرت زمکیس داشتند. این فیلم حس معصومیت و عشق را گسترش می‌دهد و ما را برای نشاط‌های ساده زندگی شکرگزار می‌کند. چه چیزی الهام‌قسمت‌تر از این ماجرا وجود دارد؟!

Whiplash


Whiplash
کارگردان دیمین شزل
بازیگران مایلز تلر، جی کی سیمونز، پل رایزر، میلسا بنویست، آستین استول
سال انتشار کردن ۲۰۱۴
امتیاز IMDb ۸.۵

یک درام نواز جوان و آینده دار در یک کنسرواتوار موسیقی بی نظیر ثبت نام می‌کند، جایی که رویاهای عظیم او توسط مربی آموزش داده می‌بشود که برای فهمیدن پتانسیل یک دانش آموز دست از هیچ کاری نمی‌کشد. این فیلم درام داستان پسری به نام اندرو نیمن، دانشجوی سال اول موسیقی جاز در کنسرواتوار معتبر شفر نیویورک است. کل فیلم درمورد اشتیاق اندرو به نواختن درام است و این که او چطور می‌خواهد رهبر ارکستر معروفی به نام ترنس فلچر با بازی جی کی سیمونز را تحت تاثییر قرار دهد.

باید بدانید این فیلم به دراماتیک ترین شکل ممکن با نمایش تسلیم نشدن مشخص می کند که انسان به چیزی بیشتر از توانایی نیاز دارد و آن کار سخت است. این فیلم امید قسمت نمایانگر وقف به اشتیاق و تمایل بی آخر به کار تا ریختن عرق و خون است. اگر تا بحال توانایی این تاثییر دیدنی را از دست داده‌اید دیگر آن را فراموش نکنید و هرچه سریعتر در لیست آثاری که باید یک‌بار تماشا کنید قرار دهید.

۱۲۷Hours


127Hours
کارگردان دنی بویل
بازیگران آرون رالستون، جیمز فرانکو، کیت مارا، کلمانس پوئزی، امبر تمبلین
سال انتشار کردن ۲۰۱۰
امتیاز IMDb ۷.۵

در این درام دلخراش که بر پایه یک داستان واقعی روایت شده است، یک کوهنورد زمان دره نوردی به تنهایی در نزدیکی موآب در یوتا آمریکا، زیر یک تخته سنگ گیر می‌افتد و برای زنده ماندن به عمل های ناامیدانه متوسل می‌بشود. تا کنون به این مسئله فکر کرده‌اید که اگر از شما خواسته بشود بین قطع دست و مرگ یکی را انتخاب کنید، کدام را انتخاب خواهید کرد؟ این تصمیمی است که آرون رالسون باید در ۱۲۷ ساعت می‌گرفت.

در اوج سادگی داستان این فیلم حوالی پنج روز از زندگی این کوهنورد تنهاست که به دام طبیعت می‌افتد و سپس به شکل معجزه آسایی به تمدن انسانی بازمی‌گردد. فیلم داستان بقا است. این تاثییر نه تنها به ما الهام می‌بخشد، بلکه علتمی‌بشود از چیزی که همه آن را بدیهی می‌دانیم سپاسگزار باشیم؛ چیزی به نام زندگی. بعد دیدن این درام اختصاصی را نیز از دست ندهید.

The Pursuit of Happyness


The Pursuit of Happyness
کارگردان گابریل موچینو
بازیگران ویل اسمیت، جیدن اسمیت، شدت نیوتون، برایان هاو، هیوز وینبورن، تاکایو فیشر
سال انتشار کردن ۲۰۰۶
امتیاز IMDb ۸

اگر تا به حال خواستید فیلمی را ببینید که بدانید واقعاً چه چیزی یک مرد را می‌سازد، بعد حتماً این فیلم درام را تماشا کنید. این فیلم نمایان‌گر ماجرای عجیبی نیست؛ بلکه فراز و فرود یک زندگی معمولی را به نما مشخص می کند. این فیلم شما را ناچار می‌کند تا مردانگی خود را بازدید کنید. ببینید آیا می‌توانید سپس از تماشای این فیلم در آینه نگاه کنید یا خیر. به نطر من این فیلم برای بچه ها نیست اگر به فرزندتان اجازه دهید این فیلم را ببیند امکان پذیر پشیمان شوید. امکان پذیر فرزندتان دیگر هیچ زمان نتواند به همان شکل به شما نگاه کند. اما چرا؟ چون فرزند شما شگفتی خواهد کرد که چرا شما زیاد تر همانند کریس گاردنر (شخصیت قهرمان فیلم) نیستید.

تلاش یک پدر برای فراهم کردن آینده‌ای خوب برای پسرش مطرح الهام قسمت The Pursuit Of Happyness است. این فیلم ضمن برجسته کردن پیوند پدر و پسر، مطلب هیچ زمان تسلیم نشدن را نیز دارد. پدر و پسر با اخراج از خانه و روبه رو با مشکلات مالی، هر روز با مبارزات بسیاری روبرو خواهد شد. با این حال، تکه‌های کوچک نشاط که در کنار هم بودنشان اشکار می‌کنند، طرحی دل‌گرم برای فیلم تشکیل می‌کند.

Life of Pi


Life of Pi
کارگردان انگ لی
بازیگران سورج شارما، عرفان خان، گاتم بلور، تابو، ویبیش سیوکومار، ریف اسپال
سال انتشار کردن ۲۰۱۲
امتیاز IMDb ۷.۹

مرد جوانی که از یک فاجعه در دریا جان سالم به در می‌برد، داخل یک سفر حماسی ماجراجویی و کشف خودش می‌بشود. در حالی که او روی آب تنها برای زنده ماند می‌جنگد، ربط غیرمنتظره‌ای با یک بازمانده دیگر برقرار می‌کند: آن بازمانده فردی نیست جز یک ببر بنگال ترسناک. باید بدانید Life of Pi، یک شاهکار کمیاب است که نه تنها برای یک اقتباس کامل از کتاب و یک فیلم سه بعدی، بلکه برای فیلمی بر پایه پیچیدگی‌های طبیعت انسان به گفتن یک نمونه اولیه ایستاده است. بعد آیا این تاثییر درام یک پیروزی دیدنی در ساخت یک فیلم ماندگار نیست؟!

فیلم پیشگامانه زندگی پی ساخته آنگ لی در سال ۲۰۱۲، قیمت واقعی زندگی را به شما یادآوری می‌کند. این چنین فیلم طیف وسیعی از موضوعات از امید و ایمان گرفته تا بقا و هم افزایی را بازدید می‌کند. فلم زندگی پی می‌گوید هیچ زمان امید خود را حتی در سخت ترین زمان‌ها از دست ندهید. این فیلم چیزی فراتر از یک تلنگر بقا است و پیامی که منتقل می‌کند زیاد عمیق است. این کار ایمان شما را به خودتان باز می‌گرداند و علتمی‌بشود که بخواهید بدون فکر کردن به نتیجه تلاش خود برای خودتان کار کنید.

Touch of Evil


Touch of Evil
کارگردان اورسن ولز
بازیگران اورسن ولز، چارلتون هستون، جنت لی، مارلنه دیتریش
سال انتشار کردن ۱۹۵۸
امتیاز IMDb ۸

نشانی از شر یا «لمس شیطان» فیلمی مملو از قتل، آدم ربایی و فساد است، جایی که همیشه باید چشم به راه چیزهای غیرمنتظره باشید. بعد از انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در نزدیکی مرز مکزیک، یک کاپیتان پلیس آمریکایی و یک مامور دایره مواد مخدر مکزیکی اغاز به تحقیق می‌کنند. با این حال، زمان بسیاری نمی‌گذرد که سوء ظن در رابطه فساد احتمالی و بازی ناپسند پیچیده تشکیل می‌بشود. اورسن ولز کارگردانی و بازیگری در این فیلم را بر مسئولیت دارد، در کنار بازیگرانی که شامل چارلتون هستون، مارلین دیتریش و جانت لی خواهد شد.

به نظر من این درام مثال کاملی از این است که چرا اورسن ولز را باید یک نابغه در نظر گرفت. او این فیلم را به قدری آسان نمود داده است که تقریباً می‌توان آن را ساختن یک فیلم با کم‌تریم امکانات و در ساده‌ترین شکل در نظر گرفت. از سکانس آغازین معروف فیلم تا عناوین پایانی، این تاثییر یک کتاب مرجع برای دانشجویان سینماست. به این علت A Touch Of Evil را در فهرست «باید ببینید» قرار دهید و از یک تاثییر هنری فیلم‌سازی لذت ببرید.

It’s a Wonderful Life


It’s a Wonderful Life
کارگردان فرانک کاپرا
بازیگران جیمز استوارت، فرانک کاپرا، دانا رید، کرلین گرایمز، ویرجینیا پتن، جیمی هاوکینز
سال انتشار کردن ۱۹۴۶
امتیاز IMDb ۸.۶

در این درام ماندگار و کلاسیک، فرشته‌ای از بهشت فرستاده می‌بشود تا به یک تاجر نومید پشتیبانی کند و به او نشان دهد که اگر هیچ زمان وجود نداشت، زندگی چطور می بود. این تاثییر سینمایی از آن دست آثاری است که شما را به فکر وا می‌دارد. این زیاد تر یک فیلم متفکرانه است تا یک فیلم صرف حوالی درس‌های دل‌انگیز چیزی همانند شب کریسمس. اگر فکر می‌کنید این فقط یک فیلم کریسمسی است، اصرار دارم که آن را چندین دفعه و چندین دفعه تماشا کنید، تا وقتی که مطلب درون آن را کامل فهمیدن کنید.

این فیلم مصداق بارز یک مبارزه بزرگ برای یافتن چیزی است که در زندگی واقعاً می‌خواهید انجام دهید. داستان این فیلم جرج بیلی (جیمز استیوارت) مرد مهربان و مردم‌دوستی را جستوجو می‌کند که بعد از ورشکست شدن تصمیم به خودکشی می‌گیرد؛ اما فرشته‌ای به نام کلارنس مأمور می‌بشود به روی زمین برود و زندگی او را نجات بدهد. این فیلم اثری ماندگار است که علتمی‌بشود برای روابط با یکدیگر قیمت قائل شویم. فیلم It’s A Wonderful Life که در فصل کریسمس می‌گذرد، واقعاً یک ساعت فوق العاده است که ما را با مطرح ساده و در عین حال فریبنده خود مورد الهام قرار می‌دهد.

Apocalypse Now


Apocalypse Now
کارگردان فرانسیس فورد کوپولا
بازیگران  مارلون براندو، مارتین شین، دنیس هاپر، لارنس فیشبورن
سال انتشار کردن ۱۹۷۹
امتیاز IMDb ۸.۴

این فیلم فرانسیس فورد کاپولا به تأثیرات روانی وحشتناک جنگ ویتنام می‌پردازد. هنگامی که گروهی از سربازان فهمید خواهد شد که یک سرهنگ در جنگل دیوانه شده است، کاپیتان ویلارد گروهی را رهبری می‌کند تا او را قبل از این که برای خود و دیگران خطرناک بشود، اشکار کرده و بکشند. «اینک آخرالزمان» رویکرد ستودنی به همه چیز دارد که تصویری صریح از وحشت‌های جنگ تشکیل می‌کند. باید دقت داشت که تصاویر توهم‌آمیز زیاد تر توانایی‌ای دلنشین‌تر را تشکیل می‌کنند. اینک آخرالزمان فیلم جالبی است، نه به این علت که انگارً یک فیلم ضد جنگ است، بلکه به این علت که سورئال است و سفری دلنشین به جنون را مشخص می کند.

ادامه مطلب
محمدرضا زندی، نماینده پاراتیروکمان ایران به فینال انتخابی پارالمپیک راه یافت

مارتین شین در اینجا بینشی از شخصیت خود به ما می‌دهد و ما بی معنی بودن کل موقعیت را می‌بینیم و تماشا می‌کنیم که چه مقدار راحت در موقعیت‌های خاص خود را گم می‌کنیم. ما سفر او و اتفاقات مختلفی که برای او و گروه کوچکی از سربازان در یک قایق گشتی در حال سفر به اعماق جنگل است را جستوجو می‌کنیم. در راه آنها، اتفاقات واقعا شگفت و غریبی رخ می‌دهد. در این مسیر رابرت دووال را نیز در نقش افسری کاملا دیوانه می‌بینیم که نقش اپیزودیک او تاثییر عمیقی بر فیلم می‌گذارد. بعد اگر سینما را دوست دارید تماشای این درام ماندگار را از دست ندهید.

Cast Away


Cast Away
کارگردان رابرت زمیکس
بازیگران تام هنکس، هلن هانت، لری وایت، نیک سیرسی، کریس نوت، پیتر وون برگ
سال انتشار کردن ۲۰۰۰
امتیاز IDMb ۷.۸

داستان این درام چیز شگفت و متغیری نیست؛ اما یک دنیا امید و معنی در آن وجود دارد. یکی از مدیران فدرال اکسپرس بعد از سقوط هواپیما در یک جزیره متروک، دچار تحول فیزیکی و عاطفی می‌بشود. من تقریباً سالی یک بار این فیلم را مرور می‌کنم و چیزهایی در رابطه آن اشکار می‌کنم که با هر تماشا آن را حتی بهتر می‌کند. داستان در سادگی زیاد خوب نوشته شده است و هلن هانت و هنکس شیمی شگفت انگیزی دارند. این یک داستان عاشقانه با جدایی و دلشکستگی است که کمتر فیلمی توانسته آن را به هم بپیوندد.

اگر وقتی حس ناراحتی کردید، این فیلم به شما چیزهای بسیاری برای زندگی کردن می‌دهد و شما را وادار می‌کند که به سر و سامان دادن به آشفتگی زندگی خود برگردید و حتی اگر به اندازه تام هنکس در فیلم بدبخت نباشید، بازهم ربط با این فیلم آسان است. داستان این تاثییر به علت جهانی بودن محض احساسات و مضامین جالبش مدام مورد بازدید است.

Vertigo


Vertigo
کارگردان آلفرد هیچکاک
بازیگران جیمز استوارت، کیم نواک، باربارا بل گدس، تام هلمور
سال انتشار کردن ۲۰۰۰
امتیاز IDMb ۷.۸

اگر با نام هیچکاک آشنا باشید، بعد با این تاثییر ماندگار نیز آشنایی اختصاصی دارید. از تعداد بسیاری جهات، «سرگیجه» به نحوه باورنکردنی جلوتر از زمان خود است و از تظاهر به یک مطرح شوق انگیز تعلیقی برای کشف قوت ذهن و چگونگی منفعت گیری از آن برای تحول ادراک ما از حقیقت منفعت گیری می‌کند. «سرگیجه» یکی از جاه‌طلبانه‌ترین فیلم‌های هیچکاک است که از نظر بافت موضوعی غنی، در اجرایش بسیار مبتکرانه است، و با قدرتی که می‌تواند زمان‌ها بعد از پخش تیتراژ با شما بماند، ذهن مخاطب را دچار خود می‌کند.

معمایی‌ترین، شوق‌انگیزترین و پیچیده‌ترین فیلم آلفرد هیچکاک به حدی در واکاوی شخصیت انسانی موفق ظاهر می‌بشود که برای فهمیدن همه آن‌چه نقل می‌کند باید چندین بار به تماشای آن نشسته و غرق در دیالوگ‌ها و خرده‌داستان‌ها شوید. نکات ظریف فیلم Vertigo پایانی ندارد اما منتقدان فکر می‌کنند این فیلم در حقیقت آینه‌ای سینمایی از شخصیت آلفرد هیچکاک است.

Lawrence of Arabia


Lawrence of Arabia
کارگردان دیوید لین
بازیگران الک گینس، آنتونی کوئین، جک هاوکینز، خوزه فرر
سال انتشار کردن ۱۹۶۲
امتیاز IDMb ۸.۳

«لورنس عربستان»؛ فردی وجود دارد که با این تاثییر آشنایی نداشته باشد؟! این فیلم کلاسیک مملو از تصاویر ماندگار است. برای مثال لارنس سوار بر شتر به‌اختصاصی یکی از تصاویر خاطره‌انگیز فیلم است. اما این حماسه فراگیر چیزهای بیشتری از زیبایی‌شناسی زرق و برق دار دارد. این یک پرتره بزرگ از منطقه‌ای است که در حال تحول عظیم است، و یک مرد در تقاطع چندین تاریخ. مقیاس این فیلم باورنکردنی است، و در جایی که فیلم‌های مدرن به CGI و نمود‌های اختصاصی تکیه می‌کنند، این فیلم هیچ‌یک از اینها را نداشت، تنها با تکیه بر انسان‌ها و حیوانات وبدل‌کاری‌ها کاری‌ها این این چنین اثری شکل گرفت.

به این علت، تنها می‌توان او گفت این یک جشن کاملا نفس‌گیر برای چشم است؛ اما چرا چون کار دوربین و کارگردان در این تاثییر جادویی است. همیشه برای من سوال است که تماشاگران سینما در سال ۱۹۶۲ زمان تماشای این فیلم چه فکری می‌کردند. هنگامی سخن بگویید از ساختن حماسه می‌بشود، دیوید لین استاد است و چه مدرکی بهتر از این شاهکار. «لارنس عربستان» اولین بار در سال ۱۹۶۲ به نمایش درآمد و بعد از گذشت تقریباً ۶۰ سال تا این مدت هم زیباست.

The Third Man


The Third Man
کارگردان کارول رید
بازیگران جوزف کاتن، آلیدا والی، اورسن ولز، ویلفرید هاید-وایت
سال انتشار کردن ۱۹۴۹
امتیاز IDMb ۸.۱

یک درام نوآر که در تاریخ سینما کم‌نظیر است. داستان فیلم بدین شرح است که نویسنده، هالی مارتینز برای دیدن دوست قدیمی خود، هری لایم، داخل وین می‌بشود. اما لایم مرده و به قتل رسیده است و به زودی مارتینز دچار تحقیقات قتل می‌بشود. مارتینز با شنیدن وجود مرد سوم مرموز که در زمان کشته شدن لایم در آن مکان وجود داشت، تلاش می‌کند آنچه را که اتفاق افتاده کشف کند.

به زودی، او حقایق غمگین کننده‌ای را در رابطه دوست قدیمی خود می‌آموزد. مرد سوم با منفعت گیری عالی از نور و سایه و تعداد بسیاری زوایای دوربین پویا که خیابان‌های پرپیچ و خم وین جنگ زده را پیروی می‌کند، یک درام معلق با کارگردانی استادانه و فشرده با اوج شوق انگیز است که مطمئناً شما را پای خودش میخکوب می‌کند. رویدادهای تاریک و فریبنده، در بالا و پایین خیابان‌های وین بعد از جنگ جهانی دوم، با برخی اجراهای برجسته و همیشه باورنکردنی در بعد عرصه‌ای از سایه‌ها، تحول دیدگاه‌ها و رفتارهای غیراخلاقی.

Rocky


Rocky
کارگردان جی جی آویلدسن
بازیگران سیلوستر استالونه، تالیا شایر، کارل ویترز، برت یانگ، تونی بارتون
سال انتشار کردن ۱۹۷۶
امتیاز IMDb ۸.۱

داستان راکی ​​بالبوآ، بوکسور آماتور، که زمان مبارزه برای گفتن سنگین وزن جهان را اشکار می‌کند، یک درام ورزشی ساده و معمولی نیست؛ اما چرا؟ چون داستان یک زندگی قابل لمس در سیاه‌ترین شکل امکان پذیر. یعنی دیدن نور امید در سیاهی کامل. «راکی» درمورد یک مرد است. این داستان مردی است که فراتر از همه انتظارات عادی است و از کاری که انجام می دهد نهایت منفعت گیری را می‌برد. سیلوستر استالونه راکی را با قلب و روح تجسم کرد و او را به یکی از درخشان ترین شخصیت‌های تاریخ سینما تبدیل کرد.

راکی اساساً یک درام است و شخصیت‌ها انسانی و واقع‌گرا می باشند، می‌توانیم با آنها همذات پنداری کنیم و احساساتشان را با آنها زنده کنیم. این دقیقاً قوت این فیلم است و چیزی که به اختصاصی اثرگذار است جزئیات ظریف کوچک است که برخی از آنها بداهه است و احتمالا به همین علت است که تا این حد اثرگذار بوده است. به ندرت می‌توانیم فیلم کاملی همانند این تاثییر را با شخصیت‌های مسحورکننده ببینیم که هر بار که آنها را روی پرده می‌بینیم ما را مسحور خود می‌کنند. در اینجا هیچ شروری وجود ندارد، فقط یک داستان در رابطه روح انسان و توانایی او برای تسلط بر همه مشکلات است. یک فیلم واقعا نشاط آور و قوی.

Rashomon


Rashomon
کارگردان آکیرا کوروساوا
بازیگران توشیرو میفونه، ماسایوکی موری، ماچیکو کیو، تاکاشی شیمورا
سال انتشار کردن ۱۹۵۰
امتیاز IMDb ۸.۲

«راشومون» چهار روایت گوناگون از یک داستان دلخراش را نقل می‌کند: دعوا به یک زن و قتل شوهر سامورایی‌اش. این داستان‌ها توسط یک قانون شکن بدنام که به نظر می‌رسد مظنون مهم است، زن قربانی، سامورایی مرده و هیزم شکنی که ادعا می‌کند ناظر آنچه اتفاق افتاده بوده است، نقل می‌بشود. به نظر می‌رسد که نقل هرکدام آنها با یکدیگر تناقض دارد، و فیلم به جستوجو اراعه جواب‌های قطعی نیست – در عوض، بینندگان را وادار می‌کند تا ذهنیت ابدی حقیقت را در نظر بگیرند.

این تکنیک داستان سرایی مبتکرانه و غنای موضوعی «راشومون» را به درام جذابی تبدیل می‌کند که ثابت می‌کند نحوه روایت داستان به اندازه خود داستان مهم است. این فیلم به طور گسترده‌ای به گفتن یکی از تأثیرگذارترین فیلم‌های تاریخ مورد احترام است، اما بر خلاف برخی فیلم های کلاسیک دیگر، فیلمی نیست که حس کنید قدیمی شده است. راه حلهای داستان سرایی انقلابی کوروساوا تا این مدت مؤثر و همتراز با سینمای امروز می باشند.

All About Eve


All About Eve
کارگردان جوزف ال. منکیه‌ویچ
بازیگران بت دیویس، آن بکستر، جرج سندرز، سلست هولم
سال انتشار کردن ۱۹۵۰
امتیاز IMDb ۸.۲

زندگی بازیگر زن مارگو چانینگ مجموعه‌ای از پیروزی‌ها، چه در زندگی خصوصی و چه در زندگی حرفه‌ای است، اما تا وقتی که او با طرفدار خود، اوا هرینگتون جاه طلب، آشنا می بشود. و این اغاز یک سراشیبی خاص برای این بازیگر در پشت صحنه برادوی است. یک داستان کلاسیک از جاه طلبی، شهرت و عشق محقق نشده. مارگو چانینگ (بت دیویس) یک ستاره بزرگ برادوی است. او موقعیت تثبیت شده و بدون تهدید، دوستان بسیاری و مردی دارد که او را دوست دارد. در همین حال، ایو (آن باکستر) زنی است که در سایه مارگو زندگی می‌کند. او که انگارً خوب و خجالتی است، در واقع در حال مطرح دسیسه‌ای برای رسیدن به اوج است. اما سرنوشت برایش سورپرایز فرد دیگر دارد.

اگر تا به حال فیلمی وجود داشته که با لیاقت گفتن «کلاسیک» به معنب خاص باشد، مطمئناً همین است. این فیلم یک مطالعه دلنشین در رابطه دستکاری، پرستش و میل است. این تاثییر بسیار هوشمندانه است، زیاد زیاد تر از آنچه در ابتدا فکر می‌کنید در بعد پرده داستان در جریان است، این یک داستان بسیار عمیق است.

Schindler’s List


Schindler's List
کارگردان استیون اسپیلبرگ
بازیگران لیام نیسون، بن کینگزلی، ریف فاینز، کارولین گودال
سال انتشار کردن ۱۹۹۳
امتیاز IMDb ۹

در اغاز جنگ جهانی دوم، اسکار شیندلر به کراکوف می‌رسد و یک کارخانه ظروف میناکاری را خریداری می‌کند که عمدتاً توسط کارگران یهودی در آن منفعت گیری می‌بشود. وقتی که نازی‌ها اغاز به کشتن یهودیان ساکن در آن مکان می‌کنند و بقیه افراد را به اردوگاه‌های کار اجباری می‌فرستند، نظر شیندلر تحول می‌کند. او دقت خود را به محافظت از کارگران خود معطوف می‌کند، در حالی که برای جلوگیری از دستگیری، جبهه‌ای از روابط را با نازی‌ها نگه داری می‌کند.

فیلم فهرست شیندلر اسپیلبرگ بر پایه یک داستان واقعی قابل دقت، یک فیلم دلخراش و در عین حال عمیقا انسانی درمورد سوسو زدن‌های امید است که در بین هراس وحشتناک یکی از تاریک ترین فصل‌های تاریخ بشر وجود داشت.

Citizen Kane


Citizen Kane
کارگردان اورسن ولز
بازیگران اورسن ولز، جوزف کاتن، دوروتی کومینگور، اورت اسلون
سال انتشار کردن ۱۹۴۱
امتیاز IMDb ۸.۳

«همشهری کین» با مرگ چارلز فاستر کین، اندوخته دار ثروتمند رسانه‌ای اغاز می‌بشود که قبل از آخر عمرش یک کلمه مرموز به زبان می آورد. جری تامپسون، خبرنگار که کنجکاو است بداند این کلمه چه معنایی می‌تواند داشته باشد، به جستوجو جواب است. همانطور که او با دوستان و همکاران کین مصاحبه می‌کند، فهمید می‌بشود که این شخصیت بزرگ‌تر از آنچه در روزنامه‌هایش گزارش شده می بود، عنصری پیچیده است.

فیلم کلاسیک و ماندگار «همشهری کین» که به نظر تعداد بسیاری بهترین فیلم ساخته شده در تاریخ سینما است، یک دستاورد برجسته در داستان سرایی است و رمز و راز آخرین کلمات مرد معمایی را تا آخر آن نگه داری می‌کند. اگر به سینمای درام و یقیناً سینما به معنی خاص و عالی علاقه دارید باید برای یک‌بار هم که شده این تاثییر سینمایی را تماشا کنید.

Casablanca


Casablanca
کارگردان مایکل کورتیز
بازیگران هامفری بوگارت، اینگرید برگمن، پل هنرید، کلود رینس
سال انتشار کردن ۱۹۴۲
امتیاز IMDb ۸.۵

یکی از فیلم‌های اساسی دوران طلایی هالیوود، «کازابلانکا» یک شاهکار خیره‌کننده، تلخ و شیرین و عاشقانه است که به حق به علت نقل قول‌های ماندگار، بازی‌های دیدنی و یکی از دلخراش‌ترین آخر‌های سینمایی در همه دوران‌ها شهرت دارد. یکی از مشهورترین فیلم‌های تاریخ که تعداد بسیاری آن را یک تاثییر همیشه ماندگار می‌دانند. داستان در جنگ جهانی دوم در کازابلانکا اتفاق می‌افتد. ریک بلین مالک کلوپ شبانه با عشق اسبق خود السا ملاقات می‌کند که معلوم می‌بشود او اکنون با ویکتور لازلو، یک فعال مقاومت در جنگ ازدواج کرده است.

در این بین برخی احساسات قدیمی مجدد زنده خواهد شد، و این اغاز یک معچون عاشقانه خاص است. اجراهای فراموش نشدنی همفری بوگارت و اینگرید برگمن و این چنین همه جزئیات تشکیل این تاثییر به ماندگار شدن این فیلم پشتیبانی اختصاصی کرده‌اند. به نظر من کازابلانکا معروف ترین ملودرام همه دوران است، یک فیلم، یک افسانه، یک تاثییر بی نقص که می‌توان صدها بار تماشایش کرد. باید قبول کرد کازابلانکا یکی از آن فیلم‌هایی است که هیچ زمان قدیمی نمی‌بشود.

۱۲Angry Men


12Angry Men
کارگردان سیدنی لومت
بازیگران هنری فوندا، لی جی. کاب، ای. جی. مارشال، مارتین بالسام
سال انتشار کردن ۱۹۵۷
امتیاز IMDb ۹

بعد از شنیدن سخنان پایانی دادگاه قتل یک جوان ۱۸ ساله متهم به قتل پدرش، ۱۲ مرد هیئت منصفه باید به اتفاق آرا رای بگیرند. اگر متهم مجرم شناخته بشود به اعدام محکوم می‌بشود. بعد با این چنین خطرات بالایی، درگیری به شدت در بین مردان درون اتاق تشکیل می‌بشود که امکان پذیر در یک روز خوب، شخصیت آنها در یک چالش سخت گیرکنند.

فیلم «دوازده مرد خشمگین» که توسط گروه بازیگران با استعدادی بسیار اجرا می‌بشود، انکارناپذیر یکی از بهترین درام‌های دادگاهی است که تا کنون ساخته شده، و اولین فیلم شوق‌انگیز کارگردان سیدنی لومت است. قابل دقت است که فیلم تقریباً به طور انحصاری در یک مکان تنظیم شده است، یک حس قابل لمس از تنش و کلاستروفوبیا در سراسر آن وجود دارد که تبدیل توانایی‌ای تاثیرگذار و فراموش نشدنی می‌بشود. بعد اگه یک درام سینمایی ماندگار دیگر دوست دارید، این تاثییر را نیز فراموش نکنید.

The Godfather


The Godfather
کارگردان فرانسیس فورد کوپولا
بازیگران مارلون براندو، آل پاچینو، جیمز کان، ریچارد اس. کاستلانو
سال انتشار کردن ۱۹۷۲
امتیاز IMDb ۹.۲

«پدرخوانده» روی رئیس خانواده جنایتکار کورلئونه، دون ویتو کورلئونه، و پسر او، مایکل تمرکز دارد. دون ویتو ماموریت دارد مایکل را با شبکه پیچیده فریب، خشونت و خیانت که زندگی او را تعریف می‌کند آشنا کند تا بتواند روزی کسب و کار خانوادگی را در دست بگیرد. «پدرخوانده» با انتخاب بازیگران عالی، فیلمنامه موثر، کارگردانی استادانه، موسیقی عالی، طراحی تشکیل خیره‌کننده و تدوین دقیق، شهرت خود را به گفتن یکی از بهترین فیلم‌های ساخته شده در تاریخ سینما پیدا کرده است.

پدرخوانده پرتره‌ای صادقانه، وحشیانه و تکان دهنده از یک خانواده سیسیلی است که به شدت در تلاش برای نگه داری نفوذ خود در آمریکای بعد از جنگ پر از فساد، فریب و خیانت می باشند. کاپولا سه گانه افسانه‌ای خود را با تعادلی استادانه اغاز می‌کند که هم زندگی خصوصی خانواده کورلئونه و هم معامله های تاریکی را که آنها دچار آن می باشند را مشخص می کند. این فیلم که بر پایه رمان پرفروش ماریو پوزو ساخته شده است، فیلمی عالی با بازی عالی آل پاچینو، جیمز کان و رابرت دووال است.

جمع بندی

بهترین فیلم های درام تاریخ سینما شامل آثاری می باشند که تعداد بسیاری از آن‌ها نامزد جوایز گوناگون سینمایی شدند و حتی بهترین جایزه های سینمایی سال را از آن خود کردند. نام های حاضر در این فهرست گاه به گفتن برترین اثار سینمایی تاریخ نیز شمرده می‌بشود. شما کدام یک از این آثار برتر درام را دیده اید و بهترین فیلم های درام که خودتان دیده‌اید چه فیلم های بودند؟حتما نظر خود را با ما در بین بگذارید.

بهترین فیلم های درام تاریخ سینما چه آثاری می باشند؟

فیلم هایی همانند کازابلانکا ، راکی، بر باد رفته، پدرخوانده، ویپلش، فارست گامپ ، داستان توکیو، محله چینی‌ها و شوی ترومن از بهترین فیلم های درام سینما محسوب خواهد شد

چه بازیگرانی در بهترین فیلم های درام تاریخ سینما بازی کردند؟

بازگیران بزرگی چون جک نیکلسون، مورگان فریمن، کلارگ گیبل، مارلون براندو، تام هنکس و جیم کری در بهترین فیلم های درام تاریخ سینما بازی کردند.



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها