خوش آمدید

پروژه *Q چیست؟ هوش مصنوعی محرمانه OpenAI که بشر را تهدید می‌کند

پروژه *Q چیست؟ هوش مصنوعی محرمانه OpenAI که بشر را تهدید می‌کند


هفته قبل در گزارشی به گسترش یک مدل هوش مصنوعی در OpenAI اشاره شده می بود که *Q (با تلفظ Q-Star) نام داشت و می‌تواند مسائل ریاضی را حل کند. با‌این‌حال چندین پژوهشگر OpenAI نگرانی خود نسبت به آن را ابراز کردند و حتی حرف های شد که یکی از دلایل اخراج «سم آلتمن»، مدیرعامل OpenAI گسترش این هوش مصنوعی تهدیدکننده بشر بوده است. اکنون برخی کارشناسان حوزه هوش مصنوعی نظر خود درمورد این مدل را اظهار کرده‌اند تا زیاد تر با هوش مصنوعی *Q آشنا شویم.

رویترز در گزارش خود حرف های می بود که این مدل علتایجاد یک طوفان در OpenAI شده است و چندین کارمند در نامه‌ای به هئیت مدیره این شرکت هشدار دادند که این پیشرفت تازه می‌تواند بشریت را تهدید کند. همانطور که گفتیم، این مدل می‌تواند مسائل ریاضی را حل کند اما کارشناسان هوش مصنوعی به اینسایدر اظهار کرده‌اند که *Q می‌تواند یک جهش بزرگ روبه‌جلو نسبت به مدل‌های جاری باشد.

ادامه مطلب
بادهای وحشتناک در اودیشا هند_تاشکن

توضیح کارشناسان درمورد هوش مصنوعی مرموز OpenAI

پروژه *Q چیست؟ هوش مصنوعی محرمانه OpenAI که بشر را تهدید می‌کند ۲۴

«چارلز هیگینز»، یکی از بنیانگذاران استارتاپ آموزش هوش مصنوعی Tromero درمورد *Q می‌گوید:

«اگر [هوش مصنوعی] توانایی استدلال منطقی در رابطه مفاهیم انتزاعی را داشته باشد که اکنون به‌طور جدی در این عرصه مشکل دارد، می‌تواند یک جهش زیاد بزرگ باشد.»

او در ادامه توضیح می‌دهد:

«ریاضیات در رابطه استدلال نمادین است، برای مثال می‌گوید: «اگر X بزرگ‌تر از Y و Y بزرگ‌تر از Z باشد، بعد X از Z بزرگ‌تر است.» مدل‌های زبانی از قدیم در این کار مشکل داشته‌اند، چون آن‌ها منطقاً استدلال نمی‌کنند و فقط دارای بینش مؤثر می باشند.»

1700964730 800 پروژه Q چیست؟ هوش مصنوعی محرمانه OpenAI که بشر را
پروژه *Q چیست؟ هوش مصنوعی محرمانه OpenAI که بشر را تهدید می‌کند ۲۵

«سوفیا کالانوفسکا»، یکی از بنیانگذاران شرکت Tromero نیز توضیح می‌دهد که بر پایه نام *Q می‌توان او گفت که این مدل دو تکنیک شناخته‌شده هوش مصنوعی، یعنی یادگیری Q و جستجوی *A را ترکیب می‌کند. به حرف های او، بر این مبنا، این مدل تازه می‌تواند تکنیک‌های یادگیری عمیق که به ChatGPT قوت خواهند داد را با قوانین برنامه‌ریزی‌شده توسط انسان ترکیب کند. در واقع این رویکرد می‌تواند مشکل توهم چت‌بات را رفع کند.

ادامه مطلب
کارنامه هلال احمر در زمان مدیریت کولیوند درخشان است_تاشکن

کالانوفسکا می‌گوید:

«فکر می‌کنم این مدل از نظر نمادین زیاد مهم است. و فکر نمی‌کنم از نظر علمی علتآخر یافتن دنیا بشود. علت این که مردم باور دارند *Q به AGI [هوش جامع مصنوعی] منتهی می‌بشود این است که مطابق شنیده‌ها، به‌نظر می‌رسد دو مغز را با یکدیگر ترکیب می‌کند و می‌تواند چیزهای خارج از برنامه‌ریزی را فهمیدن کند، در حالی که هم چنان می‌تواند درمورد حقایق استدلال کند.»

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

1700964730 732 پروژه Q چیست؟ هوش مصنوعی محرمانه OpenAI که بشر را
پروژه *Q چیست؟ هوش مصنوعی محرمانه OpenAI که بشر را تهدید می‌کند ۲۶

AGI یا همان هوش مصنوعی عمومی مقصد اولیه OpenAI بوده است. همانطور که در گزارش رویترز حرف های شده می بود، هرچند این واژه برای افراد گوناگون معانی متغیری دارد، اما OpenAI همیشه AGI را به این شکل تعریف کرده است: «سیستم‌های خودکاری که در زیاد تر ماموریت های دارای قیمت اقتصادی از انسان پیشی می‌گیرند.»

ادامه مطلب
پیشرفت تکنولوژی هزینه‌های هوش مصنوعی را افت می‌دهد

مشخصاً پروژه *Q تا این مدت در ابتدای راه گسترش خود قرار دارد، اما به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین پیشرفت در عرصه هوش مصنوعی خواهد می بود که از زمان GPT-4 دیده‌ایم.



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها