خوش آمدید

«فیک‌نیوزها» و راهکارهای مقابله با آن‌ها در برنامه "سینماگرام"/ ماجرای تهمت‌زنندگانی که فرصت دفاع به کسی نمی‌دهند

«فیک نیوزها» و راهکارهای مقابله با آن ها در برنامه “سینماگرام”/ ماجرای تهمت زنندگانی که زمان دفاع به فردی نمی دهند


به نقل از گروه فرهنگی ، هجدهمین تکه از برنامه سینماگرام به نوشته فیک‌نیوزها و جریان خبری غیراخلاقی در سینما تعلق یافت. این برنامه که شامگاه جمعه ۳ آذر از رادیو نمایش پخش شد، احسان هوشیاگر مدیرکل هنر و رسانه خبرگزاری فارس، امیرحسین مکاریانی منتقد و کارشناس سینما، احمدرضا معراجی دبیر فرهنگ و هنر خبرگزاری مقدار، علیرضا مرادی سردبیر فرهنگی و هنری خبرگزاری ایرنا با اجرا و سردبیری میثم کریمی مهمان این برنامه بودند.

در ابتدای این برنامه احمدرضا معراجی فرمود: برخی از این کانال‌ها و گردانندگانشان گویی به طور فصلی عمل می کنند و سپس از مدتی یک کانال تلگرامی دیگر راه می‌اندازند و نه تنها به مدیران و هنرمندان که به سینماگران هم دعوا می‌کنند. در قبل افراد مشخصی پشت این کار بودند اما امروز اصلا هویت آن ها معلوم نیست.

او گفت: یک روز در کانال‌های خود می‌گویند چرا فلان فرد با جشنواره‌ها قرارداد دارد. ما در رسانه به کلمه نقد «خاله زنکی» نداریم و تخریب در جریان رسمی رسانه جایی ندارد. اما امروز آن کانال‌ها فقط می خواهند به هر نحوی و از راه‌های چرک به خواسته خود برسند. مطالبی می‌نویسند که ما دلمان نمی‌خواهد حتی درمورد دشمنانمان بشنویم. به زندگی شخصی و حریم خصوصی افراد می‌پردازند که این اصلا در شان یک رسانه نیست.

او همین طور گفت: این سخن بگویید‌ها اصلا درخور سینما نیست. متاسفانه انقدر فعالیت‌شان زیاد شده‌است که سینماگران دچار ناامنی شده‌اند. کارشان با خصومت‌های شخصی همراه است و اگر این جریان ادامه دار باشد و جلویش را نگیریم، دیگر محیط امنی برای افرادی که می‌خواهند بی‌حاشیه به تخصص خود بپردازند، وجود نخواهد داشت.

ادامه مطلب
فعالیت ۵۰۰ متخصص طب ایرانی در سرزمین/ پرورش متخصص در ۹ دانشکده - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان_تاشکن
آخرین مطالب

احسان هوشیارگر نیز در ادامه فرمود: خوشحالم که این معضل در حال نقل شدن در سطحی کلان و از طریق برنامه «سینماگرام» است. این علتمی‌بشود این مشکل ابعاد رسانه‌ای گسترده تری بگیرد. به هر حال قوت امری شیرین است و در سال‌های تازه ناظر بوده‌ایم فیک‌نیوزها در همه حوزه‌های هنر فعال می باشند اما احتمالا تعدادشان به علت جذابیت‌های سینما در این عرصه زیاد تر است و باج خواهی‌شان نیز به تبع زیاد تر است.

هوشیاگر این چنین گفت: بعضی اوقات حتی مدیران هم برای نگه داری منافع و صندلی خود از این فیک‌نیوزها منفعت گیری می‌کنند. اخبار افترا و ناسالمی را به طور موثر و با سونیت انتشار می‌کنند تا حیثیت و سابقه حرفه‌ای افراد را زیر سوال ببرند. برای مثال من ۱۶ ماه در بنیاد سینمایی فارابی به گفتن مدیر روابط عمومی فعالیت داشتم و در طی این زمان چندین دفعه با صاحبان این فیک نیوزها روبه رو بودم که می‌انها گفتند انقدر به ما بده تا ما به کلمه فارابی را نزنیم و هنگامی به نتیجه نمی‌رسیدند، مطالب تحقیرآمیز انتشار می کردند. امکان پذیر بدانیم این کانال‌های فیک تلگرامی توسط چه افرادی اداره خواهد شد اما افرادی پشت پرده و در سایه می باشند که از این کانال‌ها به گفتن ابزار منفعت گیری می‌کنند.

ادامه مطلب
شوروی لونا-۱۶ را به ماه پرتاب کرد

کریمی نیز گفت: تکلیف این کانال‌ها اشکار است و هرکس زیاد تر باج بدهد او را می زنند. اما این مهم است که بدانیم از سوی چه افرادی راهبری خواهد شد.

امیرحسین مکاریانی نیز در ادامه این برنامه او گفت: متاسفانه رسانه‌های سینمایی دچار انحراف شده‌اند. تحول در شکل رسانه به واسطه پیشرفت تکنولوژی است که ما نیز آن‌ها را پذیرفته‌ایم اما بعضی اوقات این امکان از سویی صدمه‌هایی را هم به جستوجو دارد و ما در این برنامه درمورد وجه صدمه زننده رسانه سخن بگویید می‌کنیم. جریان رسمی رسانه باید مانع رشد قارچ‌گونه فیک نیوزها بشود. بخشی از این رشد فیک‌نیوزها تقصیر ما نیز هست. هنگامی اغاز به افترا پردازی و نفاق علیه نیروهای موثر رسانه می‌کنند یا اهالی سینما را می‌کوبند، بعضی اوقات خود اهالی رسانه و سینماگران این خبرهای جعلی را برای مدیران بالادستی می‌فرستند و به آن استناد می‌کنند.

او گفت: با انواع تهمت‌ها و القاب ناپسند کاربران بی‌هویت به توزیع این مطالب دروغین می پردازند. شخص مورد تهمت قرار گرفته نیز نه امکان توضیح و دفاع از خود را دارد و نه هیچ نهاد و شخصی نیز مسئولیت این مطالب افترا را نمی‌پذیرد. هنگامی ما مطالب این کانال‌ها را برای مدیران و همدیگر می فرستیم نیز به نوعی در حال اعتبار بخشی به فیک نیوزها هستیم.

ادامه مطلب
نمایندگان ایران در پاراوزنه‌برداری امارات ۱۱ مدال رنگارنگ‌ کسب کردند

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

معراجی در ادامه او گفت: در رسانه ما نقد به اشخاص نداریم نقد به سیستم داریم تا به دنبالش نقدهایی که صورت می گیرد سیستم به جریان درست خود بازگردد. در کانال ها‌ جعلی تلگرامی باج خواهی به کمترین قیمت‌ها صورت می‌گیرد. من و احسان هوشیاگر شش ماه در فارابی همکاری داشتیم و از این دست مسائل زیاد داشتیم و با مبلغ یک تا دو میلیون تومان در ماه می شد یک کانال را برای مدتی ساکت کرد. برای مثال دوستانی بودند که فیلمنامه داشتند و به فارابی یا دیگر نهادها می‌آوردند و اگر با آن ها برای ساخت اثرشان موافقت می شد اغاز به تعریف و تملق از مدیر می کردند اما همین افراد اگر جواب منفی بگیرند، توهین و ناسزا اغاز می بشود. کانال های تلگرامی فیک معضلی برای سینما شده اند. به بدترین شکل ممکن از آن‌ها سواستفاده می بشود و بزرگترین مشکل این است که هیچ مدیری به آن‌ها رسیدگی نمی‌کند. من می‌دانم که حتی اخبار این کانال‌ها حتی دست وزیر هم می‌رسد اما هنگامی به وزیر و حتی معاونانش توهین می‌بشود هیچ شکایتی صورت نمی‌گیرد در حالی که قبلا بوده‌اند افرادی که از این کانال‌ها شکایت کرده‌اند و آن ها را محکوم هم کرده‌اند. جریان رسانه‌های رسمی امروز از افرادی که در این کانال ها مورد تهمت و تهمت قرار می گیرند، حمایتمی‌کند.

ادامه مطلب
KMC E50A توسط کرمان موتور داخل ناوگان تاکسیرانی تهران شد

کریمی گفت: احتمالا بشود با ۵ میلیون تومان کل این کانال‌های تلگرامی را خرید اما تکلیف آن گروه که می‌خواهند حرفه ای عمل کنند و نمی‌خواهند باج بدهند، چیست. برای مثال یکی از این اسامی که در کانال ها مطالب جعلی را توزیع می کند به نظر می رسد یک بات تلگرامی است.

هوشیارگر نیز در ادامه او گفت: برای افراد در  سایه انگار فرقی ندارد چه افرادی را مورد تهمت قرار می دهند فقط می خواهند به خواسته خود برسند. در کانال‌های بدون شناسنامه و بی هویت مطالب جعلی را انتشار می‌کنند تا به نقطه مقصد خود برسند و هنگامی این خبر به دست عالی ترین مقام و مدیر بالادستی از نظرشان برسد، انگار هدفشان محقق شده است.

در ادامه این تکه از سینماگرام سرگرد جواد مختار رضایی نماینده پلیس فتا روی خط آمد و او گفت: نشر اکاذیب چه از طریق نهادهای حقوقی یا اشخاص حقیقی تنها از طریق ثبت شکایت قابل پیگیری است. باید این موارد مستندسازی و از طریق نهادهای قضایی ابتدا در دادسراها بازدید بشود و هنگامی از سوی مقام قضایی جرم شناخته شد به پلیس فتا نیز ارجاع داده خواهد شد.

او گفت: نظر من این است که شما اغاز کننده این عمل باشید تا ما ماموریت خود را در روبه رو شما هنرمندان انجام دهیم. بهترین عمل ثبت شکایت از طریق دفاتر قضایی است. این جنس عمل های در بالا بردن سواد رسانه ای و سواد منفعت گیری از فضای مجازی برای مسئولان و مردم هم موثر است.انتشار کردن یک بیانیه می تواند به نوعی این سواد رسانه ای و مقابله با نشر اکاذیب در این کانال ها را به جستوجو داشته باشد. هر کلمه از آن نوشته جعلی انتشار شده از سوی مقام قضایی می تواند پیگیری بشود و ما به گفتن پلیس صد در صد این موارد را پیگیری می کنیم.

ادامه مطلب
افت ۳۰ درصدی مقدار عبور کشتی‌های تجاری و باری از دریای سرخ

کریمی مجری برنامه نیز از سرگرد مختاررضایی خواست تا پیگیر مطالبات اهالی رسانه برای مقابله با فیک نیوزها باشد و مقرر شد تا اهالی رسانه در بیانیه ای مجزا خواستار برخورد با افرادی باشند که بدون هویت به نشر اخبار جعلی یا مطالبی در راستای تخریب اشخاص و دعوا به حریم خصوصی آن ها می‌پردازند.

علیرضا مرادی از خبرگزاری ایرنا نیز در ادامه روی خط آمد و او گفت: این جریان متاسفانه مسایل حاشیه‌ای را جانشین موضوعات مهم می‌کنند. نمی‌توانیم بگوییم فیک نیوزها مهم نیستند چون دارند به جریان خبری رسمی حاشیه تشکیل می‌کنند.

 

کریمی نیز خاطر نشان کرد: اگرچه این جنس عمل های همیشه بوده است در دوران برخی مدیریت ها زیاد تر ناظر فعالیت این کانال های تلگرامی جعلی هستیم. ما واقعا از مدیران ارشد سازمان سینمایی می‌خواهیم که این نوشته را پیگیری کنند. انشالله سپس از انتشار کردن بیانیه اهالی رسانه این انتظار می‌رود که مدیران سینما پای کار همراه شوند و در حمایتاز مقابله با این افراد باشند.

برنامه رادیویی سینماگرام جمعه شب‌ها از ساعت ۲۱ تا ۲۳ از رادیونمایش به طور زنده پخش می‌بشود.

انتهای مطلب/



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها