خوش آمدید

خواب دستگاه‌های رادیولوژی درمناطق محروم/نیروی انسانی متخصص کم است - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خواب دستگاه‌های رادیولوژی درمناطق محروم/نیروی انسانی متخصص کم است – تاشکن

به نقل از خبرنگار مهر، عدل در سلامت به مفهوم واقعی آن، یعنی این که آحاد گوناگون جامعه در هر نقطه‌ای از سرزمین، امکان منفعت گیری از خدمات پزشکی و درمانی را بدون سختی؛ داشته باشند. این در حالی است که زیاد از بیماران از شهرستان‌ها و روستاها برای منفعت گیری از خدمات تخصصی به کلانشهرها سفر می‌کنند.

احتمالا یکی از دلایل سفرهای درمانی از شهرستان‌ها به کلانشهرها، عدم دسترسی به نیروی انسانی متخصص در رشته‌های گوناگون پزشکی باشد. به طور مثال، می‌توان به افتمتخصص رادیولوژی، پاتولوژی و…، اشاره کرد که بیماران ناچار خواهد شد؛ صدها کیلومتر سفر کنند تا به مرکز درمانی برسند که این قبیل متخصصین را داشته باشد.

اردیبهشت ۱۴۰۲ می بود که ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت، در کنگره انجمن رادیولوژی ایران، گفتن داشته می بود که در تعداد بسیاری از بیمارستان‌های شهرهای کوچک و بزرگ افترادیولوژیست داریم و باید برای جبران آن، برنامه‌ریزی اساسی صورت گیرد.

ادامه مطلب
افزایش ۸.۵ میلیون تنی ظرفیت پتروشیمی و تکمیل زنجیره قیمت در دولت سیزدهم

این مشکل در حالی از سوی یک مقام ارشد وزارت بهداشت نقل می‌بشود که در سال جاری، ناظر توزیع دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی اعم از MRI، سی تی اسکن و…، در مناطق محروم بوده ایم.

خرداد ۱۴۰۲ و در سفر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، به استان آذربایجان شرقی، او گفت: سیاست دولت گسترش زیرساخت‌های بهداشت و درمان در مناطق محروم است، از این رو تلاش می‌کنیم تا تجهیزات پیشرفته پزشکی را به مناطق محروم برسانیم.

در همان سفر، دستگاه سی تی اسکن بیمارستان هشترود به گفتن یکی از دستگاه‌های پیشرفته و قابل ارتقا با هزینه‌ای بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان افتتاح شد.

ادامه مطلب
کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا به‌زودی رای بازی سپاهان

شهریور ۱۴۰۲، سیدحسین صفوی رئیس هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، از تجهیز مراکز درمانی به دستگاه‌های تصویربرداری در مناطق محروم از جمله بیمارستان شهدای قلعه گنج جیرفت، بیمارستان شهدای فاروج خراسان شمالی، بیمارستان دهدشت کهگیلویه و بویراحمد و…، خبر داده می بود.

تجهیز مراکز تصویربرداری با سی تی اسکن در بیمارستان خدابنده زنجان، بیمارستان سیدالشهدای فارسان شهرکرد، بیمارستان امیرالمومنین گناوه و این چنین تجهیز مراکز تصویربرداری سرطان زاهدان به دستگاه‌های سی تی اسکن، شتابدهنده، سی تی سیمولاتور و پت سی تی از دیگر عمل های هیأت امنای صرفه جویی ارزی در مناطق محروم بوده است.

این قبیل عمل های وزارت بهداشت در توزیع تجهیزات تصویربرداری پزشکی در مناطق محروم، احتمالا توانسته باشد تا حدودی از ماموریت های و تکالیف وزارت بهداشت در او گفت و گو عدل در سلامت را رقم بزند؛ اما مسئله مهم، امکان منفعت گیری از این خدمات است که بعضاً به علت نبوده است نیروی انسانی متخصص، از کار باز می‌همانند و مردم و بیماران این مناطق، راهی کلانشهرها خواهد شد.

ادامه مطلب
احتکار هایما توسط ایران‌خودرو، تأیید تعزیرات و تکذیب ایران‌خودرو

عبدالرسول صداقت عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی و دبیر انجمن رادیولوژی ایران، او گفت: در یک سیستم برنامه ریزی شده و صحیح، منفعت گیری از تکنولوژی و فناوری باید همراه با فراهم نیروی انسانی متخصص باشد. متأسفانه در تعداد بسیاری از مراکز درمانی دولتی و حتی برخی مراکز دانشگاهی، تکنولوژی‌های روز دنیا با خرید دستگاه‌های پیشرفته در اختیار قرار گرفته است اما مشابه با آن نتوانسته‌اند نیروی انسانی کارآمد را برای منفعت گیری از این دستگاه‌ها جذب کنند.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

وی با اصرار بر این نوشته که هیچ عمل تصویربرداری نباید بدون تشخیص متخصص رادیولوژی انجام بشود و متخصص رادیولوژی باید تشخیص خود بر پایه تصاویر انجام شده را به پزشک معالج اراعه دهد تا ایشان درمان را اراعه دهد، تصریح کرد: می‌بینیم در استانی که نزدیک به سه میلیون نفر جمعیت دارد و دستگاه‌های متعدد تشخیصی از جمله سی تی اسکن و MRI دارد، در نهایت حداکثر دو رادیولوژیست آن هم به طور پاره زمان و زیاد محدود در قسمت دولتی فعالیت دارند و این گونه امکان پذیر بیماران روزها و هفته‌ها در انتظار دریافت گزارش عمل های رادیولوژی بمانند.

ادامه مطلب
بسته خبری صداوسیما| مشاور معاون سیما در امور بانوان منصوب شد/ جایزه ABU به معاونت فناوری رسید

در واقع، عدم توازن در توزیع دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی و نیروی انسانی متخصص، علتمی‌بشود که هم چنان ناظر سفرهای درمانی از شهرستان‌ها به کلانشهرها و مراکز استان‌ها باشیم.



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها