خوش آمدید

بهترین فیلم های جنگی در مورد اسنایپرها

بهترین فیلم های تاریخ سینما در رابطه تک تیراندازها


وقتی که در آرشیو اکثر صنایع بزرگ سینمایی جهان جستجو می کنید، علاقمندان به فیلم های جنگی، فیلم های اندکی با داستان هایی تماماً در رابطه تک تیراندازها یا همان اسنایپرها اشکار خواهند کرد. این نوشته قابل فهمیدن است چون هرج و مرج زیاد تر به معنی سرگرم کنندگی زیاد تر است، با این حال تک تیراندازها زیاد تر خود را در فاصله ای زیاد دور از مکانی که کشتار و نبرد مهم رخ می دهد می یابند. کار مهم تک تیراندازان نظامی، شناسایی است و بعد از آن ردیابی و در نهایت ترور شخصیت های کلیدی دشمن که به گمان زیادً مشکلاتی را برای نیروهای زمینی، هوایی و دریایی خودی تشکیل می کنند.

بهترین فیلم های تاریخ سینما در رابطه تک تیراندازها ۷۰

به علت همین اقتضائات، تک تیراندازها در اکثر فیلم های جنگی فقط در چند صحنه ظاهر می شوند، اما در طول سال ها، چند کارگردان موفق به خلق داستان های طویل و جذابی در رابطه آن ها شده اند. برخی از آن ها از نوع زندگینامه ای می باشند در حالی که برخی دیگر کاملاً تخیلی می باشند، فیلم هایی در رابطه تک تیراندازان که به فیلمنامه نویسان اجازه می دهند تا به قهرمانان مسئولیت بیشتری نسبت به آنچه در یک سناریوی جنگی واقعی اراعه می بشود، بدهند. در ادامه این نوشته تصمیم داریم شما را با ۱۰ مورد از بهترین فیلم های جنگی تاریخ سینما در رابطه اسنایپرها یا همان تک تیراندازها آشنا کنیم.

بهترین فیلم های جنگی در مورد اسنایپرها
بهترین فیلم های تاریخ سینما در رابطه تک تیراندازها ۷۱

۱۰- The Wall (2017)

سربازان ایالات متحده و متحدانش در طول جنگ عراق با انواع تهدیدها روبه رو شدند. یکی از آن ها جوبا می بود، تک تیرانداز ناشناسی از شبه نظامیان اسلامگرا در عراق می بود که بعد از فیلمبرداری از تعداد بسیاری از شکارهای خود به یک قهرمان محلی مشهور در این سرزمین تبدیل شد. در فیلم دیوار، کارگردان داگ لیمن (که برای فیلم های لبه فردا و سه گانه بورن شناخته می بشود) جوبا را در عملیات نشان می دهد و هیچ کدام از رویدادهای فیلم برای تماشای افراد نازک دل مناسب نیستند. کل فیلم حول دو سرباز آمریکایی (با بازی جان سینا و آرون تیلور جانسون) می چرخد که پشت یک دیوار فرو ریخته نهان شده و همه تلاش خود را می کنند تا توسط این تک تیرانداز بدنام کشته نشوند.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
فرانسه و ایتالیا با همکاری یکدیگر روی ماه اقامتگاه می‌سازند

به علت ماهیت مرموز و گریزان دشمن، حس و حال مرگ در فیلم دیوار مدام در اوج باقی می ماند. جوبا تقریباً همانند به یک روح فراری، دائماً از نقاط متفاوت به سمت آن ها شلیک می کند و این دو سرباز شرایط سختی برای شناسایی مکان دقیق کمین کردن این تک تیرانداز خبره دارند. این فیلم یکی از فیلم هایی است که در آن شخصیت شرور پیروز می بشود و جوبا آنقدر خوب و کارکشته است که برای شنیدن برنامه های این دو سرباز آمریکایی، به شبکه بی سیم آمریکایی ها گوش می دهد. فیلم آخر خوشی وجود ندارد اما به همان اندازه که نتیجه غم انگیز است، تازه هم هست چون رویه پیروزی و برتری ارتش آمریکا را که همیشه در طول نبردها پیروز نشان داده می بشود، نادیده می گیرد.

بهترین فیلم های جنگی در مورد اسنایپرها
بهترین فیلم های تاریخ سینما در رابطه تک تیراندازها ۷۲

۹- Snipers (2022)

اسنایپرها یا تک تیراندازها که قطعاً یکی از بهترین فیلم های مربوط به جنگ کره است، داستان تک تیراندازی چینی به نام ژانگ تائوفنگ را روایت می کند که برای کشتن ۲۱۴ سرباز آمریکایی با تفنگ تک تیراندازی قدیمی موسین – ناگانت خود در طول جنگ کره شناخته می بشود. او همه این شکارها را در کمتر از یک ماه انجام داد و مسئله قابل دقت در رابطه دستاورد او این است که سلاح قدیمی اش دوربین داخلی نداشت. از دیگر شخصیت های فرعی در این فیلم می توان به سربازان دسته پنجم، گروهان هشتم ارتش چین اشاره کرد.

عامل خوف و وحشت فیلم بیشترین تاثییر را در جذابیت و تنش داستان دارد. در تئوری به نظر می رسد که انجام همه این کشتارها توسط یک نفر با یک سلاح زیاد قدیمی و نه چندان قوی غیرممکن است، به این علت پیروزی های ژانگ مخاطبان را هم گیج و هم شگفت زده می کند. مسلماً قوت تک تیراندازی بی بدیل ژانگ علتمی بشود که نیروهای آمریکایی زیاد ضعیف تر از او به نظر برسند، اما کارهای او زیاد الهام قسمت می باشند. هنگامی ماجراهای فیلم اغاز می شوند، او در کار او چندان خوب نیست. برای رسیدن به کمال، تلاش، سخت کوشی و انعطاف پذیری بسیاری ملزوم است که ژانگ همه آن ها را به جان می خرد و در نهایت به یک اسنایپر بی همانند تبدیل می بشود.

بهترین فیلم های جنگی در مورد اسنایپرها
بهترین فیلم های تاریخ سینما در رابطه تک تیراندازها ۷۳

۸- Enemy at the Gates (2001)

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

بر پایه رمان غیرداستانی دشمن پشت دروازه ها: نبرد استالینگراد (Enemy at the Gates: The Battle for Stalingrad)، فیلم دشمن پشت دروازه ها ماجراهای واسیلی زایتسف، تک تیرانداز جوان روسی را در زمان دعوا هیتلر به خاک شوروی در جنگ جهانی دوم روایت می کند. واسیلی به لطف داستان های پروپاگاندایی که او را مرگبارتر از آنچه هست نشان می دهند، به یک چهره افسانه ای تبدیل می بشود. زندگی او وقتی پیچیده تر می بشود که او و یک مامور مخفی زیرک استالین عاشق یک سرباز زن می شوند. علاوه بر این، آلمانی ها نیز تک تیرانداز فوق ستاره خود، سرگرد کونیگ (اد هریس) را برای مقابله با او به استالینگراد می آورند.

ادامه مطلب
پرسپولیس برای بازی با آلومینیوم راهی اراک شد_تاشکن

تیراندازی های شوق انگیز اسنایپر در روبه رو اسنایپری تعداد بسیاری بین واسیلی و کونیگ در خرابه های شهر استالینگراد روسیه رخ می دهد. هر دو مرد برای ضربه زدن به یکدیگر سختی های بسیاری دارند، چون هر دو به اندازه تیراندازی خوبشان، در جاخالی دادن به گلوله های فرد دیگر نیز خوب می باشند. گمان پیروزی مقداری به سمت تک تیرانداز آلمانی متمایل می بشود چون اسنایپر روسی فقط توانایی دارد اما از مطمعن به نفس کافی برخوردار نیست. تک تیرانداز جوان روسی در همه طول این بازی موش و گربه دچار رنج می بشود و با هر بار فرار خوش شانسانه از مرگ، شجاع تر می بشود که اجازه می دهد دوئل نهایی بین دو اسنایپر شوق انگیزتر باشد.

بهترین فیلم های جنگی در مورد اسنایپرها
بهترین فیلم های تاریخ سینما در رابطه تک تیراندازها ۷۴

۷- American Sniper (2014)

تک تیرانداز آمریکایی ساخته کلینت ایستوود نه تنها یک داستان فوق العاده در رابطه یک تک تیرانداز است بلکه یکی از مهم ترین و بهترین فیلم های جنگی زندگینامه ای نیز هست. شخصیت مهم فیلم، کریس کایل (بردلی کوپر) عضو نیروی تفنگدار اختصاصی دریایی است که در جریان ۴ دوره ماموریتی در عراق موفق به کشتن ۲۵۵ جنگجوی دشمن شد. این اعداد او را به مرگبارترین تک تیرانداز تاریخ آمریکا تبدیل کرد و شبه نظامیان عراقی آنقدر از او وحشت داشتند که به او لقب “شیطان رمادی” دادند. اما سپس از آخر خدمتش در عراق، کایل توسط یک قدیمی سرباز خودی که از اختلال استرس بعد از حادثه رنج می برد، کشته شد.

تک تیرانداز آمریکایی تصمیم ندارد داستانی متعادل را روایت کند. به شخصیت های منفی داستان صدایی داده نمی بشود. این فیلم تنها جشن گرفتن و تکریم دستاوردهای یک قهرمان آمریکایی است، اما به جای این که فیلم را ضعیف کند، این چنین رویکردی آن را دقیق تر و درکش را آسان تر می کند.

علاوه بر این، تروما در اینجا بهتر از دیگر داستان های نظامی مورد بازدید قرار می گیرد. هنگامی کایل در خانه به باربکیو خانه نگاه می کند، تنها چیزی که می بیند وحشت جنگ در عراق است. بعضی اوقات اوقات شکایت ها و گله های های همسرش را حتی نمی شنود. با این حال، او هم چنان میهن پرست است و به میدان جنگ باز می گردد. به حرف های خودش، او “سگی است که از گوسفندان در برابر گرگ ها محافظت می کند”.

ادامه مطلب
کشتی قدیمی حامل مشعل سی‌وسومین دوره بازی‌های المپیک به فرانسه شد_تاشکن
بهترین فیلم های جنگی در مورد اسنایپرها
بهترین فیلم های تاریخ سینما در رابطه تک تیراندازها ۷۵

۶- Hyena Road (2015)

در فیلم جاده کفتار یا هاینا رود، کارگردان پل گراس نگاهی نادر به ازمایش ها جنگی نیروهای مسلح کانادا را برای مخاطب فراهم می سازد. یک تیم تک تیرانداز کانادایی بعد از کشتن یکی از اعضای طالبان که در حال کار گذاشتن یک وسیله انفجاری دست ساز می بود، فهمید می بشود که مورد تعقیب و مقصد شبه نظامیان دشمن قرار گرفته اند. آن ها در خانه یکی از بزرگان روستا پناه می گیرند و او به جای تسلیم کردنشان به طالبان، نظر پشتیبانی به آن ها را می دهد.

این فیلم سرشار از ارجاعات فرهنگ عامه است.در یک صحنه، شخصیت ها حتی در رابطه تاکتیک های رهبران نظامی مشهوری همانند اسکندر کبیر و ناپلئون بناپارت او گفت و گو می کنند، در حالی که تلاش می کنند بفهمند چطور بر دشمن تسلط کنند. علاوه بر این، برخی از استراتژی های کم تر شناخته شده ای که در این عرصه به کار گرفته می شوند را به مخاطبان آموزش می دهد. یکی از آن ها ساخت جاده های موقت توسط سربازان در مناطقی است که مشکلات ناوبری وجود دارد. این جاده ها طبق معمولً توسط تک تیراندازها نگهبانی داده می شوند.

بهترین فیلم های جنگی در مورد اسنایپرها
بهترین فیلم های تاریخ سینما در رابطه تک تیراندازها ۷۶

۵- Jarhead (2005)

جارهد یک پیشنهاد عالی برای علاقمندان به فیلم های جنگی است که در جستجوی فیلم هایی درمورد جنگ خلیج فارس می باشند. در این فیلم آنتونی “سووف” سووفورد (جیک جیلنهال) به ارتش می پیوندد با این امید که اکشن بسیاری را در میدان نبرد توانایی کند. او تک تیرانداز شده و برای اولین ماموریتش به خلیج فارس فرستاده می بشود، اما در کمال شگفتی، فرصتی برای شلیک سلاحش اشکار نمی کند. همه چیز در طول ماموریت او نسبتاً آرام باقی می ماند و همه ماموریت هایی که او دریافت می کند از نوع شناسایی می باشند.

برای جلوگیری از کسالت، کارگردانان فیلم های نظامی طبق معمولً تلاش می کنند تا جایی که امکان پذیر اکشن را داخل داستان کنند. در رابطه سم مندز، او رویکرد واقع گرایانه ای را انتخاب می کند و نشان می دهد که زیاد تر تهدیدها از طریق حملات هوایی و نبرد نزدیک از بین بردن می شوند، نه شلیک های تک تیراندازی از فاصله دور. به این علت قسمت عمده ای از جذابیت های فیلم ریشه در شوخی دارد. سووف و همرزمانش در رابطه انواع موضوعات دلنشین با هم او گفت و گو می کنند، از سیاست گرفته تا این که آیا همسرانشان با “جودی” های ترسناک (مردانی که همسران نظامیان را در خانه فریب می دهند) به آن ها خیانت خواهند کرد یا خیر.

ادامه مطلب
بسته خبری صداوسیما|فصل تازه «رحیل» از شنبه اغاز می بشود / انتصاب تازه در تلویزیون
بهترین فیلم های جنگی در مورد اسنایپرها
بهترین فیلم های تاریخ سینما در رابطه تک تیراندازها ۷۷

۴- Battle for Sevastopol (2015)

نبرد برای سواستوپول فیلمی زندگینامه ای درمورد لیودمیلا پاولیچنکو، تک تیرانداز ارتش سرخ شوروی است که ۳۰۹ سرباز آلمانی را در طول تهاجم به روسیه در جنگ جهانی دوم از بین برد. در ابتدا، پاولیچنکو دانشجوی کالج می بود که علاقه ای به شرکت در جنگ نداشت، اما بعد از این که یک استخدام کننده نظامی فهمید توانایی های او در رشته تیراندازی شد، با او تماس گرفته و او را قانع کرد که به ارتش بپیوندد.

تماشاگران به توانایی قهرمان داستان در تمرکز کردن، علی رغم این که ناچار است در زندگی شخصی خود با معضلات تعداد بسیاری دست و پنجه نرم کند، جذب خواهند شد. اولین مردی که لیودمیلا عاشقش می بشود می میرد و نامزد بهترین دوستش هم همین طور. پاولیچنکو این چنین رویای مادر شدن را در سر می پروراند و بعضی اوقات هنگامی در میدان نبرد است، این افکار حواس او را پرت می کنند، اما او زیاد سریع یاد می گیرد که همه چیز را از هم جدا کند. از همه مهم تر، نبرد برای سواستوپول دارای یک تم فمینیستی است که تصمیم دارد به همه یادآوری کند که زنان همیشه می توانند در کارهایی که به طور سنتی مردانه در نظر گرفته شده اند، موفق باشند.

بهترین فیلم های جنگی در مورد اسنایپرها
بهترین فیلم های تاریخ سینما در رابطه تک تیراندازها ۷۸

۳- Shooter (2007)

فیلم تیرانداز یا تک تیرانداز ساخته آنتوان فوکوا اقتباسی از رمان Point of Impact تاثییر استفن هانتر در سال ۱۹۹۳ است. وقایع با بازنشسته شدن باب لی سواگر تک تیرانداز شناسایی نیروهای اختصاصی (مارک والبرگ) بعد از ناموفق بودن ماموریتی در اتیوپی اغاز می بشود. به زودی، او در توطئه ای برای ترور رئیس جمهور دچار می بشود. سواگر که فکر می کند تصمیم دارد جلوی این کار را بگیرد، به شدت فهمید می بشود که برایش پاپوش دوخته اند و اکنون به گفتن عامل ترور تحت تعقیب است.

تک تیرانداز از آن دسته فیلم هایی است که تنها برای اکشن بودنش از آن لذت خواهید برد و مقدار بسیاری از این اکشن در داستان وجود دارد، اما در عین حال با محکوم کردن عدم سپاس و ستایش از پرسنل نظامی، مخاطب را تحت تاثییر قرار می دهد. بعد از ناموفق بودن ماموریت سواگر، او نه تنها به حال خود رها می بشود، بلکه بعد از آن ناچار می بشود به تنهایی در غار زندگی کند. خوشبختانه سواگر فردی نیست که دلش برای خودش بسوزد. او نه از فردی می ترسد و نه از آن دسته آدم هایی است که برای جنایتی که مرتکب نشده، تسلیم می کند، به این علت زندگی نسبتاً پرحادثه ای بعد از جنگ خواهد داشت.

ادامه مطلب
زمان پخش سریال «رخنه» اشکار شد + فیلم_تاشکن
بهترین فیلم های جنگی در مورد اسنایپرها
بهترین فیلم های تاریخ سینما در رابطه تک تیراندازها ۷۹

۲- Shot Through the Heart (1998)

فیلم شلیک به وسط قلب ساخته دیوید اتوود محصول مشترک بی بی سی و HBO است. این فیلم بر پایه مقاله ای از جان فالک برای مجله Details ساخته شده، و محاصره سارایوو را در طول جنگ بوسنی به شکلی دراماتیزه شده به عکس می کشد. داستان فیلم از دید دو دوست صمیمی روایت می بشود که در نهایت به گفتن تک تیرانداز در جبهه های ناموافق جنگ خدمت می کنند.

Shot Through the Heart یک فیلم سرراست و رضایت قسمت است چون همه شخصیت های غیر الزامی را کنار گذاشته و درگیری را به یک جنگ دو نفره محدود می کند. از آنجایی که این دو مرد سال ها با هم دوست بوده اند، هر زمان که ناچار به تصمیم گیری در رابطه نحوه دعوا به دشمن می شوند، احساسات داخل بازی می شوند. به این علت عنصر انسانی در اینجا قوی تر از دیگر فیلم های جنگی بازدید می بشود. در نهایت، آن ها ناچار می شوند دوستی خود را کنار بگذارند و با یکدیگر رو در رو شوند.

بهترین فیلم های جنگی در مورد اسنایپرها
بهترین فیلم های تاریخ سینما در رابطه تک تیراندازها ۸۰

۱- Sniper (1993)

در اسنایپر، تک تیراندازی به نام توماس بکت (تام برنگر) به ماموریت کشتن یک رهبر شورشی در پاناما فرستاده می بشود. همرزم او کشته می بشود، به این علت به شدت یک جانشین برای او فرستاده می بشود، اما تک تیرانداز تازه زیاد غیرمنطقی و خودخواه ظاهر می بشود. به این علت این دو مرد هم چنان در تلاش برای یافتن راهی برای انجام ماموریت خود در بازه وقتی تعیین شده می باشند در حالی که با هم سازگاری ندارند.

اسناپیر در دسته فیلم هایی قرار می گیرد که از لذت بردن آن از حس شرمساری می کنید در حالی که سکانس های اکشن و پرتنش تعداد بسیاری در داستان وجود دارد. جای شگفتی نیست که تا به حال ۹ دنباله از این فیلم ساخته شده که همه انها تصمیم دارند عظمت نسخه مهم را تکرار کنند. علاوه بر این، فیلمبرداری این فیلم به لطف انتخاب لوکیشن داستان فوق العاده است. اکثر اتفاقات فیلم در جنگل ها و مناظر چشم نواز رخ می دهند.



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها