خوش آمدید

تجویز داروهای گیاهی در عطاری‌ها ممنوع است - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

تجویز داروهای گیاهی در عطاری‌ها ممنوع است – تاشکن

به نقل از خبرگزاری مهر، مرتضی مجاهدی افزود: از سال ۱۳۸۶ تا کنون نزدیک به ۸۰۰ نفر متخصص طب ایرانی داخل دانشگاه‌های علوم پزشکی سرزمین شده‌اند. از این تعداد نزدیک به ۵۰۰ نفر فارغ التحصیل شده‌اند و در سلامتکده‌ها و مطب‌های خصوصی طب ایرانی مشغول خدمات دهی می باشند.

او همین طور گفت: با دقت به استقبال خوب مردم از طب ایرانی حداقل به چند هزار پزشک متخصص در این حوزه نیاز داریم تا مردم بتوانند راحت‌تر به این افراد دسترسی اشکار کنند و فرد متخصص را از غیرمتخصص تشخیص دهند.

مجاهدی افزود: با دقت به تعداد کم فارغ التحصیلان این طب، تمرکز وجود متخصصان در کلانشهرها است و شهرستان‌های ما محروم از خدمات طب ایرانی می باشند. همین امر جهت می‌بشود مردم به ناچار برای دریافت خدمات به سمت مدعیان دروغین این حوزه کشیده شوند.

ادامه مطلب
لیونل مسی محبوب‌ترین ورزشکار سرزمین آمریکا شد

معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل با گفتن این که برخی افراد سودجو با وعده درمان قطعی برخی بیماری‌های مزمن پکیج‌های دارویی با قیمت‌های بالایی به مردم می‌فروشند، اظهار داشت: بعضی اوقات در فضای مجازی تبلیغاتی با مضمون درمان صد درصد برخی از بیماری‌ها می‌بینیم که اصلاً درمان پذیر نیستند و تنها می‌توان با مصرف دارو آن را کنترل کرد. اگر در تبلیغی از واژه‌هایی همچون تضمینی، درمان قطعی، تأثیر صد درصدی، بدون عوارض، نتیجه سریع و…، منفعت گیری شده می بود، بدانید که جز کذب و افترا چیز فرد دیگر نیست. این واژه‌ها عوام‌فریبانه است. درواقع هیچ پزشک و داروسازی به خودش اجازه نمی‌دهد از این واژه‌ها برای تبلیغ محصولاتش منفعت گیری کند.

او همین طور گفت: اصولاً جریان‌های شیادی بر روی بیماری‌هایی دست می‌گذارند که در علم رایج درمان پذیر نیست. برای مثالً درمان قطعی فشارخون، ام اس، تحکیم قوای جنسی، ناباروری و…، این افراد می‌دانند مردم برای درمان بیماری به هر ریسمانی چنگ می‌زنند و همین امر عرصه سودجویی را فراهم ساخته است.

ادامه مطلب
خوردن زولبیا و بامیه از افطار تا سحر تبدیل افزایش وزن می شود - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان_تاشکن
آخرین مطالب

مجاهدی تصریح کرد: افراد باید دقت کنند که به همان میزانی که این بیماری‌ها در طب رایج درمان نمی‌شوند یا درمان سختی دارند، در طب ایرانی هم درمان سختی دارند و نمی‌توان با یک جوشانده بیماری را درمان کرد.

وی در خصوص تبلیغ برخی پودرها و کرم‌های گیاهی او گفت: در مرحله اول باید دید مرجع تبلیغ کیست، اگر مرجع تبلیغ کننده پزشک یا داروساز است می‌توان به او مطمعن کرد، اما اگر مرجع فرد فرد دیگر جز این گروه باشد، مردم بدانند که اکثر این تبلیغات شیادی و عوام‌فریبی است.

ادامه مطلب
هوش مصنوعی Grok-1.5 Vision معارفه شد؛ رقیب GPT-4V در فهمیدن تصاویر_تاشکن

معاون تعالی دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص تجویز داروی گیاهی در برخی از عطاری‌ها، افزود: در حوزه پزشکی یک درمانگر و تجویز کننده داریم به نام پزشک که در قدیم به آن طبیب حرف های می‌شد. این افراد بر پایه علم و درسی که خوانده‌اند در این حوزه ورود کرده‌اند و با بازدید شرایط مردم، دارو تجویز می‌کنند. حال مردم این دارو را باید از داروساز یا فروشنده دارو تهیه کنند، یعنی بدون نسخه پزشک که داروخانه‌ها مجاز به فروش دارو نیستند و تنها مجاز به فروش گیاهان دارویی می باشند.

مجاهدی افزود: متأسفانه با قطع وجود اطبای طب ایرانی در سرزمین در زمان پهلوی، اطبای سنتی ایرانی که دانش و علم داشتند، با گذشت زمان فوت کردند اما عطاری‌ها برجای ماندند. به همین علت به مرور زمان عطاری‌ها گیاهان دارویی را خودسر، بدون علم و در نظر گرفتن شرایط بیمار در اختیار مردم قرار دادند که برای درمان از گیاهان دارویی منفعت گیری می‌کردند. این کار جهت شد علاوه بر مشکلاتی که گاه برای برخی پیش می‌آمد، مطمعن مردم نسبت به طب سنتی کاسته بشود و آنان به مرور درمان‌های گیاهی را بی‌تاثییر بدانند.

ادامه مطلب
برنامه‌های اختصاصی شبکه افق در ماه رمضان

او همین طور گفت: تجویز داروهای گیاهی برای درمان بیماری به هر شکلی از لحاظ قانونی و شرعی ممنوع است، چرا که تجویز نادرست می‌تواند جهت صدمه‌های جدی بر سلامت مردم و تشدید بیماری آنها بشود. این چنین اثرات مخربی که این مدعیان بر جای می‌گذارند به پای طب سنتی ایرانی نوشته بشود و مطمعن عموم مردم نسبت به متخصصان و درمانگران واقعی این طب افت یابد.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

به حرف های این متخصص طب ایرانی، حالت عطاری‌ها نیاز به ساماندهی جدی دارد. می‌توان با همکاری وزارت بهداشت، وزارت صمت، عطاری‌ها و متخصصان طب ایرانی، برای فعالیت عطاران در چارچوب‌های مشخصی نظام سازی کرد و برای آموزش عطاری‌ها در عرصه خطرات و عوارض داروهای گیاهی عمل های مؤثری را صورت داد.

ادامه مطلب
شرایط فروش تارا V1 پلاس از سوی ایران خودرو اعلام شد + جدول



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها