خوش آمدید

سریال , سردار قاسم سلیمانی , شهید , صدا و سیما , تلویزیون ,

سختی ها و پیچیدگی های ساخت سریال های اسطوره ای/ تهیه کننده و کارگردان «ترور» حاج قاسم از پیچیدگی های ساخت انها گفتند


به نقل از خبرنگار فرهنگی ، رئیس سازمان صداوسیما به‌تازگی در پشت‌صحنه تشکیل سریال «ترور» حاضر شد؛ مینی‌سریالی درمورد سردار دل‌ها که تا پیش از این دیدار در سکوت خبری قرار داشت و حتی اخبارش تکذیب شده می بود!

«ترور» محصول مؤسسه اندیشه شهید آوینی است که برای ساخت دو فصل «گاندو» شناخته می‌بشود و به‌تازگی «محرمانه» را با همان سبک و سیاق روی آنتن داشت؛‌ مؤسسه‌ای که یقیناً کیفیت آثارش محل مناقشه است و پیش از این توسط مهدی نقویان مدیر جاری سیمافیلم مدیریت می‌شد.

بر پایه اخبار قبلی، «ترور» کل زندگی سردار را به‌عکس نمی‌کشد، بلکه به ماجرای ترور ناموفق ایشان در شهریور ۱۳۹۸ در کرمان می‌پردازد و حرف های شده است محور قصه آن، اهمیت قوت منطقه‌ای اوست.

«ترور» پیشتر چند بار تا مرز تشکیل رفته و به انجام نرسیده می بود؛ مرتبه اول، حامد عنقا نویسنده و تهیه‌کننده می بود و حمید زرگرنژاد کارگردان آثاری چون «ماهورا» و «شماره ۱۰» کارگردان آن، بعدتر سیروس مقدم به‌گفتن کارگردان تازه معارفه شد، اما باز هم به تشکیل نرسید.

با وجود خیرالله تقیانی‌پور و مجتبی امینی به‌گفتن آخرین کارگردان و تهیه‌کننده، بالاخره طلسم تشکیل «ترور» ناکامی و تصویربرداری آن اغاز شد.

ادامه مطلب
عمر ماندگاری گوشت منجمد وارداتی از برزیل از ۱۲ به ۱۵ ماه رسید_تاشکن

تقیانی‌پور اگرچه فیلمساز جوانی است اما با ساخت ۲ فصل سریال «نجلا» کارنامه‌ای قابل قبول دارد. او که قرار است تا چهارمین سالگرد شهادت سردار سریال را رساند به‌تعبیر خودش که با خبرنگار تسنیم او مباحثه کرد تا به حال دوسوم سریال را تصویربرداری کرده است.

فرهاد قائمیان، انوش معظمی، رامین راستاد،‌ مهدی سلوکی، یدالله شادمانی و افشین سنگ‌چاپ با وجود محمدحسین لطیفی، هدایت هاشمی و شهرام ابراهیمی با معارفه نانت تومه (بازیگر ارمنی ـ مسیحی) از جمله بازیگران این سریال‌اند.

هنگامی در پشت‌صحنه این سریال حاضر شدیم با خیرالله تقیانی‌پور که روزی در همان روزهای شهادت حاج قاسم آرزو داشت برای سردار دلها کاری بسازد به خبرنگار تسنیم او گفت: واقعاً خدا را شکر می‌کنم؛ حاج قاسم شخصیت زیاد بی‌نظیر و بزرگی است. این مسئله را نقل می‌کنند «ترور» چه مقدار می‌تواند به حاج قاسم سلیمانی ادای دین کند؛ من می‌گویم اگر کشورهای  دنیا نصف حاج قاسم را داشتند چندین کار می‌ساختند. درمورد جنگ جهانی و قهرمانان کاذب‌شان هالیوود، اثرها ساخته است. اگر ما صدها کار درمورد این شخصیت‌ها بسازیم ادای دین نمی‌بشود، چرا که شخصیت‌هایی همچون «حاج قاسم» برای اقتدار و امنیت این سرزمین کارهای بزرگی کرده‌اند و اگر امنیتی در منطقه داریم صدقِ‌سری حاج قاسم است. زیاد زمان است سینمای قهرمان ما کمرنگ شده است در صورتی که اینجا قهرمانان واقعی داریم که ساخته نشده‌اند.

ادامه مطلب
مصرف هیدروکسی کلروکین در دوره کرونا علتمرگ 17 هزار نفر شده است

یکی از نکاتی که در جریانِ وجود، مورد سوال‌مان می بود؛ آیا حاج قاسم کاراکتری در سریال خواهد می بود که او را می‌بینیم و فردی نقش او را بازی می‌کند؟؛ تقیانی‌پور به این سوال تسنیم این‌گونه جواب داد: مرتب نقش تأثیرگذاری حاج قاسم را در سریال می‌بینیم چه به‌صورت مستند و چه دوستان امنیتی‌‌شان از این نقش می‌گویند، اما فردی این نقش را بازی نمی‌کند.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

او این چنین این نوید را داد که سریال تا سالگرد حاج قاسم سلیمانی برسد؛ چرا که بیشتر از ۴۰ درصد آن ساخته شده است.

در ادامه مجتبی امینی تهیه‌کننده سریال را دیدیم که یقیناً خبرنگاران فرد دیگر هم وجود داشتند و او به سؤالات همه جواب داد. امینی در جواب به سوال خبرنگار تسنیم درمورد این که اگر شخصیتی همچون سردار قاسم سلیمانی در هالیوود می بود حتماً صدها کار درمورد او ساخته می‌شد و اینجا تا این مدت کاری ساخته نشده است و ترور چه مقدار می‌تواند ادای دین کند و سینما و تلویزیون باید چطور این مسیر را جستوجو کند؛ خاطرنشان کرد: قاعدتاً تاثییر هنری ساختن درمورد شخصیت‌های اسطوره‌ای و قهرمان در کشورمان کار سختی است؛ چون متولیان امر مختلفی دارد که درمورد کار نظر بدهند و اصطلاحاً آن را قبول کنند. خود آحاد مردم و جامعه و مخاطب نسبت به اسطوره و قهرمانانشان غیرت خاصی دارند.

ادامه مطلب
باخت روبه رو پرسپولیس زیاد غمگین کننده بود_تاشکن

وی با اشاره به این که سپس از سه سال، «ترور» راه افتاد افزود: هرکس و هر فردی جرئت کند سراغ موضوعات قهرمان ملی و اسطوره‌ای برود کارهایی از این جنس واقعاً سخت و پیچیده‌اند و جای‌ این موضوعات همیشه در ویترین کارهای سینمایی و تلویزیونی خالی است. نزدیک به ۳ سال است قرار است این پروژه «ترور» راه بیفتد به‌نظر من لطف این شهید بزرگوار است سپس از سه سال به مرحله تشکیل رسید. پروژه بیگ‌پروداکشن و سختی است و در حال تشکیل آن هستیم، با وسواس خاصی اغاز کردیم که هم شرمنده مخاطبین و مردم و هم شرمنده نهادهای مرتبط با این نوشته نشویم. مرحله پیش‌تشکیل زمان بسیاری از ما گرفت و زحمت فیلمنامه و متن را آرش قادری کشید و ماه‌ها برای این ۸ تکه تلاش کرد.

امینی خاطرنشان کرد: واقعاً برای این ۸ تکه مینی‌سریال ۸ بار فیلمنامه بازنویسی شد. آرش قادری با همه حساسیت‌ها با تمرکز نگارش و بازنویسی فیلمنامه را جستوجو کرد و الآن در مرحله تشکیل هستیم. واقعاً کار برای اسطوره‌ها و قهرمانان ملی ساختن به‌شدت سخت و نفس‌گیر است، واقعاً یک مینی‌سریال ۸قسمتی برای این قهرمان به‌اندازه یک کار ۵۰، ۶۰ قسمتی انرژی می‌گیرد.

ادامه مطلب
ایران اندونزی را گلباران کرد

تهیه‌کننده سریال «ترور» در جواب به این سوال که “پیچیدگی‌های ساخت این چنین سریالی برای شما که «گاندو» ساختید هم آن‌قدر پیچیده و سخت است؟”، ابراز کرد: جنس کارهایی که به‌سمت قهرمانی می‌رود که آن قهرمان برای مردم قابل لمس است و با او زندگی‌ کرده‌اند به‌مراتب کار سخت‌تری است تا پروژه‌ای که یک قهرمان خودش می‌سازد. مخاطب به‌راحتی با آن قهرمان ساختگی همذات‌پنداری خواهد کرد و آن را دوست خواهد داشت و با درام داستان ربط می‌گیرد، اما قهرمانی که وجود دارد و آن را می‌شناسد ترسیم و طراحی درام با این نوشته و تشکیل این تاثییر با وسواس و حساسیت‌های خاصی پیش می‌رود، چون مخاطب آن قهرمان را لمس کرده است و خارج از نگاه و ادراک مخاطب مسیری که به‌عکس کشیده باشد برای مخاطب قابل فهمیدن و قبول نباشد قاعدتاً آن را بعد می‌زند، به این خاطر است که تولیدکننده‌ها کمتر ریسک می‌کنند به‌سمت ساخت این چنین کارهایی بروند.

امینی در جواب به این سوال که آیا خانواده شهید سلیمانی از روال کار راضی می باشند، خاطرنشان کرد: قطعاً خود سیمافیلم با مکتب حاج قاسم در ربط می باشند و ما او گفت و گو پیگیری متن را به تلویزیون واگذار کردیم، نقطه‌نظرات را قطعاً حرف های‌اند و زیاد تر تلاش کردیم درمورد ایدئولوژی و تفکر جهانی حاج قاسم سخن بگویید کنیم تا دچار حاشیه و کاراکتر و شخصیت ایشان بشویم، در واقع در سریال خواهیم دید نگاهی به‌دور از حواشی کارهای روزمره حاج قاسم می‌بشود، داستان به همان ترور نافرجام برمی‌گردد.

ادامه مطلب
چند کلامی با مدیر تازه شبکه مستند| ای کاش چرخ را از نو اختراع نکنید/ مستند، "سینمای جسارت" است، جسور باشید

او درمورد لوکیشن‌‌های سریال این توضیح را داد: نیمی از کار فیلمبرداری شده است و به‌زودی میهمان مردم کرمان پایتخت مقاومت در سرزمین شهر حاج قاسم سلیمانی خواهیم شد و سپس کار در دو سرزمین دیگر ادامه خواهد شد و دوربین‌ها آنجا روشن خواهد شد. ما برای این که بتوانیم کار را به سالگرد حاج قاسم برسانیم دوستان ما روزی ۱۸ ساعت کار می‌کنند تا کار به‌شدت برسد.

امینی در حاشیه سخن بگویید‌های خود این مسئله را هم نقل کرد که قرار است یک کار طنز هم به کارنامه تهیه‌کنندگی خودش اضافه کند. او دراین‌باره او گفت: الآن چندین ماه است روی یک متن طنز متمرکزم، علاقه دارم یک طنزی بسازم که حال مردم خوب بشود و برای امید و نشاط مردم یک طنز سالم و خانواده‌پسند تشکیل کنم.

او در جواب به این نوشته خبرنگار تسنیم که “آقای جبلی انها گفتند قرار است فصل سوم «گاندو» ساخته بشود و به گمان زیادً با تمرکز شما به‌روی کار طنز، ساخت این پروژه مجدد به تأخیر می‌افتد” این مسئله را نقل کرد: ما توانایی همزمان چند کار را داریم.

انتهای مطلب/+



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها