خوش آمدید

انیمیشن , سینما ,

ماجرای مسیر پرپیچ وخمی که «بچه زرنگ» و «ببر مازندران» را به سینما رساند!/ ناگفته هایی از پرفروش ترین انیمیشن سینما + فیلم


به نقل از خبرنگار فرهنگی ، چند هفته‌ای است که از اغاز اکران «بچه‌زرنگ» می‌گذرد و در این زمان استقبال از آن با دقت به شرایط سینما قابل دقت بوده است. این فیلم توانست گفتن پرفروش‌ترین فیلم کودک تاریخ سینمای ایران را با جذب چندین هزار مخاطب به سینماها، تعلق دهد، حتی گفتن دومین گیشه‌دار را می‌توان به این انیمیشن داد که به رقیب جدّی کمدی‌های سینما تبدیل شده است.

از نظرات و نقدهایی که تا امروز درمورد «بچه‌زرنگ» نوشته شده است هم می‌توان به این نتیجه رسید که این انیمیشن توانسته است با شناسایی درست جامعه هدفش، مسیر اکران را به‌خوبی پشت‌سر بگذارد. در این ویدئو به او گفت‌وگویی با حامد جعفری تهیه‌کننده نام‌آشنای انیمیشن که «شاهزاده روم» و «فیلشاه» را پیش از این در کارنامه خود دارد و بهنود نکویی که کارگردانی این انیمیشن را به‌مسئولیت دارد، پرداخته شده است.

این چنین در ادامه مخاطبان تورج نصر را در قاب دوربین تسنیم خواهند دید که سه کاراکتر (بابای خرگوش‌ها)، (همراهان ضدقهرمان) و یکی از معلمان مدرسه را به‌گفتن دوبلور به‌مسئولیت داشته که در نوع خودش دلنشین است، یکی از دیالوگ‌های او را با همان صدای دوبله قشنگ می‌بینید.

.

با این گروه لحظاتی به او مباحثه نشستیم؛ از مشکلات این حوزه تا اتفاقات و دستاوردهای پیروزی‌آمیزش گفتیم، «بچه زرنگ» چطور این «بچه زرنگ» سینما شده مورد او گفت و گو‌مان شد؛ دوبله کودک چه تفاوتی با دوبله‌های دیگر دارد را تورج نصر زیاد خوب جواب داد؛ فردی که مخاطبین حتماً‌ صدای زیبای شیپورچی او را به‌یاد دارند، از مشکلات دوبله هم سخن بگویید شد.

انیمیشن , سینما ,

یکی از قسمت‌های دلنشین این ویدئو، توضیحات حامد جعفری درمورد چگونگی ساخت انیمیشن «بچه‌زرنگ» است؛ از ایده تا اجرا. این چنین پشت‌صحنه‌هایی از دوبله «بچه‌زرنگ» که به‌جای کاراکتر ببری هومن حاجی‌عبداللهی سخن بگویید می‌کند و این چنین قسمت‌هایی از آماده‌سازی انیمیشن را می‌توانید به نظاره بنشینید.

ادامه مطلب
اعلام آمادگی سرمایه گذار بزرگ چینی برای حضور در کیش

دهه شصت و هفتاد، سال‌های اوج سینمای ایران در حوزه کودک می بود، اما بعد از آن دقت و پرداخت به این ژانر تا حد بسیاری پایین آمد و حتی با مرور تاریخ سینما، به سال‌هایی در دهه هشتاد و ۹۰ می‌رسیم که در طول یک سال حتی یک فیلم هم برای کودکان اکران نشد، اما با پیشرفت تکنولوژی و تلاش شرکت‌های انیمیشن‌سازی ایرانی برای خلق فیلم‌های انیمیشنی بلند، در سال‌های تازه فیلم‌های کودک جانی مجدد گرفته است.

انیمیشن , سینما ,

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

درست است که جامعه کودکان و نوجوانان ایران نسبت به دهه‌های قبل کوچکتر شده، اما تا این مدت هم هنگامی انیمیشن یا فیلمی با نوشته کودک، داستانی سرراست و پرداختی درست داشته باشد، مخاطب حداکثری را جذب می‌کند. «بچه زرنگ» محصول شرکت هنر پویا، این روزها یکه تاز فیلم‌های کودک در سینماها است و بچه‌ها به همراه خانواده و یا در قالب اردوهای مدرسه به تماشای آن می‌نشینند. این فیلم، ماجرایی ابرقهرمانی، یک دغدغه ملی و یک مضمون مذهبی را با هم ترکیب کرده و داستانی را روایت می‌کند که برای بچه‌ها دلنشین است. از نظر تکنیک و صداپیشگی هم «بچه زرنگ» در سطح قابل توجهی قرار دارد.

انیمیشن , سینما ,

به بهانه انتشار کردن این ویدئو،به جزئیات بیشتری از این انیمیشن پرداخته‌ایم.

ماجرا چیست؟  پسر کوچکی به نام محسن عاشق ابرقهرمان‌ها است. او در طول یک سفر مختصر به جنگل ابر در مازندران، با یک ببر آشنا می‌بشود که از دست شکارچیان غیر قانونی در حال فرار است. محسن ببر را در صندوق عقب ماشین پدرش مخفی کرده و به تهران می‌آورد. محسن توانایی سخن بگویید کردن با حیوانات را دارد و همین علتمی‌بشود ببر با او ربط برقرار کند و مدتی در اتاق او پناه بگیرد. با وجود ببر در شهر تهران، اوضاع به هم می‌ریزد و محسن در تلاش است که این حیوان را به محل زندگی‌اش برگرداند. اما این تصمیم سخت، زندگی تحصیلی و خانوادگی این پسر را دگرگون می‌کند. او به جنگل پا می‌گذارد و علاقه‌اش به ابر قهرمان‌ها او را به سمت نجات حیوانات در حال انقراض از دست شکارچیان غیرقانونی می‌کشد. این خلاصه داستان فیلم «بچه زرنگ» است.

ادامه مطلب
تملک و تعریض ۱۳۰ مترمربع از خیابان شهید مطهری شهر گلستان_تاشکن

«بچه زرنگ» محصول گروه هنر پویا است. شرکت انیمیشن‌سازی که در سال‌های قبل محصولات پرمخاطبی همانند «شاهزاده روم» و «فیلشاه» را تشکیل و روانه اکران کرد.  از نظر تکنیکی هنر پویا تلاش کرده هر تاثییر چندین قدم از تاثییر قبلی جلوتر باشد. «بچه زرنگ» بر پایه استانداردهای انیمیشن‌سازی از نوع سه‌بعدی ساخته شده و شخصیت سازی‌ها و طراحی کاراکترها و مدلسازی، به باورپذیر بودن شخصیت‌ها زیاد پشتیبانی کرده است. 

صداهایی که می‌شنویم نیز در نوع خودش دلنشین دقت است؛ هومن حاجی عبداللهی با لهجه مازندرانی به جای کاراکتر «ببری» سخن زده است. سعید شیخ‌زاده سرپرست گویندگان گروه «بچه زرنگ» است و دیگر کاراکترهای فیلم بر مسئولیت صداپیشگان شناخته شده عرصه دوبله است. صدای شخصیت محسن بر مسئولیت مینا قیاس‌پور است که طبق معمولً صداپیشگی شخصیت کودکان را برعهده دارد. این چنین جواد پزشکیان، ژرژ پطرسی، تورج نصر، اردشیر منظم و… دیگر صداپیشگان این فیلم به حساب می‌آیند.

دیگر بازیگرانی که در این فیلم به گفتن صداپیشه وجود دارند. هدایت هاشمی و میرطاهر مظلومی می باشند. مظلومی که سال‌ها است دوبله و بازیگری را همزمان انجام می‌دهد به کار خود اشراف کامل دارد و نقش منفی مهم فیلم را برعهده دارد.

انیمیشن , سینما ,

اما محتوایِ ویدئو:

حامد جعفری تهیه‌کننده جلوی دوربین تسنیم به این مسئله اشاره کرد: ساخت انیمیشن با بقیه گونه‌های نمایشی تفاوت ماهوی دارد؛ چرا که انیمیشن نوشته متغیری دارد و این کمپانی‌ها می باشند به گفتن مولف و سازنده تاثییر وجود دارند. ساخت انیمیشن متکی به استودیو و کمپانی است و این آثار ساخته هنرپویا است. از شاهزاده روم، فیلشاه و بچه زرنگ همه عوامل تحول کردند و می‌توان او گفت آدم مشترکی بین دو کار نداریم و خوشبختانه کیفیت کار هم بالاتر رفته و این پیشرفت محسوس است.

او در ادامه سخن بگویید‌هایش به این مسئله اشاره کرد: ما یک خط فکری را در استودیوی هنر پویا جستوجو می‌کنیم. هنرپویا تقریباً سال ۸۵-۸۶ شکل گرفت و سال‌ها انیمیشن را به گفتن یک خدمت اراعه می‌کرد. اولین بار ما سال ۱۳۹۱ یک انیمیشن سینمایی تشکیل کردیم و با مخاطب در سینمای برج میلاد و در جشنواره فیلم فجر فیلم را دیدیم. در قدم بعدی یک برنامه‌ریزی کردیم طی ۱۰ سال به این نقطه برسیم که هر سال یک انیمیشن برای بچه‌ها داشته باشیم.

ادامه مطلب
اولین تصاویر از پلوتو بعد از کشف آن انتشار شد

جعفری پافشاری کرد: در قدم نخست «فیلشاه» را تشکیل کردیم. هنگامی ساخت «بچه زرنگ» را اغاز کردیم یک توقفی دادیم تا با دقت به ایرادات و از بین بردن نقاط ضعف مجدد تشکیل را از سربگیریم. چون یکسری اشکالی را مخاطب به ما گوشزد می‌کند که ماموریت ما است به گفتن کمپانی به آن‌ها دقت کنیم و به مطمعن مخاطبان‌مان اعتنا کنیم. لذا آمدیم پروژه را یک بار مجدد اصلاح کردیم برخی از قسمت‌های آن را بازطراحی،  برخی را حذف و تحول دادیم و نهایتاً به نسخه‌ای رسیدیم که در طول این زمان تغییراتی کرد. بالأخره آن را صیقل دادیم و این بچه زرنگی شد که امروز در سینمای ایران با آن مواجهیم. 

انیمیشن , سینما ,

بهنود نکویی کارگردان «بچه زرنگ» در جلوی دوربین تسنیم این‌این چنین او گفت: من الان قریب به دو دهه است در حوزه انیمیشن فعالیت می‌کنم؛ جذابیتی که همیشه انیمیشن داشته به طوری برگرفته از ذهن کودکان است؛ چون شما می‌دانید کودک تجسم می‌کند و سپس اشکال فانتزی را ترسیم و در واقع نقاشی می‌کند. حس می‌کند این اشکال کارتونی روح و حرکت اشکار می‌کند برای آنها زیاد دلنشین است.

او این چنین اشاره کرد: یک قضیه مهم در انیمیشن این است که شما با یک تیم چند ۱۰ نفره برای زمان طویل سروکار دارید. در واقع کارگردانی در انیمیشن به ربط مداومی که با یکسری قسمت فنی و هنری داشته باشید برمی‌گردد. آرتیست‌ها و هنرمندان این قسمت را در تایم طویل رهبری کنید و بتوانید این چیزی که مورد نظر تیم کارگردانی و استودیو هست را در این مسیر به آن نقطه‌ای که مورد نظر است برسانید.

(حامد جعفری تهیه‌کننده انیمیشن در اینجای ویدئو توضیحاتی از ایده تا اجرای انیمیشن می‌دهد که قابل دقت است. احتمالا برای اولین بار مخاطبان با کلیات و جزئیات و سختی‌ها و پیچیدگی‌های ساخت یک انیمیشن آشنا بشوند.)

این چنین پشت صحنه دوبله که صدایِ زیبای هومن حاجی‌عبداللهی به گفتن کاراکتر ببری داستان شنیده می‌بشود. این هم در نوع خودش دلنشین است.

ادامه مطلب
نکونام برای خرید بازیکن استقلالی ازخودگذشتگی کرد

انیمیشن , سینما ,

تورج نصر به گفتن گوینده این انیمیشن نیز جلوی دوربین تسنیم به این مسئله اشاره کرد: به گفتن گوینده انیمیشن یک فردی مدام کار کودک انجام می‌دهد مخاطب زیاد دارم در تاکسی، خیابان و جای عمومی مرا می‌بینند از من می‌خواهند برای فرزندشان صدای شیپورچی را دربیاورم و من این کار را با افتخار انجام می‌دهم. چون به جای همه کاراکترهایی که در انیمیشن سخن زدم شیپورچی دنیای فرد دیگر دارد و واقعاً این کاراکتر را دوست دارم.

او گفت: در انیمیشن «بچه زرنگ» یکی از صداهای دلنشین برایم بابای خرگوشه می بود که همیشه این نوع کاراکترها دلنشین‌اند. (در اینجا صدایِ بابای خرگوشه را جلوی دوربین دوبله می‌کند و با عبارت این که اگر جای (مخاطب) بودم این سفر را می‌رفتم.)

بهنود نکویی در بخشی دیگر از سخن بگویید‌های خود به محصولات جانبی انیمیشن اشاره دارد: خود انیمیشن یک محصول تک بُعدی نیست محصولات جانبی رفتارهایی که اطراف یک فیلم انیمیشن صورت می‌گیرد زیاد در جذب مخاطب اثرگذار است. زیاد اوقات در کمپانی‌های باسابقه، قبل از این که پخش و اکران بشود شخصیت‌ها در قالب عروسک و محصولات جانبی از لوازم‌التحریر گرفته تا حوزه اسباب‌بازی سریعتر از آن اراعه و اراعه می‌بشود.

او سپس به معارفه دو کاراکتر ببری و بچه زرنگ با در دست داشتن عروسک‌هایش می‌پردازد. نکویی درمورد کاراکتر ببری او گفت: نمونه کاراکتر ببری در داستان با یکسری از اتفاقات روبه رو می‌بشود از مسیر عادی‌اش خارج بشود. کاراکترش برای این خز و مو زیاد برای ما چالش برانگیز می بود. نگه داری این فرم مو در مجموعه کار و این که هنگامی کاراکتر دست و پایش جا به جا می‌بشود باز موها به هم نریزند و این تراکم از مو در کار و نورپردازی‌اش بتواند حسّ درست را به کاراکتر بدهد این یک چالش فنی و دردسرسازی می بود که با تیم خوبی که داشتیم خوشبختانه توانستیم این چالش را پشت سر بگذاریم.

نکویی با اشاره به معارفه کاراکتر محسن افزود: کاراکتر محسن را که به اسم بچه زرنگ می‌شناسید کاراکتر مهم داستان است؛ از موقعی که این لباس ابرقهرمانی را به تن می‌کند گویی تحولی درونی در او شکل می‌گیرد. چرا که ابتدا در داستان طور فرد دیگر او را می‌بینیم اما در ادامه از شخصیت قهرمان در ذات خودش می‌رسد و تغییری از لحاظ شخصیتی و تربیتی در آن صورت می‌گیرد اما در عین حال همان کاراکتر شرّ و شیطان باقی می‌ماند.

ادامه مطلب
مالیات تاکسی‌ها با مدل 1402 صفر شد_تاشکن

حامد جعفری تهیه‌کننده انیمیشن «بچه زرنگ» با اراعه آماری از محصولات جانبی این پویانمایی، پافشاری کرد: در «بچه زرنگ» آمدیم یک مجموعه پیوست فرهنگی برای آن تشکیل کنیم آنجایی که بچه قلابش به این قهرمان گرفت هنگامی در عالم واقع بیاورد و وجودش داشته باشد و آن را لمس کند.کودک هنگامی با یک انیمیشن روبرو می‌بشود با شخصیت‌های آن فیلم ربط می‌گیرد و دوست دارد این شخصیت‌ها را در ادامه روزمرگی‌اش داشته باشد؛ ما حدوداً ۴۰۰ محصول در قسمت‌های گوناگون برای این کار طراحی کردیم.چه در قالب یک عروسک ساده و چه در قالب لوازم‌التحریر، خوراکی‌ها و حوزه چاپ و کتاب و این چنین بازی‌های گوناگون همه طراحی شده است.

او با اشاره به فروش ۱۲ میلیارد خاطرنشان کرد: خوشبختانه با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ربط برقرار کردیم که یک تعامل طرفینی بین‌مان شکل گرفت؛ می‌خواستیم از این قیمت افزوده که سال‌ها در این حوزه کودک انجام داده بودند و توانایی‌های موفق و غیرموفقی که داشتند برای این کار منفعت گیری کنیم، لذا این پشتیبانی کرد در وهله اول ۱۴، ۱۵ محصولی تشکیل کنیم که در بازار موفق باشد و نزدیک به ۱۲ میلیارد در همین یک ماه قبل محصولات «بچه زرنگ» فروش داشته باشند. 

تهیه‌کننده این انیمیشن این چنین با اشاره به کاندید شدن «بچه زرنگ» در قسمت‌های گوناگون جشنواره فیلم فجر، پافشاری کرد: در «بچه زرنگ» به اینجا می‌رسیم داوران این را قضاوت کنند در همه قسمت‌هایی که با فیلم‌های رئال داشته با فیلم‌های رئال رقابت می‌کند و در همه قسمت‌ها کاندید می‌بشود و در نهایت سیمرغ بهترین فیلم از جهت این که تهیه‌کنندگی به نمایندگی از همه عوامل این جایزه را می‌گیرد.

انتهای مطلب/



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها