خوش آمدید

ساخت بیوسنسور برای تشخیص زودهنگام میکرو RNA های دخیل در سرطان سینه

ساخت بیوسنسور برای تشخیص زودهنگام میکرو RNA های دخیل در سرطان سینه

به نقل از خبرگزاری برنا؛ سرطان سینه یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در بین زنان است. تشخیص زودهنگام سرطان یکی از با اهمیت ترین فاکتور‌های درمانی موفق و تشخیص فردی است.

جلیل پرچکانی که این پژوهش در قالب رساله دکترای تخصصی وی در رشته بیوفیزیک انجام شده است با گفتن این مقدمه افزود: میکرو RNA‌ها miRNA) ها) یک خانواده بزرگ از RNA‌های غیرکد کننده کوچک، تقریبا ۱۸ الی ۲۵ نوکلئوتیدی می باشند و گفتن ژن‌های مقصد، در سطح بعد از رونویسی را تنظیم می‌کنند. میکرو RNA‌ها در فرآیند‌های بیولوژیکی متنوع نقش دارند و نقش مهمی در فرآیند‌های سلولی همانند اختلاف سلولی، تکثیر و آپوپتوز دارند.

او گفت: میکرو RNA‌ها به علت نقش مؤثر در تشخیص سرطان، به گفتن نشانگر‌های زیستی مورد منفعت گیری قرار گرفته اند. تشخیص و شمارش میکرو RNA‌های سرطانی در بافت‌ها و خون جهت افزایش اثربخشی درمان می‌بشود. با این حال، تعداد زیاد کم میکرو RNA ها، در قیاس با دیگر فاکتور‌های خونی، یک چالش اساسی در شناسایی این مولکول‌ها می باشند.

ادامه مطلب
اشتباهات خنده دار تامی فیوری بوکسور در بازی فوتبال خیریه سالانه «ساکر اید» + ویدیو_تاشکن

مجری این مطرح پژوهشی تشریح کرد: یکی از راه حلهای تشخیص مولکول‌های میکرو RNA منفعت گیری از حسگر‌های الکتروشیمیایی است. حسگر‌های الکتروشیمیایی از مزایایی همانند حساسیت بالا، کم هزینه بودن و مقادیر کم مصرف نمونه برخوردارند. در این تحقیق، ما یک حسگر زیستی الکتروشیمیایی ساده و حساس را برای تشخیص سرطان سینه بر پایه ۲۱miR- تشکیل نمودیم. حسگر زیستی ساخته شده می‌تواند، ۲۱miR- که یکی از میکرو RNA‌های مهم دخیل در سرطان سینه است را با حساسیت زیاد بالا (حد تشخیص برابر با ۰.۱۲ زپتومولار) و تکرار پذیری بالا تشخیص دهد. این چنین حسگر زیستی دارای یک محدوده خطی گسترده از غلظت ۱ زپتومولار تا غلظت ۲۰۰ نانومولار از مولکول ۲۱miR- دارد و می‌تواند ۲۱miR- را به طور اختصاصی اندازه گیری نماید.

وی در آخر او گفت: به این علت با این ویژگی‌های قابل دقت استراتژی ما، حسگر زیستی ساخته شده پتانسیل بالایی برای انجام آزمایشات زیست پزشکی و تشخیص سریع زمان بالینی سرطان سینه دارد.

ادامه مطلب
اوسمار فقط تا آخر هفته زمان دارد_تاشکن
آخرین مطالب

گفتنی است این پژوهش در قالب رساله دکترای تخصصی جلیل پرچکانی با راهنمایی دکتر حسین نادری منش در دانشکده علوم زیستی دانشگاه انجام شد.
انتهای مطلب/



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها