خوش آمدید

واکنش رئیس مرکز تحقیقات صدا و سیما به چند حاشیه‌پراکنی/ آیا به خاطر کاهش تعداد مخاطب، نظرسنجی‌ها اعلام نمی‌شود؟

عکس العمل رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما به چند حاشیه پراکنی/ آیا برای افت تعداد مخاطب نظرسنجی ها اظهار نمی بشود؟


به نقل از خبرنگار فرهنگی ، اواخر بهمن سال ۱۴۰۰ می بود که پیمان جبلی در راستای تغییرات مدیریتی، محسن شاکری‌نژاد را به سمت «رئیس مرکز تحقیقات» سازمان صداوسیما منصوب کرد و در متن حکمش از او خواست که طراحی سازوکار ملزوم برای هم‌گرایی و هم‌افزایی مجموعه‌های پژوهشی و نظارتی سازمان با مقصد پرهیز از فعالیت‌های موازی، تحکیم ربط با دیگر مراکز پژوهشی و افکارسنجی سرزمین و برنامه‌ریزی برای تبدیل مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما به قطب پژوهش رسانه‌ای سرزمین مورد اهتمام جدی قرار گیرد.

افت مخاطب یک حقیقت غیرقابل تکذیب است، قضیه‌ای که برای همه برودکست‌های Broadcasts دنیا به وجود آمده است، در عصری که ما قرار داریم همه تلویزیون‌های دنیا دچار افت مخاطب شده‌اند، به این معنی که ما به‌طور جدّی ناظر افت مقدار مخاطب تلویزیون و افزایش مخاطب شبکه‌های اجتماعی هستیم، یعنی در واقع با افت مخاطبان برودکست‌ها، مخاطبان برودبندها BroadBands افزایش می‌یابند، یقیناً امکان دارد شیب افزایش مخاطب فضای مجازی نسبت به مخاطب برودکست در همه دنیا متفاوت باشد، این بخشی از اظهارات شاکری‌نژاد است که چندی پیش با خبرنگار تسنیم در بین گذاشت.

ادامه مطلب
گاردین هالند را اول و مسی را دهم جهان معارفه کرد

اکنون مدتی است مجدد برخی از کانال‌های مجازی و رسانه‌ای و همین‌طور اخیراً محمود گبرلو روی آنتن تلویزیون در برنامه «جام‌جم» این مسئله را نقل کرد تلویزیون همانند قبل نظرسنجی انتشار نمی‌کند یا آنها را جابه‌جا می‌کند که افت شدید مخاطبان خودش را نشان ندهد، حتی با اظهار چند گزارش از پربازدیدهای تلوبیون هم این مسئله مجدد سرزبان‌ها افتاد که تلویزیون می‌خواهد با دیر به دیر اظهار کردن نظرسنجی‌هایش در برابر نوشته «تعداد تماشاگر تلویزیون» سکوت اختیار کند.

به همین خاطر دراین‌باره با محسن شاکری‌نژاد رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما او گفت‌وگویی مختصر انجام دادیم و او به نکات قابل تأملی اشاره کرد.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
عکس یادگاری زنان گردشگر اروپایی در ایران+عکس

شاکری‌نژاد پافشاری کرد: مرکز تحقیقات صداوسیما در سال‌های قبل هم آمار تماشاگر‌های برنامه‌ها و سریال‌های مناسبتی همچون عید نوروز، ماه مبارک رمضان، ایام محرم و… را اظهار می‌کرد که کماکان هم اتفاق می‌افتد، حتی اگر مقدار تماشاگر پایین باشد هم مرکز تحقیقات ماموریت خود را در اظهار دقیق و بدون دخل و تصرف انجام داده است، یقیناً هر دو هفته یک بار هم مرکز تحقیقات نظرسنجی‌ای انجام می‌دهد که زیاد تر جنبه بازدید مقدار ضعف و قوت را برای دست‌اندرکاران سازنده و مدیران شبکه دارد تا بتوانند سیاستگذاری بهتری داشته باشند، این‌ها همه روالی بوده که در قبل هم اتفاق افتاده است.

او گفت: نمی‌دانم چرا این نوع سخن‌ها و نکات نقل می‌بشود که برای مثالً ما به‌خاطر هراس از اظهار تعداد تماشاگر‌ها، نظرسنجی‌ای را جابه‌جا کنیم و یا به‌ندرت اظهار بشود، این چنین روالی در برنامه مرکز تحقیقات وجود ندارد و سازمان صداوسیما به نظرات مخاطبان همیشه وفادار بوده و هست، اصلاً مبنای ساخت برنامه‌ها و سریال‌هایمان از مطرح‌ریزی تا اجرا همین پایش‌های آمارها و رقم های تعداد تماشاگر‌ها به‌همراه نظرات‌شان است، همان ذائقه‌سنجی‌ای که برای ما در برتری است و آن را به‌جدّ پیگیری می‌کنیم.

ادامه مطلب
لیونل مسی از سرمربی آرژانتین عصبانی است

رئیس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما اضافه کرد: ما مرتب گزارش می‌دهیم که برای مثالً خبر ساعت ۱۴ یا فلان برنامه و سریال چه مقدار تماشاگر داشته است و نظراتی که مخاطبان داشتند چه بوده است و این داده‌ها به برنامه‌ساز، سریال‌ساز و مدیر ما برای مطرح‌ریزی و سیاستگذاری بهتر پشتیبانی می‌کند. چه مقدار خوب است که آمار پربیننده‌ترین سریال‌های سپس از انقلاب را اظهار کنیم که برای مثالً فکر کنید سریالی در سال ۱۴۰۲ پخش شده که زیاد تر از سریالی که در دهه ۱۳۷۰ پخش شده، تماشاگر داشته است. همیشه این موج سینوسی آمارها وجود داشته است که وقتی بالا بوده و وقتی پایین، و همه‌چیز به زمانه و اتفاقاتش برمی‌گردد که امروز فرآیند جهانی در برودکست‌ها و برودبندها وجود دارد و باید به آن دقت جدّی داشت.

وی خاطرنشان کرد: آن‌چیزی که امروز به‌گفتن فرآیند افت مخاطب در برودکست‌ها نسبت به برودبندها وجود دارد مسئله غیرقابل انکاری است، به همین خاطر ما مصرف تولیدی صداوسیما را می‌سنجیم که برگرفته فقط از تلویزیون نیست بلکه در بسترهای گوناگون از تلوبیون و فضای مجازی و حتی در شبکه‌های ماهواره‌ای؛ و این‌گونه نظرسنجی‌ها را انجام می‌دهیم، اما این‌که دلواپس شویم چه‌اتفاقی افتاده است خارج از نرم جهانی نیست و سازوکاری که سیاستگذاری فرهنگی سرزمین باید به آن بیندیشد، چون آمریکا اظهار کرده است تا سال ۲۰۲۵ عملاً مصرف محتوای صوت و عکس در فضای مجازی از برودکست زیاد تر خواهد شد و برودبند، برودکست را می‌گیرد.

ادامه مطلب
آرتین در مراسم روز فناوری هوش مصنوعی محصولات فناورانه خود را به نمایش گذاشت

شاکری‌نژاد در آخر به این مسئله هم اشاره کرد: با این اوصاف این‌که افت مخاطب دلواپس‌کننده باشد که ما به این خاطر نظرسنجی‌ای‌ را اظهار نکنیم این‌طور نیست، این چنین تعداد مخاطبین امروز تلویزیون هم وضعیتی دلواپس‌کننده که خارج از نرم‌های جهانی (برودکست‌های جهانی) باشد، ندارد.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

انتهای مطلب/+

 



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها