خوش آمدید

سقف سنی معلم شدن ۴۰ سال شد؟

سقف سنی معلم شدن ۴۰ سال شد؟

به نقل از برنا؛ بر پایه مصوبه «سیاست‌ها و ضوابط کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان» که اغاز سال جاری به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، وزارت علوم مکلف است با همکاری وزارت آموزش و پرورش، آزمون اختصاصی «پرورش معلم» را برگزار کرده و «نظام اختصاصی سنجش و پذیرفتن دانشجو ـ معلم» را با رویکرد استعدادیابی برای شغل معلمی و احراز لیاقت‌ها از طریق برسی علمی، عمومی، تخصصی و سابقه تحصیلی، تدوین کند.

در واقع مسئولان وابسته بر روی این کار اتفاق نظر دارند که علاوه بر این که برگزاری کنکور اختصاصی به کیفیت بخشی و ترقی دانشگاه فرهنگیان پشتیبانی می‌کند، در عین حال اینگونه جذب معلم به مسیر مهم خود یعنی «پرورش معلم» باز می گردد و گزینش و انتخاب معلم اختصاصی می‌بشود.

آیین نامه برگزاری کنکور اختصاصی «پرورش معلم» نیز در ستاد ملی آموزش و پرورش شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و قرار است در اردیبهشت ۱۴۰۳ برای اولین بار کنکور «پرورش معلم» برگزار بشود.

اغاز ثبت نام کنکور پرورش معلم از ۵ آذر

 کنکور «پرورش معلم» نیز همانند کنکور سراسری توسط سازمان سنجش و همزمان با کنکور سراسری برگزار می‌بشود. بر این مبنا فقط آن دسته از دانش آموزان پایه دوازدهمی که می‌خواهند با ورود به دانشگاه پرورش دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان در آینده معلم شوند از ۵ آذر ماه سال جاری تا ۱۱ آذر ماه زمان دارند تا از طریق سایت سازمان سنجش برای شرکت در کنکور «پرورش معلم» ثبت نام کنند.

این چنین کنکور پرورش معلم همزمان با کنکور سراسری در روزهای پنجشنبه و جمعه ۶ و ۷ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ برگزار می‌بشود و به تبع سازمان سنجش تدبیرها ملزوم برای عدم تداخل ساعت برگزاری آزمون آن دسته از دانش آموزانی که تصمیم دارند در هر دو کنکور سراسری و پرورش معلم شرکت کنند را فراهم می کند.

ادامه مطلب
خاطره گویی علیرضاخمسه در سالروز تولدش
آخرین مطالب

بلاتکلیفی سن ورود به دانشگاه فرهنگیان و سهم سابقه تحصیلی در کنکور پرورش معلم

با این وجود تا این مدت جزئیات این کنکور اختصاصی اعم از ضریب دروس مورد امتحان، سهم سابقه تحصیلی در این آزمون، سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان و  نحوه مطرح سوالات اشکار نیست و گرچه جزئیات آن به جلسات کارشناسی بین وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و سازمان سنجش موکول شده است اما هم چنان خبری از این جزئیات نیست.

همین ابهام در جزئیات کنکور «پرورش معلم» تبدیل بلاتکلیفی داوطلبانی شده است که تا دو هفته دیگر باید برای شرکت در این آزمون ثبت نام کنند اما تا این مدت حتی نمی‌دانند از لحاظ سنی مشمول ورود به دانشگاه فرهنگیان خواهد شد یا خیر؟.

سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان در دفترچه کنکور سراسری سال جاری ۲۴ سال گفتن شده می بود، اما با رای هیات عمومی دیوان عدل اداری در تابستان امسال، این سقف سنی برداشته شد و قانونا دانشگاه فرهنگیان باید سقف سنی ورود دانشجو به این دانشگاه را از ۲۴ سال به ۴۰ سال تحول می‌داد اما مطابق اظهار وزارت آموزش و پرورش از آنجایی که این رای بعد از برگزاری کنکور ۱۴۰۲ صادر شده می بود و عملا سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش با افتزمان و زمان روبه رو بودند، امکان اصلاح روندها برای کنکوری‌های ۱۴۰۲ وجود نداشت و کنکوری‌های امسال با همان شرط سنی ۲۴ سال داخل دانشگاه فرهنگیان شدند.

ادامه مطلب
یزدی: اتفاقات رسانه ای «صبح» در اختتامیه همه نمی بشود/ در «میدان» قوی بودیم، در «رسانه» خیر!

پیش از این نقل شده می بود که امکان پذیر از کنکور ۱۴۰۳ به سپس با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، سن ورود به دانشگاه فرهنگیان از ۲۴ سال کمتر یا زیاد تر بشود. با این حال هم چنان صحبتی از مصوبه این شورا به بین نیست و متقاضیان شرکت در کنکور پرورش معلم ۱۴۰۳ بلا تکیلف‌ مانده‌اند!.

از نظر دیگر از سال ۱۴۰۲ به سپس اسبق تحصیلی دانش آموزان در کنکور سهم و تاثییر قطعی دارد، این سهم برای کنکور امسال یعنی سال ۱۴۰۲ و کنکور سال سپس ۱۴۰۳ تنها معطوف به نمرات سال آخر متوسطه یعنی پایه دوازدهم شده است اما در سال ۱۴۰۴ نمرات پایه­‌های یازدهم و دوازدهم و از سال ۱۴۰۵ به سپس بر پایه نمرات پایه­‌های سه سال آخر (دهم، یازدهم و دوازدهم) محسوب می‌بشود.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

این چنین تاثییر قطعی سابقه تحصیلی که برای کنکور امسال سهم ۴۰ درصدی داشت، در کنکور سال ۱۴۰۳ سهم قطعی ۵۰ درصدی و از کنکور ۱۴۰۴ به سپس سهم قطعی ۶۰ درصدی دارد.

قاعدتا در کنکور پرورش معلم نیز همانند کنکور سراسری، اسبق تحصیلی (نمرات امتحانات تشریحی نهایی) به طور قطعی سهم خواهد داشت و سابقه تحصیلی هر داوطلب، میانگین وزنی نمرات دروس عمومی و تخصصی در هر رشته تحصیلی دوره دوم متوسطه (در نظام آموزشی تازه یا ۶-۳-۳) و یا دیپلم و پیش‌دانشگاهی (در نظام آموزشی قبلی) است؛ اما تا این مدت اشکار نیست سهم اسبق تحصیلی در نخستین آزمون پرورش معلم ۱۴۰۳ همانند آزمون سراسری  ۵۰ درصد یا زیاد تر است؟.

در این بین مسئولان وزارت آموزش و پرورش اظهار کردند که گرچه تا این مدت چارچوب و جزئیات آزمون اختصاصی «پرورش معلم» در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نرسیده است اما این وزارتخانه نظر اعمال سهم قطعی و ۵۰ درصدی سابقه تحصیلی برای این آزمون را داده است و از طرفی اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی تا قبل از انتشار کردن دفترچه ثبت نام کنکور «پرورش معلم» تصمیمی درمورد افزایش یا افت سقف سنی ورود به این دانشگاه نگیرد، مطابق قانون، ضوابط قبلی ورود به دانشگاه فرهنگیان باید مراعات بشود و این یعنی مطابق آخرین رای دیوان عدل اداری، سقف سنی ورود به دانشگاه پرورش دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان در کنکور پرورش معلم ۱۴۰۳، حداکثر ۴۰ سال می‌بشود.

ادامه مطلب
بازی سلبریتی ها با رمز «افترا 13»_تاشکن

اعمال ماده ۹۱ رد شد؟

در همین جهت منصور اردستانی، مدیرکل دفتر حقوقی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که وزارت آموزش و پرورش در خصوص تحول رای تازه دیوان عدل اداری مبنی بر ابطال سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان خواست اعمال ماده ۹۱ (رسیدگی مجدد در هیات عمومی دیوان عدل اداری) این دیوان را داده می بود، اظهار کرد: خواست اعمال ماده ۹۱ ما به دیوان عدل اداری اراعه شد، رئیس دستور بازدید دادند و هیات کارشناسی بازدید کردند. اکنون در نوبت مطرح هیات عمومی قرار دارد.

وی در جواب به این که در فضای مجازی اخباری مبنی بر این که خواست اعمال ماده ۹۱ شما رد شده است، وجود دارد، آیا این صحت دارد؟، تصریح کرد: اگر هم رد شده است به ما ابلاغ نکرده‌اند. تا این مدت چیزی در این رابطه به ما ابلاغ نشده است.

تکلیف سن ورود به دانشگاه فرهنگیان چه شد؟ /  شرایط تدوین شده اما تصویب نه

مدیرکل دفتر حقوقی وزارت آموزش و پرورش درمورد آخرین حالت مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص سن ورود به دانشگاه فرهنگیان نیز گفت: الحاقیه‌ای به سیاست‌ها و ضوابط کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان در مصوبه ۴۰۲ مهرماه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید که بر پایه آن قرار بر این شد که شرایط عمومی و اختصاصی پذیرفتن دانشجو در دانشگاه فرهنگیان با نظر وزارت آموزش و پرورش به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد.

ادامه مطلب
5 سلاحی که همه نیروهای نظامی ایالات متحده منفعت گیری می کنند

اردستانی افزود: متن این شرایط عمومی و اختصاصی تهیه شده اما تا این مدت از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی نگذشته است و به زودی نقل می‌بشود. با دقت به این که کنکور جدا گانه برای پرورش معلم منظور شده است، ابتدا باید این شرایط پذیرفتن دانشجو در دانشگاه‌های فرهنگیان و پرورش دبیر شهید رجایی تصویب بشود تا قابل اعمال در دفترچه تازه ثبت نام کنکور اختصاصی باشد.

وی در جواب به این که به این علت تا این مدت این شرایط تصویب نشده و اشکار نیست حداکثر سن ورود به دانشگاه فرهنگیان چه مقدار است؟، اصرار کرد: احتمالا من خبر نداشته باشم اما تا جایی که می دانم انگار این شرایط تدوین شده است، در نوبت بازدید و مطرح است و به زودی در صحن نقل می‌بشود تا به تصویب برسد.

مدیرکل دفتر حقوقی وزارت آموزش و پرورش این چنین درمورد این که برخی داوطلبان گله های دارند که با اختلاف سنی چند روزه تا یک هفته هم نمی توانند مشمول سقف سنی دانشگاه فرهنگیان شوند و از این رو ثبت نام آنها در این دانشگاه ممکن نیست، گفت: شرایط سنی مطابق ضوابط دفترچه حاکم و اعمال می‌بشود. به هر حال ضوابط  وزارتخانه و دانشگاه اجازه نمی‌دهد و سن افراد در زمان ثبت نام در دانشگاه ملاک است. معیار نیز  شناسنامه افراد است. با این حال موراد استثنایی هم وجود داشته است که با دستور دیوان عدل اداری یا با رای قطعی و موردی ابلاغ شده به آموزش و پرورش، این وزاتخانه عمل به ثبت نام این چنین افرادی کرده است.

ادامه مطلب
بهره وری و درآمد عشایر با اجرای طرح تولید قراردادی افزایش می یابد

تکلیف سقف سنی اشکار نشود، آخرین رای دیوان عدل اداری برای کنکور ۱۴۰۳ اجرا می‌بشود

اردستانی خاطر نشان کرد: مطمئنم که با پیگیری دانشگاه فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش به گمان زیاد این شرایط تا قبل از انتشار کردن دفترچه ثبت نام به تصویب می‌رسد، با این حال اگر تا وقتی که شرایط عمومی و اختصاصی پذیرفتن دانشجو در دانشگاه فرهنگیان به تصویب نرسد، ضوابط قبلی حاکم است. برای اعمال ضوابط قبلی نیز باید رای دیوان عدل اداری را ملاک عمل قرار داد و این رای ملزوم الاجراست.

نظر اعمال سهم ۵۰ درصدی سابقه تحصیلی در کنکور پرورش معلم

این چنین محسن زارعی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس مرکز ارزشیابی و ضمانت کیفیت نظام آموزش‌ و پرورش  اظهار کرد: آموزش و پرورش نظر داده است تا سهم سابقه تحصیلی در آزمون اختصاصی پرورش معلم همانند کنکور سراسری امسال، ۵۰ درصد و قطعی باشد اما این نوشته فقط در حد نظر است و این کار باید در ستاد آموزش و پرورش شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و سپس ابلاغ بشود.

وی در جواب به این که آیا در صورت تصوب سهم ۵۰ درصدی سابقه تحصیلی، سال آینده این سهم در کنکور پرورش معلم همانند کنکور سراسری به ۶۰ درصد می‌رسد؟، او گفت: بله، اما تا این مدت  سهم سابقه تحصیلی برای آزمون اختصاصی پرورش معلم ۱۴۰۳ به تصویب ستاد آموزش و پرورش شورای عالی انقلاب فرهنگی نرسیده است.

زارعی درمورد ضرایب دروس امتحانی در این آزمون و نحوه مطرح شدن سوالات نیز گفت: چارچوب و جزئیات این آزمون تا این مدت تصویب نشده و باید صبر کنیم تا تصویب بشود. این کار در دستور کار است.



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها