خوش آمدید

تبعات اقتصادی دو بیماری خاموش/ هزینه‌های کمرشکن دیابت و فشارخون - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

تبعات اقتصادی دو بیماری خاموش/ هزینه‌های کمرشکن دیابت و فشارخون – تاشکن

به نقل از خبرنگار مهر، برخی بیماری‌ها می باشند که چهره آرام و درونی خطرناک دارند. همانند فشارخون و دیابت که به گفتن بیماری‌های خاموش و بی صدا شناخته خواهد شد.

عارضه فشارخون بالا می‌تواند تبدیل ابراز سکته بشود و دیابت هم اگر کنترل نشود، به شدت فرد را از پا در می‌آورد و جان او را می‌گیرد.

دیابت همان قدر که آرام و خاموش است، به همان اندازه هم خطرناک و کشنده است. لذا، بر پایه همین مشکلات و خطراتی که دو بیماری فشارخون بالا و دیابت، با خود دارند؛ وزارت بهداشت تصمیم گرفته با اجرای پویش ملی سلامت، نسبت تشخیص و شناسایی افراد در معرض خطر این دو بیماری در سطح جامعه عمل کند.

اجرای برنامه پویش ملی سلامت، از ۲۰ آبان کلید خورده و قرار است تا ۱۵ دی ۱۴۰۲ ادامه داشته باشد.

این برنامه شامل افراد بالای ۱۸ سال است و به طور کشوری اجرا می‌بشود.

بازدید‌ها و گزارش‌های وزارت بهداشت مشخص می کند که دو بیماری دیابت و پرفشاری خون در جامعه شیوع بالایی دارند، به طوری که در جمعیت بالای ۲۵ سال بالغ بر ۱۴ درصد افراد مبتلا به دیابت می باشند و نزدیک به ۳۰ درصد پرفشاری خون دارند. از این تعداد بالغ بر ۳۰ درصد افراد دیابتیک از بیماری خودشان خبر ندارند و نزدیک به ۴۰ درصد از افراد مبتلا به پرفشاری خون از بیماری خودشان بی خبر می باشند.

ادامه مطلب
پیشنهاد های معاون وزیر بهداشت به منتخبان جامعه پرستاری - تاشکن

اهداف پویش ملی سلامت

کوروش مطمعن رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، در ربط با اهداف اجرای برنامه پویش ملی سلامت در سرزمین، او گفت: یکی از اهداف این پویش این است که افرادی که از بیماری خودشان خبر ندارند سریعتر آگاه شوند و عمل های کنترلی را انجام بدهند. ما به مراکز جامع سلامت فراخوان می‌کنیم و مطابق برنامه‌های مدون که داریم به محل‌های کار آنها هم مراجعه مستقیم خواهیم داشت.

او گفت: این پویش در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و ۹۳ شهری که در سال جاری برنامه سلامت خانواده در آنجا اغاز شد، اجرا می‌بشود و در دیگر مناطق سرزمین ۷۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال پوشش داده شوند.

مطمعن در خصوص روش اجرای برنامه و چگونگی نحوه تشخیص این دو عارضه در افراد بالای ۱۸ سال، او گفت: بنا به مسائلی که انجام آزمایش دارد ترجیح ما این است که در محل‌های ثابت و از پیش تعیین شده انجام بشود که در برتری اول در روستاها به خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت خواهند رفت و در شهرهای کوچک‌تر و کلان شهرها هم همینطور، به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های دولتی هم خواهند رفت.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

ادامه مطلب
مسابقه استقلال و پیکان در ورزشگاه پاس قوامین برگزار می‌شود_تاشکن

او گفت: در هر شهری که بیمارستان وجود داشته باشد اندازه‌گیری فشارخون و قندخون انجام خواهد شد و یقیناً فعلاً فقط در سطح بیمارستان‌های دولتی انجام می‌بشود.

مطمعن در خصوص آن تعداد از روستاهایی که خانه بهداشت ندارند، او گفت: برخی از روستاها خانه بهداشت ندارند یا مناطق صعب العبور می باشند برای مثالً مناطق عشایری که عمدتاً امکان پذیر در غرب سرزمین باشد، توسط تیم‌های سیار وزارت بهداشت پوشش داده خواهد شد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت اصرار کرد: ترجیح ما این است که در صورت امکان قندخون به طور ناشتا گرفته بشود، اما اگر به طور ناشتا مقدور نباشد بر پایه تفسیری که می‌بشود این قابلیت وجود دارد که هشدارها و آموزش‌های ملزوم برای مراجعات بعدی داده بشود، زمان وجود تیم‌های سیار در روستاها برای انجام آزمایش، خبر رسانی می‌بشود.

او گفت: افرادی که در پرونده الکترونیک آنها بیماری دیابت و پرفشاری خون باشد داخل یک نظام مراقبتی فعال خواهد شد و هیچ زمان رها نمی‌شوند و این نظام بر پایه دستورالعمل‌های تعریف شده یک سری مراقبت‌هایی می‌کند. به گفتن مثال بر پایه شدت یا سن بیماری هر ۳ یا ۶ ماه باید ویزیت و مراقبت شوند.

مطمعن او گفت: مقصد ما سپس از ۱۵ دی، فعال کردن پیگیری و مراقبت از بیماران دچار فشارخون بالا و دیابت است.

ادامه مطلب
نظام سلامت باید به پایداری مالی برسد/ نگه داری جذابیت حرفه پزشکی - تاشکن

او گفت: خوشبختانه پوشش بیمه‌ای در سرزمین بالا است و از طریق داده‌های بیمه‌ای افرادی که داروهای دیابت مصرف می‌کنند شناسایی خواهد شد و سپس به نظام خدمات در سیستم شبکه معارفه خواهد شد و پیگیری فعال برای آنها انجام می‌بشود. یعنی مرکز جامع خدمات سلامت فقط برای افرادی که به آنجا مراجعه می‌کنند نیست، افرادی هم که مراجعه نمی‌کنند از طریق اتصال داده‌ها پیگیری خواهد شد.

امکانات وزارت بهداشت برای اجرای پویش ملی سلامت

اکنون این سوال نقل می‌بشود که وزارت بهداشت با چه امکانات و چه تعداد نیرو قرار است پویش ملی سلامت را اجرا کند.

محسن بارانی رئیس مرکز مدیریت شبکه بهداشت وزارت بهداشت، او گفت: بالغ بر ۱۸ هزار خانه بهداشت در سرزمین داریم که دچار خواهند شد، ۵۶۰۰ مرکز جامع روستایی و ۵۵۰۰ پایگاه سلامت شهری داریم که مجموعاً نزدیک به ۲۹ هزار واحد اراعه دهنده خدمت در این مطرح دچار خواهند می بود که سرجمع همه این مراکز بالغ بر ۷۰ هزار نفر نیرو دچار خواهند می بود.

او گفت: از لحاظ تجهیزات و امکانات برسی اولیه انجام شده و با دانشگاه‌ها هم جلسات بسیاری داشتیم زیر ساخت‌ها را آماده کنند.

بارونی در ادامه گفت: اکنون این تعداد نیرو طرف حساب ما می باشند و ما با آنها قرارداد داریم، بخشی از آنها رسمی می باشند، طرحی می باشند یا به شکل پیمانی در حال فعالیت می باشند. این ۷۰ هزار نفر نیروهای مواظب سلامت و بهورزان ما می باشند و پزشکانی که در مراکز جامع سلامت مستقر می باشند.

ادامه مطلب
ملی پوشان فوتبال ایران صدرنشین مرحله حذفی مسابقات آسیایی شدند

او گفت: این چنین، نزدیک به ۱۴ هزار پزشک در ۹۳ شهر و شهرهایی که مد نظر ما است، در قالب بلوک‌های ۳ هزار نفری تقسیم بندی کردیم.

بارونی اصرار کرد: با دقت به این که نزدیک به ۱۷ هزار پزشک باید داشته باشیم، یک استراتژی جانشین انتخاب کردیم که از پزشکان بیمه سلامت که طرف قرارداد مستقیم حوزه بهداشت نیستند، منفعت گیری کنیم که نزدیک به ۴۱۰۰ پزشک می باشند که در حاشیه شهر می باشند و قرار شده با حوزه بهداشت همکاری کنند.

او گفت: ما افتپزشک را از قسمت خصوصی و سازمان بیمه سلامت پشتیبانی گرفتیم و مصوب شد پزشکانی که با بیمه سلامت در حاشیه شهر و در مناطق کم برخوردار قرارداد دارند، در این مطرح شرکت کنند.

بار اقتصادی دیابت و پرفشاری خون در سرزمین

بر پایه اظهار رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، در بازه وقتی ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۹ تقریباً ۲۰۰ هزار مرگ قابل اجتناب می‌توانیم داشته باشیم برای دیابت و پرفشاری خون، هر کدام ۲۰۰ هزار تا یعنی به طور مثال اگر قندخون را کنترل کنیم تقریباً می‌توانیم ۲۰۰ هزار مرگ ناشی از قندخون بالا که تقریباً نزدیک به ۵۰ درصد آن مربوط به دیابت است و ۵۰ درصد دیگر را کنترل کنیم یعنی فقطً با کنترل قندخون می‌توانیم از ۲۰۰ هزار مرگ در عرض ۸ سال جلوگیری کنیم.

ادامه مطلب
حامد حق شناس آخرین طلایی پاراتکواندو شد

مطمعن او گفت: بر پایه مطالعه‌ای که ۵ سال قبل انجام شده فقط بار اقتصادی دیابت ۱۳۰ هزار میلیارد ریال در یک سال است. یقیناً این اعداد و رقم های برای ۵ سال قبل است.

قطعاً، هزینه‌های کنترل بیماری دیابت در ۵ سال قبل به مراتب کمتر از امروز بوده است و اگر بخواهیم با دقت به نرخ تورم در نظر بگیریم، قطعاً عدد ۱۳ هزار میلیارد تومان؛ حداقل ۴ تا ۵ برابر شده است و می‌توان برآورد کرد به عدد بالای ۶۰ هزار میلیارد تومان در سال رسیده است.

ناگفته نماند که تعداد بیماران مبتلا به دیابت در سرزمین نیز طی ۵ سال تازه افزایش اشکار کرده و در نتیجه، می‌توان با قطعیت گفتن داشت که عدد ۱۳ هزار میلیارد وزارت بهداشت، اکنون به مرز ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

در همین حال، هزینه‌های پرفشاری خون نیز اگر بخواهد محاسبه بشود؛ به یک عدد نجومی از خسارت دو بیماری فشارخون بالا و دیابت می رسیم. این در حالی است که حوزه سلامت سرزمین مدام با افتمنابع مالی و اعتبارات روبه رو بوده و علتشده زیاد از برنامه‌ها و مطرح‌های مهم حوزه سلامت، بر زمین بماند.

به این علت، اگر وزارت بهداشت موفق بشود با اجرای پویش ملی سلامت، این دو بیماری خاموش اما خطرناک را کنترل کند؛ می‌توان امیدوار می بود که نظام سلامت سرزمین در مسیر درستی حرکت می‌کند.



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها