خوش آمدید

اُفت قندخون افراد دیابتی خطرناک است - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

اُفت قندخون افراد دیابتی خطرناک است – تاشکن

به نقل از خبرگزاری مهر، غزاله اسلامیان افزود: اُفت قندخون یا هیپوگلیسمی وقتی اتفاق می‌افتد که سطح قندخون زیاد پایین باشد.

به حرف های وی، دلایل گوناگونی می‌تواند علتافت قند خون بشود، اما شایع‌ترین علت کم شدن قندخون در بیماران دیابتی بعد از تزریق انسولین یا مصرف داروهای کاهنده قند خون امکان پذیر به علت مصرف ناکافی مواد غذایی و یا ورزش شدید رخ دهد.

تنظیم قند خون

اسلامیان افزود: گلوکز منبع مهم انرژی مورد نیاز بدن است، اما نمی‌تواند بدون پشتیبانی هورمون انسولین داخل سلول‌های برخی از بافت‌های بدن بشود.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: هنگامی که سطح گلوکز خون بالا می‌رود از برخی سلول‌های لوزالمعده یا پانکراس هورمون انسولین آزاد می‌بشود که این هورمون به گلوکز پشتیبانی می‌کند تا داخل سلول‌ها بشود و سوخت ملزوم برای آنها را فراهم می‌کند.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
وجود پای صندوق های رای روز ناکامی جریان غیرانقلابی است

این دکترای تخصصی علوم تغذیه یادآور شد: گلوکز اضافی در کبد و ماهیچه ذخیره می‌بشود. از نظر دیگر در صورتی که فرد چند ساعت غذا نخورد سطح قند خون او کم شدن اشکار می‌کند.

به حرف های عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، هورمون فرد دیگر از پانکراس به نام گلوکاگون ترشح می‌بشود که می‌تواند قند ذخیره شده در کبد را تجزیه کند و گلوکز را به جریان خون برگرداند.

راهکارهای پیشگیری از کم شدن قند خون

اسلامیان، کم شدن قند خون را یکی از مشکلات شایع در بیماران تزریق کننده انسولین گفت که نشانه‌های آن با تعریق، لرزش، حس خستگی یا گرسنگی همراه است.

وی با گفتن این که بیماران دیابتی به اختصاصی افرادی که انسولین تزریق می‌کنند در خطر کم شدن قند خون قرار دارند، دریافت منظم بین قولها و قولهای غذایی را از جمله راهکارهای مهم برای از بین بردن این مشکل گفت.

ادامه مطلب
بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی پایان خط و نشان خارجی ها و تایید دوباره علم ایرانی ها

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

این استادیار دانشگاه به بیماران دیابتی پیشنهاد کرد: دو ساعت بعد از تزریق انسولین از بین وعده مناسب مطابق نظر متخصص تغذیه منفعت گیری کنند.

به حرف های وی، بیمار اگر داروهای جدیدی مصرف می‌کنند یا برنامه غذایی و دارویی خود را تحول خواهند داد، یا یک ورزش تازه را اغاز می‌کنند حتماً باید با متخصص تغذیه خود درمورد تأثیر این تغییرات بر نحوه مدیریت بیماری و خطر کم شدن قند خون مشورت کند.

اسلامیان این چنین اصرار کرد: بیماران دیابتی باید با متخصص تغذیه در خصوص نوع و مقدار بین وعده آخر شب خود به منظور پیشگیری از کم شدن قند خون در زمان خواب مشورت کند.

ادامه مطلب
هشدار در روبه رو با مسمومیت ناشی از قارچ های سمی - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان_تاشکن

کنترل حالت کم شدن قند خون در بیماران دیابتی

این استادیار دانشگاه با اصرار بر الزام کنترل حالت کم شدن قند خون در بیماران دیابتی او گفت: بیماران دیابتی باید قند خون خود را با منفعت گیری از دستگاه‌های تست قند خون خانگی پایش کنند.

وی خاطرنشان کرد: افراد گوناگون، حس‌های متغیری در زمان ابراز کم شدن قند خون دارند؛ اگر حس معمول و طبیعی نداشتید، حتماً قند خون خود را چک کنید. اگر دچار کم شدن شدید قندخون می‌شوید این سوالات را از خود سوال کنید:

آیا وعده یا بین وعده غذایی خود را مصرف کرده ام؟

آیا قولهای غذایی خود را در زمان اشکار خورده ام؟

آیا کمتر از معمول غذا خورده ام؟

آیا کمتر از معمول منبع های غذایی حاوی کربوهیدرات مصرف کرده ام؟

آیا زیاد تر از معمول ورزش کرده ام؟

ادامه مطلب
HH 211، جت‌های یک ستاره‌ درحال شکل‌گیری

آیا بیشتر از معمول انسولین تزریق کرده ام؟

آیا اخیراً پزشک داروهایم را تحول داده است؟

اسلامیان یادآور شد: در مواقعی که حس کم شدن قند خون به فرد دست می‌دهد، بلافاصله قند خون باید چک بشود. اگر قند خون زیر ۷۰ می بود باید سریعاً یک ماده غذایی قندی دریافت بشود. برای مثال نصف لیوان آب میوه یا شربت قندی بنوشد و یا یک قاشق غذاخوری عسل یا شکر را در یک لیوان آب ریخته و مصرف کند.

او گفت: باید ۱۵ دقیقه سپس قندخون فرد مجدد اندازه گیری بشود. اگر تا این مدت قند خون زیر ۷۰ می بود، مرحله های بالا باید تکرار بشود. در صورتی که فرد به قدری بی‌حال است که نمی‌تواند عمل های بالا را انجام دهد و یا با وجود انجام عمل های بالا، قند خون بعد از نیم ساعت، بالای ۸۰ نیامده با اورژانس (شماره ۱۱۵) باید تماس گرفته بشود.

ادامه مطلب
حالت تشکیل واکسن روتاویروس در انستیتو پاستور - تاشکن

این استادیار دانشگاه اصرار کرد: افراد دیابتی، مدام یک منبع کربوهیدرات ساده (همانند آبنبات) باید همراه داشته باشند تا در صورت افت قند خون مصرف کنند.

اسلامیان به افراد دیابتی پیشنهاد کرد در مواقعی که بیرون از منزل می باشند یک ماده غذایی شیرین همانند آبنبات همراه خود داشته باشند تا در زمان کم شدن قندخون منفعت گیری کنند. این چنین هنگامی که در حال رانندگی می باشند هنگامی دچار کم شدن قند خون خواهد شد نباید به رانندگی ادامه دهند.



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها