خوش آمدید

رژیم غذایی مدیترانه ای

افت وزن فرایند پیر شدن مغز را تا ۹ ماه کند می‌کند


انتخاب رژیم غذایی غنی از سبزیجات تازه و غذاهای فراوری‌شده اندک می‌تواند آثاری شگفت‌انگیز روی فرایند پیر شدن مغز بگذارد. مطابق نتایج یک پژوهش تازه، به‌نظر می‌رسد که رژیم غذایی متشکل از سبزیجات، غذای دریایی و غلات کامل تنها با ۱ درصد افت وزن، علائم پیر شدن سریع مغز را، که یکی از عواقب متداول چاقی است، بهبود می‌دهد.

بازدید اسکن مغزی شرکت‌کنندگان این پژوهش بعد از ۱۸ ماه نشان داد که سن مغز آن‌ها تقریباً نُه ماه جوان‌تر از تخمین‌های سن شناسنامه‌ای آن‌ها می بود. اصطلاحاً اگر شما حس کنید که جوان‌تر یا پیرتر از سال‌هایی هستید که زندگی کرده‌اید، سن زیستی و سن شناسنامه‌ای شما متفاوت می باشند.

پژوهش‌ها نشان خواهند داد که سن زیستی چیزی بیشتر از یک حس است. یکی از علائم سن زیستی را می‌توان در DNA افراد اشکار کرد. اکنون مطابق این پژوهش تازه، می‌دانیم که می‌توانیم آثار این سن را در افت اتصالات مغزی نیز مشاهده کنیم.

پژوهشگران دریافته‌اند که افت ۱ درصد وزن با رژیم غذایی مدیرانه‌ای می‌تواند مغز را ۹ ماه از سن شناسنامه‌ای جوان‌تر کند.

مقابله با پیر شدن مغز

پژوهش‌هایی در قبل نشان داده بودند که می‌توان پیری زیستی ناشی از استرس را معکوس کرد. اکنون با این پژوهش تازه می‌دانیم که بهبود رژیم غذایی یکی از ساده‌ترین راه‌های بهبود شرایط جسمانی است. و این ربطی به سن شناسنامه‌ای ندارد.

ادامه مطلب
دانشمندان می‌خواهند از خود بافت های چربی برای کاهش وزن استفاده کنند
آخرین مطالب

در این مطالعه، پژوهشگران از مغز ۱۰۲ شرکت‌کننده یک مطالعه بالینی عکس‌برداری کردند. اسکن‌های مغزی یک بار پیش از آزمایش، و یک بار دیگر ۱۸ ماه سپس تهیه شدند. تست‌های مکمل نیز عبارت بودند از کارکرد کبد، سطح کلسترول و وزن بدن.

گروه‌ها سه رژیم غذایی متفاوت را مصرف کردند: یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای با مغزهای زیاد و مرغ به‌جای گوشت قرمز، یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای با چیزهای اضافه‌ای همانند چای سبز، و یک رژیم بر پایه دستورالعمل‌های تغذیه‌ای.

ادامه مطلب
سازمان لیگ و قلعه نویی جلسه مشترک برگزار کردند_تاشکن

تخمین سن مغزی بر پایه الگوریتمی انجام شد که با اسکن‌های مغزی یک گروه ۳۰۰ نفری متفاوت تمرین داده شده می بود. این مدل می‌توانست با دقت سن افراد را بر پایه اتصالات مغزی آن‌ها اندازه‌گیری کند.

به‌طور میانگین، افراد آزمایش نزدیک به ۲٫۳ کیلوگرم وزن کم کردند. پژوهشگران دریافتند که برای هر ۱ درصد افت وزن، مغز شرکت‌کنندگان نُه ماه جوان‌تر از سن شناسنامه‌ای آن‌ها به‌نظر می‌رسید.

این که آیا تحول در اتصالات مغزی علتبهبود کارکرد مغز می‌بشود یا تا این مدت اشکار نیست. مغز شبکه‌ای پیچیده از اتصالات منعطف است که به‌تازگی اغاز به نقشه‌برداری آن کرده‌ایم.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

علائم کندی پیر شدن مغز با سطوح پایین چربی کبد و بهبود پروفیل لیپید مرتبط بودند. اما این گمان وجود دارد که این تغییرات سطحی یا مختصر‌زمان باشند. این چنین باید ذکر کرد که افراد شرکت‌کننده به‌گفتن بخشی از آزمایش، کارت عضویت رایگان در باشگاه ورزشی دریافت کردند. یعنی ورزش نیز یکی از عوامل مؤثر در آزمایش می بود.

ادامه مطلب
آیا عوامل «از سرگذشت» حاضرند قصه های خود را روایت کنند؟/ مخاطبان گریه مسعود فروتن و قصه شهین تسلیمی را ندیده و نشنیده بودند- اخبار رادیو و تلویزیون - اخبار فرهنگی تسنیم



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها