خوش آمدید

کهکشان UHZ1 به همراه سیاه‌چاله

کهکشان UHZ1 به همراه سیاه‌چاله


خوشه‌ کهکشانی عظیم آبل ۲۷۴۴ (Abell 2744) که تحت تأثیر ماده تاریک است، با نام خوشه‌ پاندورا شناخته می‌بشود. این خوشه در فاصله ۳.۵ میلیارد سال نوری از ما در صورت فلکی سنگ‌تراش (Sculptor) قرار دارد.

در عکس امروز ناسا چه می‌بینیم؟

اخترشناسان از جرم عظیم خوشه کهکشانی به گفتن یک عدسی گرانشی به منظور پیچ‌وتاب فضا-زمان و بزرگ‌نمایی اجرام دورتر که درست در پشت آن قرار دارند منفعت گیری کرده و یک کهکشان بعد‌عرصه به نام UHZ1 را با انتقال به سرخ Z = 10.1 کشف کردند. انتقال به سرخ قابل‌دقت UHZ1، این کهکشان را زیاد دورتر از آبل ۲۷۴۴، در فاصله ۱۳.۲ میلیارد سال نوری مشخص می کند. این وقتی است که کیهان ما ۳ درصد سن جاری خود را داشت.

کهکشان UHZ1 به همراه سیاه‌چاله ۱۴

این عکس، ترکیبی از تصاویر پرتو ایکس «رصدخانه پرتو ایکس فضایی چاندرا» (رنگ ارغوانی) و طیف فروسرخ تلسکوپ فضایی جیمز وب است. UHZ1 در عکس‌های الحاقی کوچک این عکس اشکار شده است. تابش پرتو ایکس UHZ1 که در داده‌های چاندرا اشکار شده، اثری از یک سیاه‌چاله اَبَرپرجرم درحال رشد در مرکز این کهکشان مشخص می کند.

ادامه مطلب
عکس روز ناسا: شکسپیر در فضا

بنابر این دستاورد، سیاه‌چاله‌ درحال رشد UHZ1 به دورترین سیاه‌چاله‌ای تبدیل می‌بشود که توسط پرتو ایکس کشف شده است؛ کشفی که اکنون به چگونگی و زمان راه اندازی اولین سیاه‌چاله‌های ابرپرجرم در کیهان اشاره می‌کند.



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها