خوش آمدید

نگاهی به اتفاقات اخیر در سیمافیلم/ از تنوع ژانر در سریال‌ها تا تغییر دست‌فرمانِ پخش!

نگاهی به اتفاقات تازه در سیمافیلم/ از تنوع ژانر در سریال ها تا تحول دست فرمانِ پخش!


به نقل از خبرنگار فرهنگی ، در هفته‌های تازه از سیمافیلم و اتفاقاتش سخن‌های بسیاری به بین می‌آید، از مذاکراتی که پشت درهای بسته و در سکوت پیش می‌رود که یکی از آنها سریال «پایتخت» است و «نون‌خ» هم که فقط سعید آقاخانی کارگردانش فیلمی از پشت‌صحنه سری تازه خود انتشار کرد.

از «زیرخاکی» و بقیه برندها هم مسئله‌ای بیرون نیامد تا خودِ مهدی نقویان در یک برنامه تلویزیونی رسماً به ساخت سریال‌های دنباله‌دار از «پایتخت» و «زیرخاکی» تا «نون‌خ» اشاره کرد، یقیناً پیش از آن پیمان جبلی در او گفت‌وگویی با تسنیم چراغ‌‌سبزها را نسبت به ساخت «پایتخت» و «زیرخاکی» روشن کرده می بود.

ملزوم است در این عرصه مهدی نقویان و همکارانش این فضا را تشکیل کنند تا تهیه‌کنندگان، کارگردانان و صاحبان سریال‌ها همانند قبل با خبرنگاران و اهالی رسانه مواجه شوند و خبر‌رسانی درست در این عرصه اتفاق بیفتد، چون این روزها سیاست عجیبی حاکم شده است که همه‌چیز درمورد سریال‌های تلویزیون پشت درهای بسته بماند.

اما خارج از این او گفت و گو، در زمان حاضر نزدیک به ۶۰ سریال در مرحله های چهارگانه؛ نگارش، پیش‌تشکیل، تشکیل و بعد‌تشکیل قرار دارد، که از این آمار؛ ۱۵ سریال در حال ضبط است یعنی در مرحله تشکیل قرار دارد. قدم دوم سیمافیلم آن‌طور که خود نقویان می‌گوید احیای اندوخته‌هایی است که تلویزیون در دهه‌های قبل به وجود آورده است و به‌تعبیری نمی‌خواهد آنها را رها کند.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
دقت مجلس به حمایتبیمه سلامت از زوجین نابارور - تاشکن

احتمالا یکی از با اهمیت ترینِ آنها «پایتخت» باشد که بعد از فصل ششم با چالش‌های بسیاری مواجه شد و این روزها تهیه‌کننده‌ و سازندگانش مذاکرات را با سیمافیلم پیش می‌‌برند. «نون‌خ» که در جریان است و «زیرخاکی» هم برنامه خودش را دارد، این چنین نیم‌نگاهی به بقیه سریال‌ها مشخص می کند متمرکز کردن گروه‌های فیلم و سریال در سیمافیلم هم چندان نادرست نبوده است، چرا که تنوع ژانر و موضوعات را می‌توان بین سریال‌های در حال ساخت دید.

از «غریبه» سروش محمدزاده که درمورد یک نخبه داروساز است تا «فراری» که این روزها امیر داساگر و همکارانش بنابر اقتباسی آزاد از زندگی شهید صدرزاده آن را پیش می‌برند. «رخنه» علی غفاری که درمورد اقتدار موشکی ایران است؛ «مهیار عیار» سیدجمال سیدحاتمی که درمورد یک راهزن توبه‌کار در زمان صفویه می‌گذرد؛ «بیست کویید» به‌کارگردانی‌هادی حاجتمند با نگاه طنز به نوشته کرونایی می‌پردازد، «مسیر مهم» به‌کارگردانی محمدرضا خردمندان درمورد پروفسور بهاروند دانشمند حوزه سلول‌های بنیادی، «رستگاری» به‌کارگردانی مسعود ده‌نمکی با نوشته مرگ‌آگاهی و در فضای ماورایی سِیر می‌کند و آن را گزینه ماه رمضان تلویزیون می‌دانند.

سال‌ها می بود که تلویزیون از خلأ سریال‌های پلیسی رنج می‌برد و اکنون بعد از فضای امنیتی و اکشن «بازپرس»، مجدد احمد معظمی با «هشت‌پا» قرار است به تلویزیون برگردد؛ تلویزیون درمورد اقوام ایرانی اتفاقات خوبی را در این چند سال با «پایتخت» و «نون‌خ» رقم زده و اکنون با «مادر سوجان» در گیلان مشغول به کار است و «نون‌خ» مجدد‌ای که برای ایام نوروز ۱۴۰۳ تدارک دیده است، یقیناً «سنجرخان» را که مربوط به قهرمان کردستان است برای پخش آماده می‌کند.

تنوع ژانر از فضای طنز و اکشن و پلیسی و اجتماعی با «طوبی» سعید سلطانی به فضای پیاده‌روی اربعین هم می‌رسد. حتی به گمان زیادً با وجود خیرالله تقیانی‌پور کارگردان تکلیف «ترور» حاج قاسم را هم سپس از زمان‌ها روشن می‌کند. این سریال همان ماجرای ترور ناموفق حاج قاسم در کرمان را به نمایش در خواهد آورد. در ادامه باز به طنزی دیگر از علی مسعودی می‌رسیم که نامش بدل است و حرف های می‌بشود در مشهد ساخته می‌بشود.

سریال‌هایی درمورد تاریخ معاصر هم در دستور کار است؛ آن‌طور که حرف های می‌بشود «روزهای لاجوردی» به زندگی شهید لاجوردی، «سرباز کوچک امام» درمورد آزاده سرافراز مهدی طحانیان، «تانک‌خورها» در رابطه لشکر زرهی خراسان در دفاع مقدس، «نادر» با نوشته رشادت‌های شهید نادر مهدوی در خلیج فارس و سریال «تی‌مه‌ره» درمورد مبارزات عشایر ایرانی با استعمار انگلیس مرحله های آماده‌سازی برای تشکیل را می‌گذرانند.

ادامه مطلب
کنترل شرایط بهداشتی انبارهای مواد غذایی و آشامیدنی - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان_تاشکن

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

این بخشی از نکاتی است که یقیناً نقویان در تنها نشست خبری‌اش با خبرنگاران حرف های می بود و این روزها خبر می‌رسد که آرام آرام پیش می‌روال، حتی نوشته طنزهای ۹۰شبی چندین دفعه نقل شد که وقتی مهران مدیری در دستور کار خودش داشت و اکنون جواد مزدآبادی با بازی حمید لولایی و علیرضا خمسه در «چرخ گردون» اولین تشکیل نمایشی مرکز سیمرغ پیش می‌رود.

آن‌چنان که مهدی نقویان پافشاری کرده ساخت طنز ۹۰شبی و اساساً تشکیل آثار کمدی ماندگار و دلنشین در دستور کار سیمافیلم است، چرا که تلویزیون در این عرصه آثار قابل اتکایی در کارنامه‌اش دارد که چندین دفعه در مناسبت‌های گوناگون از این گنجینه‌ها منفعت گیری کرده است.

ادامه مطلب
در ایستگاه پایانی جشنواره رادیو پژواک چه گذشت؟_تاشکن

یقیناً در عرصه دفاع مقدس فیلمنامه‌ و پروژه‌هایی در حال نگارش می باشند؛ از فیلمنامه‌هایی با موضوعات شهیدان امان‌اللهی، والازاده، اسکندرلو و دوران تا چهار نوشته «قصه‌های شهر جنگی» درمورد تدارکات و حمایتجنگ، «سپنتا» مرتبط با اردوگاه اسیران عراقی در ایران، «وطن زخمی» درمورد برخی دکل‌های نفتی و جوشکاری زیر آب و کاری درمورد درمانگاه صحرایی جنگ در دستور کار است.

حتی اخیراً به ساخت ادامه سریال نوستالژی و قدیمی «سرنخ» که مرحوم کیومرث پوراحمد در دهه‌های قبل برای تلویزیون ساخته می بود نیز اشاره شده است. یقیناً در این بین مرحله های پیش‌تشکیل سریال «موسی» خوب پیش می‌رود تا سریعتر بتواند خودش را مهیای تشکیل با فضای تکنولوژی تازه کند و از طرفی دیگر «سلمان فارسی» در فصل ایران پیش می‌رود. اما تلویزیون تصمیم ساخت الف‌اختصاصی‌های فرد دیگر همچون خواجه نصیرالدین طوسی، پوریای ولی و حضرت معصومه‌(س) را که فیلمنامه و بخشی از پیش‌تشکیل آن انجام شده است، نیز دارد، این بخشی از تأکیدات پیمان جبلی رئیس صداوسیما در همایش تازه افق رسانه بوده است.

حتی چندی پیش به‌جستوجو ترور مجدد شاهچراغ مهدی نقویان خبرداد که سریالی با نوشته شاهچراغ تشکیل خواهد شد.

به این علت کنار دقت به ژانرهای متنوع و موضوعات گوناگون در ساخت سریال‌ها، پافشاری روی محتوا و کامل کردن فیلمنامه قبل از اغاز تشکیل و این چنین احیای اندوخته‌های تلویزیون در دهه‌های قبل و در واقع ساخت ادامه دنباله‌های موفق و نوستالژی رسانه ملّی، او گفت و گو تحول و تحول در نظام پخش هم یک دستاورد مهم برای سیمافیلم به‌شمار می‌رود.

ادامه مطلب
چرا برنامه های تبلیغاتی نامزدها با تأخیر روی آنتن رفت؟_تاشکن

اما چرا باید نظام پخش تحول می‌کرد؟ تلویزیون در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ در هفته چند سریال پخش می‌کرد و مخاطبان با مدیریت‌ِ زمان می‌توانستند پای تماشای آن سریال بنشینند و در جریان اتفاقاتی داستانی مجموعه‌های تلویزیونی باشند، اما در چند سال تازه روش تحول کرد و هر شب هر شبکه سریال پخش می‌کرد، حتی برخی اوقات این انتقاد را اهالی رسانه و مخاطبین به برنامه‌های مناسبتی هم داشتند؛ به‌یک‌باره در شب یلدا همه شبکه‌ها یلدایی می‌شدند و در شب تحویل سال، نوروزی!

این اتفاق برای سریال‌ها هم افتاده می بود؛ حتی به‌شوخی می‌انها گفتند شبکه چهار هم به میدان بیاید و سریال شبانه پخش کند! در واقع مأموریت ذاتی شبکه‌ها فراموش شده می بود، حتی مهدی نقویان رئیس مرکز سیمافیلم در نشست خبری خود با خبرنگاران از عبارت «تلویزیون همانند بچه‌‌پولدارها سریال پخش می‌کند» منفعت گیری کرد.

او  این مسئله را نقل کرد: “سبک پخش به‌شکل کلاسیک مانده و مخاطب را به ۴ سریال هرشبی عادت داده‌ایم؛ این نوشته باید بازدید بشود که؛ آیا مخاطب زمان دارد؟ ما در حال بازدید هستیم و توانایی رسانه‌های دنیا جدا از پلتفرم‌ها و فضای مجازی را تحلیل می‌کنیم که به‌چه‌شکلی سریال اراعه خواهند داد، این‌که سریال‌ها بهتر است شبانه باشد یا هفتگی و… در حال تصمیم‌گیری هستیم، نوشته پخش هم مهم است، متأسفانه تلویزیون همانند بچه‌پولدارها سریال پخش می‌کند و چند ۱۰ میلیارد هزینه کرده اما آن را بدون یک تیزر پخش می‌کند.”

اکنون در اظهارات تازه مهدی نقویان و یقیناً نمای آنتن مشخص می کند تحولِ در سیمافیلم و آثار نمایشی فعلاً در نظام پخش اتفاق افتاده است، مأموریتی که در دوره تازه جهت فراهم سریال داده شده گویا برای شبکه‌های یک و سه به‌صورت دائم و شبکه دو در مناسبت‌های اختصاصی است. سیاستگذاری تلویزیون این است که دو سریال شبانه داشته باشد. به‌تعبیر رئیس سیمافیلم مگر مخاطب چه مقدار زمان دارد که هر شب از ۸ تا ۱۱ شب پشت‌سرهم فقط سریال تماشا کند، این علتهمپوشانی برنامه‌های خوب هم خواهد شد که علتمی‌بشود آنها هم دیده نشوند، ضمن این که سریال‌های تأمینی، هم سرگرم‌کننده‌اند و هم مطلب دارند.

ادامه مطلب
عکس روز ناسا: دیسک برافزایش سیاه‌چاله_تاشکن

به این علت قرار است در طول هفته به هرکدام از شبکه‌های یک و سه دو سریال داده بشود؛ از شنبه تا چهارشنبه سریال اول و پنجشنبه و جمعه سریال دوم روی آنتن برود، یعنی مخاطب به‌طور دائم چهار سریال تازه در طول هفته تماشا می‌کند. این روزها سریال‌های «محرمانه» و «سرزمین مادری» روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود که «محرمانه» شبانه و «سرزمین مادری» به‌صورت هفتگی پخش می‌بشود. سریال تازه‌داخل «رعد و برق» بهروز افخمی هم از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود.

به‌نظر می‌رسد سیمافیلم نیاز دارد در وهله اول شفاف‌تر درمورد سریال‌هایش سخن بگویید کند؛ تبلیغ را جانشین پخش ناگهانی مجموعه‌های تلویزیونی کند و این چنین تحول در نظام پخش را به تحول در محتوا و رویکردهای تشکیل سریال‌هایش ببرد، این اتفاقی امیدوارکننده است که برندهای موفقی همانند «پایتخت» و «زیرخاکی» به آنتن برمی‌گردند اما از طرفی تعامل درست با تهیه‌کنندگان، کارگردانان و بازیگران چهره هم خوشایند اتفاقات خوب در عرصه سریال‌سازی است.

انتهای مطلب/+



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها