خوش آمدید

آگهی/ مجازات اشتباه پزشکی + راه چاره دلگرم کننده برای حبس و پرداخت دیه

آگهی/ مجازات اشتباه پزشکی + راه چاره دلگرم کننده برای حبس و پرداخت دیه


اشتباه پزشک منجر به مجازات او می‌شود.

پزشکی یکی از مشاغلی است که احتمال خطا و قصور در آن زیاد است. حتی ماهر‌ترین و باتجربه‌ترین پزشکان هم ممکن است دچار خطا و قصور شوند. اما خطا و قصور پزشکان چه مجازاتی را برای آن‌ها به دنبال خواهد داشت؟ بد نیست بدانید خطا و قصور پزشکی مجازات‌هایی مانند پرداخت دیه و حبس را به دنبال دارد. از آن‌جایی که معمولا برای اشتباه پزشک، فقط یک نفر مجازات نمی‌شود و مجازات حاصله شامل حال کادر درمان هم خواهد شد، در این مقاله می‌خواهیم در مورد مجازات قصور پزشکی، قوانین موجود در مورد قصور پزشکی و بیمه مسئولیت پزشکان برای کاهش استرس و هزینه در مواجه با خطای پزشکی با شما صحبت کنیم. بنابراین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

 

آخرین مطالب
ادامه مطلب
رقیه شجاعی در جایگاه هشتم جام جهانی پاراتیراندازی ایستاد_تاشکن

خطا و قصور پزشک دارای چه مجازاتی است؟

بر اساس قانون هر گونه قصور یا اشتباه پزشکی که در مسیر درمان بیمار اتفاق بیفتد، دارای مجازات بوده و پزشک باید خسارت بیمار را پرداخت نماید. البته اگر اشتباه پزشک منجر به مرگ بیمار شود، پزشک علاوه بر دیه بر اساس قانون مجازات اسلامی به سه سال حبس نیز محکوم می‌شود. مدت زمان حبس پزشک با توجه به نوع اشتباه او و به وسیله قاضی تعیین خواهد شد. در صورت غیرعمد بودن خطای پزشک، این مدت زمان ممکن است کاهش یابد.

قانون مجازات اسلامی در ماده ۶۱۶ می‌گوید؛ اگر مرگ بیمار به دلایلی مانند عدم رعایت اصول، بی مبالاتی و انجام اقدامات درمانی که پزشک در آن مهارت ندارد، اتفاق بیفتد، پزشک به یک تا سه سال حبس محکوم خواهد شد.

در صورتی که اشتباه پزشک موجب وارد شدن آسیب جسمی به بیمار شود، قانون مجازات اسلامی پرداخت دیه را به پزشک تحمیل می‌کند. میزان دیه بر اساس نوع اشتباه پزشک، میزان صدمه وارد شده به بیمار، عضوی که دچار آسیب شده و نظر قاضی تعیین می شود.

اگر آسیب وارد شده به بیمار سطحی باشد و با گذراندن دوره درمان بتواند بهبود یابد، بر اساس قانون مجازات اسلامی پزشک فقط ۵۰ درصد دیه را پرداخت می‌کند. در غیر این صورت پزشک موظف به پرداخت دیه کامل بر اساس دیه در ماه‌های حرام است.

 

ادامه مطلب
رشد اقتصادی در ۳۳ ماه خدمت شهیدجمهور_تاشکن

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

انواع اشتباه پزشکی

1696725679 19 آگهی مجازات اشتباه پزشکی راه چاره دلگرم کننده برای

انواع اشتباه پزشکی

اشتباه پزشک شامل موارد زیر می‌شود:

  • قصور عمدی: به معنای انجام کار با قصد قبلی است.
  • قصور شبه عمد و غیرعمد: به معنای ارتکاب جرم با تقصیر است. یعنی پزشک قصد انجام کاری را داشته اما قصد جرم وجود ندارد. در این نوع قصور پزشک به پرداخت دیه محکوم می‌شود.
  • خطای محض: خطای محض به معنای ارتکاب به جرم بدون قصد قبلی است. حالتی که پزشک قصد فعل و قصد جرم را ندارد. مجازات این قصور پزشکی، پرداخت دیه است.
  • تقصیر: تقصیر به معنای بی مبالاتی، بی احتیاطی و رعایت نکردن مقررات است.

لازم است بدانید که تقصیر و قصور در معنا و فعل متفاوت هستند. در تقصیر شخص با آگاهی از توانایی انجام کار، مرتکب جرم نمی‌شود. بنابراین تقصیر عامدانه است. اما قصور به معنای نا آگاهی و خطا در انجام کارها است.

 

 

مجازات کادر درمان به دلیل اشتباه پزشک

1696725679 692 آگهی مجازات اشتباه پزشکی راه چاره دلگرم کننده برای

پزشک و کادر درمان برای قصور پزشکی مجازات می شوند.

در صورتی که کادر درمان در اشتباه پزشکی نقش داشته باشند، با توجه به قانون مجازات اسلامی و بر اساس ماده ۴۹۵ باید مجازات شوند. این موضوع به معنای این است که قانون مجازات اسلامی علاوه بر محکوم کردن پزشک تمام عوامل دخیل در اشتباه را مجازات می‌کند. به عبارتی تمام افرادی که در مراحل درمان بیمار نقش داشته‌اند به پرداخت دیه یا حبس محکوم خواهند شد.

لازم است بدانید قصور و اشتباه پزشکی به دلیل عدم مهارت و اشتباه پرستاران و کادر درمان هم به وجود می‌آید. به عبارت ساده‌تر قانون فرض مسئولیت را بین تمام افرادی که در درمان نقش داشته‌اند، تقسیم خواهد کرد.

مجازات پزشک علاوه بر جنبه حقوقی، دارای یک جنبه عمومی نیز است. یعنی مجازات پزشک با پرداخت دیه به اتمام نمی‌رسد و دادگاه از جنبه عمومی جرم ممکن است پزشک متخلف را به حبس یا دیه محکوم نماید.

 

چگونگی اثبات قصور پزشکی

سازمان پزشکی کشور در اثبات اشتباه پزشکی نقش مهمی دارد. مجازات کردن پزشک یا کادر درمان بدون اثبات آن ممکن نخواهد بود. قاضی بعد از اثبات قصور پزشکی با کمک نظام پزشکی و پزشکی قانونی نوع مجازات و مقدار دیه را مشخص خواهد کرد.

 

بیمه مسئولیت پزشکان و پرداخت خسارت ناشی از اشتباه پزشک

بیمه مسئولیت پزشکان یکی از بیمه‌نامه‌هایی است که زیر مجموعه بیمه مسئولیت حرفه‌ای به حساب می‌آید. بیمه‌گزار با امضای قرارداد این بیمه‌نامه، از پوشش قانونی بیمه‌گر در برابر اشتباه و قصور پزشکی برخوردار می‌شود. خرید این بیمه‌نامه برای دانشجویانی که به تازگی فارغ التحصیل شده‌اند و می‌خواهند کد نظام پزشکی خود را دریافت نمایند، پزشکان و پیراپزشکان ضروری است.

تهیه این بیمه نامه موجب کاهش تنش و استرس در محیط کار حرفه‌ای پزشکان و پیراپزشکان می‌شود. چرا که بیمه مسئولیت پزشکان خسارت نقص عضو، فوت و هزینه‌های درمان پزشکی ناشی از اشتباه پزشک را به بیمار بر عهده می‌گیرد. همچنین در صورتی که بیمه‌گزار در طول قرار داد بیمه‌ای دچار قصور یا اشتباه شود، امکان اعلام خسارت تا چهار سال بعد از انقضای بیمه‌نامه برای او وجود دارد.

https://bimeh.com/medical-liability

 

بیمه مسئولیت پزشکان راهکاری مناسب برای جبران اشتباه پزشک

اشتباه پزشک می‌تواند ابعاد وسیعی داشته باشد. گاهی این اشتباه با پرداخت دیه جبران می‌شود و گاهی هم قانون پزشک را محکوم به حبس می‌کند. به همین دلیل بیمه مسئولیت پزشکان به عنوان یک راهکار اساسی برای جبران خسارت وارد شده به پزشک و بیمار ایجاد شده است. در این مقاله به صحبت در مورد اشتباه پزشک، مجازات قصور پزشکی و بیمه مسئولیت پزشکان پرداختیم. بیمه مسئولیت پزشکان همواره یک راهکار مطمئن برای جبران اشتباهات پزشکان است. امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.



منبع

ادامه مطلب
پرسپولیس دوازدهم آسیا و استقلال به رتبه 38 رسید
0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها