خوش آمدید

اولین سیاره فراخورشیدی، 51 پگاسی بی، کشف شد

اولین سیاره فراخورشیدی، ۵۱ پگاسی بی، کشف شد


۶ اکتبر ۱۹۹۵ اولین سیاره فراخورشیدی با نام ۵۱ پگاسی بی یا دیمیدیوم توسط دو اخترشناس سوئیسی کشف شد.

سیارات فراخورشیدی، سیاراتی هستند که به دور ستاره‌ای شبیه به خورشید می‌چرخند. این کشف که توسط دیدیه کولوز و میشل مایور صورت گرفت، پیشرفتی را در تحقیقات نجومی رقم زد‌. آنها توسط این کشف، جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۹ را دریافت کردند.

اهمیت کشف اولین سیاره خورشیدی آنجاست که جستجو برای جهان‌های جدید را آغاز کرد و سؤالات جدیدی را در ذهن ستاره‌شناسان ایجاد کرد.

۵۱ پگاسی بی مشتری داغ نامیده شد، زیرا جرم آن ۴۶ درصد مشتری و شعاع آن ۱.۹ برابر این سیاره بود. از آن موقع سیارات غول‌پیکر گازی که بسیار نزدیک به دور ستاره نزدیک خود می‌چرخند را مشتری داغ می‌نامند.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
جیمز وب یک «جت استریم» غول‌پیکر را در سیاره مشتری کشف کرد! + عکس

این سیاره با استفاده از طیف‌سنجی حساسی کشف شد که می‌توانست تغییرات جزئی و منظم سرعت را در خطوط طیفی ستاره با سرعت حدود ۷۰ متر در ثانیه تشخیص دهد. این تغییرات ناشی از تأثیرات گرانشی سیاره از فاصله ۷ میلیون کیلومتری ستاره است.

۵۱ پگاسی بی فقط در چهار روز زمینی به دور ستاره میزبان خود می‌چرخد، به این معنی که در مداری با فاصله ۸ میلیون کیلومتری از ستاره قرار دارد. سیاره به‌طور جزر و مدی به ستاره خود قفل شده است و همیشه همان سمت را به آن نشان می‌دهد. گازهای تشکیل‌دهنده آن به‌قدری داغ هستند که سیاره به رنگ قرمز می‌درخشد.

ممکن است ابرهای سیلیکات در جو ۵۱ پگاسی بی وجود داشته باشد. در سال ۲۰۱۷ آثاری از آب در جو این سیاره کشف شد.



منبع

ادامه مطلب
نگاهی به «سر سفره خدا» با اضافه شدن شخصیت های جدید_تاشکن

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها